فواید و خواص شگفت انگیز فندق
فندق نوعی آجیل از درخت فندق است که در حال حاضر به یکی از آجیل های بسیار محبوب در سراسر جهان تبدیل شده است.فندق در کشورهای یونان، ایتالیا، انگلستان و نیمه ای از ایالات متحده بیشترین میزان تولید را دارد. اما، به طور عمده در ترکیه تولید می شود، زیرا این کشور تقریبا 75 درصد تولید جهانی فندق را دارد. ما شرط می بندیم که شما قبلا می دانستید فندق مزایای زیادی برای سلامتی بدن شما را دارد خوب، شما کاملا درست فکر می کردید ؛ در ادامه مطلب لیستی از مزایای سلامتی فندق آورده شده است.


کمک به سلامت قلب و عروق

اولین مزیتی که می توانید از فندق دریافت کنید این است که به سلامت سیستم قلبی عروقی و حفظ آن کمک خواهد کرد، زیرا حاوی اسیدهای الیئین است که نوعی از چربی های اشباع نشده هستند. اسید اولئیک می تواند به کاهش کلسترول LDL یا کلسترول بد کمک کند، همچنین توانایی حفظ و حتی افزایش میزان کلسترول HDL یا کلسترول خوب در بدن را نیز دارد.

علاوه بر این، فندق حاوی مقدار بسار زیادی از منیزیم، یک نوع از مواد معدنی است که برای تنظیم میزان کلسیم در بدن شما بسیار مفید است و در نتیجه، از داشتن کلسیم بیش از حد در بدن جلوگیری می کند. کلسیم در واقع برای بدن شما بسیار لازم و ضروری است، اما مقدار بیش از حد آ در بدن، باعث ضربان نامنظم قلب خواهد شد.وجود مقدار کافی کلسیم در بدن، قلب را آرام تر می کند.


فندق برای تنظیم فعالیت عضله و ماهیچه

همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد، منیزیم نقش مهمی در حفظ سطح مناسب کلسیم در بدن و سلول های بدن دارد. بنابراین، به انقباض عضلانی کمک می کند و از فشار بیش از حد در عضلات نیز جلوگیری می کند.این تاثیر باعث کاهش تنش عضلانی می شود و از خستگی عضلانی، اسپاسم، گرفتگی و درد جلوگیری می کند. همچنین مطالعات نشان می دهند که دوز مناسب منیزیم می تواند به تقویت عضلات کمک کند و مقدار مناسب منیزیم نیز می تواند سلامت استخوان شما را بهبود بخشد.


فندق برای کمک به حفظ سلامت مفصل و استخوان

فندق حاوی مقادیر زیادی از منگنز است، منگنز برای بهبود تراکم استخوان مفید خواهد بود و همچنین در برابر بسیاری از بیماری ها مانند پوکی استخوان مبارزه می کند.


فندق برای حفظ سلامت دستگاه گوارش

منگنز، ماده ای معدنی است که نقش کلیدی در سنتز کلسترول و اسیدهای چرب دارد.این ماده ی معدنی همچنین یک ماده ی متابولیک کربوهیدرات و پروتئین ضروری است. هر چه سطح منگنز در سیستم بدن بالاتر باشد، سوخت و ساز پروتئین و کربوهیدرات نیز بهتر است. این امر، به نوبه ی خود، سلامت دستگاه گوارش را بهبود می دهد.فیبر موجود در فندق، جذب مواد مغذی را افزایش میدهد، و در عین حال کمک می کند تا مواد زائد و سمی از طریق مدفوع از بدن خارج شوند.


فندق مفید برای زنان باردار

فندق برای زنان باردار نیز بسیار مفید است، زیرا حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است که برای تغذیه و رشد مناسب نوزادان ضروری می باشد. علاوه بر این، فندق حاوی اسید فولیک است که به طور گسترده ای از بروز نقص لوله ی عصبی برای جنین در دوران بارداری جلوگیری می کند. فندق همچنین حاوی اسید فولیک است، که به رشد بافت جنین در دوران بارداری کمک می کند.

