خواص گل صد تومنی برای سلامتی
گرچه امروزه در کشورهای غربی از گل صد تومانی بیشتر برای زیبایی و تزئین استفاده می شود اما در گذشته از این گیاه به عنوان یک داروی گیاهی برای درمان مشکلات عصبی مثل بیماری صرع استفاده می شده است.نام این گیاه از Paeon گرفته شده که در اساطیر یونان باستان «الهه شفابخش» نامیده می شده است. این گیاه بیشتر در مناطق معتدل و نسبتا سردسیر رشد می کند و قدمتی ۲۵۰۰ ساله دارد. این گیاه گل هایی به رنگ سفید، صورتی روشن، صورتی تیره، قرمز و زرد دارد که بعضی از مدل های آن معطر می باشد. گل صد تومانی Peony به خانواده Paeoniaceae تعلق دارد و بومی قاره آسیا، جنوب اروپا و نواحی شمال غربی قاره آمریکا می باشد. تعداد گونه های این جنس بین ۲۰ الی ۴۵ عدد تخمین زده می شود که اکثرا گیاهانی علفی و چند ساله به ارتفاع ۰.۵ الی ۱.۵ متر هستند اما برخی نیز درختچه هایی کوتاه قامت با ارتفاع ۳-۱.۵ می باشند. این گل در زنگ های سفید ، صورتی و قرمز موجود است. طبیعت گل صد تومانی سرد می باشد و گلش سرشار از نیکل، کلسیم، آهن، آنتی اکسیدان ها، فلاونوئید ها، کاتچین، تانن ها و پلی ساکارید ها می باشد. در این مقاله، به معرفی گل صد تومانی و خواص و مضرات آن می پردازیم.


تقویت سیستم ایمنی بدن

از آن جایی که دمنوش گل صد تومانی به میزان فراوانی آنتی اکسیدان دارد، برای کشتن باکتری ها بسیار مفید است بنابراین باکتری های بد در بدن شما زنده نخواهند ماند. خود آنتی اکسیدان ترکیبی است که پروسه ی اکسیداسیون را مهار می کند. یکی از علل اکسیداسیون این است که بدن به طور مداوم با اکسیژن تعامل دارد، در حالی که فاقد آنتی اکسیدان است. دمنوش گل صد تومانی مقدار زیادی از آنتی اکسیدان ها را برای بدن فراهم می کند. یکی از اثرات جذب آنتی اکسیدان مرگ و میر باکتری ها و ویروس ها به دلیل عدم وجود اکسیژن است.


مفید برای قلب

آنتی اکسیدان های موجود در دمنوش گل صد تومانی همچنین مزایایی برای قلب دارند. کاهش کلسترول بد و پایین آوردن فشار خون در بدن یکی از مزایای این دمنوش است. دمنوش گل صد تومانی سیستم گردش خون شما را بهبود می دهد و از مضراتی که کلسترول برای بدن شما دارد، جلوگیری می کند. علاوه بر این، دمنوش گل صد تومانی دارای مزایای آنتی اکسیدانی دیگری هم است، از جمله محافظت از شما در برابر لخته شدن خون که می تواند باعث مشکلات قلبی و سکته ی شدید شود. بنابراین، به شدت توصیه می شود که روزانه یک فنجان از این دمنوش را بنوشید. این مزایا همان مزایایی هستند که چای سبز هم دارد.

خواص گیاه صد تومنی برای سلامتی


بهبود سلامت کلی بدن

دو ترکیب اصلی موجود در دمنوش گل صد تومانی، کافئین و تیانین مسئول ایجاد آرامش و انرژی در بدن ما هستند. این دمنوش شامل کافئین است که به آرامی در جریان خون شما وارد شده و تحریک طولانی مدتی را سبب می شود و به این ترتیب ذهن شما را به مدت طولانی فعال نگه می دارد.


چربی سوزی و ساخت عضله

دمنوش گل صد تومانی توانایی از بین بردن چربی اضافی، قوی تر کردن بدن، و ساختن عضله را دارد. این دمنوش می تواند متابولیسم بدن را برای تولید انرژی بیش تر تحریک کند. و به این ترتیب انرژی شما برای انجام تمرینات ورزشی و سوزاندن چربی اضافی بیش تر خواهد بود.1


استخوان‌ها را تقویت می‌کند

علاوه بر مزایای آنتی‌اکسیدانی قید شده در بالا، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در دمنوش گل صد تومانی در کاهش مشکلات التهابی که می‌توانند سبب بروز بیماری‌های استخوان مانند ورم مفاصل و آرتروز شوند، بسیار موثر است. مصرف دمنوش گل صد تومانی به طور منظم می‌تواند استخوان‌ها را تقویت کند.


سلامتی دهان و دندان را ارتقاء‌ می‌دهد

دمنوش گل صد تومانی دارای عناصر گیاهی ضروری است که می‌توانند به بهبود سلامتی دهان کمک کنند. پلی‌فنل‌ها و تانن‌ها، محتویات دمنوش گل صد تومانی هستند که می‌توانند از تشکیل پلاک جلوگیری کنند. ترکیبات فلورایدی موجود در این دمنوش می‌توانند مانع کرم‌خوردگی دندان شوند.


