آشنایی با خواص چای گزنه
چای گزنه یک نوع چای با خواص دارویی بسیار عالی است. ممکن است که وقتی درحال پیاده روی هستید یا از مکان های پر علف رد می شوید، پاهایتان به این گیاه خورده است و بی شک احساس سوزش کردید. ولی بد نیست که چای این گیاه را بنوشید؛ زیرا خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد.

چای گزنه می تواند داروی جایگزین، برای برخی داروهای خاص باشد. برای درمان نقرس، عفونت ادراری و بسیاری از مشکلات بهداشتی دیگر، می توانید از چای گزنه استفاده کنید. در این مطلب می خواهیم چای گزنه را به طور کامل معرفی کنیم و به شما آموزش  دهیم که چگونه این چای را درست کنید. و همچنین شما را با عوارض جانبی این چای آشنا می کنیم.


چای گزنه چیست؟

چای گزنه یک نوع چای گیاهی است که از برگ های گیاه گزنه تهیه می شود. و این چای را با نام لاتین Urtica dioica می شناسند. گیاه گزنه بومی قاره اروپا است؛ ولی امروزه این گیاه را می توانید در قاره آسیا و قاره آمریکا نیز پیدا کنید. حاشیه های برگ گزنه پررنگ و برجسته و برگ های این گیاه بلند است. بر روی برگ ها و ساقه های این گیاه پرز های بسیار زیادی وجود دارد؛ البته بر روی ساقه ها بیشتر است.

برگ های گزنه را می توانید داخل آب جوش بریزید و با آن ها چای درست کنید. این چای دارای انواع ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی، از جمله: ویتامین A، ویتامین C ، ویتامین K و منبع غنی از پتاسیم، آهن و منیزیم می باشد.


چای گزنه چه طعمی دارد؟

چای گزنه مثل چای سبز است. طعم این چای ملایم، و به شکل علفی و خاکی می باشد. تعجب نکنید!! این چای طعمی شبیه به یونجه دارد. ولی اگر می خواهید احساس کنید که یونجه نمی خورید، می توانید مقداری عسل به آن اضافه کنید تا طعم یونجه از بین برود.

خواص چای گزنه شامل موارد ذیر است :


مراقب سلامت چشمان شماست

این چای حاوی مقادیر زیادی بتاکاروتن و ویتامین A است. این دو ویتامین از سلامت چشمان شما محافظت می کنند. بتاکاروتن در گیاهان و مواد غذایی قرمز رنگ و نارنجی رنگ یافت می شود. و از دید شما محافظت می کند.

نتایج مطالعه ای در مجله Food Science & Nutrition ،این مطالعه نشان داده است: برگ های گزنه دارای ده برابر بیشتر مقدار بتاکاروتن موجود در گندم و جو است. این ترکیب نقش مهمی در ارتقاء شبکیه سالم و اطمینان از پاسخ مناسب بینایی به نور دارد.

آشنایی با خواص چای گزنه


چای گزنه مسکن دردهای شماست

چای گزنه دارای خواص ضد التهابی است و به کاهش علائم درد در بدن کمک می کند. نوشیدن چای گزنه می تواند به کاهش سردرد و همچنین درد مزمن مفصلی، مانند آرتروز کمک کند.

محققان در طی مطالعه‌ای در ژورنال انجمن پزشکی تأثیرات گیاه گزنه را بر 27 بیماری که مبتلا به درد استئوآرتریت بودند، بررسی کردند. نتایج بدست آمده حاکی از این است: بیمارانی که هر روز، به مدت یک هفته، از گیاه گزنه برای دردهای مفصلی خود استفاده می کردند، نسبت به افرادی که از شبه داروها استفاده می کردند، درد کمتری داشتند.1


