تشخیص و درمان  فشار خون
فشار خون چیست؟
در صورتی که فشار خون یک فردی بالا باشد آن فرد دچار فشار خون می باشد. فشار خون و یا بالا بودن آن هنگامی روی می‌دهد که سطح فشار خون شخصی تا سطح بسیار بالا و خطرناکی افزایش پیدا کند. شما می‌توانید با اندازه ‌گیری میزان خون عبوری و همچنین میزان مقاومت آن ‌ها را در حین ضربان قلب محاسبه کنید و مشخص کنید که میزان فشار خون فرد چقدر می باشد. شریان ‌ها و رگ ‌های باریک معمولاً باعث می‌شوند که فشار عبوری خون بیشتر شود و مقاومت بیشتری را از خودشان نشان می دهد. هر چه شریان ‌های یک فرد نازک‌ تر باشد فشار خون و آن فرد بیشتر می‌شود زیرا میزان مقاومت رگ‌ های او زیاد است. توجه نمایید که افزایش فشار عبوری خون در افراد در طولانی‌ مدت باعث می‌شود که مشکلات سلامتی گوناگونی مانند بیماری ‌های قلبی برای آن فرد به وجود بیاید توجه نماید که امروزه پرفشاری خون یک بیماری بسیار شایع می باشد که با توجه به اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته است نحوه تشخیص این بیماری بسیار راحت ‌تر شده است و پیش از این ‌که این بیماری باعث بروز مشکل شود تشخیص داده می شود. همچنین این بیماری بیشتر در بزرگسالان روی می‌دهد. توجه نمایید که معمولاً فشارخون در طی چند سال متوالی در فرد ایجاد می‌شود و معمولاً هیچ ‌گونه علامت خاصی ندارد اما توجه نمایید که حتی بدون علامت بودن این بیماری نیز نشان ‌دهنده خطرناک بودن این بیماری نیز نیست و این بیماری می‌تواند هنگامی که خاموش می باشد و هیچ‌ گونه علامتی ندارد، و به اندام‌ های بدن شما به خصوص مغز، چشم ‌ها، کلیه، و حتی قلب شود. تشخیص زود هنگام این بیماری درست مانند بیماری‌ های دیگر می‌تواند به شما و پزشکان در درمان این بیماری کمک کند‌‌. برای درمان پرفشاری خون از راه‌ ها و روش ‌های گوناگونی مانند مصرف دارو های گوناگون و ایجاد تغییر در سبک زندگی شروع می شود. توجه نمایید که اگر درمان این بیماران جدی گرفته نشود می‌تواند منجر به سکته قلبی و سکته مغزی شود.

تشخیص و درمان  فشار خون

علائم فشار خون بالا چه می‌تواند باشد؟
به طور کلی پیش‌تر نیز گفتیم که بیماری فشارخون جزو آن دسته از بیماری ‌های خاموش می باشد که در بسیاری از افراد هیچ‌ گونه علامتی ندارد و ممکن است تا زمانی که علائم بیماری آشکار می شوند سال‌ ها و یا حتی دهه ها طول بکشد. توجه نمایید که حتی در این زمینه نیز ممکن است علائم بیماری شما به بیماری ‌های دیگری نسبت داده شود. علائم فشار خون می‌توانند شامل تنگی نفس، سردرد، خون‌دماغ شدید، سرگیجه، گرگرفتگی، درد قفسه سینه، وجود خون در ادرار، و تغییرات دید شود. توجه نمایید که شما اگر این علائم را مشاهده نمودید حتماً باید به فوریت های پزشکی مراجعه نمایید. توجه نمایید که انتظار برای مشاهده این علائم و پشت گوش انداختن آن ‌ها در صورتی ‌که شما متوجه شوید که این علائم را دارید می تواند گاهاً منجر به مرگ شود. بهترین راه پیشگیری از ابتلا به فشارخون اندازه ‌گیری منظم فشار خون می باشد که به طور لحظه به لحظه می توانند از ابتلای شما به این بیماری تا حد بسیار زیادی جلوگیری نمایند. توجه نمایید که اگر شما جزو افرادی هستید که به طور سالیانه چکاب می‌کنید حتماً در رابطه با فشار خون نیز با پزشک خودتان صحبت نمایید. برای مثال اگر در خانواده‌تان سابقه این بیماری را دارید شما نیز محتمل هستید که دچار این بیماری شوید پس حتماً فشار خون خود را به طور منظم چک کنید تا در صورت داشتن این بیماری از ورود و بروز مشکلات متنوع جلوگیری کنید.
 
