فواید گیاه ماکا
جینسینگ پرویی یا همان ریشه گیاه ماکا در واقع متعلق به کشور پرو است. این گیاه، یک آداپتوژن می‌باشد، که سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، چربی‌های خوب، استرول‌های گیاهی و آمینو اسیدهای مختلف است.

مردم پرو، از ماکا به عنوان یک اَبَر غذا یاد می‌کنند و معتقدند که این گیاه، یک انرژی‌زای واقعی برای انسان و هدیه طبیعت به او است. گیاه ماکا در ارتفاعات بلند ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار متری کوه‌های آند می‌روید.

نام علمی این گیاه Lepidium meyenii است و از نظر ساختار گیاه شناسی، در دسته کلم‌ها قرار دارد. مکمل ریشه گیاه ماکا خواص فراوانی برای سلامت انسان دارد و عمر زندگی جنسی مفید افراد را طولانی می‌کند.

 گیاه ماکا در سه رنگ زرد، قرمز و سیاه کشت می‌شود، اما نوع زرد رنگ آن معمولا فراوان‌تر است.بخش اصلی و خوراکی این گیاه، ریشه آن است. ریشه ماکا طعمی شبیه به خاک دارد. این گیاه برای تقویت سیستم عصبی بسیار مفید است و مکملی آرام‌بخش به حساب می‌آید.

جینسینگ ماکا یک مکمل بی‌نظیر با خواص فراوان است، که تاثیر زیادی بر بهبود کیفیت زندگی جنسی افراد بالغ دارد. در ادامه قصد داریم، شما را با برخی  فواید اساسی جینسینگ پرویی آشنا کنیم.


افزایش انرژی و استقامت

 ورزشکاران و بدنسازان، می‌توانند از ریشه ماکا به عنوان یک مکمل انرژی‌زا استفاده کنند. این گیاه تاثیر زیادی بر بهبود عملکرد و افزایش انرژی ورزشکاران دارد.

مطالعاتی که در سال ۲۰۰۹ درباره تاثیرات جینسینگ ماکا بر ورزشکاران و افزایش انرژی آن‌ها صورت گرفت، نشان داد که مصرف عصاره ماکا در ۱۴ روز باعث بهبود عملکرد دوچرخه سواران مرد می‌شود. البته این تاثیر در مقابل سایر افرادی که از این مکمل مصرف نکرده بودند، چندان محسوس نبود. با وجود این، مصرف طولانی مدت آن، نتایج چشمگیرتری در افزایش انرژی افراد داشت.


افزایش قدرت باروری

از دیگر تاثیرات ریشه ماکا بر سلامت افراد، افزایش قدرت باروری است. این تاثیر در مردان بسیار چشمگیرتر است. بررسی‌های صورت گرفته در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که کیفیت اسپرم‌ها و قدرت باروری مردانی که از این مکمل استفاده می‌کنند، نسبت به سایر افراد بسیار بیشتر است. البته هنوز مطالعات بیشتر برای تکمیل اطلاعات در این زمینه ادامه دارد. 


بهبود وضعیت روحی افراد

فلانوئیدها، معمولا باعث بهبود وضعیت خلق و خو در افراد می‌شوند و اضطراب‌های محیطی را کاهش می‌دهند. ریشه ماکا حاوی مقادیر فراوانی فلانوئید است، به همین دلیل به بهبود وضعیت روحی و اخلاقی افراد کمک می‌کند.

در سال ۲۰۱۵، مطالعه‌ای بر روی ۱۴ زن یائسه چینی که دچار احساس اضطراب و اختلال افسردگی بودند صورت گرفت. در این مطالعه زنانی که از ریشه ماکا استفاده می‌کردند، شاهد بهبود بیشتر علائم افسردگی در روان خود بودند.


مبارزه با رادیکال‌های آزاد

 ریشه گیاه ماکا دارای موادی است، که باعث تقویت آنتی اکسیدان‌های طبیعی بدن مانند گلوتاتیون و سوپراکسید دیسموتاز می‌شود. این آنتی اکسیدان‌ها برای مقابله با رادیکال‌های آزادی که به سلول‌های بدن آسیب می‌رسانند، کمک می‌کند. پزشکان معتقدند که آنتی اکسیدان‌ها، نقش موثری در پیشگیری و جلوگیری از بیماری‌هایی مانند مشکلات قلبی و سرطان دارند.


کاهش فشارخون

تحقیقات غیررسمی نشان می‌دهد، که ریشه ماکا به بهبود فشار خون کمک می‌کند. در تحقیق که سال ۲۰۱۵ صورت گرفت، مشخص شد که مصرف روزانه ۳.۳ گرم از جینسینگ پرویی به مدت ۱۲ هفته، باعث کاهش فشار خون زنان یائسه می‌شود. 1


کاهش علائم یائسگی

افت هورمون استروژن در هنگام یائسگی، می تواند باعث بروز علائم ناخوشایندی مانند گرگرفتگی، نوسانات خلق و خو، مشکلات خواب و تحریک پذیری شود. یک مطالعه مروری بر روی خانم های یائسه نشان داد که گیاه ماکا می تواند باعث بهبود علائم یائسگی از جمله گرگرفتگی و اختلالات خواب شود. همچنین مطالعات حیوانی حاکی از اثر محافظت کننده ماکا در برابر پوکی استخوان پس از یائسگی بوده است.


