تشخیص و درمان عفونت کلیه
عفونت کلیه چیست؟
عفونت کلیه به طور کل یک بیماری بسیار دردناک و آزاردهنده می باشد که توسط انواع مختلف باکتری‌ ها ایجاد می‌شود. باکتری‌ هایی که از مثانه و وارد کلیه شما می شوند ممکن است باعث ایجاد عفونت‌ های مختلفی در کلیه شما شود و لحظات دردناکی را برای شما ایجاد نمایند. توجه نمایید عفونت کلیه یکی از عارضه ‌های جدی می‌باشد و بسیار جدی‌تر از التهاب مثانه می باشد. عفونت مثانه یک نوع بسیار شایع عفونت می باشد که باعث درد و سوزش بسیار زیادی همراه هنگام ادرار می‌شود که ممکن است با بیماری عفونت کلیه اشتباه گرفته شود توجه نمایید که اگر عفونت کلیه در زمان مناسب و به موقع درمان نشود بسیار تشدید می‌شود و آسیب‌ های دائمی و بسیار شدید و زیادی را در پی خواهد داشت و در نهایت ممکن است حتی باعث نارسایی کلیه شود. پس توجه نمایید که حتماً هنگامی‌ که مشکوک شدید که عفونت کلیه را دارید به پزشک مراجعه نمایید. توجه نمایید که علائم مخصوص عفونت کلیه و به طور معمول ظرف چند روز نمود پیدا می‌کنند و با  تب و لرز، و احساس بیماری و درد شدید پهلو پشت، خودشان را نشان می‌دهند. توجه نمایید که اگر تب دارید و به صورت مداوم درد شکم را تجربه می‌کنید، کمر و یا ناحیه تناسلی شما درد می کند، همچنین اگر متوجه تغییرات گوناگونی در شیوه دفع ادرار خودتان شدید، حتماً باید به متخصص اورولوژی مراجعه فرمایید. توجه نمایید که اکثر عفونت ‌ها با مصرف آنتی‌بیوتیک ‌ها به ‌طور کامل درمان می شوند در عفونت کلیه نیز مصرف آنتی‌بیوتیک ‌ها باعث می‌شود که قبل از این‌ که عفونت به کلیه شما آسیب بزند یا وارد جریان خون شما شود درمان شود. همچنین برای تسکین درد های این بیماری نیز از مسکن ‌هایی استفاده می‌شود. توجه نمایید که عفونت کلیه می‌تواند مشکلات جدی ‌تری مانند مسمومیت های خونی را نیز ایجاد نماید و باعث جمع شدن چرک در کلیه یا همان آبسه شود.

تشخیص و درمان عفونت کلیه

نکات دیگری در رابطه با عفونت کلیه
توجه نمایید که عفونت کلیه در اصطلاح پزشکی پیلونفریت نام دارد که به انواع مختلف عفونت های دستگاه مجاری ادراری نیز گفته می شود. همچنین عفونت‌ های دیگری مانند عفونت مثانه، عفونت پیچیده مجاری ادرار، ورم و عفونت در پروستات، دیگر بیماری‌ های دیگر عفونت کلیه می باشند.
 
علت و عوامل خطرآفرین عفونت کلیه
پیش‌ تر نیز گفتیم که عفونت کلیه به علت وجود باکتری ‌های گوناگونی که از مجاری ادراری شما وارد بدنتان شده‌اند به وجود می‌آید. توجه نمایید که عفونت کلیه و یا مجاری ادراری فوقانی بسیار شدید تر از عفونت مجاری ادراری مجرای ادرار تحتانی می‌باشد و به دلیل این ‌که باکتری‌ هایی که وارد خون شما می شوند و در هنگام خروج از کلیه ‌ها خون را نیز آلوده می کنند و در نتیجه باعث می‌شوند که فرد به بیماری‌های متعدد دیگر نیز مبتلا شود.
 
عوامل متعددی که ممکن است باعث شوند یک فرد به عفونت کلیه دچار شود
این عوامل عبارت‌اند از مقاربت های ناسالم، سابقه عفونت مجاری ادرار درگذشته، همچنین استفاده از اسپرم کش ها، سابقه ابتلای مادر به عفونت‌های مکرر ادراری فرد را به‌طور ژنتیکی مستعد این عفونت ‌ها می‌کند، عفونت در بانوان باردار به دلیل بزرگ ‌تر شدن رحم و فشار آوردن به حالب ادرار، پس از دوران یائسگی نیز عامل‌ های مختلفی مانند خشکی واژن، احتباس ادراری و افتادگی مثانه نیز می‌توانند باعث عفونت های کلیه شوند، بزرگ شدن پروستات در آقایان نیز یکی دیگر از عوامل خطرآفرین برای مبتلا شدن به عفونت کلیه می باشد، استفاده از انواع مختلف سوندهای ادراری در بیمارانی که فلج شده‌اند، استراحت مطلق دارند، و یا دچار بی ‌اختیاری ادرار شده‌اند نیز می‌تواند باعث شود که باکتری‌ های ناسالم و مضر از راه مجاری ادراری آن‌ ها و وارد کلیه های آنان شود و در نهایت باعث ایجاد عفونت‌ های کلیه در این افراد می شود. ساخت از سنگ کلیه و انواع مختلف ناهنجاری‌ های کلیوی نیز می‌توانند باعث ایجاد عفونت کلیه شود، وجود مشکل در هنگام تخلیه ادرار به باکتری ‌های مختلف اجازه می‌دهد که راه خود را به ‌کلیه باز نمایند و راحت ‌تر وارد کلیه شود و در حالتی که ادرار ضعیف شده است و نمی‌تواند این باکتری ها را بشوید این باکتری‌ ها به‌ راحتی بالا می‌روند و وارد کلیه فرد می شوند و در نهایت ممکن است باعث عفونت کلیه نمایند. دیابت نیز یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در مبتلا شدن افراد به این بیماری می‌باشد.
 