 
چه عواملی منجر به بیماری فشار خون می‌شود؟
برای این‌ که ما به بررسی این عوامل بپردازیم باید این نکته را به شما متذکر شویم که فشار عبوری خون دو نوع می باشد فشار خون بالای اولیه، و فشار خون بالای ثانویه که ما در ادامه به هر کدام از این ‌ها به طور جداگانه خواهیم پرداخت.

تشخیص و درمان  فشار خون

فشار خون بالای اولیه
پرفشاری اولیه پرفشار می باشد که با گذشت زمان و بدون هیچ گونه علائم و دردی در فرد مشخص می شود. توجه نمایید بیشتر افرادی که دچار فشار خون می باشند دارای فشار خون اولیه هستند و محققان هنوز نمی‌دانند که در این نوع فشار خون چه عامل و یا عواملی به طور دقیق می تواند روی مبتلا شدن افراد به این موضوع تاثیر گذار باشند. اما عواملی که به طور کل در مبتلا شدن به فشار خون موثر می باشند زیاد هستند که ما در ادامه آن‌ ها را برای شما شرح خواهیم داد. ژن‌ ها یکی از مهم ‌ترین عوامل در مبتلا شدن افراد به فشار خون می باشند. افرادی که پدرها و مادر هایشان دچار فشار خون می باشند مستعد دچار شدن به این بیماری به صورت ژنتیکی هستند که از والدین آن ‌ها به آن ‌ها به ارث رسیده است. تغییرات فیزیکی یکی دیگر از عوامل مبتلا شدن به فشارخون می باشد. برای مثال گاهی تغییر کوچک ‌ترین چیز در بدن شما می‌تواند این بیماری را برای شما به ارمغان بیاورد. برای مثال تغییرات نحوه عملکرد کلیه شما تاثیر بسیار زیادی روی مبتلا شدن به این به این بیماری دارد زیرا ممکن است که تعادل طبیعی نمک و مایعات را در بدن شما در پی داشته باشد. سبک زندگی ناسالم یکی دیگر از عواملی است که می تواند در مبتلا شدن افراد به فشار خون موثر باشد. عدم فعالیت‌ های مناسب و رژیم غذایی نامناسب می تواند با گذشت زمان بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد و باعث شود که شما به این بیماری مبتلا شوید اضافه وزن و یا چاقی نیز می‌تواند باعث این بیماری شود.
 
فشار خون بالای ثانویه
این فشار خون معمولا شدید تر ازفشار خون اولیه میباشد و سرسعتر در فرد نمود پیدا میکند.

تشخیص و درمان  فشار خون
 
 
تشخیص فشار خون بالا چگونه است؟
تشخیص فشارخون افراد به‌ راحتی می‌تواند از طریق اندازه‌گیری مرتب فشار خون آن ‌ها انجام شود‌. در بیشتر مطب‌ ها اندازه‌گیری فشارخون به‌ عنوان یکی از مراحل ویزیت به‌ صورت رایگان انجام می‌شود و شما می‌توانید از این طریق به ‌راحتی متوجه شوید که آیا دچار فشارخون می باشید یا خیر. در صورتی که فشار خون شما بالاتر از مقدار عادی باشد پزشک شما ممکن است از شما بخواهد که برای چند روز متوالی پشت سر هم آن را اندازه گیری نمایید تا متوجه شوید که آیا بالا بودن فشار خون شما هم تحت تاثیر عوامل محیطی می باشد یا شما به طور کل دارای فشار خون می باشید. پزشک شما باید شواهد پایدار ناشی از بالا بودن فشارخون شما را بداند تا متوجه شود که شما دچار این بیماری میباشد یا خیر. همچنین عوامل مختلف مختلف نیز ممکن است باعث بالاتر رفتن فشار خون شود و ممکن است فشار خون شما در طول روز تغییر نماید. در صورتی ‌که پزشک شما مشکوک شود که شما دچار این بیماری می باشید از آزمایش ‌های گوناگونی مانند آزمایش ادرار، غربالگری کلسترول و سایر آزمایش‌ های خونی، تست فعالیت‌  های الکتریکی قلب، و سونوگرافی قلب یا کلیه ها استفاده کند تا مطمئن شود که آیا شما دچار این بیماری می باشید یا خیر. همچنین پزشک شما ممکن است خواستار سوابق پزشکی خانواده شما نیز باشد تا بفهمد که شما سابقه پزشکی این بیماری را دارید و یا نه. در این هنگام ممکن است پزشک شما شروع به درمان بیماری شما کند توجه کنید که برای درمان این بیماری شما باید به متخصص کلیه و فشار خون مراجعه نمایید.
 
