روغن فندق و این همه خاصیت

روغن فندق چیست؟

حالا که فرد از فندق حس خوشایندی به دست می‌آورد، چرا نگذاریم پوست نیز از آن بهره‌مند شود. بله، فندق فقط طعم خوبی ندارد بلکه روغن فندق که به روش کمپرس سرد به دست می‌آید نیز خواص بسیاری برای زیبایی پوست دارد. یک فندق سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌هایی مانند منیزیم، پتاسیم، کلسیم، فولات، روی، آهن، منگنز، ویتامین A، C، E، K، تیامین، ریبوفلاوین، پیریدوکسین، اسید پانتاتپنیک و نیاسین است.

فندق ظاهر کروی یا بیضی دارد و طولش ۱۵–۲۵ میلی‌متر و قطرش ۱۰–۱۵ میلی‌متر است و دارای پوسته فیبری بیرونی می‌باشد. گونه‌هایی از فندق از فندق معمولی بزرگ‌ترند و در بیشترین رشد دو برابر اندازه معمولی می‌شوند. میوه فندق زمانی که برسد از پوسته بیرون می‌افتد. هسته بذر فندق خوراکی است و می‌توان آن را به صورت خام یا پخته مصرف نمود. بذر میوه پوستی بسیار نازک و به رنگ قهوه‌ای تیره دارد که پیش از مصرف یا پخت‌وپز، آن را جدا می‌کنند.

روغن فندق نیز که از فندق بدست می‌آید، بسیار خوش‌طعم است و در پخت‌وپز مورد استفاده قرار می‌گیرد. فندق از نظر میزان پروتئین و چربی غیراشباع بسیار غنی است، علاوه بر آن حاوی مقادر قابل توجهی از ویتامین ب۱ و ویتامین ب۶ و میزان کمتری از دیگر ویتامین‌های ب است.


ترکیبات روغن فندق

روغن فندق به طور عمده شامل اسید اولئیک، اسید لینولئیک اسید چرب، اسید استئاریک و لینولنیک اسید می باشد. همچنین این روغن حاوی فیتواسترول (۱٫۲ تا ۱٫۴ گرم به ازای هر کیلوگرم روغن)، ویتامین E (47-54 میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم روغن) و آلفا توکوفرول (حدود ۸۸٪) می باشد. این روغن حاوی حدود ۲۰ تا ۵۰ میلی گرم از اسکوالین در هر ۱۰۰ گرم از روغن و ۱۱۰ تا ۱۴۰ میلی گرم فیتواسترول در هر ۱۰۰ گرم می باشد، همچنین شامل مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم و منیزیم است.

روغن فندق شامل پلی فنول ها بوده و در بین روغن های حامل، بیشترین غلظت از فلاونوئیدها را دارا می باشد. این فراوانی به دلیل حضور کاتچین و تانن می باشد.1

در ادامه همراه ما باشید تا با روغن فندق، خواص و تاثیر آن بر پوست و مو بیشتر آشنا شوید.


جوان سازی پوست صورت

ویتامین E، ویتامین A. و ویتامین C. موجود در روغن و مغز فندق چین و چروک پوست صورت را کاهش داده و برای جوان سازی پوست صورت موثر میباشد .


مرطوب کننده طبیعی پوست 

فندق دارای مقدار بالای ویتامین E. است که بعنوان آبرسان و مرطوب کننده طبیعی پوست عمل میکند . میزان بالای ویتامین E و اسید چرب موجود در روغن فندق به افزایش آب رسانی در لایه ی خارجی پوست کمک میکند . ویتامین E با هیدراته نگه داشتن پوست، به بهبود قابلیت ارتجاعی آن هم کمک میکند و سبب میشود که پوست سفت و قابل انعطاف به نظر برسد.


ضد افتاب طبیعی 

روغن فندق بعنوان یک ضد افتاب طبیعی عمل میکند و پوست شما را در برابر اشعه UV مراقبت میکند . روغن های کنجد، آووکادو، گردو و روغن فندق را مخلوط کنید و روزانه این روغن را بر روی پوست خود بمالید تا بعنوان ضد افتاب پوست را در برابر اشعه خورشید مراقبت کند.


