فواید میوه آسرولا
طبق تحقیق متخصصین جهان، آسرولا میوه‌ای گرمسیری است که در هند غربی و شمال آمریکای جنوبی رشد میکند. آسرولا در هندوستان نیز به کشت میرسد. آسرولا میوه‌ای با طعم شیرین و دارای مقدار  زیادی ویتامین C می باشد و از تیره مالپیگیاسه (Malpighiaceae) است. ویتامین C موجود در آسرولا در قرص های ضدچروک استفاده می شود و در ساخت کلاژن های جدید کاربرد بسیار زیادی دارد. آسرولا، نوعی میوه بوته ای به رنگ قرمز و با طعم ترش است. این میوه بومی کارائیب و آمریکاست.


خواص آسرولا

ارزش غذایی آسرولا بالا و سرشار از ویتامین C است. ویتامین C سموم را از بدن دفع میکند. ویتامین C موجود در این میوه، از بدن در برابر عفونت محافظت میکند و از لخته شدن خون پیشگیری میکند و خطر بروز سرطان و بیماری های قلبی را کاهش می دهد. مس موجود در آن در جذب آهن به بدن کمک می کند. به علت داشتن ماده معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، آهن، فسفر، روی، منیزیم و منگنز به سوخت و ساز بدن کمک می کند. مصرف این میوه که کم کالری و کم چربی است، برای افرادی که به سلامت خود اهمیت می دهند بسیار مفید است. این میوه، منبع عالی ویتامین A و بتاکاروتن است و در نتیجه با آکنه مقابله می کند و قدرت بینایی را بهبود می بخشد. علاوه بر آن به پوست طراوت می بخشد.

آسرولا خاصیت منقبض کننده، ضد التهابی و ضد قارچی را دارا می باشد. آسرولا عملکرد روده بزرگ را بهینه می کند و مانع از بروز یبوست می شود. ویتامین C موجود در یک آسرولای کوچک ۶۵ برابر ویتامین C موجود در پرتقال می باشد.

آسرولا همچنین از بروز سرماخوردگی، ناراحتی دندان و ریزش مو پیشگیری می کند. میزان بالای پتاسیم آسرولا روحیه فرد را بالا برده، عملکرد قلب را منظم و بهینه کرده و فشار خون را کنترل می کند. آسرولا عملکردی شبیه داروی ایبوپروفن یا آسپرین را دارا می باشد.1


غلبه بر دیابت

فواید سلامتی بسیاری در آسرولا وجود دارد. دیابت به دلیل کاهش تولید انسولین می تواند رخ دهد و باعث افزایش سطح قند خون در سیستم شما شود. روش های زیادی برای افزایش تولید انسولین و برای کاهش سطح قند خون استفاده شده است. یکی از مواد طبیعی که می تواند به افزایش تولید انسولین کمک کند، محتوای اسید کروسولیک موجود در برگ های آسرولا است. اسید کروسولیک را می توان از طریق عصاره برگ آسرولا دریافت کرد.

فواید میوه آسرولا


از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند

آسرولا حاوی ساپونین است که می تواند ایمنی بدن را با فعالیت هی آنتی اکسیدانی افزایش دهد. آنتی اکسیدان موجود در مخلوط آسرولا می تواند به جلوگیری از رشد سلول های سرطانی در بدن کمک کند. علاوه بر ساپونین، ترکیبات آسرولا نیز حاوی فلاونوئید است. هر دو ترکیباتی هستند که می توانند از رشد سلول های سرطانی در بدن جلوگیری کنند.


به عنوان آنتی ویروس

نه تنها از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند، بلکه ساپونین موجود در ترکیبات آسرولا نیز می تواند به جلوگیری از ورود ویروس ها به بدن کمک کند. بنابراین، بدن از برخی بیماری هایی که در اثر ویروس هایی مانند آنفولانزا، تبخال و برخی دیگر از بیماری های ایجاد شده توسط ویروس، در امان می ماند. بنابراین، اجازه دهید فواید سلامتی آسرولا را بیشتر بررسی کنیم.


به عنوان ضد عفونی کننده

ساپونین موجود در ترکیبات آسرولا نیز ضد عفونی کننده است. از خاصیت ضد عفونی کننده آسرولا می توان برای جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها روی سطح پوست استفاده کرد. این می تواند به بهبود برخی از بیماری های سطح پوستی و غشاهای مخاطی مانند برش چاقو، تاول و برخی دیگر از زخم ها کمک کند.


سلامتی استخوان ها را حفظ می کند

حفظ سلامت استخوان های شما بسیار مهم است، زیرا استخوان ها به عنوان یک قاب و همچنین به عنوان ستون بدن عمل می کنند. کمبود کلسیم و فسفر همچنین می تواند باعث متخلخل شدن استخوانها شود. علاوه بر کلسیم و فسفر، استخوان ها نیز به ترکیب فلاونوئید احتیاج دارند تا از متخلخل شدن آنها جلوگیری شود.


جلوگیری از پیری زودرس

یکی از فواید آسرولا جلوگیری از پیری زودرس است. دلیل این امر محتویات داخل ترکیبات آسرولا است که می تواند به جلوگیری از ورود رادیکال های آزاد به بدن کمک کند.


