آشنایی با خواص لوبیا سبز
لوبیا سبز دارای مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان است و حتی دارای مزایای قلبی عروقی می باشد. لوبیا سبز ،منبع غنی از چربی های امگا 3 است. کاروتنوئید و فلاونوئید موجود در لوبیا سبز ،دارای مزایای ضد التهابی هستند. در این مطلب از مزایای سلامتی لوبیا سبز صحبت می کنیم.

یک فنجان لوبیا سبز (حدود 100 گرم) شامل 31 کالری، 7 گرم کربوهیدرات، 3 گرم فیبر، 3 گرم قند، 2 گرم پروتئین و بدون چربی می باشد. لوبیا سبز منبع غنی ویتامین A ، C و K می باشد. لوبیا سبز همچنین شامل فولات تیامین، ریبوفلاوین، 10 درصد اسیدفولیک و 6 درصد آهن می باشد.


مزایای ویتامین K

ویتامین K نقش مهمی در لخته شدن خون دارد و زخم را بهبود می بخشد. همچنین استخوان ها را در سالمندان محکم و قوی حفظ می کند.


مزایای ویتامین C

ویتامین C یک منبع عالی از آنتی اکسیدان ها است ،که به کاهش واکنش های رادیکال آزاد کمک می کنند. این واکنش های رادیکال های آزاد، منجر به فرآورده های جانبی و فرآیندهای می شوند که ممکن است سرطان زا باشند.آنتی اکسیدان های موجود در لوبیا سبز ،برای بدن بسیار مفید هستند.


دارای کالری کم است

لوبیا سبز تازه کالری بسیار کمی دارد. بنابراین، افرادی که به کالری ها بسیار حساس هستند، نیازی به نگرانی ندارند و می توانند آنها را در مقادیر زیادی مصرف کنند.همچنین حاوی مقدار کمی سدیم، چربی اشباع شده و کلسترول هستند.


غنی از فیبر

لوبیا سبز، منبع غنی از فیبر رژیمی است. الیاف رژیمی مزایای سلامتی زیادی را به همراه دارند.فیبر برای افراد مبتلا به مسائل گوارشی تجویز می شود. میزان فیبر در لوبیا سبز، به پیشگیری و درمان یبوست، هموروئید و دیورتیکولوز کمک می کند.میزان فیبر بالا در لوبیا سبز به حفظ سطح کلسترول و قند بدن کمک می کند.


منابع فولات

لوبیا سبز همچنین منبع خوبی از فولات است، که برای تقسیم سلولی و سنتز DNA مفید هستند.غذاهای غنی از فولات برای زنان در دوران پریودی و بارداری نیز مفید هستند.تعدادی از ویتامین هایی، مانند؛ نیاسین و تیامین که در لوبیا سبز موجود است، منبع خوبی از مواد مغذی هستند که به جلوگیری از عفونت های زیادی در بدن کمک می کنند.


حفظ سلول و مایع بدن

پتاسیم موجود در دانه های سبز به بدن کمک می کند تا سلول های بهتری تولید کند و حرکت مایع بدن را حفظ می کند.


کنترل بیماریهای قلبی عروقی و فشار خون

میزان پتاسیم لوبیا سبز نیز در کنترل فشار خون و سایر بیماری های مرتبط با قلب موثر است.1

آشنایی با خواص لوبیا سبز


مبارزه با سرطان

یکی از خواص لوبیا سبز مبارزه با سرطان است. لوبیا سبز سرشار از کلروفیل است. این ویژگی می‌تواند تأثیر آمین‌های هتروسیکلیک را که هنگام کباب‌کردن گوشت در دمای بالا آزاد می‌شوند خنثی کند. بنابراین، افرادی که غذاهای کبابی دوست دارند بهتر است همراه با کبابشان مقداری لوبیا سبز میل کنند تا اثرات منفی این مواد سرطان‌زا کاهش یابد.


باروری و بارداری

مطالعات نشان داده‌اند که میان باروری زنان و مقدار آهن مصرفی‌شان ارتباط وجود دارد. براساس اعلام مدرسه پزشکی هاروارد، برای زنان در سن فرزندآوری مصرف آهنِ بیشتر از منابع گیاهی، مانند اسفناج، لوبیا، کدو حلوایی و لوبیا سبز، می‌تواند در باروری‌شان مؤثر باشد.

مصرف غذاهای سرشار از آهن همراه با غذاهای سرشار از ویتامین C، مانند گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و میوه‌های خانواده بری‌، می‌تواند جذب آهن را افزایش دهد.

مصرف مقدار کافی اسید فولیک در دوران بارداری می‌تواند از نوزاد در برابر بروز نقص لوله عصبی محافظت کند. یک فنجان لوبیا سبز حاوی تقریبا ۱۰٪ از نیاز روزانه بدن به اسید فولیک و ۶٪ نیاز بدن به آهن است.


