فواید میوه ازگیل
ازگیل میوه‌ای سرشار از مواد مغذی مانند پتاسیم، منیزیم، منگنز، روی، آهن و … می‌باشد و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند سنگ کلیه، فشارخون، التهاب‌های روده‌ای و … کاربرد دارد.

برای اکثر آدم‌ها تجربه کردن طعم‌های جدید، حس متفاوت و لذت بخشی را منتقل می‌کند و شاید برای همین باشد که غذاها، دسرها، سوپ‌ها و سالاد‌هایی از سایر نقاط جهان تا این اندازه برایمان جذابیت دارند و عرضه چنین غذا‌های جدیدی با استقبال فراوانی مواجه می‌شوند. از این میان بازار داغ میوه‌ها و سبزی‌های جدید و ناشناخته که تنها در قسمت‌های خاصی از جهان می‌رویند، نیز بی‌نصیب نمانده است و بسیاری از میوه‌های جدید و عجیب مانند جکی فروت، پشن فروت، میوه ستاره‌ای و … طرفداران خاص خود را دارند و با قیمت‌های گزاف به فروش می‌رسند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در کشور ما نیز میوه‌هایی می‌روید که برای سایر مردم جهان عجیب است و با آب و تاب خاصی از طعم و مزه آن برای یکدیگر تعریف می‌کنند و خواستگاه اصلی آن را ایران معرفی می‌کنند. یکی از این میوه‌ها ازگیل است.

ازگیل میوه‌ای عجیب و ناشناخته برای اکثر مردم دنیا است. برخی طعم آن را مشابه با انجیر، کامکوات و خرمای ایرانی می‌دانند و برخی دیگر طعمی مابین گلابی وزالزالک را به آن نسبت می‌دهند. ازگیل برای بسیاری از مردم دنیا عجیب و جذاب است، آن را به عنوان میوه‌ای فانتزی می‌شناسند و قیمت بالایی دارد. ولی در ایران، عراق، ترکیه و برخی کشور‌های اروپایی به وفور یافت می‌شود و یکی از معدود میوه‌هایی است که در فصل زمستان به بار می‌نشیند.

ازگیل یکی از گیاهان خانواده رز می‌باشد و از نظر گیاه‌شناسی گیاهی مابین گلابی و زالزالک است. ازگیل ابتدا به رنگ سفید است و با رسیده شدن به رنگ قهوه‌ای در می‌آید. این گیاه که در جنوب شرقی اروپا و جنوب غربی آسیا یافت می‌شود، به سرعت فاسد می‌گردد و سرشار از پکتین می‌باشد. به همین علت برای تهیه انواع ژله، مارمالاد و مربا مناسب می‌باشد. درخت ازگیل برگ‌هایی به رنگ زرد و قرمز دارد و چوب این درخت خاصیت منحصر به فردی دارد و غیرقابل شکستن است.

در ادامه با ما همراه باشید تا با خواص ازگیل برای سلامتی آشنا شوید.


سرشار از مواد مغذی

هر ۱۰۰ گرم از میوه ازگیل دارای ۴۳ کالری، انرژی می‌باشد. ۱۰۰ گرم از میوه ازگیل همچنین، ۵/۰ میلی‌گرم روی، ۵/۰ میلی‌گرم منگنز، ۲/۷ میلی‌گرم آهن، ۳۹ میلی‌گرم فسفر، ۵۵ میلی‌گرم منیزیم، ۷۳ میلی‌گرم کلسیم و ۷۹۲ میلی‌گرم پتاسیم دارد. این ارقام نشان می‌دهد که ازگیل سرشار از مواد معدنی می‌باشد. همچنین ازگیل فاقد هرگونه چربی اشباع و کلسترول است و در آن ۷۵ درصد آب و ۲۱ نوع اسید چرب مانند استئاریک اسید، پالمتیک اسید، لینولئیک اسید و اولئیک اسید وجود دارد. همچنین سرشار از ویتامین C، ویتامین A، ویتامین B۱ و ویتامین B۲ می‌باشد.


