دلایلی برای دوش گرفتن با آب سرد

فواید دوش آب سرد

 
افزایش هوشیاری
دوش آب سرد در صبح‌ و احساس سرمای آب روی بدن در زیر دوش، شاید بیش از اینکه تسکین‌ دهنده باشد، ترسناک به‌ نظر برسد.

با این‌ حال، تنفس عمیق، در پاسخ به شوک وارد شده به بدن و برای کمک به گرم نگه‌ داشتن بدن، باعث می‌شود که دریافت اکسیژن کلی بدن، افزایش پیدا کند. به این ترتیب، ضربان قلب نیز افزایش می‌یابد و خون زیادی در سراسر بدن جریان می‌یابد. این کار، انرژی لازم برای روز را تأمین می‌کند.

بهبود وضعیت پوست و مو
وقتی صحبت از پوست و مو باشد، یکی از طبیعی‌ترین روش‌ها برای حفظ ظاهر آنها، دوش آب سرد است.

آب داغ، پوست را خشک می‌کند، بنابراین برای بستن منافذ پوست، بهتر است دوش آب سرد را جایگزین کنید.

این کار، از مسدودشدن منافذ پوست جلوگیری می‌کند. آب سرد با بستن منافذ پوست صورت و پوست سر، راه را بر آلودگی‌ها می‌بندد.

«جسیکا کرانت»، متخصص پوست، به «هافینگتون پست» اعلام کرده است: «دوش آب سرد یا حمام‌کردن با آب ولرم، به سلامت پوست کمک می‌کند و مانع ازدست‌رفتن چربی پوست می‌شود. به خاطر داشته باشید که آب سرد، به‌طور موقتی پوست را سفت می‌کند؛ چون باعث انقباض جریان خون می‌شود ولی باعث ازبین‌رفتن منافذ باز پوست به‌طور دائمی نمی‌شود».

از مزایا و فواید دوش آب سرد برای مو می‌توان به توانایی درخشان‌تر و قوی‌ترکردن و البته سالم نگه‌داشتن مو با مسطح‌کردن فولیکول‌های مو اشاره کرد.

همچنین، آب سرد باعث می‌شود که توانایی مو برای محکم نگه‌داشتن پوست سر، افزایش پیدا کند.

دلایلی برای دوش گرفتن با آب سرد
 
بهبود سیستم ایمنی و گردش خون
به گفته‌ی دکتر «ژوزف مرکولا»، متخصص سلامت طبیعی، دوش آب سرد با تحریک خون برای احاطه‌کردن ارگان‌ها، باعث بهبود گردش خون می‌شود.

این عملکرد با بسیاری از بیماری های قلبی و پوستی مبارزه می‌کند. زمانی که آب سرد با پوست بدن تماس پیدا می‌کند، گردش خون را بهبود می‌بخشد که باعث می‌شود سرخرگ‌ها بتوانند به شیوه‌ی مؤثرتری خون را پمپاژ کنند؛ در نتیجه سلامت قلب افزایش پیدا می‌کند.

همچنین دوش آب سرد می‌تواند باعث کاهش فشار خون شود، سرخرگ‌های بسته را باز کند و عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود ببخشد.
 
تحریک کاهش وزن
آب سرد به شیوه‌ای غیرقابل‌ انتظار به کاهش وزن کمک می‌کند. بدن انسان دو نوع بافت چربی دارد؛ چربی سفید و چربی قهوه‌ای. چربی سفید، زمانی در بدن انباشته می‌شود که بیش از نیاز بدن کالری مصرف کنیم و این کالری را برای دریافت انرژی، نسوزانیم. این چربی در پهلو، کمر، گردن و ران‌ها انباشته می‌شود و دقیقا همان چربی‌ای است که همیشه می‌خواهیم آن را حذف کنیم.

به نقل از مرکز دیابت Joslin که وابسته به مدرسه پزشکی هاروارد است، چربی قهوه‌ای، چربی مفیدی است که حرارت لازم برای گرم نگه‌ داشتن بدن را تأمین می‌کند و زمانی فعال می‌شود که درمعرض سرما قرار بگیرد. بنابراین از دیگر فواید دوش آب سرد این است که باعث فعال‌شدن چربی قهوه‌ای بدن می‌شود.