از بروز سرطان جلوگیری می‌کند

دمنوش گل صد تومانی یکی از انواع دمنوش است که می‌تواند از بروز سرطان به طور طبیعی جلوگیری کند. این تاثیر ناشی از مقدار بالای آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این دمنوش است که می‌تواند به مبارزه و جلوگیری از سرطان کمک کند. دمنوش گل تومانی چه‌طور چنین تاثیری دارد؟ درواقع آنتی‌اکسیدان‌ها محیطی ایجاد می‌کنند که برای سلول‌های سرطانی مفید نیست، به طوری که این سلول‌ها تضعیف خواهند شد و در نهایت از کمبود اکسیژن خواهند مرد.


گردش خون را بهبود می‌دهد

مطابق با یک مطالعه که در ماه اوت ۲۰۱۰ ژورنال ” Die Pharmazie” منتشر شد، گل صد تومانی حاوی ۱۸ ترکیب فعال (پایونیفلورین، کاتچین، گالویل پایونیفلورین و پایینو) است که مسئول مهار انعقاد خون یا تجمع پلاکتی هستند. این خاصیت دمنوش گل صد تومانی باعث می‌شود که گردش خون بهبود بیابد، و مانع بروز برخی از بیماری‌های قلبی- عروقی می‌شود.


از سلامت کلیه‌ها پشتیبانی می‌کند

یک مطالعه انجام‌شده بر روی موش‌ها که در نسخه‌ی ماه مارس ۲۰۱۰ از ژورنال “Phytomedicine” منتشر شد، نشان داد که عصاره‌ی ریشه‌ی گل صد تومانی اثر آنتی‌اکسیدانی بر استرس اکسیداتیو ناشی از دیابت در کلیه‌ها دارد زیرا سوژه‌ّها کاهش آلبومین ادرار را تجربه کردند (آلبومین ادرار یک شاخص قابل‌توجه از سلامت نامناسب کلیه‌ها است) این مطالعه همچنین کاهش علائم آسیب کلیوی را نشان داد.

خواص گیاه صد تومنی برای سلامتی


از سلامت کبد پشتیبانی می‌کند

مطالعه‌ی دیگری نشان می‌دهد که عصاره‌ی گل صد تومانی از بدن در برابر التهاب کبد محافظت می‌کند زیرا مانع از استرس اکسیداتیو ناشی از آنتی‌ژن‌های شناخته‌شده به عنوان لیپوپلی ساکارید می‌شود. علاوه بر این، گل صد تومانی همچنین می‌تواند برای درمان برخی از بیماری‌های کبدی مانند سیروز و هپاتیت استفاده شود. با این حال، تحقیقات بیش‌تری برای اثبات مزایای دمنوش ریشه‌ی این گیاه مورد نیاز است.2


فشار خون را پایین می‌آورد.

دمنوش گل صد تومانی خواص رقیق‌کننده‌ی خون دارد که عملکرد عروق را بهبود می‌بخشند. این دمنوش فشار خون را کاهش می‌دهد، سلامت رگ‌های خونی را بهبود می‌دهد و با سکته‌ی مغزی مبارزه می‌کند.


مزایای دیگر دمنوش گل صد تومانی برای سلامتی

دمنوش گل صد تومانی همچنین از پوست شما در برابر آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد و استرس محافظت می‌کند و همین باعث درخشندگی و بهبود سلامت پوست می‌شود.

دمنوش گل صد تومانی به کاهش قند خون و کاهش علائم دیابت کمک می‌کند.

دمنوش گل صد تومانی باعث می‌شود که انرژی بیش‌تری داشته باشید زیرا خطراتی را که استرس برای سلامتی دارد،‌ کاهش می‌دهد.

۱کاتچین متعلق به محتوای پلی‌فنل، در دمنوش گل صد تومانی که سرشار از آنتی‌اکسیدان است، وجود دارد و گزارش شده که به جلوگیری از سخت شدن رگ‌ها و از بین بردن مواد سمی از بدن کمک می‌کند.


عوارض جانبی دمنوش گل صد تومانی

این دمنوش آن‌قدری عوارض جانبی ندارد که بخواهیم نگرانی بابت آن داشته باشیم. تنها یک مورد را باید به یاد داشته باشیم و آن این‌که دمنوش گل صد تومانی حاوی کافئین است. اگر چه برخی از مردم بر این باورند که این دمنوش پایین‌ترین سطوح کافئین را دارد، اما در واقع گل صد تومانی سطح کافئین بالایی دارد، یعنی ۵٪.  سطح بالای کافئین باعث ایجاد استرس در قلب می‌شود و می‌تواند سبب بروز اضطراب و بی‌خوابی شود. کافئین در برخی افراد نیز می‌تواند سردرد ایجاد کند.

اگرچه دمنوش گل صد تومانی تیانین دارد،‌ ترکیبی که باعث می‌شود این دمنوش به  شما حس آرامش بدهد، اما باز هم سطح کافئین آن ممکن است برای زنان باردار بیش از حد بالا باشد. بنابراین، قبل از مصرف، اول با پزشک‌تان مشورت کنید.3


پی نوشت:
1.www.saednews.com
2.www.navayegan.ir
3.www.bazdeh.org
نسخه چاپی