فواید و خواص شگفت انگیز فندق


فندق برای کمک به بهبود زخم

فندق یک ماده بسیار کارآمد برای زخم های باز شما خواهد بود.شما می توانید این مزایا را از روغن فندق دریافت کنید. می توانید آن را در منطقه زخم اعمال کنید و به سرعت شاهد بهبود زخم خواهید بود.، زیرا فندق دارای اثر قابض است که به طور گسترده ای برای بهبود بسیاری از زخم ها شناخته شده است. همچنین حاوی آرژنین است که یک اسید آمینه مفید برای درمان زخم محسوب می شود.


فندق برای کمک به کاهش استرس و اضطراب

فندق حاوی مقدار مناسبی از اسید آلفا لینولنیک و همین طور اسیدهای چرب امگا 33 است. این عناصر همراه با ویتامین های گروه B نقش مهمی در پیشگیری و تعدیل اختلالات مختلف روانشناختی، از جمله اضطراب، استرس، افسردگی و حتی اسکیزوفرنی دارند. این عناصر همچنین حافظه ی شما را بهبود می دهند و نقش مهمی در سنتز انتقال دهنده های عصبی نظیر سروتونین دارند. چند تکه شکلات تلخ حاوی فندق میل کنید تا این مشکلانی روحی را از خودتان دور نگه دارید.


فندق برای بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین B6 یک ویتامین ضروری برای عملکرد مناسب اسیدهای آمینه در بدن است. این اسیدها نقش یک تنظیم کننده در حفظ سلامت سیستم عصبی را دارند.کمبود ویتامین B6 نیز مانع از سنتز غلاف میلین می شود و برای عملکرد درست سیستم عصبی ضروری است. ویتامین B6 همچنین برای تولید مناسب انتقال دهنده های عصبی از جمله اپی نفرین، ملاتونین و سروتونین ضروری است.1


فندق سرشار از آنتی‌اکسیدان است

فندق مقادیر زیادی آنتی اکسیدان دارد. آنتی‌اکسیدان بدن را از استرس اکسیداتیو دور نگه می‌دارد. استرس اکسیداتیو می‌تواند موجب تخریب ساختار سلول، تسریع پیری، سرطان و بیماری های قلبی شود. فراوان‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در فندق به‌عنوان ترکیبات فنولیک شناخته می‌شوند. پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند که این ترکیبات مانع از التهاب و باعث کاهش کلسترول در بدن می‌شوند. ضمن اینکه برای سلامت قلب مفید هستند و در برابر سرطان‌ها از بدن محافظت می‌کنند.

مطالعه‌ای ۸ هفته‌ای نشان داد که مصرف فندق بدون پوست یا با پوست، به‌شکل محسوسی مانع از استرس اکسیداتیو می‌شود و کسانی که در این ۸ هفته فندق مصرف کرده‌اند، نسبت به کسانی که فندق مصرف نکرده‌اند، کاهش محسوسی در استرس اکسیداتیو داشته‌اند. بیشتر آنتی‌اکسیدان فندق و سایر دانه‌های مشابه آن، در پوست‌شان ذخیره می‌شود و پس از سرخ‌شدن و اصطلاح «بو‌دادن» آجیل این آنتی‌اکسیدان‌ها از بین می‌رود. بنابراین بهتر است که فندق را با پوست و بدون تفت‌دادن مصرف کنید.


فندق باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان می‌شود

وجود ترکیبات آنتی‌اکسیدانی، ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند به فندق خواص و ویژگی‌های ضدسرطانی ببخشد. در میان سایر آجیل‌ها مانند پسته و گردو و…، فندق بیشترین میزان از آنتی‌اکسیدان‌های موسوم به پروآنتوسیانیدین‌ها را داراست. آزمایش‌های کِشت و انجام آزمایش روی برخی از حیوانات نشان داده است، پروآنتوسیانیدین‌ها می‌توانند به جلوگیری و درمان برخی از انواع سرطان کمک کنند. به‌نظر می‌رسد که آنها می‌توانند از استرس اکسیداتیو جلوگیری کنند.

