خواص گیاه مرزه برای سلامتی
مرزه یکی از اعضای خانواده نعناع است که معمولاً در غذاهای اروپای شرقی و آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد. برای اینکه با ترخون های چند ساله اشتباه گرفته نشود، می توان گفت که مرزه گیاهی یک ساله با برگ های صاف و گل های کوچک هستند. استفاده از این گیاه فلفلی و تند به عنوان یک داروی طبیعی به گذشته بر می گردد. این بیماری می تواند طیف وسیعی از مشکلات، از جمله مشکلات پوستی، عفونت ها و مشکلات گوارشی را درمان کند.


ارزش غذایی مرزه

به ازای هر 28 گرم (1 اونس) مرزه موجود در خاک، مواد مغذی زیر را دریافت می کنید :

2 کیلو کالری کالری

57.7 از کربوهیدرات

13.9 از چربی

4.6 از پروتئین

7 گرم کل چربی

0.8 گرم چربی اشباع شده

9 گرم پروتئین

1437 واحد ویتامین A

0 میلی گرم ویتامین C

1 میلی گرم تیامین

1 میلی گرم نیاسین

5 میلی گرم ویتامین B6

597 میلی گرم کلسیم

6 میلی گرم آهن

106 میلی گرم منیزیم

2 میلی گرم فسفر

294 میلی گرم پتاسیم

7 میلی گرم سدیم

2 میلی گرم روی

مس 2 میلی گرم

7 میلی گرم منگنز

3 میکروگرم سلنیوم

7 میلی گرم فیتواسترول

5 گرم آب


طبع مرزه

طبع سبزی مرزه گرم و خشک است.


به پوست کمک می کند

مرزه یک قابض است، به معنی آنکه بافت های بدن را منقبض می کند. قابض ها در مراقبت از پوست رایج هستند، زیرا می توانند به سفت شدن منافذ و پوست کمک کنند. این ویژگی ها در درمان آکنه و سایر مشکلات پوستی مفید هستند زیرا به بهبود زخم ها، مبارزه با باکتری ها و متعادل سازی pH پوست کمک می کند. اگر بارها استفاده شوند، می توانند پوست را خشک کنند، اما اضافه کردن مرزه به حمام یا بخار صورت باعث می شود افراد به آرامی و با اطمینان از این مزایای موضعی استفاده کنند.


برای نابودی انگل های روده

نوشیدن چای مرزه به طور مرتب به از بین بردن انگل های روده کمک می کند. در صورت عدم درمان، این انگل ها می توانند بر دستگاه گوارش تأثیر بگذارند و در جذب مناسب مواد مغذی دخالت کنند.


درمان عفونت های قارچی با مرزه

استفاده از روغن اسانس مرزه بر روی پوست یا ناخن ها با عفونت قارچی، به دلیل داشتن تیمول که حاوی خواص ضد قارچ است، به طور موثر آن را درمان می کند. همچنین با جلوگیری با استفاده مداوم از عود از عفونت بیشتر جلوگیری می کند.


برای درمان اسهال

علاوه بر جلوگیری از عفونت های قارچی، مرزه نیز سویه های باکتریایی مانند اشرشیا را از بین می برد، که می تواند باعث اسهال شدید شود. نوشیدن چای مرزه به همراه آب زیادی، اسهال را درمان می کند و آب از دست رفته را از بدن دوباره پر می کند.


برای رفع آلرژی

مرزه گیاهی است که با خواص ضد عفونی و ضد التهابی دارد و برای درمان آلرژی و حساسیت های پوستی مناسب است.


تسکین نیش و گزیدگی

خصوصیات قابض مرزه که آن را برای مراقبت از پوست عالی می کند، همچنین می تواند نیش حشرات را تسکین دهد. طبیعت سرد آنها رطوبت را از محل خارج کرده، التهاب را کاهش داده و سوزش ناشی از نیش را کاهش می دهند. خاصیت ضد باکتریایی این گیاه همچنین می تواند باعث بهبودی شود. اگر مستعد ابتلا به نیش پشه هستید، سعی کنید گیاهان مرزه را پرورش دهید. هنگامی که گزیده شدید، یک برگ انتخاب کنید و آن را بر روی محل نیش زده شده مالش دهید تا از سوزش خلاص شوید.


