عملکرد منیزیم در سلامتی انسان چیست؟

نقش منیزیم در بدن

اینها برخی از کارهایی هستند که منیزیم برای شما انجام می دهد:

به عملکرد عصبی و عضلانی مناسب کمک می کند.

سنتز پروتئین به همراه سایر واکنش های بیولوژیکی را تنظیم می کند.

به تنظیم قند خون کمک می کند.

به تنظیم فشار خون کمک می کند.

نقش مهمی در سالم نگهداشتن قلب شما ایفا می کند.

برای سنتز DNA ، RNA و گلوتاتیون ــ یک آنتی اکسیدان مهم ــ ضروری است.

در رشد ساختاری استخوان ها نقش دارد.

در بدن شما انرژی تولید می کند.

به آزادسازی انتقال دهنده های عصبی و هورمون ها کمک می کند.

به راحتی می توانید ببینید که کمبود منیزیم می تواند چه صدماتی به کل سیستم بدن شما وارد کند.

با وجود افراد بسیاری که گرفتار زندگی شلوغ و گیج کننده امروز هستند و نمی توانند یک رژیم غذایی سالم داشته باشند، هر روز تعداد بیشتری از ما منیزیم کافی برای حفظ عملکرد مناسب بدنمان را دریافت نمی کنیم.

تاکید بسیار زیادی روی کلسیم صورت گرفته که منجر گردیده تعدادی از مردم، مقدار بیش از حدی از این ماده معدنی خاص را دریافت کنند و به مشکلات سلامتی جدی دچار شوند. دلیلش این است که اگر شما کلسیم بیش از حد و منیزیم ناکافی در بدنتان داشته باشید، ممکن است به اسپاسم های عضلانی دچار شوید. قلب شما که یک عضله است نیز در معرض خطر این اسپاسم ها قرار دارد که می تواند عواقب بالقوه جدی به دنبال داشته باشد.

پزشکان دریافته اند که بطن چپ قلب شما، بالاترین مقدار منیزیم را در بدنتان دارد. بدون میزان منیزیم مورد نیاز برای حفظ یک قلب سالم، آن قادر نخواهد بود بدرستی کار کند.

برای سالم ماندن، شما باید همیشه یک مقدار مناسب از کلسیم، منیزیم، ویتامین D و ویتامین K2 داشته باشید. تمام این ۴ مورد باهم کار می کنند و عدم تعادل آنها می تواند به مشکلات سلامتی از جمله سکته مغزی، سکته قلبی و … منجر شود.1


منابع غذایی حاوی منیزیم

انواع آجیل (nuts) از جمله بادام (Almond)، بادام هندی (Cashew)، بادام زمینی (Peanut) و کشمش (Raisin) حاوی مقادیر قابل ملاحظه ای از منیزیم می باشند. از منابع غنی گیاهی می توان به اسفناج، آووکادو، سیب زمینی و موز اشاره نمود. بیشتر غلات و حبوبات هم حاوی مقادیر مناسبی منیزیم هستند (به خصوص سویا، لوبیای سیاه، نان کامل گندم، برنج قهوه ای و Oatmeal)، ولی برای اطمینان از دریافت میزان کافی منیزیم می توان سریال (cereal) غنی شده را مصرف کرد. در میان منابع حیوانی شیر و ماهی سالمون بالاترین میزان منیزیم را دارا می باشند. آب هم حاوی منیزیم است، ولی درصد منیزیم موجود در انواع منابع آب بسیار متفاوت است.

عملکرد منیزیم در سلامتی انسان چیست؟


میزان منیزیم مورد نیاز روزانه

بدن یک انسان بالغ دارای ۲۵ گرم (۲۵۰۰۰ میلی گرم) منیزیم است که بیش از نیمی از آن در استخوانها و باقیمانده در بافتهای نرم بدن وجود دارد. کمتر از یک درصد منیزیم بدن در سرم خون است، ولی همین میزان کم هم با دقت خاصی توسط کلیه ها کنترل و تنظیم می شود. میزان منیزیم مورد نیاز بر اساس سن و جنس متفاوت است. مثلا کودکان زیر شش ماه به ۳۰، هفت ماهه تا سه ساله به ۸۰، چهار تا هشت ساله به ۱۳۰ و نه تا سیزده ساله به ۲۴۰ میلی گرم منیزیم روزانه نیاز دارند. نیاز روزانه در سنین بالای چهارده سال به حدود ۴۲۰ میلی گرم برای پسران ومردان و حدود ۳۲۰ میلی گرم برای دختران و زنان افزایش می یابد. متاسفانه آمارهای رسمی در ایالات متحده نشان می دهند که بسیاری از مردم کمتر از میزان مورد نیاز روزانه خود منیزیم دریافت می نمایند. برای دریافت منیزیم کافی یا باید ترکیبی از منابع غذایی ذکرشده در بالا را به صورت روزانه مصرف نمود، یا از سریال های غنی شده استفاده کرد و یا از قرص های مکمل استفاده نمود.2


دلایل کمبود منیزیم

مهم ترین دلیل کمبود منیزیم در بدن ما عبارتند از :

کاهش میزان منیزیم موجود در خاک و در نتیجه کاهش منیزم مواد غذایی روزانه

افزایش مصرف روزانه شکر و کافئین در عادات غذایی

استفاده از فلوراید و کلر در آب لوله کشی که موجب ترکیب این مواد با منیزیم و در نتیجه کاهش منیزیم در آب مصرفی می شود. 