علاوه‌بر این‌ها، وجود ویتامین E نیز از خواص فندق به‌شمار می‌رود که آنتی‌اکسیدانی قوی است و به حفاظت سلول‌ها در برابر تخریبی که باعث ایجاد یا پیشرفت سرطان می‌شود کمک می‌کند. هر ۲۸ گرم فندوق، ۸۷ درصد RDI برای منیزیم فراهم می‌کند. منیزیم به عملکرد آنزیم‌هایی که تخریب اکسیداتیو را کاهش می‌دهد و باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شود، کمک زیادی می‌کند.

نتیجه‌ی آزمایش‌های کِشت نشان می‌دهند که عصاره‌ی فندق در درمان سرطان دهانه رحم، سرطان کبد، سرطان سینه و سرطان روده بزرگ مفید واقع می‌شود. مطالعه‌ای روی حیوانات حاکی از آن بود که استفاده از محصولی تولیدشده از عصاره‌ی پوست فندق بعد از ۸ هفته مطالعه و پژوهش باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ شده است. البته علی‌رغم مطالعات انجام‌گرفته روی حیوانات و مطالعات کِشت در آزمایشگاه‌ها، همچنان به پژوهش‌ها و تحقیقات بیشتر نیاز است.

فواید و خواص شگفت انگیز فندق


فندق باعث کاهش التهاب می‌شود

خواص فندق باعث کاهش نشانگرهای التهابی می‌شود و این تأثیر به‌خاطر وجود چربی‌های سالم است. مطالعه‌ای روی ۲۱ نفر با سطح بالای کلسترول، چگونگی تأثیر فندق بر نشانگرهای التهابی مانند پروتئین واکنشی C با حساسیت بالا را نشان داد. افراد حاضر در این تحقیق بعد از ۴ هفته مصرف فندق در رژیم غذایی‌شان (در حدود ۱۸ تا ۲۰ درصد از کالری موردنیازشان)، به‌شکل محسوسی سطح التهاب‌شان کاهش یافت.

علاوه‌براین، مصرف ۶۰ گرم فندق به‌طور روزانه، در طول ۱۲ هفته، به کاهش نشانگرهای التهابی در افراد دچار اضافه‌وزن منجر شده بود. مطالعه‌ای دیگر نیز نشان داد که خوردن فندق بر التهاب تأثیر می‌گذارد. مطالعه‌ای دیگر نیز نشان داد که مصرف فندق چگونه بر کاهش التهاب اثر می‌گذارد. این مطالعه نشان داد که خوردن ۴۰ گرم فندق می‌تواند موجب کاهش واکنش‌های التهابی در افراد سالم بشود.

به‌طور مشابه، ۵۰ نفر مبتلا به سندروم متابولیک (سوخت‌وساز) بعد از مصرف ۳۰ گرم از ترکیب آجیل‌های مختلف شامل ۱۵ گرم گردو، ۷.۵ گرم بادام و ۷.۵ گرم فندق در طول ۱۲ هفته، در مقایسه با گروه کنترل، التهاب‌شان کاهش یافت. با وجود این، نتیجه‌ی بیشتر مطالعات این است که خوردن فندق به‌تنهایی مؤثر نیست. برای کاهش التهاب باید رژیمی با کنترل مصرف کالری پیگیری بشود.2


درمان کم خونی

تحقیقات نشان می دهد که فندق برای درمان کم خونی و ایجاد آهن مناسب در بدن بسیار مناسب است. این مغز شامل میزان مناسبی از آهن می باشد. گلبول های قرمز بدن برای جذب اکسیژن کافی نیاز به آهن دارند. بنابراین مصرف فندق باعث می شود تا بدن شما غنی از آهن شود.


درمان جوش صورت و آکنه

فندق را اگر به همراه دانه های قهوه مصرف کنید یک ترکیب عالی از اسکراب مخصوص پوست های مستعد به آکنه خواهید داشت. شما می توانید یک قاشق چایخوری فندق را خرد کنید و آن را به همراه نصف قاشق چایخوری قهوه و نصف قاشق چایخوری شکر به همراه روغن زیتون ترکیب کنید. این ترکیب برای درمان آکنه بسیار موثر است.


ضد آفتاب طبیعی

اگر روغن فندق را بر روی پوست خود بمالید به دلیل خاصیت ضدآفتاب طبیعی که این روغن دارد از پوست شما در مقابل اشعه یو وی محافظت می کند. شما می توانید چند قطره از روغن فندق را به همراه روغن های آووکادو ، گردو و کنجد ترکیب کنید و یک ماده ضد اشعه ی خورشید تولید کرده و استعمال کنید.