خاصیت محرک

افسانه می گوید که راهبان قرون وسطایی به دلیل توانایی تحریک کنندگی مرزه - به ویژه، ویژگی های رایحه آن - از کاشت و پرورش دادن آن منع بودند. اگر زندگی عاشقانه شما در حال وقفه است، ممکن است دریافته باشید که مرزه خوشمزه باعث افزایش میل جنسی می شود. مرزه همچنین یک محرک اشتها است. پیری و البته برخی داروهای خاص و شرایط بهداشتی خاص؛ همگی می توانند در اشتها اختلال ایجاد کنند. مرزه می تواند به ایجاد گرسنگی کمک کند و اطمینان حاصل کند که افراد به اندازه کافی برای انرژی و نیازهای غذایی خود خوراکی مصرف می کنند.1


درمان دردهای عصبی

مصرف مرزه در درمان دردهای عصبی و نرمی استخوان تاثیر دارد.

به گزارش ایسنا،‌ اگر روزانه 100 گرم مرزه در 500 گرم آب جوشانده شود و تا 5 روز مصرف گردد، علاوه بر این که باعث تقویت معده می‌ شود، در رفع زخم روده نیز موثر است.

همچنین حمام ( بُخور ) جوشانده برگ های گیاه مرزه در رفع دردهای روماتیسمی ، عصبی و نرمی استخوان نیز موثر است.


اثرات ضد انعقادی خون

محققان تاثیر گیاه مرزه را بر افزایش فعالیت فاکتورهای انعقادی خون در حیوانات آزمایشگاهی نشان دادند.

تحقیقات این پژوهشگران نشان می دهد که مصرف سه بار در روز گیاه مرزه و هر بار به میزان 50 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، موجب افزایش پروترومبین (PT) و پارشیال پروترومبین (APTT) فعال شده می گردد که هر دو از فاکتورهای انعقادی خون می باشند.


کاهش چربی خون

یک طرح تحقیقاتی که در آزمایشگاه مرکز تحقیقات گیاهان دارویی لرستان به مدت یک سال انجام شد، نشان داده است که گیاه "مرزه" با نام علمی "ساتوریا خوزستانیکا" اگر درست مصرف شود، مانند داروهای شیمیایی میزان چربی خون را در بدن انسان کاهش می دهد.

لازم است پژوهشگران گیاه را پس از تبدیل به پودر، به شکل کپسول خوراکی درآورند تا برای کنترل چربی خون افراد بیمار از آن استفاده کنند.


وزن را کاهش می دهد

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بررسی گروهی از افراد چاق دریافتند، افرادی که از رژیم غذایی کم کالری همراه با مکمل گیاهی حاوی مرزه استفاده می کنند، در کاهش وزن خود موفق تر از افرادی هستند که فقط رژیم غذایی کم کالری مصرف می کنند. پژوهشگران با توجه به نتایج این بررسی که در مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز منتشر شد، برای کاهش وزن، رژیم غذایی کم کالری همراه با مکمل گیاه مرزه را توصیه می کنند.2


به پیشگیری از خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کند

به دلیل وجود مقادیر بالای ترکیبات آنتی‌اکسیدانی در مرزه، نظیر ویتامین C و فلاونوئیدهای پلی‌فنولیک، این سبزی برای بهبود سلامت عمومی بدن بسیار مفید است، و هم‌چنین می‌تواند از بروز انواع مختلفی از سرطان‌ها نیز پیشگیری کند. آنتی‌اکسیدان‌ها به مبارزه علیه رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند و باعث بی‌اثر شدن آسیب‌های‌شان در بدن می‌شوند؛ به این ترتیب، رادیکال‌های آزاد نمی‌توانند به سلول‌های سالم بدن آسیب اکسیداتیو وارد کنند؛ رادیکال‌های آزاد علت اصلی بروز انواع مختلف سرطان، از جمله سرطان روده‌ی بزرگ، سرطان پروستات، و غیره هستند.


فرایند گوارش را بهبود می‌بخشد

مرزه حاوی مقدار زیادی فیبر غذایی، ویتامین‌های گروه ب، و روغن‌های عصاره‌ای است که برای متابولیسم (سوخت و ساز) کربوهیدرات، پروتئین، و چربی‌ها بسیار مفید هستند. به علاوه، فیبر غذایی موجود در مرزه می‌تواند حرکات روده را بهبود ببخشد و با افزایش حجم مدفوع، اجابت مزاج و دفع مواد زائد را از بدن راحت‌تر کند. به این ترتیب، مصرف مرزه می‌تواند خطر بروز انواع مختلفی از مشکلات گوارشی را نظیر یبوست، گاز معده، نفخ معده، زخم‌های مجاری گوارشی، و غیره کاهش دهد. هم‌چنین، مرزه حاوی خواص ضد باکتری و ضد عفونی کنندگی است و می‌تواند از دستگاه گوارش در برابر مهاجمان خارجی از قبیل باکتری‌ها و ویروس‌ها محافظت کند.


