آب مروارید

چگونه آب مروارید دید را تحت تأثیر قرار می‌ دهد؟

در یک چشم سالم، نور وارد چشم می‌شود و از عدسی عبور می‌کند. عدسی آن نور را در شبکیه چشم متمرکز می‌کند، جایی که پیام‌ها از طریق عصب بینایی به مغز فرستاده می‌شوند. اگر عدسی در اثر آب مروارید کدر شود، تصویری که شما می‌بینید تار خواهد بود. دیگر مشکلات چشم، مانند نزدیک بینی، موجب تاری دید می‌شوند، اما آب مروارید برخی از علائم و نشانه‌های متمایز ایجاد می‌کند.
 

نشانه آب مروارید

 
تاری دید
شایع‌ترین علامت آب مروارید تاری دید در هر فاصله‌ای است. دید شما ممکن است مه آلود، یا غبارگرفته و کدر باشد. با گذشت زمان، همان طور که آب مروارید بدتر و بدتر می‌شود، نور کمتری به شبکیه می‌رسد. برای افراد مبتلا به آب مروارید ممکن است دیدن و رانندگی در شب دشوار باشد.
 
تابش خیره کننده
دیگر نشانه اولیه آب مروارید تابش خیره کننده، یا حساسیت به نور است. شما ممکن است در نور شدید آفتاب نتوانید خوب ببینید. اگر قبل از این بیماری چراغ‌های داخل خانه شما را اذیت نمی‌کردند، اکنون ممکن است بیش از حد روشن به نظر می‌رسند و یا هاله‌ای در اطراف خود داشته باشند. به دلیل حساسیت به نور ناشی از چراغ‌ های خیابانی و چراغ های جلو ماشین‌های رو به رو، رانندگی در شب ممکن است تبدیل به مشکل بزرگی شود.
 
دو بینی
گاهی اوقات، آب مروارید می‌تواند هنگامی که با یک چشم نگاه می‌کنید موجب دوبینی (به عنوان دیپلوپیا نیز شناخته می‌شود) شود. این دوبینی متفاوت از دوبینی‌ای است که ناشی از ناهماهنگی چشم‌هاست. با آب مروارید، تصاویر حتی با یک چشم باز نیز دوتا به نظر می‌رسند.
 
تغییر رنگها
آب مروارید می‌تواند در دیدن رنگ‌ها نیز تأثیر بگذارد، و موجب شود فرد مبتلا برخی رنگ‌ها را خوب نبیند. ممکن است به تدریج فرد رنگ قهوه‌ای یا زرد را خیلی کمتر ببیند. در ابتدا، شما ممکن است متوجه این تغییر رنگ نشوید. اما با گذشت زمان، ممکن است تشخیص رنگ آبی و بنفش دشوارتر شود.
 
دید دوم
گاهی اوقات، آب مروارید می‌تواند موقتاً توانایی فرد برای دید نزدیک را بهبود بخشد، چرا که آب مروارید به عنوان یک لنز قوی‌تر عمل می‌کند. این پدیده دید دوم نامیده می‌شود، افرادی که ممکن است زمانی برای مطالعه نیاز به عینک داشته‌اند متوجه می‌شوند که دیگر نیازی به عینک ندارند. اگرچه همان طور که آب مروارید بدتر می‌شود دید دوم از بین می‌رود، و دوباره در دید مشکل ایجاد خواهد شد.
 
تغییر مکرر عینک و یا لنز
اگر به طور مکرر شماره عینک و یا لنز شما تغییر می‌کند می‌تواند نشانه‌ای از آب مروارید باشد. دلیل این است که آب مروارید معمولاً پیشرونده است، بدین معنی که در طول زمان بدتر می‌شود. 1

آب مروارید
 

انواع آب مروارید

انواع آب مروارید عبارتند از:
 
آب مروارید مرکز عدسی (آب مروارید مرکزی)
آب مروارید مرکزی در ابتدا موجب نزدیک بینی یا بهبود موقتی دید مطالعه فرد می شود. اما با گذشت زمان، عدسی به تدریج زرد شده و تیرگی دید افزایش می یابد. برخی مواقع آب مروارید مرکزی موجب می شود تصاویر را دوتایی یا چندتایی ببینید. با پیشروی آب مروارید، عدسی به رنگ قهوه ای درمی آیند. افزایش رنگ زرد یا قهوه ای عدسی موجب می شود فرد در تشخیص رنگ ها دچار مشکل شود.
 
آب مروارید کناره عدسی (آب مروارید بیرونی)
آب مروارید بیرونی با تیرگی تیغه ای نسبتا سفید یا بوجود آمدن رگه هایی در لبه بیرونی قشر عدسی آغاز می شود. با پیشرفت تدریجی آن، این رگه ها به سمت مرکز گسترش یافته و با نوری که از مرکز عدسی عبور می کند، تداخل پیدا می کند. مشکل خیره نگاه کردن در افراد مبتلا به این نوع آب مروارید شایع می باشد.
 
آب مروارید پشت عدسی (آب مروارید زیرکپسولی خلفی)
آب مروارید زیرکپسولی خلفی به صورت تیرگی کوچکی شروع می شود که معمولا در پشت عدسی و درست در مسیر حرکت نور به سمت شبکیه تشکیل می-شود. آب مروارید زیرکپسولی اغلب دید مطالعه فرد تداخل پیدا کرده و دید فرد را در نور ملایم کاهش داده و درخشندگی خیره کننده یا هاله در اطراف نور در شب ایجاد می کند.
 
