تشخیص و درمان کبد چرب
بیماری کبد چرب چیست؟
همان ‌طور که از نام این بیماری پیداست اگر مقدار چربی در کبد شما بیش از این مقدار خاص شود شما دچار کبد چرب می شوید‌. این اتفاق هنگامی پیش می آید که شما به میزان بسیار زیادی چربی مصرف کنید و کبد شما قدرت مبارزه با این چربی‌ ها را نداشته باشد، در این صورت کبد آن‌ ها را جذب خود می‌کند و شما دچار کبد چرب می‌شوید. به‌ طور کل در کبد شما مقدار اندکی چربی وجود دارد اما بیشتر شدن این مقدار چربی باعث ابتلای شما به کبد چرب می شود. توجه نمایید که کبد یکی از بزرگ ‌ترین ارگان‌های بدن شما می باشد که پردازش مواد مغذی از غذا ها و نوشیدنی ‌هایی که می‌خورید کمک می‌کند و همچنین مواد مضر موجود در خون شما را فیلتر می‌کند. چربی بیش از حد در کبد شما باعث ایجاد کبد چرب در شما می‌شود و می‌تواند به کبد شما آسیب برساند و حتی در مواردی نارسایی‌های کبد را برای شما در پی داشته باشد. کبد چرب اکثراً در افرادی به وجود می‌آید که الکل مصرف می‌کنند. این بیماری در این افراد به‌ عنوان کبد چرب الکلی شناخته می‌شود. اما کبد چرب در افرادی که تا به حال در زندگی خود الکل مصرف کرده‌اند نیز رایج می باشد که این بیماری در این افراد به کبد چرب غیرالکلی معروف می باشد. کبد الکلی در آمریکا و اروپا که میزان مصرف نوشیدنی‌های الکلی بسیار بالا می باشد زیاد است اما حدود بیست و پنج الی سی درصد از افرادی که در این قاره ‌ها به کبد چرب مبتلا می شوند دچار کبد چرب غیر الکلی می باشند.

تشخیص و درمان کبد چرب

علائم کبد چرب چیست
 توجه نمایید که این بیماری در اکثر موارد با علائم قابل‌ توجهی همراه نمی‌باشد. به طور کل افرادی که دچار کبد چرب می‌شوند ممکن است احساس خستگی زیادی بکنند و یا احساس ناراحتی و درد در سمت راست و بالای شکم خود داشته باشند. در برخی از افراد ابتلا به این بیماری ممکن است باعث ایجاد عوارض شدیدتری مانند اسکار کبدی شود که می‌تواند دچار علائمی مانند از دست دادن شدید اشتها، کاهش وزن، ضعف شدید، احساس خستگی، خون‌ریزی از بینی، خارش پوست، زردی پوست، خوشه ‌های شبکه مانند عروق تر زیر پوست، درد شکم، ورم شکم، ورم پاها، بزرگ شدن پستان ‌ها در مردان، و گیجی شود که می تواند بسیار عذاب ‌آور باشد.
 
علت ایجاد کبد چرب چه می‌تواند باشد؟
کبد چرب زمانی در بدن شما به وجود می‌آید که چربی‌ های بسیار زیاد و غیر قابل کنترلی در بدن شما تولید شود و یا سوخت ‌و ساز چربی در بدن شما به خوبی صورت نگیرد. چربی های اضافی که در بدن شما هستند در سلول‌ های کبدی شما ذخیره می شوند و در نهایت باعث می‌شوند که شما به کبد چرب مبتلا شوید. تجمع این چربی ‌ها در سلول شما می‌تواند بسیار مضر باشد اما تولید این چربی های مضر در بدن شما و یا عدم سوخت آن‌ ها می‌تواند دلایل مختلف و گوناگونی داشته باشد. برای مثال مصرف زیاد و بیش از حد الکل می‌تواند باعث شود که شما به بیماری کبد چرب مبتلا شوید. پس مرحله اول ابتلای شما به بیماری کبد چرب الکلی استفاده بیش از حد از الکل می باشد. اما در افرادی که اصلا از مشروبات الکلی استفاده نمی‌کنند علل ابتلا به بیماری کبد چرب و زیاد قابل تشخیص نیست اما موارد مختلف و متنوعی مانند چاقی، قند خون بسیار بالا، مقاومت بدن به انسولین، و بالا بودن سطح چربی‌ ها در خون می‌تواند در ابتلای شما به این بیماری موثر باشد. همچنین عواملی که کمتر شایع می‌باشند عبارت‌اند از بارداری، کاهش فصل می‌گوید برخی از عفونت ‌های گوناگون مانند هپاتیت سی، عوارض جانبی برخی از داروها، قرار گرفتن در معرض سموم خاص نیز می‌تواند در ابتلای شما به این بیماری نقش داشته باشند.
تشخیص و درمان کبد چرب
راه های تشخیص بیماری کبد چرب
برای تشخیص بیماری کبد چرب راه ‌ها و روش ‌های گوناگونی وجود دارد که ما در ادامه به بررسی راه و روش‌ ‌ها برای شما پرداخته‌ایم.