از خطر ابتلا به دیابت پیشگیری می‌کند

مرزه حاوی مقدار زیادی روغن عصاره‌ای (معطر) است؛ این روغن به کاهش سطوح قند خون در بدن کمک می‌کند. مصرف مرزه به بهبود تولید انسولین در بدن، و در نتیجه، به کاهش سرعت جذب قند در خون کمک می‌کند. مطالعات ثابت کرده‌اند، آن‌هایی که از دیابت رنج می‌برند، در صورت مصرف مرتب مرزه، می‌توانند سطوح قند خون‌شان را کنترل کنند؛ کنترل سطح قند خون برای کنترل بیماری دیابت بسیار مفید است.


باعث بهبود عملکرد دستگاه ایمنی بدن می‌شود

مرزه بسیار غنی از ویتامین C و ویتامین A است که برای حفظ سلامت عمومی بدن، و هم‌چنین بهبود عملکرد ایمنی بدن بسیار مفید هستند. ویتامین C و ویتامین A حاوی خواص آنتی‌اکسیدانی هستند که به مبارزه علیه رادیکال‌های آزاد و پیشگیری از آسیب اکسیداتیو سلول‌های سالم بدن کمک می‌کنند. هم‌چنین، ویتامین C به افزایش تولید گلبول‌های سفید خون نیز کمک می‌کند؛ و به از این طریق نیز می‌تواند باعث بهبود عملکرد دستگاه ایمنی بدن شود. مطالعات مختلف ثابت کرده‌اند، مصرف مرتب مرزه می‌تواند از خطر بروز انواع مختلفی از بیماری‌های شایع نظیر سرماخوردگی، تب، سرفه، آنفولانزا، و غیره پیشگیری کند.


از ابتلا به بیماری قلبی و عروقی پیشگیری می‌کند

به دلیل وجود مقدار زیادی مواد معدنی نظیر پتاسیم، منیزیوم، مس، و منگنز در مرزه، این سبزی برای سلامت قلبی و عروقی، و پیشگیری از بروز انواع مختلفی از بیماری‌های قلبی و عروقی نظیر حمله‌ی قلبی، سکته‌ی مغزی، و غیره مفید است. مطالعات مختلف ثابت کرده‌اند، مصرف مرزه می‌تواند کلسترول بد را در بدن کاهش، و کلسترول خوب را افزایش دهد؛ به این ترتیب، مصرف مرزه می‌تواند سطح کلسترول را در بدن کنترل کند؛ کلسترول بالا علت اصلی بروز انواع مختلفی از بیماری‌های قلبی و عروقی به شمار می‌رود.


فشار خون را کاهش می‌دهد

مصرف مرزه به خاطر وجود مقدار بالای ترکیبات پتاسیم، برای کاهش فشار خون و پیشگیری از بروز انواع مختلفی از مشکلات مربوط به فشار خون نظیر بالا رفتن فشار خون مفید است. پتاسیم می‌تواند باعث گشاد شدن عروق خونی شود؛ این ویژگی پتاسیم باعث کاهش فشار موجود در عروق خونی و کمک به عبور روان خون از داخل سرخرگ‌ها می‌شود. این ویژگی پتاسیم باعث کاهش فشار بر روی دستگاه قلبی و عروقی، و پایین آمدن فشار خون می‌شود.


باعث بهبود وضعیت سلامت استخوان‌ها می‌شود

مرزه غنی از مواد معدنی ضروری از قبیل کلسیم، مس، فسفر، و غیره است. این مواد معدنی برای سلامت استخوان‌ها بسیار مفید هستند. مطالعات مختلف ثابت کرده‌اند، مصرف مرتب مرزه برای حفظ سلامت استخوان‌ها، و هم‌چنین برای کمک به پیشگیری از بروز انواع مختلفی از بیماری‌های مربوط به استخوان از قبیل پوکی استخوان بسیار مفید است. به علاوه، مرزه حاوی خواص آنتی‌اکسیدانی زیادی است؛‌ این ویژگی مرزه، هم‌چنین، می‌تواند به محافظت از بافت استخوان‌ها در برابر آسیب‌های اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک کند.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.beytoote.com
3.www.bazdeh.org
نسخه چاپی