همه چیز درباره ی بیماری آب مروارید
بیماری آب مروارید نواحی ابری در عدسی چشم شما است. آب مروارید با افزایش سن بسیار رایج می شود. در حقیقت، بیش از نیمی از آمریکایی های 80 سال به بالا یا آب مروارید دارند یا برای خلاص شدن از آب مروارید جراحی کرده اند. در ابتدا ممکن است متوجه آب مروارید نشوید. اما با گذشت زمان، آب مروارید می تواند بینایی شما را تار، مبهم یا رنگارنگ کند. ممکن است در خواندن یا انجام سایر کارهای روزمره مشکل داشته باشید. خبر خوب این است که جراحی می تواند شما را از آب مروارید خلاص کند. جراحی آب مروارید ایمن است و مشکلات بینایی ناشی از آب مروارید را اصلاح می کند.

همه چیز درباره ی بیماری آب مروارید

انواع بیماری آب مروارید
بیشتر آب مرواریدها به سن مربوط می شوند. این اتفاق به دلیل تغییرات طبیعی چشم شما با افزایش سن رخ می دهد. اما به دلایل دیگری می توانید آب مروارید بگیرید. به عنوان مثال، پس از آسیب دیدگی چشم یا بعد از جراحی برای یک مشکل چشمی دیگر مانند گلوکوم. مهم نیست که به کدام نوع بیماری آب مروارید مبتلا هستید، درمان همیشه جراحی است.

علائم بیماری آب مروارید
در ابتدا، هنگامی که بیماری آب مروارید خفیف است، ممکن است هیچ علائمی نداشته باشید. اما همانطور که آب مروارید رشد می کند، می تواند در بینایی شما تغییراتی ایجاد کند. به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که:
 
  • دید شما ابری یا تار است.
  • رنگها کمرنگ به نظر می رسند.
  • شب نمی توانید خوب ببینید.
  • لامپ ها، نور خورشید یا چراغ های جلو خیلی روشن به نظر می رسند.
  • هاله ای را در اطراف چراغ ها می بینید
  • شما دو برابر می بینید (این گاهی اوقات با بزرگتر شدن آب مروارید از بین می رود)
  • شما باید نسخه عینک خود را اغلب تغییر دهید
این علائم می تواند نشانه سایر مشکلات چشمی نیز باشد. اگر هر یک از این مشکلات را دارید حتما با چشم پزشک صحبت کنید. با گذشت زمان، آب مروارید می تواند منجر به کاهش بینایی شود.

با افزایش سن خطر ابتلا به بیماری آب مروارید افزایش می یابد. همچنین اگر:
 
  • دارای مشکلات سلامتی خاصی مانند دیابت باشید
  • سیگار می کشید
  • سابقه خانوادگی آب مروارید داشته باشید
  • در قسمت فوقانی بدن خود آسیب دیدگی، جراحی چشم یا پرتودرمانی داشته اید
  • زمان زیادی را در آفتاب گذرانده اید
  • از استروئیدها استفاده کنید (داروهایی که برای درمان انواع مشکلات سلامتی مانند آرتروز و بثورات استفاده می شود)
اگر نگران هستید که در معرض خطر بیماری آب مروارید باشید، با پزشک خود صحبت کنید. از پزشک خود سوال کنید آیا کاری وجود دارد که بتوانید برای کاهش خطر انجام دهید.

همه چیز درباره ی بیماری آب مروارید

علل ایجاد بیماری آب مروارید
بیشتر آب مرواریدها با افزایش سن در اثر تغییرات طبیعی چشم ایجاد می شوند. وقتی جوان هستید، لنز چشم شما شفاف است. در حدود 40 سالگی، پروتئین های موجود در عدسی چشم شما شروع به تجزیه و تحلیل می کنند. این توده باعث ایجاد نواحی ابری روی لنز شما یا همان بیماری آب مروارید می شود. با گذشت زمان، آب مروارید شدیدتر می شود و بیشتر لنز را کدر می کند.

شما می توانید برای محافظت از چشم خود و به تاخیر انداختن بیماری آب مروارید اقداماتی انجام دهید. از جمله:
 
  • برای جلوگیری از آفتاب از عینک آفتابی و کلاه های لبه دار استفاده کنید.
  • سیگار کشیدن را ترک کنید.
  • غذای سالم بخورید. از میوه ها و سبزیجات به خصوص سبزیجات تیره و برگ مانند اسفناج، کلم پیچ و سبزیجات استفاده کنید.
  • معاینه چشم انجام دهید. اگر سن شما 60 سال یا بیشتر است، حداقل هر 2 سال یک بار معاینه چشم انجام دهید.
تشخیص بیماری آب مروارید
یک چشم پزشک می تواند به عنوان بخشی از معاینه چشم، بیماری آب مروارید را بررسی کند. معاینه ساده و بدون درد است. پزشک مقداری قطره چشمی به شما می دهد تا مردمک چشم شما را گشاد (بزرگتر) کند و سپس چشم های شما را از نظر آب مروارید و سایر مشکلات چشمی بررسی می کند. 

