فواید روغن گلرنگ برای سلامتی
در گذشته از دانه‌های گلرنگ برای رنگ کردن استفاده می‌شد ، اما در طول‌ هزاران سال استفاده‌های متعددی از آن ها شده است.

تقریبا ۶۰ کشور در سراسر جهان وجود دارد که این گیاه را می‌کارند، اما کشت کلی آن بسیار کم است و تنها چیزی در حدود ۶۰۰ هزار تن در سال تولید می‌شود.

امروزه روغن‌های گیاهی که از دانه‌های آن ها استخراج می‌شوند با ارزش‌ترین بخش گیاهان هستند و بیشتر تولیدات با این هدف انجام می‌شود.
 
برخی از مزایای روغن گلرنگ برای سلامتی عبارتند  :

از توانایی آن برای پایین آوردن سطح کلسترول

تنظیم قند خون

کمک به کاهش وزن

بهبود سلامت مو

افزایش شادابی پوست

کاهش سندروم پیش از قاعدگی

 کنترل انقباض عضلانی

بهبود سیستم ایمنی بدن

روغن گلرنگ جایگزین خوبی برای روغن‌های گیاهی دیگری است که به طور گسترده استفاده می‌شوند و برای سلامتی مضر هستند.

در نتیجه بازار این روغن در سراسر جهان در حال افزایش است.

گلرنگ دارای بالاترین درصد چربی‌های مفید است و در میان گیاهانی که چربی‌های مضر دارند در رتبه‌ی دوم کم‌ترین میزان چربی مضر قرار دارد.

با توجه به این که این ماده سرشار از اسید لینولئیک است به کاهش کلسترول کمک بسیار زیادی می‌کند. اما متاسفانه طبقه‌ی متوسط شهری که به شدت تحت تاثیر آگهی‌های تلویزیونی و نوشته‌های روزنامه‌ها است، هیچ اطلاعی از فواید روغن گلرنگ ندارد.

طبق تحقیقات صورت گرفته استفاده از روغن گلرنگ که یک روغن رایج پخت و پز است و از دانه‌های گیاه گلرنگ به دست می‌آید، در رژیم غذایی و روی پوست می‌تواند فواید بسیاری برای سلامتی داشته باشد.

روغن گلرنگ با توجه به نقطه دود بالا و عطر و طعم خنثی خود می‌تواند گزینه سالم‌ تر و بهتر از روغن زیتون در پخت و پز در دماهای بالا باشد .

از فواید این روغن برای سلامتی، به جای روغن های گیاهی سنتی تر، چشمگیر هستند و در ادامه مفصل تر آنها را شرح خواهیم داد.


منبع سالمی از اسیدهای چرب است

روغن گلرنگ منبعی غنی از اسیدهای چرب اشباع نشده از جمله چربی‌های تک غیر اشباع و چند غیر اشباع است.

اسیدهای چرب اشباع نشده به طور کلی چربی‌های خوب تلقی شده و بدن به این دست از چربی‌ها نیاز دارد.

چربی‌های موجود و رژیم غذایی مانند چربی های موجود در روغن گلرنگ برای تنظیم هورمون‌ها و حافظه ضروری هستند. همچنین بدن برای جذب ویتامین‌های محلول در چربی A، D، E و K به این چربی‌ها نیاز دارد.

خوردن مقدار کمی از این روغن با غذا به احساس سیری نیز کمک می‌کند.

چربی‌های موسوم به «چربی‌های بد» در روغن گلرنگ کمتر از روغن‌های زیتون ، روغن آووکادو و آفتابگردان است.

رژیم غذایی حاوی روغن با چربی‌های خوب بالا و چربی ها به پایین فواید زیادی از جمله کاهش التهابات و بهبود سلامت قلب دارد.1

فواید روغن گلرنگ برای سلامتی
 


سطح قند خون را بهبود می بخشد

یک بررسی منظم از مطالعات سال 2016 نشان می دهد که خوردن یک رژیم غذایی حاوی چربی های اشباع نشده باعث کنترل قند خون فرد می شود. این مطالعه نشان داد که جایگزینی برخی از منابع کربوهیدرات یا چربیهای اشباع شده با اسیدهای چرب اشباع نشده ، به ویژه چربیهای اشباع نشده ، تأثیر مفیدی بر سطح قند خون و همچنین مقاومت به انسولین و ترشح انسولین دارد. مطالعه ای در سال 2011 نشان داد که مصرف 8 گرم (گرم) روغن گلرنگ روزانه به مدت 4 ماه می تواند باعث کاهش التهاب در ضمن بهبود قند خون در برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شود. مطالعات نشان داده زنانی بودند که مبتلا به دیابت نوع 2 بودند که چاقی نیز داشتند و از مرحله یائسگی گذشته بودند.