مراقبت از پوست

گرچه تحقیقات منسجمی در این زمینه وجود ندارد، در ایام قدیم از چای گزنه برای مراقبت از پوست در بخش های زیادی از جهان استفاده می شده است. خاصیت ضد درد و ضد التهاب چای گزنه می تواند به درمان علائم آکنه، اگزما، سوزش و دیگر ناراحتی های پوستی کمک کند. آنتی اکسیدان چای می تواند سرعت ترمیم را بالا ببرد و اثر زخم را از پوست از بین ببرد. شما می توانید با نوشیدن چای از این خواص بهره مند شوید و یا اجازه دهید چای خنک شود، پارچه ای را به آن آغشته کنید، روی پوست بگذارید تا جذب شود.


بهبود سلامت کلیه

از خواص امیدوار کننده و مستند چای گزنه، تاثیر آن بر کلیه است. گزنه همانند یک دیورتیک قوی عمل می کند وبه تحریک ادرار منظم کمک می کند. خیلی از افراد از هایپر پلازی خوش خیم پروستات رنج می برند که می تواند بر جنبه های جنسی و کلیوی تاثیر گذار باشد و درمان قابل اعتماد کمی برای آن وجود دارد. چای گزنه چنین علائمی را به حداقل می رساند و سلامت پروستات را بهبود می دهد. همچنین سطح هورمون تستوسترون بدن را افزایش می دهد و به کاهش عوارض جانبی سلامت جنسی کمک می کند. چای گزنه از پیشرفت بیماری سنگ کلیه جلوگیری می کند.


تقویت گوارش

آنتی اکسیدان و ماهیت ضد التهاب چای گزنه برای رفع مشکلات گوارشی مانند سندروم روده تحریک پذیر، یبوست، اسهال و ناراحتی معده ناشی برهم خوردن تعادل باکتری ها در معده مفید است. چای گزنه می تواند کرم و انگل روده را نابود سازد و سیستم گوارش را بازسازی کند و به رشد باکتری مفید کمک می کند


تقویت سیستم ایمنی

فلاونویید و کاروتنویید موجود در چای گزنه بهمراه مقادیر بالایی از ویتامین C،این نوشیدنی را ارتقا دهنده موثر سیستم ایمنی می سازد. آنتی اکسیدان ها ترکیبات قدرتمندی اند که می توانند رادیکالهای آزاد(محصولات جانبی متابولیسم سلولی که موجب جهش سلولی و بیماری مزمن می شوند) را شناسایی و خنثی سازد. با آزاد سازی سیستم ایمنی از مبارزه با استرس اکسیداتیو، چای گزنه می تواند همانند خط اول دفاعی بدن عمل کند.


جلوگیری و درمان پوکی استخوان

مقادیر بالایی از املاح مانند کلسیم، منیزیم و آهن در چای گزنه وجود دارد. نه تنها برای افرادی که بیماری آنمی دارند،مناسب است،بلکه از افت تدریجی تراکم املاح استخوان در اثر افزایش سن کمک می کند. با افزایش سن می بایست برای جلوگیری از پوکی استخوان، املاح کافی دریافت کرد. آنتی اکسیدان ها و املاح موجود در این چای روش عالی برای جوان سازی بدن است.


تسکین درد و کاهش التهاب

ترکیبات ضد درد و التهاب طبیعی گزنه موجب شناخته شدن آن در طول تاریخ شده است. اگر از چای گزنه برای تسکین درد عضله کشیده شده یا برای گلو درد،سردرد یا کوفتگی و کبودی استفاده کنید، اغلب قبل از اتمام نوشیدن یک فنجان از آن از درد رهایی می یابید. استعمال خارجی چای گزنه می تواند به همان اندازه مفید باشد و البته مستقیم تر. اما این تاثیرات با نوشیدن چای هم احساس می شود.