تشخیص و درمان عفونت کلیه

تشخیص بیماری عفونت کلیه
 توجه نمایید که پزشکی که شما به مراجعه کرده اید بیماری شما را پس از معاینه بالینی کامل شما و همچنین بررسی پرونده و سوابق پزشکی شما تشخیص دهد. پزشک شما ممکن است با بررسی علائم حیاتی شما، و یا بررسی وجود نشانه ‌های کم‌آبی و یا حساسیت های شما به لمس بخش های مختلف بدنتان متوجه مبتلا بودن شما به این بیماری می شود. توجه نمایید که برای بیمارانی که مونث هستند و در سنین جوانی قرار دارند برای تشخیص این بیماری از معاینه لگن نیز استفاده می‌شود تا عفونت‌ های لگنی نیز در این ‌گونه افراد شناسایی شوند. همچنین استفاده از آزمایش ادرار نیز برای تشخیص عفونت ‌های کلیه کاملاً ضروری می باشد نمونه ادرار باید با دقت و به صورت کاملاً صحیح از بیمار گرفته شود. توجه نمایید که بیمار هنگامی‌که می‌خواهد نمونه ادرار بگیرد باید تمام عوامل محیطی را ضد عفونی نمایند تا از ورود هر گونه باکتری به نمونه گرفته شده جلوگیری نماید زیرا این باکتری ‌ها و میکروب ‌ها می‌توانند در خلال آزمایش مشکلی ایجاد نمایند. توجه نمایید که بهتر است خروجی اولیه ادرار درون ظرف ریخته نشود و بخش میانی ادرار برای انجام این آزمایش کاملاً مناسب می‌باشد. اگر هر آزمایش ادرار شما وجود عفونت و یا به عبارت دیگر وجود انواع مختلف باکتری‌ ها باشد احتمال این‌که شما دچار عفونت کلیه و یا مجاری ادراری شده باشید بسیار بالا است و مرحله تشخیص اولیه تعیین می شود‌‌. بعد از آن پزشک ها از شما نمونه‌ ها و آزمایش ‌های دیگری را می گیرند تا نشانه‌ های دیگر عفونت شما نیز مشخص شود و تشخیص داده شود که آیا شما به طور قطعی دچار عفونت کلیه می باشید یا خیر.