بهبود خلق و خو

برخی از مطالعات نشان داده اند که گیاه ماکا می تواند اثرات ضد اضطراب و ضد افسردگی داشته باشد به خصوص در خانم های یائسه. احتمالاً این اثرات ماکا مربوط به فلاونوئید های موجود در این گیاه است.


بهبود عملکرد ورزشی و سطح انرژی

این گیاه در بین ورزشکاران و بدن سازان محبوب است. برخی از مطالعات حیوانی نشان داده اند که ماکا می تواند عملکرد را در ورزش های استقامتی افزایش دهد. شواهدی برای تأیید اثرات ماکا بر افزایش توده عضلانی و قدرت فرد وجود ندارد.


بهبود قدرت یادگیری و حافظه

در مطالعات حیوانی ماکا قدرت یادگیری و حافظه را بهبود بخشیده است. در این زمینه به نظر می آید ماکای سیاه بهتر از انواع دیگر بوده است.

فواید گیاه ماکا


کاهش اندازه پروستات

بزرگ شدن خوش خیم پروستات (BPH) در مردان با فزایش سن شایع است. برخی مطالعات در حیوانات اثرات مثبت ماکا بر اندازه پروستات را تأیید کرده اند. به نظر می آید اثر ماکای قرمز بر سایز پروستات به علت ترکیبات گلوکوزینولاتی آن است که با کاهش خطر سرطان پروستات نیز مرتبط است.


تقویت سیستم ایمنی

به علت دارا بودن مواد ریز مغذی فراوان، این گیاه می تواند در بهبود عملکرد سیستم ایمنی مؤثر واقع شود. 2


حفاظت پوست در برابر نور خورشید

اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید می‌تواند پوست را دچار سوختگی و آسیب‌دیدگی کند. با گذشت زمان، اشعه ماوراء بنفش می‌تواند احتمال بروز چین و چروک و یا سرطان پوست را افزایش دهد.

شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه عصاره ماکا می‌تواند به محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش کمک کند. به نظر می‌رسد اثر محافظتی گیاه ماکا بر روی پوست به واسطه آنتی اکسیدان های موجود در آن ایجاد می‌گردد.

به یاد داشته باشید که عصاره ماکا را نمی‌توان جایگزین کرم ضد آفتاب کرد. همچنین اثر محافظتی گیاه ماکا بر روی پوست، زمانی ایجاد می‌شود که مستقیماً روی پوست استفاده شود نه اینکه خورده شود.


ماکا را چگونه مصرف کنیم؟

اضافه کردن ماکا به رژیم غذایی کار ساده ای است. شما می‌توانید هنگام طبخ انواع غذاها، پودر ریشه ماکا را به آن اضافه کنید. بعضی از افراد طعم ماکا را دوست ندارند که می‌توانند در عوض از  مکمل ماکا  استفاده کنند.

میزان مصرف مناسب ماکا هنوز به درستی مشخص نشده است؛ با این حال دوز مطلوب ماکا که در مطالعات اثربخشی خوبی را نشان داده است معمولاً 5-1.5 گرم در روز می‌باشد.

ماکا زرد متداول‌ترین نوع آن است اما لازم به ذکر است انواع تیره‌تر آن مانند ماکا قرمز و سیاه نیز خواص بیولوژیکی خاص خود را دارند. بنابراین بهتر است مکملی انتخاب کنید که حاوی پودر انواع ماکا باشد.3


ایمنی مصرف

برای بیشتر افراد مصرف ماکا به صورت خوراکی در مقادیر متعادل، ایمن است. مصرف روزانه تا دوز 3 گرم برای 4 ماه ایمن بوده است. مطالعات کافی برای ایمنی مصرف ماکا در بارداری و شیردهی وجود ندارد؛ بنابراین، مصرف آن در بارداری و شیردهی توصیه نمی شود.

به علت دارا بودن اثرات شبه استروژن، مصرف ماکا در شرایط و بیماری های حساس  به هورمون مانند سرطان سینه، سطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز و ... توصیه نمی شود.

افراد مبتلا به اختلالات تیروئید باید در مورد استفاده از این گیاه احتیاط کنند چرا که حاوی ترکیبات گواتروژن هست که می تواند تولید هورمون های تیروئیدی را با اختلال مواجه کند.2


پی نوشت:
1.www.bamasalemin.com
2.www.darukade.com
3.www.144tehranpharmacy.com
نسخه چاپی