کلسترول را کاهش می دهد ، سلامت قلب را تقویت می کند

همان مطالعه سال 2011 نیز گزارش داد که میزان کلسترول خون شرکت کنندگان پس از 4 ماه استفاده از روغن گلرنگ بهبود یافته است. این یافته ها از پیشنهاد انجمن قلب آمریکا حمایت می کند که چربیهای اشباع نشده ممکن است لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا کلسترول “بد” را در خون کاهش دهند. کلسترول بالا یک عامل خطر برای بیماری های قلبی است.روغن گل گلرنگ ممکن است از راه های دیگر به سلامت قلب نیز کمک کند.
چربی های اشباع نشده موجود در روغن گلرنگ می توانند خون را رقیق کرده و پلاکت ها را چسبناک تر کنند. این ممکن است به جلوگیری از لخته شدن خون منجر به حمله قلبی و سکته مغزی شود. همچنین ممکن است روغن گلرنگ با آرامش آنها و کاهش فشار خون بر رگهای خونی تأثیر بگذارد.


با التهاب مبارزه می کند

روغن گلرنگ همچنین ممکن است دارای خواص ضد التهابی باشد. براساس یک مطالعه در بالینی تغذیه ، روغن گلرنگ و اسیدهای چرب اشباع نشده در روغن گلرنگ التهاب را بهبود میبخشد این ممکن است به چندین بیماری از جمله دیابت و بیماری های قلبی کمک کند.


پوست خشک را تسکین می دهد

استفاده از روغن گلرنگ به صورت موضعی روی پوستهای خشک یا ملتهب ممکن است باعث تسکین آن شود و جلوه ای نرم و لطیف به پوست می بخشد. اگرچه بیشتر تحقیقات مربوط به روغن گلرنگ برای پوست امری غلیظ است ، اما کاملاً جالب است.


روغن گلرنگ سلامت پوست را بهبود میبخشد

روغن گلرنگ بر روی پوست سر و لکه های پوست سرتاثیر بسیاری دارد . رژیم غذایی با روغن گلرنگ باعث کاهش آسیب های پوستی می شود. علائم کمبود اسیدهای چرب ضروری مانند از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست ، طاسی لکه و پوست پوسته پوسته شده را برعکس کرد.


 روغن گلرنگ ممکن است سلامت استخوان را پشتیبانی کند

بذور گلرنگ و روغن بذر گلرنگ تا حدودی از ریزش استخوان ناشی از استروژن کم پس از یائسگی جلوگیری می کند.
اثرات مفید آن ممکن است فقط به از دست دادن استخوان یائسه محدود شود. یک رژیم غذایی حاوی روغن گلرنگ همچنین باعث افزایش استحکام استخوان می شود.

 
روغن گلرنگ ممکن است با سرطان مبارزه کند

روغن گلرنگ باعث کاهش وقوع و رشد سرطان پستان و کبد میشود همچنین باعث کاهش رشد تومور روده بزرگ میشود.2

فواید روغن گلرنگ برای سلامتی


برای پخت‌وپز در دماهای بالا مناسب است

همه روغن‌ها نمی‌توانند برای سرخ‌کردن استفاده شوند؛ چراکه دمای بسیار بالا در بیش‌تر روغن‌ها باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد می‌شود. روغن گلرنگ با اولئیک بالا می‌تواند در دماهای بالا استفاده شود. درواقع نقطه دود این روغن از بسیاری از روغن‌های دیگر ازجمله روغن ذرت، روغن کانولا، روغن زیتون و روغن کنجد است. همچنین روغن گلرنگ طعم ملایم‌تری نسبت به روغن‌های دیگر ازجمله روغن زیتون و روغن نارگیل دارد که باعث می‌شود انتخابی عالی برای سرخ‌کردن و پخت‌وپز مواد غذایی باشد. از سوی دیگر روغن گلرنگ چندغیراشباع نباید گرم شود. این نوع روغن را باید برای جلوگیری از فاسدشدن در یخچال نگهداری کرد و می‌توان از آن در سالادها و سبزیجات بخارپز استفاده کرد.