مطالعه سابقه پزشکی بیمار
 در صورتی که پزشک شما به ابتلای شما به کبد چرب مشکوک باشد احتمالاً سوالات گوناگونی را از شما می‌پرسد تا از ابتلای شما به این بیماری مطمئن شود. سوالاتی مانند سابقه خانوادگی شما برای ابتلا به این بیماری، مصرف الکل و دخانیات و سبک زندگی شما، سوال در رابطه با انواع مختلف بیماری ‌های شما، سوال در رابطه با مصرف انواع دارو ها، و همچنین تغییرات اخیری که در روند زندگی شما و سلامتی شما پیش آمده است. توجه نمایید در صورتی که شما همیشه حس خستگی دارید، و یا اشتهایتان کاهش پیدا کرده است یا علائم دیگری دارید که برای آن هیچ توضیحی ندارید حتماً باید با پزشک فوق ‌تخصص گوارش و یا کبد و آندوسکوپی در میان بگذارید.

معاینه بدنی بیمار
یکی دیگر از راه‌ های تشخیص بیماری کبد چرب معاینه بدنی می باشد. پزشک شما ممکن است که با معاینه شکم شما آن را فشار دهد و یا لمس کند و متوجه شود که یا کبد شما متورم شده است یا خیر. در مواردی ممکن است پزشک شما با فشار دادن و لمس کردن متوجه این التهاب شود اما ممکن است در برخی موارد نیز احتمال تشخیص این بیماری با لمس کردن و فشار آنان قابل تشخیص نباشد و پزشک مجبور شود که راه ‌های دیگری را برای تشخیص این بیماری امتحان نماید.
 
تشخیص و درمان کبد چرب

آزمایش خون
یکی از راه ‌های مرسوم گرفتن آزمایش خون از بیماران است. اگر شکا دچار این بیماری باشید در خون شما آنزیم‌ های کبدی نمایش داده می شود که اگر این آنزیم ‌ها بیش از حد باشند یا وجود برخی از آنزیم ‌ها در نمونه خون شما نشان دهنده ابتلای شما به کبد چرب می‌باشد. به طور کل نحوه تشخیص این بیماری با استفاده از آزمایش خون از طریق تشخیص آنزیم های کبدی صورت می‌گیرد این آزمایشات هنگامی صورت می‌گیرد که پزشک شما احتمال دهد که شما این بیماری را دارید و تشخیص دهد که علائم موجود در شما علائم مربوط به این بیماری هستند. بالا بودن انزیم های آنزیم های کبدی نشان‌دهنده التهاب بیش از حد کبد می باشد. بیماری کبد چرب یکی از دلایلی است که باعث می‌شود کبد شما التهاب پیدا کند اما توجه نمایید که این بیماری تنها دلیل التهاب کبد شما نیست.