تشخیص و درمان عفونت کلیه

درمان عفونت کلیه
پیش‌ تر نیز گفتیم که برای درمان هرگونه عفونتی باید از انواع مختلف آنتی‌بیوتیک ‌ها استفاده کرد. عفونت ‌ها معمولاً به دلیل دلایل باکتریایی به وجود می‌آید و بهترین راه برای مبارزه با انواع مختلف باکتری ‌ها استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ ها می باشد. توجه نمایید که این آنتی‌بیوتیک ‌ها باید تماماً تحت نظر پزشک شما استفاده شود و پس از تشخیص این ‌که شما عفونت کلیه دارید یا خیر، انواع مختلف آنتی‌بیوتیک ‌های تجربی یعنی آنتی‌بیوتیک ‌هایی که به طور کامل تمام ارگانیسم های باکتریایی احتمالی موجود در بدن شما را پوشش میدهند تجویز شود. در این زمینه آزمایش ‌های ادرار و خون جهت بررسی انواع باکتری ‌ها و سرعت رشد باکتری ‌ها انجام می‌شود. بعد از این‌که نوع باکتری موجود در بدن شما مشخص شد پزشک آنتی‌بیوتیک های مورد نیاز شما را برای شما تجویز می کند و در صورتی این آنتی‌بیوتیک ‌ها پاسخ ‌گو نبودند پزشک شما از آنتی‌بیوتیک‌ های قوی‌تری که می‌توانند در برابر آن باکتری خاص پیروز شوند را برای شما تجویز می کند. اگر باکتری ‌ها به آنتی‌بیوتیک که پزشکان برای شما تجویز کرده است مقاومت نشان دهند آنتی‌بیوتیک‌ ها باید به سرعت تعویض شود که ارگانیسم های دفاعی باکتری ‌ها فعال نشود معمولاً مصرف  مختلف آنتی‌بیوتیک‌ های خوراکی که با آب و انواع مختلف مایعات کافی خورده می شوند می‌توانند برای درمان انواع مختلف عفونت های مجاری ادرار بخصوص عفونت کلیه موثر باشد. توجه نمائید درمان‌ های غیر دارویی خانگی مانند مصرف بسیار زیاد مایعات و فرآورده ‌های ضد میکروب گیاهی، و یا طب سوزنی می‌تواند در کنار مصرف آنتی‌بیوتیک‌ ها برای درمان عفونت کلیه مناسب نمی باشند و توصیه نمیشوند. توجه نمایید اگر فرد علائم عفونت کلیه بسیار شدید را دارد که همراه با تهوع و استفراغ بسیار شدید و غیر قابل کنترل می‌باشند که مصرف دارو را برای آن فرد غیرممکن می‌کند، و یا اگر کنترل عفونت ‌ها با مقدار آنتی‌بیوتیک ‌های تجویز شده قابل کنترل نباشد بیمار معمولاً بستری می‌شود تا برای او از انواع مختلف آنتی‌بیوتیک ‌های درون وریدی استفاده شود و بیمار در بیمارستان از سرم ‌های مختلف جبران‌کننده آب بدن و غذا استفاده کند. توجه نمایید که بستری شدن در صورت بالا بودن شدت علائم بیماری شدید می باشد. توجه نمایید که خود درمانی برای عفونت کلیه تنها زمانی مجاز می باشد که فرد تنها با عفونت‌ های خفیف مجاری ادرار روبرو باشد چنانچه که به مرحله تشدید عفونت کلیه می‌رسد نمیتواند از خود درمانی استفاده کند و حتماً باید نزد پزشک برود تا پزشک برای او آنتی‌بیوتیک‌ های مناسب را تجویز کند تا باعث از بین رفتن باکتری‌ های موجود در بدن او شود.

تشخیص و درمان عفونت کلیه

درمان خانگی عفونت کلیه
گیاهان و مواد بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانند در درمان خانگی عفونت کلیه موثر باشد. برای مثال پونه دارای انواع مختلف خواص درمانی می‌باشد که می‌تواند برای درمان عفونت کلیه شما کاملاً مناسب باشد. آب لیموترش یکی دیگر از موادی می‌باشد که می‌تواند عفونت کلیه را درمان نماید. معمولاً از آب لیموترش برای دفع سنگ کلیه استفاده می شود که دفع سنگ کلیه درمان عفونت کلیه ‌ها نیز در پی دارد. اما شما باید توجه نمایید که با استفاده از آب لیموترش باید به ‌گونه‌ای باشد که شما مطمئن باشید این آب لیموترش کاملاً طبیعی می باشد. چای قاصدک یکی دیگر از راه‌ های تسکین درد های ناشی از عفونت کلیه است که می‌تواند در درمان این بیماری نیز موثر باشد. آب قره‌قروت نیز یک روش بسیار موثر در درمان این بیماری می باشد. سعی کنید که هر روز یک لیوان آب قره قروت که شیرین نشده است را بنوشید. چای تخم هندوانه یکی دیگر از راه‌ ها و روش ‌های درمان عفونت کلیه می باشد که می‌تواند در کم کردن تحرک کلیه ‌ها و راحت‌تر شدن دفع ادرار شما بسیار مناسب باشد. تخم کرفس نیز می‌تواند درد کلیه درد را تسکین دهد و با عفونت ‌های کلیوی مبارزه می‌کند. چای کلاله ذرت یکی از بهترین و مؤثرترین روش‌ ها برای درمان سنگ و یا عفونت کلیه می باشد که می‌تواند علاوه بر این دو مورد، ادرار همراه با درد را نیز تسکین دهد. مطالعات بسیار زیادی در این زمینه انجام شده‌است و این مطالعات نشان داده‌اند که ادرار آوری و همچنین ضد باکتری بودن یکی از خواص اصلی و مهم کلاله ذرت می باشد که شما می‌توانید آن را به ‌راحتی از داروخانه‌ ها و فروشگاه‌ های دارو های گیاهی تهیه نمایید. توجه نمایید که شما گاهی علاوه بر احساس درد ممکن است حساسیت‌ های پوستی را نیز با توجه به عفونت کلیه حس کنید. در این حالت شما می‌توانید با استفاده از انواع مختلف پماد ها مانند پماد خردل و یا همچنین پماد پودر دانه خردل این مشکلات را از بین ببرید. شما باید قبل از استفاده از پماد خردل ناحیه اطراف کلیه‌ های خود را کاملاً تمیز کنید. توجه نمایید استفاده از این پماد برای کودکان زیر شش سال توصیه نمی‌شود. ماست یکی دیگر از موادی است که در درمان عفونت گونی مناسب می باشد.
نسخه چاپی