برای کاهش وزن مناسب است

اگرچه روغن گلرنگ با ۱۲۰ کالری در هر قاشق غذاخوری پرکالری محسوب شده و به‌طور مستقیم بر کاهش چربی و وزن تأثیر ندارد، اما اضافه‌کردن مقدار کمی از این روغن علاوه‌بر خوش‌عطر و طعم کردن غذا با تعادل قند خون و کمک به احساس سیری می‌تواند اثرات مثبتی در مدیریت وزن داشته باشد. هنگام تلاش برای کم‌کردن وزن بهتر است مصرف روغن را به مقادیر توصیه‌شده محدود کنید و بر خوردن غذاهای کامل مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات و دانه‌های کامل و منابع پروتئین تمرکز کنید. اما به‌طور کلی هر شخص به‌میزان معینی از روغن و رژیم غذایی روزانه خود احتیاج دارد که برای سنین بین ۱۹ تا ۳۰ در زنان شش و در مردان هفت قاشق غذاخوری و در سنین بالای ۳۰ در زنان پنج و در مردان شش قاشق چای‌خوری برآورد شده است. البته به‌یاد داشته باشید چربی‌هایی که به‌طور طبیعی در آجیل‌ها، دانه‌ها، ماهی، سس‌ها و غذاها یافت می‌شود نیز در این میزان تأثیر دارند. درصورت مصرف روزانه روغن گلرنگ به همان مقدار توصیه‌شده معمولاً هیچ‌گونه عوارض جانبی ناشی از آن در افراد دیده نمی‌شود، اما همان‌طور که روغن گلرنگ باعث رقیق‌شدن خون می‌شود می‌تواند سرعت انعقاد خون را بکاهد که خطر خونریزی را در افرادی که تحت عمل جراحی هستند یا افرادی که اختلالات خونریزی دارند، افزایش می‌دهد.3


مراقبت از مو

روغن گلرنگ غنی از اسید اولئیک نیز می باشد که برای پوست سر و مو بسیار مفید است. این ویتامین باعث افزایش گردش خون در پوست سر، تحریک رشد مو و تقویت فولیکول ها می شود. همچنین می تواند به حفظ درخشندگی موهای شما کمک کند، بنابراین اغلب در لوازم آرایشی استفاده می شود. با این حال، اگر به صورت خوراکی در غذاها مصرف شود، همین اثر را خواهد داشت.


تسکین علائم قاعدگی

زنان در طول قاعدگی اغلب از درد وحشتناک و ناخوشایندی رنج می برند. اسید لینولئیک موجود در روغن گلرنگ باعث تنظیم پروستاگلاندین ها در بدن می شود که باعث ایجاد تغییرات هورمونی و علائم در طول قاعدگی می شود. بنابراین، روغن گلرنگ می تواند شدت علائم قاعدگی را کاهش دهد و همچنین می تواند چرخه های قاعدگی را درست مثل مکمل های هورمونی، بدون عوارض جانبی خطرناک تنظیم کند.


فواید دیگر

اگر مشکلی در لخته شدن خون دارید، از روغن گلرنگ استفاده کنید زیرا این روغن میتواند لخته شدن خون را کاهش دهد، زیرا یک رقیق کننده خون است.


رعایت احتیاط

اگر به گیاه امبروسیا و دیگر گیاهان این خانواده، آلرژی دارید، از مصرف روغن گلرنگ خودداری کنید، زیرا گلرنگ از لحاظ گیاه شناسی از همان خانواده است و می تواند واکنش های آلرژیک مختلفی را ایجاد کند.

اساسا، میتوانید امروز برای تمام نیازهای روغن های گیاهی خود از روغن گلرنگ استفاده کنید و از تمامی نتایج مفید آن لذت ببرید.4


پی نوشت:
1.www.oiltti.com
2.www.hooramarket.com
3.www.rustanews.i
4.www.rastineh.com
نسخه چاپی