تصویر برداری
یکی دیگر از راه ‌های تشخیص این بیماری استفاده از دستگاه ‌های تصویربرداری سونوگرافی سی‌تی‌اسکن و اسکن ام ار ای می‌باشد که می‌تواند ابتلا شما به بیماری کبد چرب را تشخیص دهد. همچنین یکی دیگر از راه ‌های تشخیص این بیماری استفاده از آزمایشی به نام الاستوگرافی ناپایدار تحت کنترل لرزش می باشد که این آزمایش برای اندازه‌گیری میزان تراکم کبد شما از امواج مختلف صوتی با فرکانس ‌های پایین استفاده می‌کند و باعث می‌شود که پزشک شما تشخیص دهد که آیا شما دچار بیماری کبد چرب هستید یا خیر.

بیوپسی کبد چرب
توجه نمایید که بیوپسی کبد یکی از بهترین راه‌ ها برای تعیین شدت بیماری کبد چرب می باشد. در این روش پزشک شما سوزن را داخل کبد شما فرو می‌کند و یک قطعه از کبد شما را برمی‌دارد. توجه نمایید که به منظور این‌که شما هیچ دردی را حس نکنید بی‌حسی به بدن شما تزریق می‌شود. این روش می‌تواند به تشخیص کبد چرب در شما و تشخیص میزان شدت بیماری شما برای پزشک کمک ‌کننده باشد.
 
تشخیص و درمان کبد چرب

راه ‌های درمان کبد چرب
توجه نمایید که امروزه هیچ گونه داروی قطعی برای درمان کبد چرب وجود ندارد و تایید نشده است و زمان بیشتری می‌برد تا دارویی به منظور درمان این بیماری تهیه و تست شود و وارد بازار شود. اما در حالتی شما می‌توانید با تغییر در سبک زندگی خود تغییر در رژیم غذایی خود و به طور کل تغییر در نحوه زندگی خود به درمان بیماری کبد چرب کمک کنید و از پیشرفت این بیماری جلوگیری نمایید. برای مثال اقدامات و عواملی مانند اجتناب از مصرف مشروبات الکلی و یا قطع کردن یا محدود کردن آن، اقدام برای کمتر کردن وزن خود، و ایجاد تغییرات کوچکی در رژیم غذایی می‌تواند شما را از ابتلا به این بیماری مصون نگه دارد، و اگر شما این بیمار را داشته باشید، می‌تواند پیشرفت بیماری شما را قطع کند و در مواردی حتی باعث بهبود یافتن شما شود. همچنین همچنین تغییر در سبک زندگی، استفاده از دارو های گوناگون، و عمل جراحی نیز روش های دیگری هستند که ممکن است پزشک شما از آن ‌ها استفاده کند تا به درمان بیماری شما بپردازد.
 
درمان‌ های خانگی کبد چرب
پیش ‌تر گفتیم که تغییر در سبک زندگی یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در جلوگیری از پیشرفت بیماری کبد چرب و درنهایت درمان این بیماری می باشد. بستگی به شرایطی که شما در آن زندگی می‌کنید کار های مختلفی مانند مصرف رژیم غذایی که سرشار از مواد مغذی و معدنی باشد و چربی اشباع و چربی های ترانس آن کم باشد، و همچنین انجام حداقل سی دقیقه ورزش در روز می‌تواند کمک‌کننده باشد. برخی از شواهد نشان می‌دهد که استفاده از اقوام مختلف مکمل ‌های ویتامین E ممکن است باعث جلوگیری از آسیب رسیدن به کبد شما و یا درمان کبد شما می شود. اما با این‌حال در این زمینه تحقیقات بسیار بیشتر و دقیق‌تری نیاز است زیرا مصرف بیش از حد ویتامین E خطرات دیگری را برای بدن شما به همراه خواهد داشت. همچنین توجه نمایید که حتماً قبل از استفاده از هر گونه دارو و یا مکمل غذایی آن را با پزشک خودتان مطرح نمایید زیرا برخی از مکمل ‌ها ممکن است باعث استرس وارد کردن به کبد شما شوند و باعث شوند که بیماری شما تشدید شود. همچنین تداخل داروهای مختلفی شما استفاده می کنید ممکن است برای شما خطرناک باشد.
نسخه چاپی