افزایش میزان استرس روزانه انسان ها در زندگی ماشینی و پر سرعت امروزی


علائم کمبود منیزیم

همانگونه که ذکر شد، شناسایی کمبود منیزیم توسط آزمایشات تشخیص طبی به سادگی امکان پذیر نیست. کمبود منیزیم معمولا در بدن عوارض و علائمی را ایجاد می کند که به شناخت آن کمک می نماید. 

ار علائم کمبود منیزیم می توان به این نشانه ها اشاره کرد:

خستگی 

ضعف

بی حسی و گزگز در دست و پا

سردرد

حالت تهوع

تغییرات شخصیتی

اضطراب و افسردگی

انقباضات و گرفتگی عضلانی

تشنج

ریتم غیر طبیعی قلب

فشار خون بالا

اسپاسم عروق کرونر قلب

مشکلات هورمونی در زنان

کم خوابی و مشکلات خواب

کاهش اشتها3


عوارض کمبود منیزیم

علائم اولیه به صورت کاهش اشتها، حالت تهوع و استفراغ و احساس خستگی و ضعف نمایان می شوند. علائم بعدی می توانند به صورت احساس سوزن سوزن شدن یا بیحسی دست و پا، انقباض و گرفتگی عضلات، مشکلات ریتم قلبی و تغییرات خلقی بروز نمایند. باید توجه داشت که میزان منیزیم سرم به شدت توسط کلیه ها تنظیم می شود و بدن در کوتاه مدت با برداشت از منابع منیزیم در استخوانها میزان منیزیم سرم را در حالت نرمال نگاه می دارد. لذا تنها با آزمایش منیزیم سرم نمی توان اطمینان حاصل کرد که میزان دریافت این ماده طبیعی است.


گروه هایی که بیشتر در خطر کمبود منیزیم هستند

جذب منیزیم در روده کسانی که به دلیل مشکلات گوارشی (مثلا بیماری های التهابی روده یا عمل برداشتن کیسه صفرا) دارای اسهال مزمن هستند، کاهش می یابد. افراد مبتلا به دیابت نوع دو و افراد سالمند بیشتر از سایرین در خطر کمبود منیزیم هستند.


تاثیرات مفید منیزیم در درمان بیماریها

تحقیقات بسیاری در مورد تاثیر منیزیم در کنترل و درمان بیماری های مختلف انجام گردیده است. از جمله این موارد می توان به کاهش فشار خون، کاهش خطر آترواسکلروز (Atherosclerosis) و بیماری های قلبی، کنترل میزان قند در بیماران دیابتی، جلوگیری از پوکی استخوان و کاهش تعداد حملات سردرد میگرن اشاره کرد. دو مورد آخر نیاز به توجه بیشتری از سوی پزشکان و بیماران دارند. در مورد پوکی استخوان باید در نظر داشت که در برخی موارد تنها به نقش کلسیم و ویتامین D توجه می شود و به نقش منیزیم توجهی نمی گردد و لذا درمان با شکست مواجه می شود. بهترین توصیه، مصرف مکمل های کلسیم است که به همراه خود منیزیم هم دارند. این مکمل ها هم جلوی کمبود منیزیم را می گیرند و هم مشکل یبوست را (که معمولا بر اثر مصرف مکمل های کلسیم به وجود می آید) برطرف می سازند. در مورد سردردهای میگرنی هم تحقیقات انجام شده نتایج امیدوارکننده ای را نشان داده اند. از این رو ممکن است در بعضی از بیماران میگرنی درمان با مکمل های منیزیم موثر واقع شوند. البته توصیه می شود که این درمان ها با صلاحدید پزشک انجام گردد تا از خطر مسمومیت با منیزیم اجتناب گردد.


مصرف بیش از حد منیزیم

مصرف بیش از حد منیزیم باعث حالت تهوع  و استفراغ، اسهال و کرامپ شکمی می گردد. مسمومیت با منیزیم معمولا با مصرف مکمل ها اتفاق می افتد. یک مورد شایع این مسمومیت در افرادی اتفاق می افتد که برای کاهش وزن از داروهای مسهل با دوز بالا استفاده می نمایند.2


پی نوشت:
1.www.rastineh.com
2.www.seebmagazine.com
3.www.darmankade.com
نسخه چاپی