ضد سنگ کلیه

اصلی‌ترین کاربرد ازگیل برای برطرف کردن مشکلات کلیوی می‌باشد؛ زیرا آب مولکولی فراوانی دارد و بدن را سم زدایی می‌کند. در نتیجه به عنوان همکاری برای کلیه‌ها معرفی می‌شود. مصرف مداوم ازگیل دفع ادرار را تسهیل می‌نماید و سنگ‌های کلیوی را از بین می‌برد. برای از بین بردن سنگ‌های کلیوی علاوه بر میوه ازگیل، از جوشانده برگ ازگیل، نیز می‌توان استفاده نمود.


کاهنده فشارخون

ازگیل یکی از میوه‌هایی است که سرشار از پتاسیم می‌باشد. به همین علت برای افرادی که مبتلا به فشارخون بالا می‌باشند، مناسب است. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به فشارخون بالا، باید مصرف مواد غذایی سرشار از سدیم را کاهش دهند و در عوض مصرف مواد غذایی سرشار از پتاسیم، منیزیم و کلسیم را افزایش دهند. از این رو مصرف میوه‌هایی که سرشار از پتاسیم می‌باشند مانند موز، گوجه‌فرنگی، زرشک، ریواس، ازگیل و … برای این افراد بسیار مناسب می‌باشد.1

فواید میوه ازگیل


برای تشکیل هموگلوبین

آهن به تشکیل هموگلوبین کمک می کند. آهن بخش مهمی از هموگلوبین است که رنگ قرمز تیره خون را فراهم می کند و به انتقال اکسیژن به سلول های بدن کمک می نماید. هموگلوبین اضافی برای انسان ضروری است زیرا در اثر آسیب های داخلی و خارجی خون را از دست می دهیم. در دوران قاعدگی، زنان هر ماه خون خود را از دست می دهند و به همین دلیل احتمال ابتلا به آنمی زیاد است.


بهبود عملکرد عضلات

آهن برای حفظ سلامت ماهیچه ها ضروری است. آهن در بافت عضلات یافت می شود و اکسیژن لازم را برای انقباض ماهیچه ها تأمین می کند. بدون آهن، عضله خاصیت ارتجاعی و حالت را از دست می دهد. ضعف عضلانی از علائم کم خونی است.


برای سلامت مغز

آهن به رشد مغز کمک می کند. کمک آهن در تامین اکسیژن و حدود 20٪ از اکسیژن خون توسط مغز استفاده می شود. آهن با عملکرد مغز و سلامت آن در ارتباط است. مقدار کافی خون در مغز می تواند باعث افزایش فعالیت شناختی و تشکیل مسیرهای عصبی جدید شود که به جلوگیری از بیماریهای شناختی مانند بیماری آلزایمر و زوال عقل کمک می کند. مقدار زیادی آهن و اکسیژن رسانی به مغز بسیار حیاتی است.


جلوگیری از سندرم پای بی قرار

کمبود آهن عامل اصلی بروز سندرم پای بی قرار است. تحقیقات نشان می دهد که این ماده با آهن ارتباط دارد. وجود کم آهن در خون منجر به این بیماری می شود. مصرف کافی مکمل های آهن به مقدار کافی می تواند این بیماری را درمان کند. این بیماری با اسپاسم عضلانی همراه است و این ازعلائم کمبود آهن به شمار می رود.


برای تنظیم دمای بدن

آهن به تنظیم دمای بدن کمک می کند. با توجه به ظرفیت جذب بدن تنظیم می شود. این باعث افزایش دمای بدن می شود و این بدان معنی است که عملکردهای متابولیسم و عملکردهای آنزیمی در دمای و محیطهای کارآمد و بهینه رخ می دهد.


درمان کم خونی

آهن به درمان کم خونی که به دلیل کمبود آهن در بدن ایجاد می شود، کمک می کند. آهن به پیشگیری از این بیماری ها که بر تعداد افراد جهان تأثیر گذاشته است کمک می کند. این مسئله به مشکل عادی در این سیاره تبدیل شده است.


بیماری های مزمن

آهن به درمان بیماریهای مزمن مانند کم خونی نارسایی کلیوی و بیماریهای مزمن سیستم دفع کننده و روده کمک می کند. این مسئله ازوما به خون ربطی ندارد. آهن برای عملکرد فرآیندهای مختلف سیستم در بدن ضروری است.2


خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد

چندین آنتی‌اکسیدان در ازگیل وجود دارند که برای سلامت انسان مفید هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها قادرند رادیکال های آزاد را در درون بدن خنثی کنند؛ رادیکال‌های آزاد به‌عنوان یک محصول جانبی متابولیسم سلولی، در داخل سلول تولید می‌شوند. این مولکول‌ها با الکترون‌های جفت‌نشده‌شان می‌توانند باعث جهش سلول‌های سالم شوند که این امر به بیماری‌های مزمن ازجمله سرطان منجر می‌شود. چای ازگیل به‌طور خاص به کاهش میزان بروز سرطان ریه و دهان کمک می‌کند.

