فناوری های نوظهور کشاورزی که جهان را تغییر خواهد داد
پیشرفت فناوری در واقع بسیاری از جنبه های زندگی را تغییر داده است. امروزه تقریباً هر بخش از زندگی از طریق جنبه خاصی از فناوری هدایت و مدیریت می شود. بخش کشاورزی که معمولاً به عنوان ستون فقرات رشد و توسعه اقتصادی بسیاری از کشورها شناخته می شود، پس از پذیرش فناوری در کشاورزی، سهم خود را از تغییرات دریافت کرده است. مزایای بسیاری در ارتباط با استفاده از فناوری در کشاورزی وجود دارد که از جمله آنها می توان به افزایش کارایی، هزینه های پایین بهره برداری، و تولید بهتر اشاره کرد. با این وجود، فناوری های متنوعی که در کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند نقش های مختلفی دارند. مهم است که درک روشنی از فناوری های مختلفی که برای استفاده در کشاورزی در دسترس هستند، داشته باشیم.
 

حوزه های مهم کشاورزی که نیاز به تغییر فناوری دارند

از فناوری می توان در جنبه های مختلف کشاورزی مانند مهندسی، اتوماسیون، غذا و حسگرها استفاده کرد.
 
* غذا: در جهان جمعیت قابل توجهی مشاهده می شود؛ و این واقعیتی است که منابع موجود مواد غذایی را در جهان تحت فشار قرار داده است. به همین ترتیب، در مواد غذایی به منظور افزایش تولید زیاد با کاهش هزینه تولید، به فناوری نیاز است.
 
* اتوماسیون: از معرفی میکروروبات ها و روبات ها در مقیاس بزرگ می توان در بازرسی و همچنین حفظ محصولات در یک سطح مشخص استفاده نمود.
 
* مهندسی: مهندسی یک بخش مهم در کشاورزی است. با پذیرش فناوری و استفاده از مهندسی در کشاورزی، می توان از نظر مکانیزاسیون و تولید عمومی از فتح قله هایی جدید اطمینان حاصل کرد. فناوری های مهندسی کشاورزی می تواند به توسعه ابزارهای جدید، حوزه های جدید اقتصادی و همچنین موقعیت های جدید منجر شود.
 
علاوه بر این، استفاده از فناوری در زیست شناسی مصنوعی می تواند تأثیرات چشمگیری در زمینه کشاورزی داشته باشد. دلیل این واقعیت این است که می توان از چنین فناوری هایی برای برنامه ریزی مجدد عمر تک سلولی ها به منظور تولید سوخت و همچنین اطمینان از دسترسی آسان به آن استفاده کرد.
 

نمونه هایی از فناوری هایی که می توانند کشاورزی را به طرز چشمگیری تغییر دهند

با پیشرفت در فناوری، احتمالاً شاهد کاربردهای مختلفی از فناوری در کشاورزی خواهیم بود که هیچ کس قبلاً انتظار آن را نداشته است. با این حال، با توجه به تغییرات مختلف فناوری در بخش های مختلف اقتصاد، کشاورزی نیز از این قاعده مستثنی نیست. از روبات های کشاورزی که همچنین اگبات خوانده می شوند در اتوماسیون فرآیندهای کشاورزی مثل مواردی مانند آبیاری، کاشت، هرس علف های هرز، نگهداری خاک، شخم زدن و برداشت میوه استفاده می شود این مقاله مروری بر برخی از فناوری هایی دارد که در صورت استفاده در کشاورزی می توانند تغییرات چشمگیری ایجاد کنند.
 
سنسورهای خاک و هوا
حسگرهای هوا و خاک معمولاً در کشاورزی مدرن مورد استفاده قرار می گیرند. در یک مزرعه خودکار، سنسورها ایده آل تلقی می شوند. استفاده اصلی از سنسورها در کشاورزی، تهیه اطلاعات به صورت بلادرنگ در مورد شرایط بدنه های آبی، جنگل ها یا حتی مزرعه فعلی است. چنین اطلاعاتی به ویژه در تصمیم گیری مهم است.
 
تجهیزات از راه دور
تجهیزات از راه دور، فناوری جدیدی است که برای تسهیل ارتباط درون تراکتوری استفاده می شود. این فناوری باعث می شود تا مکانیک بتواند از خرابی احتمالی تراکتور مطلع شود. فارغ از اساسی بودن، فناوری مهمی در مدیریت مزرعه است زیرا اتخاذ تصمیمات مبتنی بر واقعیت را تضمین می کند.
 
بیومتریک دام
امروزه از فناوری های مختلفی در نظارت و کنترل دام استفاده می شود. به عنوان مثال، از بیومتریک، RFID ، GPS  تعبیه شده در طوق ها به منظور شناسایی و همچنین بازپخش اطلاعات بلادرنگ و مهم در مورد دامها استفاده می شود.
 
حسگرهای بهداشتی زیرساختی
این سنسورها در تهیه اطلاعاتی مانند ارتعاشات نظارتی و شرایط مادی مشابه با شرایط مزارع، کارخانه ها، پل ها، ساختمان ها و سایر زیرساخت ها مفید هستند. حسگرهای بهداشتی به منظور ارائه اطلاعات لازم به روبات ها یا خدمه نگهداری، به طور هوشمند شبکه شده اند.
 