درمان اکنه و جوش صورت 

فندق آنتی اکسیدان های قوی دارد که با رادیکال های ازاد مبارزه کرده و برای درمان اکنه و جوش صورت و همچنین جای جوش موثر میباشد .2


پیری زودرس پوست را به تعویق می‌اندازد/ خنثی می‌کند

یک فنجان فندق دارای ۸۵٪ ویتامین E است. فندق سرشار از ویتامین‌های A، C و K نیز هست. این ویتامین‌ها به صورت فردی و همراه با هم برای حفظ جوانی و جلوگیری از ایجاد چین و چروک عمل می‌کنند. افزایش زودهنگام خطوط روی پیشانی یا صورت نیز با به تعویق انداختن فرآیند پیری، متوقف می‌شود. تاثیرات ترکیبی ویتامین‌های A و C که سرشار از آنتی اکسیدان هستند، رادیکال‌های آزاد و سموم را از پوست دفع کرده و مانع از ایجاد خطوط و چروک‌ها می‌شود.

روغن فندق و این همه خاصیت


برای پوست حساس خطری ندارد

ویژگی مرطوب کنندگی و نرم کنندگی ملایم فندق، این مغز را به نرم کننده طبیعی ایده‌آلی برای پوست به ویژه پوست خشک و حساس تبدیل می‌کند.


انعطاف‌پذیری پوست را حفظ می‌کند

روغن فندق، اسیدهای چرب بسیاری مانند اسید لینولئیک دارد که در آبرسانی پوست خشک نقش دارند. بنابراین روغن فندق، یکی از بهترین درمان‌ها برای مشکلات پوست خشک محسوب می‌شود. این روغن، انعطاف‌پذیری پوست را افزایش می‌دهد.


مرطوب و نرم می‌کند

روغن فندق خواصی مانند نرم کنندگی و مرطوب کنندگی برای پوست دارد. این خاصیت به دلیل وجود ویتامین E، فیتواسترول‌ها و اسیدهای استئاریک است. منیزیم، کلسیم و پتاسیم موجود در روغن فندق به نرم کردن پوست کمک می‌کنند.


خاصیت ضد باکتری دارد

خواص روغن فندق برای پوست شامل خواص ضد باکتری می‌شود. این روغن، منافذ پوست را کوچک می‌کند و باعث ترشح سبوم می‌شود که مانند درمانی ضدباکتری برای مشکلات پوستی مانند ترک لب، ترک‌های پوستی، جای زخم و غیره، جدا از آکنه و جوش عمل می‌کند.3


تقویت و افزایش رشد مو

روغن فندق برای تقویت و افزایش رشد مو مفید می‌باشد. مقداری روغن فندق را بر روی پوست سر و مو‌ها ماساژ دهید، بگذارید یک شب بماند و سپس با آب گرم و شامپو بشویید.


درمان مو‌های خشک و آسیب دیده

فندق برای درمان مو‌های خشک و آسیب دیده مفید می‌باشد.


درمان موخوره

روغن فندق به عنوان یک روش طبیعی و خانگی برای درمان موخوره استفاده می‌شود. چند قطره روغن فندق را بر روی مو‌ها ماساژ دهید، بگذارید یک شب بماند و سپس با آب و شامپو بشویید.


تقویت مژه و ابرو

روغن فندق یکی از بهترین روغن‌های طبیعی برای تقویت و پرپرشت کردن مژه و ابرو‌های شما می‌باشد. کافیست سر انگشت خود را به دو قطره آغشته کرده و مژه‌های خود را با آن ماساژ دهید.

این کار را برای ابرو‌های خود نیز می‌توانید انجام دهید. پس از گذشت ۱ ماه شما نتیجه این کار را مشاهده خواهید کرد. به یاد داشته باشید که نباید از روغن فندق بیش از اندازه استفاده کنید و روزانه ۳-۴ قطره از آن برای تقویت ناحیه مورد نظر کافیست.


نوزادان و کودکان

مقادیر بالای کلسیم موجود در فندق برای افزایش رشد و تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها در نوزادان و کودکان مفید می‌باشد. آهن موجود در فندق برای درمان کم خونی و آنمی در نوزادان و کودکان مفید است.


دیابت و قند خون

فندق حاوی مقادیر زیادی چربی‌های مفید برای بدن است می‌تواند برای کاهش کلسترول بالای خون در افراد مبتلا به دیابت موثر باشند. مصرف فندق عدم تحمل گلوکز را بهبود می‌بخشد و سطح بالای منیزیم موجود در آن از ابتلا به دیابت پیشگیری می‌کند.


کم خونی

مطالعات نشان می‌دهد که فندق یک درمان طبیعی برای کمبود آهن و کم خونی ناشی از فقر آهن می‌باشد.4


پی نوشت:
1.www.virgool.io
2.www.beytoote.com
3.www.bazdeh.org
4.www.fardanews.com
نسخه چاپی