آب مروارید هنگام تولد (آب مروارید مادرزادی)
برخی از افراد هنگام تولد یا در دوران کودکی به آب مروارید مبتلا می شوند. این نوع از بیماری آب مروارید در نتیجه تماس مادر با عفونت در دوران بارداری ایجاد می شود. همچنین ممکن است علت آن سندرم های ارثی خاص مانند سندرم آلپورت، بیماری فابری و گالاکتوسمی باشد. آب مروارید مادرزادی همیشه هم دید را تحت تاثیر قرار نمی دهد، اما اگر هم اتفاق بیفتد به زودی برطرف می شود.
 

عوامل خطر

عوامل افزایش  دهنده خطر ابتلا به آب مروارید عبارتند از:

کهولت سن

دیابت

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید

قرار گرفتن در معرض تابش یون ساز مانند اشعه مورد استفاده در اشعه ایکس و پرتودرمانی در سرطان

سابقه خانوادگی بیماری آب مروارید

فشارخون بالا

چاقی

سابقه آسیب  دیدگی یا التهاب چشم

سابقه جراحی چشم

مصرف طولانی  مدت داروهای کورتیکواستروئید

استعمال دخانیات. 2
 

تشخیص

پزشک با کمک شرح حال و علائم بیمار و معاینات مربوطه می‌تواند آن را تشخیص دهد.

هر کدام از تست‌های زیر برای تشخیص آب مروارید می‌تواند کمک کننده باشد:
 

اندازه‌گیری قدرت بینایی
 

معاینه‌ی شبکیه، پزشک با ریختن قطره‌ی چشمی و گشاد کردن مردمک می‌تواند عدسی و شبکیه را به طور کامل معاینه کند.

معاینه‌ی میکروسکوپیک چشم (اسلیت لمپ)

آب مروارید
 

پیشگیری

مطالعات نشان می‌دهد که هیچ روش اثبات شده‌ای برای پیشگیری از آب مروارید یا کاهش پیشرفت آن وجود ندارد با این حال پزشکان راهکار‌های زیر را توصیه می‌کنند:
 
معاینه‌ی منظم چشم‌ها
می‌تواند درتشخیص آب مروارید و دیگر مشکلات چشم در مراحل اولیه کمک کننده باشد. از آنجایی که آب مروارید و سایر بیماری‌های چشم مانند گلوکوم در افراد مسن شایع تر است، باید به طور منظم به چشم پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر سابقه‌ی خانوادگی بیماری‌های چشم دارید بهتر است مرتبا به چشم پزشک مراجعه کنید.
 
ترک سیگار
از پزشک خود در مورد چگونگی ترک سیگار کمک بگیرید.
 
درمان سایر بیماری‌ها
اگر دچار دیابت و بیماری‌هایی دیگری هستید که خطر ابتلا به کاتاراکت را افزایش می‌دهد آن‌ها را درمان یا کنترل کنید.
 
انتخاب رژیم غذایی مناسب
اضافه کردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات رنگی به رژیم غذایی می‌تواند ویتامین‌ها و مواد مغذی مفیدی را به بدن برساند.

همچنین میوه‌ها و سبزیجات دارای آنتی اکسیدان‌ های فراوان بوده و به حفظ سلامت چشم‌ها کمک می‌کنند.

مطالعات نشان داده که مصرف آنتی اکسیدان به شکل قرص می‌تواند برای پیشگیری از آب مروارید موثر باشد.

مصرف ویتامین‌های E،C نیز در پیشگیری از آب مروارید موثرند.
 
استفاده از عینک آفتابی مناسب
اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشید می‌تواند در پیشروی آب مروارید کمک کننده است. استفاده از عینک آفتابی مناسب می‌تواند مانع رسیدن اشعه ماوراء بنفش به چشم‌ها شود.
 

درمان آب مروارید

گرچه برخی از افراد مبتلا به آب مروارید دید خود را با عینک، لنز یا افزایش نور محیط تا حدودی می‌توانند اصلاح کنند اما تنها درمان موثر در افراد مبتلا به آب مروارید جراحی است. در روش جراحی عدسی کدر و‌ مات با یک عدسی مصنوعی شفاف جایگزین می‌شود.

جراحی کاتاراکت معمولا به صورت سرپایی و با بی حسی موضعی انجام می‌شود.

جراحی روش قطعی و موثر درمان آب مروارید است با این حال خطر عفونت و خونریزی را نیز به دنبال دارد. بهبودی نیز معمولا در عرض ۸ روز اتفاق می‌افتد.
 

چه موقع برای درمان به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر دچار تغییر در بینایی خود شدید به چشم پزشک مراجعه کنید.

همچنین اگر دچار تغییرات ناگهانی دید مانند دوبینی، تشعشعات نور و درد ناگهانی در چشم یا سردرد شدید سریعا به پزشک مراجعه کنید. 3

پی نوشت:
1.www.rastineh.com
2.www.asriran.com
3.www.doctoreto.com
نسخه چاپی