غلبه بر سکته مغزی

سکته مغزی به دلیل تجمع کلسترول در سیستم گردش خون اتفاق می افتد، بنابراین باعث می شود سیستم خون مسدود شود. دریافته شده است که آسرولا قادر است با کاهش سطح کلسترول گردش خون را تقویت کند. اگر گردش خون یکنواخت جریان یابد، از ابتلا به سکته مغزی کسی جلوگیری می شود و کسانی که از سکته مغزی رنج می برند نیز می توانند با نوشیدن آب آسرولا به عنوان داروی گیاهی بهتر شوند.


جلوگیری از حمله قلبی

سکته قلبی نیز ممکن است به دلیل خون مسدود شده که به سمت قلب می رفته اما به دلیل کلسترول دچار گرفتگی شده، حمله قلبی نیز رخ دهد. محتویات موجود در ترکیبات آسرولا می تواند به کاهش کلسترول، تسکین عملکرد سیستم خون و نه تنها غلبه بر سکته مغزی بلکه همچنین از بروز حمله قلبی نیز جلوگیری کند.


غلبه بر سنگ کلیه

یک خورش از مخلوط آسرولا درست کنید و آب باقیمانده آن را بنوشید، این کار می تواند به از بین بردن سنگ کلیه کمک کند که سنگ کلیه عملکرد فیلتراسیون کلیه را مختل می کند.


بر سرطان خون غلبه کنید

برخی از خانم ها ممکن است سرطان خون را تجربه کنند. اگر بلافاصله مورد مراقبت قرار نگیرند، سرطان خون می تواند یک وضعیت مهلک ایجاد کند و باعث ناباروری شود. غلبه بر سرطان خون می تواند با نوشیدن آب خورش آسرولا انجام شود.


بر درد دندان غلبه کنید

برخی از خواص موجود در مخلوط آسرولا درست مانند ضد التهاب عمل می کند، می تواند بر درد دندان نیز غلبه کند. دندان درد به دلیل التهاب روی لثه یا باکتری های روی دندان ممکن است رخ دهد. علاوه بر ضد التهاب، محتویات موجود در ترکیبات آسرولا همچنین می تواند به از بین بردن باکتری هایی که باعث درد دندان می شوند، کمک کند.

فواید میوه آسرولا


غلبه بر سرفه خون آلود

در صورت عدم توجه به سرفه، سرفه خون یا هموپتیزی می تواند باعث بیماریهای خطرناک دیگری شود. یکی از راه های غلبه بر سرفه خون، استفاده از آب آسرولا است.2


عوارض جانبی

اسرولا احتمالا برای بیشتر افراد بزرگسال بی خطر است . البته ممکن است عوارض جانبی مثل تهوع، دل درد ، خواب آلودگی و بیخوابی به همراه داشته باشد . مصرف دوز بسیار بالای ان هم می تواند اسهال ایجاد کند .


احتیاط و هشدارها


بارداری و شیردهی
اطلاعات کافی برای بی خطر بودن استفاده از اسرولا در طول حاملگی و شیردهی وجود ندارد . برای حفظ امنیت بهتر است از مصرف ان در این دوره ها اجتناب شود .

نقرس
ویتامین C در اسرولا ممکن است سطح اسید اوریک را بالا ببرد و بیماری نقرس را بدتر کند .

سنگ کلیه
در دوزهای بالا اسرولا ممکن است شانس ابتلا به سنگ کلیه را بالا ببرد که به علت وجود ویتامین C در اسرولا است .


تداخلات دارویی


متوسط
برای مصرف همزمان با موارد زیر محتاط باشید.

فلافنازین (پرولیکسین) با اسرولا فعل و انفعالاتی دارد.

اسرولا با داشتن میزان بالای ویتامین A و C ممکن است سطح پرولیکسین را در بدن بسیار کاهش دهد . ممکن است عملکرد خوب پرولیکسین را هم کم کند
والفارین ( کومادین ) با اسرولا واکنش میدهد .

وارفارین برای کند کردن تشکیل لخته های خون استفاده میشود . اسرولا به دلیل داشتن میزان بالای ویتامین  C میتواند اثربخشی ان را کم کند و کاهش اثر بخشی وارفارین ممکن است خطر تشکیل لخته را افزایش دهد . لازم است به طور منظم خون شما کنترل شود . ممکن است لازم باشد دوز وارفارین شما تغییر کند .

خفیف
هنگام استفاده با موارد زیر دقت کنید.

استروژنها با اسرولا فعل و انفعالاتی دارند.

اسرولا به خاطر میزان بالای ویتامین C ، میتواند جذب استروژن بدن را افزایش دهد . افزایش جذب استروژن  اثرات و عوارض جانبی استروژنها را بیشتر میکند . بعضی از قرصهای استروژن حاوی پری مارین ، اتینیل استرادیول ، استرادیول و مواد دیگری است .


دوز

دوز مناسب اسرولا به چند عامل مثل سن و وضعیت سلامتی فرد و عوامل دیگری بستگی دارد . در حال حاضراطلاعات علمی کافی برای تعیین دوز مناسب اسرولا وجود ندارد . توجه داشته باشید محصولات طبیعی لزوما بی خطر نیستند و میزان دوز آنها بسیار مهم است.

از اجرای دستورالعملهای مربوطه اطمینان حاصل کنید و قبل از استفاده با پزشک ، متخصص دارویی و افراد حرفه ایی دیگر در حوزه ی سلامتی مشورت کنید.3


پی نوشت:
1.www.lianaa.org
2.www.namnak.com
3.www.pezeshk.us
نسخه چاپی