خطرات ناشی از بیماری دیابت را جدی بگیرید

مشکلاتی که دیابت به وجود می آورد

 
بیماری لثه و پوسیدگی دندان
دیابت باعث می شود احتمال بروز عفونت داخل دهان، مانند بیماری لثه یا برفک و عفونت قارچی که می تواند زخم های دردناک سفید ایجاد کند، بیشتر شود.

قند خون بالا و کنترل نشده نیز می تواند خطر ابتلا به پلاک و پوسیدگی دندان را بالا ببرد. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵، انجام شد نشان داد که افراد مبتلا به دیابت دو برابر افراد بدون این بیماری دندان های خود را از دست میدهند. حتما دندانپزشک خود را در مورد وضعیتتان مطلع سازید، مسواک زدن، نخ دندان و شستشو با دهانشویه ضد عفونی کننده را فراموش نکنید. مراقب خونریزی لثه یا دیگر علائم بیماری لثه باشید.
 
مشکلات بینایی
دیابت می تواند به گلوکوم (افزایش فشار داخل چشم) و آب مروارید (تیره شدن عدسی چشم) منجر شود. همچنین می تواند به رگ های خونی در شبکیه در پشت چشم شما آسیب وارد کند، مشکلی که پزشکان آن را رتینوپاتی دیابتی می نامند.

همه ی این شرایط می توانند دید شما را بدتر و حتی منجر به کوری شوند. زمانی که متوجه تار شدن بینایی شوید، ممکن است آسیب جدی اتفاق افتاده باشد. بنابراین به طور منظم به چشم پزشک مراجعه کنید.
 
آسیب های عصبی
بسیاری از افراد دیابتی از آسیب های عصبی (نوروپاتی) رنج میبرند. آسیب عصبی در هر نقطه از بدن شما می تواند رخ می دهد، اما اغلب بازوها، پاها، دست ها و پاها را تحت تاثیر قرار می دهد. پزشکان این مشکل را نوروپاتی محیطی می نامند.

علائم این مشکل می تواند شامل احساس سوزن سوزن شدن، بی حسی، حساسیت، یا درد باشند. نوع دیگر، تحت عنوان نوروپاتی اتونوم، میتواند ادرار، رابطه جنسی، هضم غذا، و دیگر عملکردهای بدن را تحت تاثیر قرار دهد. در صورتی که اضافه وزن نداشته باشید، و فشار خون و قند خون را مدیریت کنید، احتمال بروز چنین مشکلی کمتر می شود.
 
مشکلات پا
اگر دیابت به اعصاب پای شما صدمه وارد کند، بی حسی می تواند احتمال متوجه شدن ابتلا به آسیب یا عفونت را کمتر کند. وضعیت شما می تواند جریان خون را در آن منطقه دشوارتر سازد. با همه اینها، این مشکلات در نهایت می توانند باعث آسیب جدی شوند به طوری که نیاز باشد انگشتان پا یا خود پا قطع شوند. به منظور کاهش احتمال بروز چنین مشکلاتی سیگار کشیدن را ترک کنید و ورزش کنید. همچنین، به صورت روزانه پاهای خود را بررسی کنید، آنها را تمیز و مرطوب نگه دارید، و کفش های مناسب بپوشید. 1
 
بیماری های قلبی
بیماری های قلبی عروقی اولین عامل مرگ و میر بیماران دیابتی محسوب می شود.

دیابت یا همان مرض قند، باعث تجمع تدریجی چربی ها در بدن می شود. این چربی ها نیز به جداره ی رگ های خونی چسبیده و باعث مسدود شدن آنها می شوند. سفت یا نیمه مسدود شدن رگ های خونی نیز عاملی برای حمله ی قلبی خواهد بود.

البته باید بگوییم که خطر بروز این مشکل برای همه یکسان نیست. افرادی که 15 سال یا بیشتر به دیابت مبتلا باشند، بیشتر در معرض خطر سکته قلبی قرار می گیرند.

اگر دیابت باعث بروز مشکلات بینایی یا کبدی و کلیوی شود و یا فرد دیابتی در حین فعالیت های بدنی یا پیاده روی طولانی دچار درد قفسه سینه و پادرد شود، باید بیشتر مراقب باشد.