پیشگیری از پیری زودرس

فندق دارای ویتامین های ای ، آ و سی می باشد که جزو آنتی اکسیدان های قوی محسوب می شود. ویتامین های ذکر شده موجود در فندق برای از بین بردن چین و چروک پوست استفاده می شود و باعث می شود تا علائم پیری بر روی پوست شما به تاخیر بیفتد.

فواید و خواص شگفت انگیز فندق


مناسب برای بیماران تالاسمی

برای بیماران مبتلا به تالاسمی کلسیم مفید است. افرادی که به این بیماری گرفتار هستند با مشکلات شکننده بودن استخوان ها دست و پنجه نرم می کنند. مصرف فندق باعث تقویت سیستم اسکلتی بدن می شود. چون دارای مقادیر زیادی از کلسیم است.


کنترل سلول های سرطانی پوست

یکی از خواص فندق برای پوست جلوگیری از رشد سلول های سرطانی پوست می باشد. فندق دارای آنتی اکسیدان و بتاسیتوسترول می باشد که از رشد سلول های سرطان پوست جلوگیری می کند. روغن فندق از تکثیر شدن سلول های سرطانی و تومورهای بدخیم جلوگیری می کند.


مناسب برای پوست های حساس

فندق دارای خاصیت نرم کنندگی و آبرسانی می باشد که یک مرطوب کننده طبیعی محسوب می شود و برای پوست های حساس و خشک مفید است.


درمان جوش های سر سیاه

فندق سرشار از فلاونوئیدها می باشد که یک ماده قابض است ، این ویژگی باعث درمان آکنه و جوش های سر سیاه می شود. خواص ضدباکتری موجود در فندق با باکتری های مضر پوست مبارزه کرده و به درمان زخم های و بسته شدن منافذ پوست کمک می کند.


بهبود بیماری پارکینسون

همانطور که گفته شد ویتامین ای موجود در این فندق دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشد که برای درمان بیماری پارکینسون ضروری است. یکی از عوارض این بیماری لرزش دست می باشد که شما می توانید با خوردن فندق این مشکل را مرتفع کنید.


مناسب برای موهای خشک

اگر از موهای خشک و زبر رنج می برید می توانید برای درمان این مشکل از فندق کمک بگیرید. شما می توانید دو قاشق فندق پودر شده را به همراه دو عدد تخم مرغ خوب هم بزنید. این مخلوط را روی پوست و موی خود قرار دهید. بعد از بیست دقیقه با آب گرم و شامپو موهای خود را شست و شو دهید. این کار باعث می شود تا خشکی مو مهار شود.


کنترل تعرق کف دست

خیلی از افراد با مشکل تعرق دست روبرو هستند ، فندق به دلیل دارای بودن کاتچین‌ها، تانین‌ها، فلاونوئیدها، اسید گالیک، هگزانول، اوژنول، کارواکول، کولین، و ساپونین می تواند با تعرق بیش از حد دست مقابله کند.


تقویت موهای سر

اگر می خواهید موهای خود را تقویت کنید می توانید روغن فندق را به صورت روزانه استفاده کنید. روغن را بر روی موهای خود بمالید و به مدت چند دقیقه ماساژ دهید. اگر اجازه دهید روغن شب تا صبح بر روی موهای شما بماند این کار به ریشه ی موهای شما کمک می کند.


کاهش خطر سکته مغزی

مصرف روزانه فندق خطر سکته مغزی را کاهش می دهد. شما برای بهره مندی از این امر می بایست یک مشت فندق را له کرده و روی ماهی یا مرغ از آن استفاده کنید و میل کنید.


مضرات فندق

فندق خواص بسیار زیادی دارد ولی باید این نکته را در نظر داشته باشید مصرف بیش از حد هر ماده غذایی می تواند مشکلاتی برای بدن ایجاد کند. مصرف بیش از حد فندق می تواند مشکلاتی مثل استفراغ ، نفخ و افزایش گاز معده شود.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.chetor.com
3.www.parsiday.com
نسخه چاپی