درمان فشارخون بالا
توجه نمایید که درمان دارویی و قطعی خاصی برای فشار خون وجود ندارد و شما می‌توانید با استفاده از تغییر سبک در زندگی خودتان به راحتی از پیشرفت این بیماری جلوگیری نمایید و فشار خون خود را در سطح مناسبی نگه دارید. تغییرات در سبک زندگی خودتان آن می‌تواند یکی از بهترین راه‌حل‌ ها در کنترل این بیماری باشد. برای مثال یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به قلب شما کمک نماید و باعث پایین آمدن میزان فشار خون شما شود. همچنین رژیم غذایی مناسب باعث مدیریت پرفشاری خون شما می‌شود و عوارض ناشی از فشارخون را تا حد بسیار زیادی پایین می آورد و باعث می‌شود که شما از انواع مختلف بیماری ‌های قلبی مانند سکته مغزی و سکته قلبی مصون بمانید. رژیم غذایی سالم بر غذاهایی مانند میوه‌ ها، سبزیجات، غلات، و همچنین پروتئین ‌های کم چربی مانند ماهی و تاکید دارد که می‌تواند باعث سالم ماندن شما شود. افزایش فعالیت ‌های فیزیکی یکی دیگر از راه‌ حل‌ های درمان این بیماری می باشد. توجه نمایید که چاقی می‌تواند یکی از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار در مبتلا شدن به این بیماری باشد. کم کردن وزن و رسیدن به یک وزن مناسب می‌تواند در درمان این بیماری تاثیرگذار باشد و باعث شود که میزان فشار خون شما تا حد بسیار زیادی متعادل شود. توجه نمایید که انجام دادن صد و پنجاه دقیقه فعالیت فیزیکی به صورت مرتب در هفته می‌تواند برای شما مناسب باشد.

تشخیص و درمان  فشار خون

تاثیر رژیم غذایی مناسب در درمان فشار خون
بیشتر نیز گفتیم که یکی از راه‌ های مناسب برای درمان بیماری فشار خون و جلوگیری از عوارض غیر قابل کنترل آن استفاده از یک رژیم غذایی مناسب می باشد. در این ‌جا ما می‌خواهیم به صورت جزئی رژیم‌ های غذایی مناسب را برای شما شرح دهیم. سعی نمایید که از گوشت کمتر و از گیاهان بیشتر استفاده نمایید. داشتن یک رژیم غذایی که بر پایه خوردن گیاهان مبتنی می باشد، میزان فیبر و بدن شما را افزایش می‌دهد و میزان چربی‌ های اشباع شده نشده بدن شما را بسیار کاهش دهد. توجه نمایید که شما باید میزان مصرف میوه، سبزیجات، و همچنین غلات سبوس ‌دار را در رژیم غذایی خودتان افزایش دهید و به جای استفاده از گوشت قرمز، از پروتئین‌ های کم ‌چرب مانند ماهی و مرغ استفاده کنید. میزان مصرف نمک را کاهش دهید. توجه نمایید که نمک خوراکی یکی از دلایل بسیار تاثیر گذار در ابتلا شدن افراد به فشار خون می باشد. اگر شما می‌خواهید که از مبتلا شدن به این بیماری مصون بمانید و اگر می‌خواهید فشارخون خود را در سطح نرمال نگه دارید. سعی نمایید که روزانه بیشتر از یک و نیم میلی‌ گرم نمک مصرف نکنید زیرا این کار باعث بدتر شدن فشار خون شما می‌شود. همچنین کم کردن مصرف شیرینی ‌جات نیز می تواند فشار خون شما را پایین نگه دارد.
 
فشارخون بالا در دوران بارداری
توجه نمایید بانوان بارداری که دارای فشار خون می باشند، علی‌رغم شرایط خاص خودشان هیچ مشکلی برای به دنیا آوردن فرزندان سالم ندارد. اما توجه نمایید که این بیماری در دوران بارداری باید به صورت کاملاً حساس مراقبت و کنترل شود تا نه برای مادر و نه برای کودک خطر آفرین نشود. توجه نمایید که بانوان بارداری که دچار فشار خون می باشند مستعد ابتلا به دیگر بیماری‌ ها نیز می باشد که ممکن است در عملکرد کلیه‌ های آن ‌ها دچار مشکل شود توجه نمایید که به طور کل داشتن فشار خون در دوران بارداری خطرناک نمی‌باشد اما اگر شما این موضوع را دست ‌کم بگیرید و برای بهتر شدن شرایط خود هیچ‌ گونه اقدامی نکنید این موضوع می‌تواند برای شما خطر آفرین باشد.
نسخه چاپی