حسگرهای محصول
به طور معمول، مردم در مزارع خود بدون هیچ گونه بینشی یا حتی آگاهی از بهترین کودهای مورد نیاز برای خاک یا محصولات خاص، کود استفاده می کردند. امروزه می توان کودها را قبل از استفاده در هر زمین کشاورزی تجویز کرد. استفاده از سنسورهای محصول با وضوح بالا امکان ایجاد مقادیر مناسب کود مورد نیاز برای یک زمین یا محصول را فراهم می نماید.
 
کنترل باریکه راه های درو متغیر العرض
ملاحظاتی وجود دارد که کنترل باریکه راه های درو در مزرعه در آینده از نظر علف کش، کود، مواد معدنی و بذر مقرون به صرفه باشد. این امر از طریق کاهش ورودی های همپوشان در کشاورزی حاصل خواهد شد. استفاده از سنسورهای محصول با وضوح بالا امکان ایجاد مقادیر مناسب کود مورد نیاز برای یک زمین یا محصول را فراهم می نماید. با کنترل باریکه راه های درو متغیر العرض، می توانید شکل مزرعه را از قبل محاسبه کنید تا ورودی مناسب مورد نیاز را تعیین کنید. علاوه بر این، می توان از فناوری جدید با استفاده از روبات های کشاورزی یا تراکتور در کاربرد رویه ورودی مورد نیاز استفاده کرد.
 
روبات های کشاورزی
از روبات های کشاورزی که همچنین اگبات خوانده می شوند در اتوماسیون فرآیندهای کشاورزی مثل مواردی مانند آبیاری، کاشت، هرس علف های هرز، نگهداری خاک، شخم زدن و برداشت میوه استفاده می شود و این ها از جمله موارد مهم فناوری های جدید کشاورزی هستند. با چنین اتوماسیونی، کشاورزان هزینه بهره برداری را کاهش می دهند و شانس بالایی برای افزایش بهره وری دارند.
 
کشاورزی دقیق
این نوع فناوری که به کشاورزی دقیق موسوم است به مدیریت فعالیتهای کشاورزی از طریق مشاهده تغییرات در مزارع و پاسخگویی به چنین تغییراتی با انجام اقدامات مناسب اشاره دارد. برای کشاورزان این امکان وجود دارد که با استفاده از سنسورهای پیشرفته و تصاویر ماهواره ای بازده خود را بهینه کنند. چنین فناوری‌ای فضایی را در اختیار کشاورزان قرار می دهد تا از تنوع محصولات مطلع شوند، از داده های آب و هوایی جغرافیایی استفاده کنند و همچنین از حسگرهای دقیق در بهبود تصمیم گیری خودکار و همچنین تکنیک های کاشت مکمل استفاده نمایند.
 
کشاورزی عمودی
امروزه کشاورزی شهری به روشی متداول تبدیل شده است. کشاورزی عمودی یک روش قابل توجه برای استفاده از فضای موجود برای به حداکثر رساندن تولید است. این کار بر روی آسمان خراش هایی صورت می گیرد که در بسیاری از مناطق شهری یافت می شوند. کشاورزی عمودی فناوری‌ای مشابه با خانه های شیشه ای را شامل می شود. این نوع کشاورزی مزایای بی شماری دارد. به عنوان مثال، کشاورزی عمودی اجازه تولید محصولات در تمام طول سال را می دهد. ثانیاً، محصولات از شرایط سخت آب و هوایی محافظت می شوند. علاوه بر این، این یک روش مؤثر برای تولید غذا برای حمایت از خودگردانی غذایی شهری و همچنین کاهش هزینه حمل و نقل مواد غذایی از مناطق روستایی به مراکز شهری است.
 
سیستم های زیست محیطی بسته
این استفاده از فناوری برای ایجاد سیستمی است که به موجب آن هیچ اتکایی به مبادله ماده خارج، برای بقا، وجود ندارد. این نوع اکوسیستم ها از این نظر ایده آل هستند که تبدیل مواد زائد مختلف را به آب، غذا و اکسیژن به منظور حمایت از ادامه زندگی در سیستم افزایش می دهند. اگرچه از چنین سیستم هایی از قبل استفاده می شود، عوامل محدود کننده ای مبتنی بر فناوری وجود دارد که مقیاس بندی سیستم ها را دشوار می کند.
 
بدیهی است که در شیوه ای که امروزه مردم در حال انجام کشاورزی و زراعت عمومی هستند، یک تحول قابل توجه به وجود آمده است. پذیرش فناوری در کشاورزی، باعث ایجاد تغییرات مختلف در بسیاری از شیوه های سنتی کشاورزی، برای بهتر شدن، شده است. از معرفی میکروروبات ها و روبات ها در مقیاس بزرگ می توان در بازرسی و همچنین حفظ محصولات در یک سطح مشخص استفاده نمود. در کشاورزی مدرن، تمرکز اصلی بر کاهش هزینه های ورودی و عملیات کلی است و در عین حال در جهت کارایی بهتر و تولید بالا هدف گیری شده است.
 
با این وجود، گرچه همه این فناوری ها در کشاورزی مفید هستند، داشتن درک روشنی از هر فناوری قبل از استفاده از آن مهم است. چنین احتیاط قبلی از این نظر ضروری است که اساس کارهایی را که باید انجام شود، زمان انجام آن و همچنین ایجاد یک تصویر واضح از نتایج این اقدامات را ارائه می دهد. به همین ترتیب، صرف وقت برای درک فناوری های مختلف زراعت، پایه موفقیت در کشاورزی مدرن است.
 
منبع: /Precision Agricultu
نسخه چاپی