یک تحقیق انجام گرفته در سال ۲۰۰۹ نشان داده است که قرارگرفتن در معرض سرما در ۲۴ شرکت‌کننده‌ی این تحقیق، چربی‌های قهوه‌ای را ۱۵ برابر فعال‌تر می‌کند.

به این معنا که اگر فردی دوش آب سرد را به‌طور منظم در برنامه‌ی روزانه داشته باشد، در طول سال می‌تواند ۴ کیلوگرم وزن خود را از دست بدهد. 1
 
بهبود شرایط سیستم ایمنی
مطالعه ای که توسط دانشمندان انگلیسی انجام شد، نشان داد که استحمام با آب سرد به صورت منظم تسریع آهنگ متابولیک و افزایش تعداد گلبول های سفید که با بیماری ها مبارزه می کنند را به همراه دارد.
 
گردش خون بهتر
بهبود گردش خون به معنای سلامت کلی بهتر دستگاه قلبی عروقی است. یکی از فواید دوش آب سرد کمک به گردش خون بهتر است.

استفاده از آب سرد برای دوش گرفتن افزایش جریان خون با هدف گرم نگه داشتن اندام های بدن را در پی دارد.

دلایلی برای دوش گرفتن با آب سرد
 
تخلیه سیستم لنفاوی
دوش آب سرد به تقویت فعالیت سیستم لنفاوی که وظیفه خروج مواد زائد از سلول ها را بر عهده دارد، کمک می کند. بر همین اساس، خطر ابتلا به عفونت ها کاهش می یابد.
 
بهبود انعطاف پذیری احساسی
نتایج یک مطالعه نشان داد که دوش آب سرد می تواند به توسعه یک سیستم عصبی که انعطاف پذیری بیشتری نسبت به استرس دارد، کمک کند.

دوش آب سرد به عنوان عاملی برای شکل گیری یک استرس اکسیداتیو محدود و کوچک عمل می کند که این اقدام با گذشت زمان به مغز چگونگی آماده کردن خود برای مقابله با استرس را می آموزد.
 
کاهش استرس
همانگونه که مغز چگونگی مقابله با موقعیت های استرس‌زا را فرا می گیرد، دوش آب سرد می تواند به کاهش سطوح اسید اوریک و تقویت سطوح گلوتاتیون در خون کمک کند که می تواند به کاهش استرس کمک کند. 2
 
کاهش احتمال ابتلا به افسردگی
دوش آب سرد می تواند علائم افسردگی را با تحریک بخشی در مغز که نورآدرنالین ترشح می کند، کاهش دهد. نور آدرنالین یک ماده شیمیایی موثر در کاهش افسردگی است.
 
افزایش سطوح تستوسترون
برای مردان، حتی مقدار اندکی گرما می تواند بر DNA، RNA، و سنتز پروتئین در بیضه ها تاثیرگذار باشد. نتایج یک مطالعه نشان داد که 15 دقیقه افزایش گرما در بیضه موش ها به کاهش چشمگیر در سطوح تستوسترون منجر شود، که می تواند چرایی معکوس شدن این اثر به واسطه دماهای سرد را توضیح دهد. 
 
بهبود باروری
دوش آب سرد می تواند تعداد اسپرم ها را افزایش داده و باروری را بهبود ببخشد. به گفته پژوهشگران، این می تواند آثار حمام های داغ که به عنوان یک عامل ضد بارداری در نظر گرفته می شود را معکوس کند.

طی یک مطالعه، مردانی که به مدت سه هفته یک روز در میان نیم ساعت را در حمام داغ سپری می کردند، با ناباروری برای شش ماه مواجه شدند.
 
ریکاوری سریع‌تر ماهیچه ها
مطالعه ای در سال 2009 نشان داد که حمام یخ پس از تمرینات ورزشی شدید، گردش خون را بهبود بخشیده و به دفع مقداری از اسید لاکتیک جمع شده در بدن کمک می کند که می تواند روند ریکاوری بدن را تسریع کند.
 
بهبود کیفیت خواب
یک حمام یخ 10 دقیقه ای می تواند کمک شایانی به خواب خوب شبانه شما کند. دوش آب سرد می تواند اثری آرامش بخش داشته باشد که به خواب رفتن راحت و تجربه خواب با کیفیت را ممکن می سازد. 3

پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.asriran.com
3.www.khabaronline.ir
نسخه چاپی