علاوه بر دیابت، عواملی مانند مصرف دخانیات، فشار خون یا کلسترول خون بالا، سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در بروز بیماری های قلبی عروقی نقش دارد.
 
خطرات ناشی از بیماری دیابت را جدی بگیرید
 
نارسایی کلیوی
دیابت اولین دلیل ابتلا به نارسایی کلیوی است. حداقل نیمی از دیابتی ها علائم این بیماری را بروز می دهند. فشار خون بالا یا سابقه ی خانوادگی نیز در افزایش خطر ابتلا به نارسایی کلیوی دخیل است.

توجه داشته باشید که افزایش فشار خون، روند ابتلا به این بیماری را سرعت بیشتری می دهد. متاسفانه زمانی که مشکلات کلیوی تشدید شود، فشار خون را بالا می برد. در واقع یک دور تسلسل شکل می گیرد.
 
قطع عضو
دیابت فرد را در معرض قطع پا قرار می دهد. باریک و سفت شدن رگ های خونی باعث می شود که جریان خون در پایین تنه به درستی انجام نگیرد. در نتیجه زمانی که بریدگی یا زخمی در پای فرد ایجاد می شود، بهبود و درمان آن به سختی امکان پذیر می شود.
 
علاوه بر این دیابت با بروز مشکلات عصبی باعث می شود که فرد درد پا را احساس نکند. در نتیجه این زخم ها عفونی و چرکی شده و در نهایت منجر به قطع عضو می شود. 2
 
افزایش کلسترول و فشار خون
در دیابت نوع ۱، بدن تولید انسولین، هورمون تنظیم قند خون، را متوقف می‌کند. در دیابت نوع ۲، بدن قادر به مصرف انسولین تولید شده نیست. در نتیجه، هر چه کلسترول خوب پایین‌تر باشد، میزان چربی‌های مضر به‌نام تری‌گلیسیرید افزایش می‌یابد.

مقاومت بدن به انسولین منجر به سخت شدن عروق باریک می‌شود که فشار خون را افزایش می‌دهد. درنتیجه، حدودا ۷۰٪ از افراد مبتلا به دیابت، نوع ۱ یا ۲، فشار خون نیز دارند، عاملی خطرناک برای سکته‌، بیماری‌های قلبی و اختلالات تفکر و حافظه.

دکتر رابرت گبی، مدیر ارشد پزشکی در مرکز دیابت جاسلین در بوستون می‌گوید، چنانچه با ورزش و رژیم به تنهایی و یا با درمان دارویی موفق به کنترل فشار خون بالا و کلسترول بالا نشوید، پیشرفت سایر عوارض تسریع می‌گردد. 3

خطرات ناشی از بیماری دیابت را جدی بگیرید

مشکلات اندام تحتانی
مشکلات و عوارض ایجاد شده در پا به وسیله دیابت به حدی است که از این عارضه به عنوان پای دیابتی یاد می شود.

این عارضه معمولا وقتی ایجاد می شود که مشکلات عصبی در پا رخ داده باشد که به کاهش حس در پا منجر می شود، در واقع در اثر کاهش حس، فرد دیابتی متوجه بروز زخم ها و ضربات وارده بر پاهای خود نمی شود و در صورت غفلت این زخم گسترش می یابد.

از طرفی آسیب عصبی موجب تغییر در ظاهر پاها و انگشتان فرد دیابتی می شود که این امر به افزایش در معرض آسیب قرارگرفتن پاها می انجامد.

از طرفی دیابت موجب خشک شدن و ترک خوردگی پوست پا می‌شود.

اگر زخمی در پا ایجاد شود دیرتر از زخم پای افراد سالم خوب می شود و دلیل آن هم کاهش و کندی جریان خون در افراد دیابتی است که بهبود زخم را به تاخیر می اندازد. 4

پی نوشت:
1.www.rastineh.com
2.www.tebyan.com
3.www.mashreghnews.ir
4.www.zoomlife.ir
نسخه چاپی