دانشمندان در حال مطالعه هستند که چه عواملی باعث بیماری آب مروارید می شوند و چگونه می توانیم آنها را زودتر پیدا کنیم و درمان بهتری داشته باشیم.

درمان بیماری آب مروارید
جراحی تنها راه خلاص شدن از آب مروارید است اما شاید لازم نباشد فورا جراحی کنید.

همه چیز درباره ی بیماری آب مروارید
 
  1. درمان خانگی: در اوایل، ممکن است بتوانید برای مدیریت بیماری آب مروارید تغییرات جزئی ایجاد کنید. شما می توانید کارهایی مانند:
  • در خانه یا محل کار از چراغ های روشن تری استفاده کنید
  • از عینک آفتابی ضد تابش استفاده کنید
  • برای خواندن و سایر فعالیت ها از لنزهای بزرگ نمایی استفاده کنید
  1. عینک یا لنز جدید: نسخه جدید عینک یا لنزهای تماسی می تواند به شما کمک کند تا در اوایل بیماری آب مروارید بهتر ببینید.
  2. عمل جراحی: اگر آب مروارید مانع فعالیت های روزمره مانند خواندن، رانندگی یا تماشای تلویزیون شود، ممکن است پزشک شما جراحی را به شما پیشنهاد دهد. در حین جراحی آب مروارید، پزشک لنزهای ابری را برداشته و یک لنز مصنوعی جدید (که لنز داخل چشمی یا IOL نیز نامیده می شود) جایگزین می کند. این جراحی بسیار ایمن است و از هر 10 نفر 9 نفر مبتلا می توانند بعد از آن بهتر ببیند.
در مورد گزینه های خود با پزشک صحبت کنید. بیشتر افراد نیازی به عجله در عمل ندارند. انتظار برای جراحی معمولا به چشم شما آسیب نمی رساند و بعد ها عمل را دشوارتر می کند. این نکات را بخاطر بسپارید:
 
  • اگر آب مروارید مانع فعالیت های روزمره شما می شود، به پزشک خود بگویید
  • برای معاینات منظم به پزشک مراجعه کنید
  • در مورد مزایا و خطرات جراحی آب مروارید از پزشک خود بپرسید
  • اعضای خانواده را تشویق کنید تا از نظر آب مروارید بررسی شوند، زیرا ممکن است بیماری آب مروارید در خانواده ها ارثی باشد.
بیماری آب مروارید شایع ترین علت نابینایی در جهان
در حقیقت، موارد مبتلا به بیماری آب مروارید در سراسر جهان بیشتر از سایر بیماری های جدی چشم مانند گلوکوم، تخریب ماکولا و رتینوپاتی دیابتی است. در ایران، آب مروارید حدود 80٪ افراد بالای 60 سال و 95٪ افراد بالای 70 سال را تحت تأثیر قرار می دهد. اگر دید شما کدر یا تار است، و احتمال دارد که بیماری آب مروارید داشته باشید، با یک متخصص چشم مشورت کنید.

همه چیز درباره ی بیماری آب مروارید

علائم بیماری آب مروارید به تدریج بدتر می شوند
شاید شما بلافاصله ندانید که بیماری آب مروارید دارید. اولین علامت این بیماری معمولا تیرگی یا کدر بودن است و باعث می شود به هر چیزی که نگاه می کنید کمی مبهم به نظر برسد. با آب مروارید، تیرگی به طور کلی با گذشت زمان بدتر می شود. آب مروارید ممکن است حالت مایل به قهوه ای یا مایل به زرد داشته باشد که دیدن فرد را دشوار می کند، به خصوص در شب.

شما ممکن است نسبت به نورهای روشن حساسیت پیدا کنید. برخی از افراد همچنین هاله ها (حلقه هایی از نور رنگی) را در اطراف چراغ های روشن می بینند که می تواند فعالیت های خاصی مانند رانندگی در شب را بسیار دشوار کند. علائم احتمالی دیگر شامل دو دید است. در نهایت، آب مروارید می تواند منجر به کوری شود. کنار گذاشتن برخی از علائم قبلی آب مروارید آسان است زیرا فقط به یک جفت عینک خواندن نیاز دارید. به همین دلیل مراجعه به چشم پزشک در صورت مشاهده تغییر در بینایی بسیار مهم است.