درمان واکنش های آلرژیک

در حالی که با تماس گزنه با پوست، آن ناحیه واکنش آلرژیک شدیدی نشان می دهد، با خیس کردن گیاه و استفاده بصورت دمنوش، ترکیبات ارگانیک و شیمیایی آن همانند آنتی هیستامین عمل می کند. چنین تاثیر وارونه ای از این چای راز عحیب ساخته است. اگر از حساسیت شدید رنج می برید و می خواهید با هشدار سیستم ایمنی تان مقابله کنبد،یک فنجان چای گزنه چاره کار است.

آشنایی با خواص چای گزنه


محافظت از سلامت قلب

طبق دستاوردهای برخی محققین، میان مصرف منظم چای گزنه و کاهش فشار خون ارتباط وجود دارد. ترکیبات ضد التهاب و پتاسیم موجود در گزنه به کاهش فشار رگ ها کمک می کند و خون رسانی و اکسیژن رسانی به اندام ها بهتر انجام می پذیرد. بنابراین احتمال وقوع حمله قلبی، سکته مغزی و دیگر مشکلات قلبی عروقی کاهش می یابد.2


 منبع آنتی اکسیدان‌ها است

واقعیت این است که اکثر چای‌های گیاهی منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان هستند. به همین ترتیب، چای گزنه نیز به میزان فراوانی آنتی‌اکسیدان دارد که برای محافظت از بدن در برابر عفونت‌ها بسیار سودمند است. این چای همچنین برای محافظت از بدن در برابر التهاب نیز بسیار ارزشمند است. علاوه بر این، آنتی‌اکسیدان در بدن می‌تواند از رخ دادن برخی مشکلات بهداشتی از جمله سرطان جلوگیری کند.


منبع مواد معدنی است

خاصیت دیگر نوشیدن چای گزنه این است که مواد معدنی را برای بدن‌تان تامین کند. در این مورد، چای گزنه در مقایسه با سبزیجات برگ سبز دارای بیش‌ترین کلسیم و منیزیم است. در نتیجه، با نوشیدن چای گزنه این مواد مغذی ضروری را به میزان مناسبی برای بدن‌تان فراهم می‌کنید. برای مثال، کلسیم می‌تواند به تقویت ساختار و تراکم استخوان‌ها کمک کند، در حالی که منیزیم در مدیریت مایعات بدن مشارکت می‌کند.


به از دست دادن وزن کمک می‌کند

جالب است که نوشیدن چای گزنه می‌تواند برای مدیریت وزن بدن نیز مفید باشد. در واقع چای گزنه خواص پاک‌کننده‌ای دارد برای حذف مواد زائد ناخواسته که در طول فرایند متابولیک تولید می‌شوند. در نتیجه، می‌تواند وزن بدن را نیز کاهش دهد. علاوه بر این، بنا به گفته‌ی Gillian McKeith، نویسنده و مجری برنامه‌ی تلویزیونی “شما همان چیزی هستید که می‌خورید”، نوشیدن ۳ تا ۴ فنجان چای گزنه در روز سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و به طور طبیعی سبب کاهش اشتها می‌شود.


علائم آرتریت را درمان می‌کند

چای گزنه درمانی طبیعی برای بیماری‌های خاص است. یکی از آن‌ها درمان علائم آرتریت است. مطالعه‌ای که در ژورنال “Phytomedicine” در سال ۲۰۱۳ منتشر شد،، نشان داد که روغن گزنه‌ی دوپایه، می‌تواند التهاب را کاهش دهد و به درمان علائم آرتریت کمک کند. همچنین یک مطالعه‌ که در “Journal of the Royal Society of Medicine” در ماه ژوئن ۲۰۰۰ منتشر شد، نشان داد که برگ گزنه می‌تواند درد استئوآرتریت (آرتروز) را کاهش دهد. بنابراین، شما می‌توانید به طور منظم چای گزنه را برای دریافت بهترین مزایای آن برای سلامتی مصرف کنید.3


پی نوشت:
1.www.drchek.ir
2.www.rastineh.com
3.www.bazdeh.org
نسخه چاپی