فواید میوه ازگیل


سیستم تنفسی را تسکین می‌دهد

مواد خلط‌آور در درمان سرماخوردگی و سایر عفونت‌های تنفسی، بسیار مهم هستند. چای ازگیل به‌عنوان یک خلط‌آور به‌کار می‌رود؛ خواه به‌صورت نوشیدنی یا برای غرغره کردن، چون می‌تواند باعث سرفه و خروج خلط گلو و مخاط شود. خلط، جایی است که باکتری‌ها می‌توانند زندگی و رشد و در عین حال سایر علائم را تشدید کنند. بنابراین خروج آنها از دستگاه تنفسی‌تان می‌تواند حال شما را به‌سرعت بهتر کند.


به هضم (گوارش) کمک می‌کند

پکتین نوع خاصی از فیبر رژیمی است که در میوه‌ی ازگیل وجود دارد و می‌تواند به بهبود روند گوارش کمک کند. فیبر رژیمی می‌تواند مدفوع را حجیم کند و حرکت پیش‌برنده یا کِرم‌وار را تحریک نماید که این امر به منظم شدن حرکات روده کمک می‌کند. اگر از یبوست، اسهال، گرفتگی شکم، نفخ یا سایر اختلالات معده رنج می‌برید، فیبر رژیمی می‌تواند آن التهاب را کاهش دهد و سلامت روده‌ی شما را بهبود ببخشد.


سطوح کلسترول را کنترل می‌کند

اگرچه مکانیسم دقیق آن به‌طور کامل مشخص نیست، اما تحقیقات نشان می‌دهند که ازگیل به‌طور مستقیم با کاهش سطوح کلسترول در افرادی که به‌طور منظم از میوه یا چای آن استفاده می‌کنند، مرتبط است. این یکی از فواید سلامتی جالب ازگیل است اما در مقیاس وسیع اثبات نشده و به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.


استخوان‌ها را محکم می‌کند

ازدست دادن تراکم مواد معدنی استخوان، یکی از مشکلات عمده‌ای است که افراد با بالا رفتن سن به آن دچار می‌شوند، به‌خصوص در سنین پس از یائسگی در زنان. خوشبختانه ثابت شده است که ازگیل از کاهش تراکم استخوان در بخش‌های مختلف بدن جلوگیری می‌کند. این فایده‌ی ازگیل به‌خاطر وجود ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات شیمیایی تقلیدکننده‌ی هورمون در آن است.


از دیابت پیشگیری می‌کند

چای ازگیل اغلب به‌عنوان روشی برای پیشگیری یا درمان دیابت پیشنهاد می‌شود، چون ثابت شده است قند خون در افرادی که به‌طور منظم از چای ازگیل استفاده می‌کنند، به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد. ترکیبات ارگانیک منحصربه‌فرد موجود در چای ازگیل قادر به تنظیم سطوح گلوکز و انسولین هستند که به محافظت از بدن در برابر دیابت کمک می‌کند. همچنین برای کسانی که دیابت دارند، اجتناب از افت‌وخیز ناگهانی قند خون، اهمیت ویژه‌ای دارد که چای ازگیل می‌تواند به این امر کمک کند.


ارزش غذایی ازگیل

میوه و برگ ازگیل حاوی پکتین (نوعی فیبر)، ویتامین A، ویتامین C و ویتامین‌های گروه B مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پیریدوکسین، فولات و اسید فولیک است که باعث می‌شود در تقویت سلامت عمومی انسان، بسیار مؤثر باشد. همچنین ازگیل یک منبع عالی از مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، منگنز، پتاسیم، فسفر، روی، مس و سلنیوم است. ازگیل کلسترول و کالری پایینی دارد و حاوی چربی‌های تک غیراشباع مانند اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ است.3


پی نوشت:
1.www.snn.ir
2.www.namnak.com
3.www.chetor.com
نسخه چاپی