در هر سنی می توانید به بیماری آب مروارید مبتلا شوید
ما به طور معمول آب مروارید را با پیری مرتبط می دانیم. در حالی که مسن بودن مطمئنا یک عامل خطر محسوب می شود. اما شما در واقع می توانید در هر سنی به بیماری آب مروارید مبتلا شوید. دیگر عوامل خطر عبارتند از نزدیک بینی، سابقه ضربه چشم، دیابت، استفاده طولانی مدت از داروهای استروئیدی، سیگار کشیدن، چاقی، سو مصرف الکل، فشار خون بالا و قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب. و اگر سابقه خانوادگی آب مروارید دارید، ممکن است در معرض خطر باشید.

مراجعه به غربالگری منظم چشم کمک می کند تا آب مروارید و سایر بیماری های بالقوه جدی چشم به موقع تشخیص داده شوند تا تأثیر طولانی مدت بر بینایی شما به حداقل برسد.

در صورت ابتلا به دیابت خطر ابتلا به بیماری آب مروارید افزایش می یابد
پزشکان هنوز مطمئن نیستند که چرا، اما واقعیت این است که دیابت خطر ابتلا به بیماری آب مروارید را افزایش می دهد. این آمار دروغ نمی گوید: افراد دیابتی 60٪ بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. کنترل سطح قند خون شما تا حدی به کاهش خطر کمک می کند. اما همچنین باید به یاد داشته باشید که به صورت منظم به چشم پزشک مراجعه کنید تا سلامت چشمان شما مورد بررسی قرار بگیرد.

همه چیز درباره ی بیماری آب مروارید

بیماری آب مروارید با جراحی به طور ایمن درمان می شود
در حالی که می توانید علائم بیماری آب مروارید خفیف را با استفاده از عینک های آفتابی قوی تر بهبود ببخشید، اما درمان قطعی آن جراحی است. جراحی آب مروارید مدرن یک عمل ایمن و موثر است که به طور متوسط ​​سالانه 25000 مورد در ایران انجام می شود.

در بیشتر موارد جراحی بیماری آب مروارید ، معمولا برای جراحی بهتر عمل آرام بخشی بیمار صورت می گیرد. هر دو قطره چشمی یا بی حس کننده تزریق می شود تا چیزی احساس نکنید. پزشک شما قبل از مکش و سپس کاشت لنز مصنوعی جدید، با استفاده از سونوگرافی و گاهی اوقات با لیزر، آب مروارید را به آرامی از بین خواهد برد.

برای کمک به بهبود و جلوگیری از عفونت، به شما قطره چشمی دارویی داده می شود. بسته به روش جراحی مورد استفاده، چشم شما معمولاً پس از 1 تا 2 ماه بهبود می یابد.

نوآوری های اخیر منجر به توسعه انواع طرح های کاشت لنز شده است که هر کدام دارای ویژگی ها و مزایای منحصر به فرد خود هستند. ایمپلنت های پیشرفته مانند چند کانونی (سه کانونی) و دامنه گسترده لنز های فوکوس می توانند بینایی کوتاه یا طولانی، آستیگماتیسم و ​​پیرچشمی را با یک حرکت اصلاح کنند. این نوع لنز ها به بیماران امکان می دهند دیگر از عینک استفاده نکنند.

بیماری آب مروارید و بهبود سبک زندگی
سبک زندگی شما و بیماری آب مروارید با هم ارتباط دارند. تحقیقات نشان داده است که خوردن غذاهای حاوی آنتی اکسیدان می تواند به طولانی شدن سلامت بینایی شما کمک کند. باید مطمئن شوید که مقدار زیادی ویتامین C و ویتامین E دریافت می کنید. سعی کنید مواد غذایی زیر را بیشتر بخورید:

همه چیز درباره ی بیماری آب مروارید
  • مرکبات (به عنوان مثال پرتقال، گریپ فروت)
  • فلفل قرمز و سبز
  • گوجه فرنگی ها
  • کلم بروکلی
  • توت فرنگی
افراد سیگاری همچنین در معرض خطر ابتلا به آب مروارید در سنین بالاتر قرار دارند. ترک سیگار فقط برای ریه ها و قلب شما مفید نیست بلکه برای چشم ها نیز مفید است.

به یاد داشته باشید هنگام بیرون رفتن از عینک آفتابی استفاده کنید. عینک هایی که اشعه ماورا بنفش را مسدود می کنند و حداقل 75 درصد از نور مرئی را از بین می برند. زیرا اشعه ماورا بنفش می تواند به چشم شما آسیب برساند. مهمتر از همه، چشمانتان را مرتب نزد چشم پزشک چک کنید تا مطمئن شوید که در سلامت هستند!
نسخه چاپی