کاهش خطر افسردگی

مصرف مقدار کافی فولات در روز می‌تواند خطر افسردگی را کاهش دهد.

مصرف کافی فولات می‌تواند از تجمع هموسیستئین اضافی در بدن جلوگیری کند. وجود هموسیستئین زیاد در بدن رسیدن خون و سایر مواد مغذی به مغز را مانع می‌شود و در تولید هورمون‌های سروتونین، دوپامین و نوراپی‌نفرین اختلال ایجاد می‌کند. این هورمون‌ها در تنظیم حالت خُلقی، خواب و کنترل اشتها مؤثر هستند.


سلامت استخوان

مصرف کم ویتامین K خطر بروز شکستگی‌های استخوان را افزایش می‌دهد.

مصرف کافی ویتامین K موجب بهبود سلامت استخوان و تولید پروتئین‌های سازنده ماتریکس استخوان، افزایش جذب کلسیم و کاهش دفع آن از طریق ادرار می‌شود.

یک فنجان لوبیا سبز محتوی ۱۴٫۴ میکروگرم ویتامین K است. این مقدار تقریبا معادل ۲۰٪ نیاز روزانه بدن به این ویتامین است. همچنین یک فنجان لوبیا سبز می‌تواند ۴٪ از کلسیم موردنیاز بدنتان را تأمین کند.

براساس تحقیقات، دریافت مواد مغذی از طریق مکمل های غذایی قابل‌مقایسه با دریافتشان از طریق غذاهای طبیعی نیست. بنابراین، باید مواد مغذی را به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متنوع دریافت کنید.


کمک‌کردن به کنترل وزن

یک فنجان لوبیا سبز درحدود ۲۸ کالری انرژی دارد. این مقدار لوبیا سبز تقریبا چربی ندارد و قند کمی دارد. بنابراین، اگر به اندازه دور کمرتان اهمیت می‌دهید، نباید لوبیا سبز را فراموش کنید.2

آشنایی با خواص لوبیا سبز


کالری آن کم است

لوبیاسبز تازه کالری خیلی کمی دارد. برای همین آدم‌هایی که مراقب کالری مصرفی‌شان هستند نباید نگران باشند و می‌توانند مقدار زیادی از آن را بخورند. هم چنین لوبیاسبز حاوی مقدار کمی سدیم، چربی اشباع، و کلسترول است.


از عفونت جلوگیری می‌کند

تعدادی از ویتامین‌ها مانند نیاسین و تیامین که در لوبیا سبز یافت می‌شود منبع خوبی برای آن دسته از مواد مغذی است که از بسیاری از عفونت‌ها در بدن پیشگیری می‌کنند.


ویتامین A فراوانی دارد

ویتامین A موجود در لوبیاسبز برای تامین آنتی‌اکسیدان و نیز تولید ترکیباتی که از فرآیند پیری جلوگیری می‌کند مفید است.


منگنز زیادی دارد

محتوای منگنز موجود در لوبیاسبز برای مهار واکنش رادیکال آزاد مفید است چون یک عامل مشترک برای آنتی‌اکسیدان است. این معمولا باعث می‌شود تناسب اندام و سلامت‌تان را حفظ کنید.


برای درمان سرطان روده مفید است

لوبیا سبز به دلیل دارابودن ویتامین C و بتکا کاروتن و فولات از تخریب DNA و تغییر سلول های روده و در نهایت سرطان روده جلوگیری می کند.


از حملات میگرن جلوگیری میکند

لوبیا سبز به علت داشتن ویتامین ریبوفلاوین در کاهش حملات میگرنی نیز بسیار موثر است.


منجر به تنظیم خواب می شود

مواد مغذی موجود در لوبیا سبز باعث تولید هورمون های سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین می شود. این هورمون ها در تنظیم خلق و خو، خواب و اشتها نقش کلیدی ایفا می کنند.


سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

لوبیا سبز سرشار از آنتی اکسیدان است و به دلیل وجود فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها در ان باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.


غذای مناسب زنان باردار است

لوبیا سبز در کنار تمام خواصی که دراد سرشار از آهن نیز هست. بنابراین در دوره ای بسیار حساس که زنان به خاطر باردار بودن نیاز به آهن دارند می تواند گیاه خیلی خوبی باشد.


برای مقابله با آرتروز مفید است

ویتامین های C و بتا کاروتن علاوه بر خاصیت ضدسرطانی خاصیت ضدالتهابی نیز دارند و برای بیمارانی که دچار آرتروز استخوانی هستند واقعا مفید است.


یبوست را درمان میکند

یبوست زمانی رخ می دهد که فعالیت روده کند می شود و مسدود می شود. فیبر موجود در لوبیاسبز باعث تحریکات روده ای میشود و یبوست را درمان میکند.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.chetor.com
3.www.bazdeh.org
نسخه چاپی