آشنایی با میوه چشالو و فواید آن
چشالو میوه درخت چشالو است (که از نظر علمی به عنوان Dimocarpus longan شناخته شده است). چشالو به نظر شبیه نوعی توت یا انگور است و مزه ملایم آبکی و شیرین می دهد. چشالو در گروه بزرگتر از فندق ها طبقه بندی می شود، که از دیگر میوه های عجیب و غریب مانند لیچی، آکای، لیمو نمکی و گوارانا تشکیل شده است. معمولاً میوه چشم اژدها نامیده می شود زیرا گوشته میوه با رنگ سفید با دانه سیاه درست در وسط قرار دارد.

با رسیدن میوه، لایه بیرونی پوست به یک پوسته سخت شده تبدیل می شود ، به طوری که هنگام برداشت محصول می توان میوه را به راحتی از پوسته رها کرد. قبل از خوردن قسمت داخلی میوه، باید دانه جدا شود، اما روغن های اساسی این دانه ها اغلب برای اهداف دارویی استفاده می شوند. این میوه تازه اخیرا به سایر نقاط جهان معرفی شده است و اکنون در حال تجدید حیات دیگری در محبوبیت به عنوان یک غذای بهداشتی است.

چشالو بومی آسیای جنوبی است که برای نسل های مختلف کشت و برداشت می شده است و اولین استفاده از ثبت شده از آن در واقع بیش از 2000 سال پیش بوده است. این میوه نه تنها به عنوان یک جزء مهم آشپزی، بلکه به دلیل داشتن ماده مغذی منحصر به فرد، در پزشکی سنتی آسیا نیز یک ابزار محبوب است.


ارزش غذایی میوه چشالو

چشالو از نظر کالری بسیار کم است و کمتر از 20 کالری در هر اونس از این میوه های کوچک موجود است. همچنین کربوهیدرات های بسیار کمی در این میوه ها یافت می شوند که برای کسانی که رژیم کتوژنیک دارند مناسب است. با این حال، چشالو علاوه بر ویتامین های بی شماری از جمله اسید فولیک، منبع عالی پتاسیم و ویتامین C و همچنین مس، منیزیم فسفر و منگنز نیز می باشد. این میوه همچنین دارای پلی فنول های خاص آنتی اکسیدانی مانند کوریلاژین، اسید گالیک و اسید الاژیک است که می تواند باعث افزایش سلامتی کلی بدن شود.

بیایید نگاهی به برخی از مهمترین مزایای سلامتی لانگن یا همان میوه ی چشالو بیاندازیم.


مراقبت از پوست

ویتامین C که به مقدار زیاد در چشالو موجود است، برای سنتز کلاژن، که پوست را محکم و سالم نگه می دارد، حیاتی است. این ماده از پوست در مقابل آنتی اکسیدان های اشعه ماوراء بنفش محافظت کرده و استرس اکسیداتیو موجود در سیستم شما را از بین می برد. در طب سنتی چینی، سوپ چشالو یک دستور العمل است که درخشندگی و شادابی پوست را به آن می افزاید.


مقابله با اضطراب

چشالو دارای خاصیت آرام بخش است و برای کمک به اضطراب و بی خوابی استفاده می شود. در طب سنتی چینی، چای چشالو با خلال خرمای قرمز چینی و چشالوی خشک شده در آب داغ تهیه شده است که به کاهش اضطراب و همچنین گرم کردن بدن در ماه های زمستان کمک می کند.


ضد پیری

چشالو می تواند به از بین بردن چین و چروک، لکه های مربوط به افزایش سن و همچنین لکه های پوستی و ترمیم جای زخم کمک کند. گوشته میوه حاوی ویتامین های B و C و همچنین آنتی اکسیدان هایی است که دارای خاصیت ضد پیری بوده و خشکی پوست مانند پوست ترک خورده را به حداقل می رساند و لایه برداری پوست را به همراه دارد.


کیفیت خواب را بهبود می بخشد

در یک مطالعه مشخص شد که عصاره چشالو دارای فعالیت ضد اضطرابی است و این باعث طولانی شدن زمان خواب در افراد می شود. گوشت میوه و بافت های موجود در دانه های آن اغلب در مواد نیرو بخش چینی برای تقویت آرامش و القاء خواب عمیق و جوان کننده استفاده می شود.1

آشنایی با میوه چشالو و فواید آن


چشالو خاصیت ضد سرطانی دارد

چشالو دارای سطوح بسیار بالایی از پلی فنل هاست. ترکیبات پلی فنولیک مانند اسید گالیک، رادیکال های آزاد و سمومی که در اثر استرس در بدن به وجود می آیند و منجر به سرطان می شوند را از بین می برند. میوه، گل و هسته ی این گیاه نیز آنتی اکسیدان هایی بسیار قوی می باشند.

در طب سنتی چینی از عصاره ی هسته های این گیاه بسیار استفاده می شود. چرا که آنکوپروتئین یا آنکوژن های نامطلوب را در تومورها سرکوب کرده و آنها را از بین می برد.

از این رو، مصرف این میوه یا عصاره ی به دست آمده از هسته ی آن می تواند به طور سیستماتیک سلول های سرطان پستان، کولورکتال، کبد، ریه و سرطان دهان را مهار کند.


چشالو دارای خواص و اثرات ضد التهابی است

آسیایی ها از قدیم الایام از چشالو برای درمان زخم، آلرژی، آنفولانزا و سایر بیماری های التهابی استفاده می کرده اند.

پوسته ی قهوه ای رنگ چشالو دارای خواص ضد التهابی است و فیتوشیمایی هایی مانند اسید گالیک، اپی کاتچین و الاگیک اسید دارد. این ترکیبات تولید مواد شیمیایی و التهابی مانند پروستاگلاندین ها، هیستامین ها، اکسید نیتریک و فاکتور نکروز تومور در بدن را مهار می کنند.

همچنین، به دلیل فراوانی ویتامین B و C، چشالو تسکین دهنده و درمان بیماری های التهابی مزمن مانند آماس و ورم، GERD، بیماری روده تحریک پذیر، آلرژی پوستی، زخم، سوختگی، پسوریازیس و بیماری کرون است.


چشالو کم خونی و کمبود آهن را درمان می کند

عصاره چشالو، همراه با سایر گیاهان محلی، در طب سنتی چینی برای درمان کم خونی قابل درمان، ترومبوسیتوپنی و سایر اختلالات مربوط به خون استفاده می شود. هر 300 گرم چشالو خشک شده دارای 1.5 میلی گرم آهن می باشد.

خوردن این میوه در سالاد یا به همراه شیرینی باعث افزایش تعداد پلاکت ها و غلظت هموگلوبین می شود و برای زمان قاعدگی زنان بسیار مفید می باشد.2


فشار خون را کنترل می کند

پتاسیم، که به مقدار زیادی در چشالو وجود دارد، با کاهش فشار خون ارتباط مستقیم دارد. این ماده معدنی یک گشادکننده عروق است، به این معنی که می تواند تنش در رگ های خونی و شریان های شما را آزاد کند، که در نهایت می تواند از سیستم قلبی و عروقی محافظت کرده و خطر ابتلا به تصلب شرایین، سکته قلبی و سکته های مغزی شما را کاهش دهد.


ایمنی را تقویت می کند

چشالو، به عنوان منبع غنی از ویتامین C، علاوه بر افزایش فعالیت های آنتی اکسیدانی، می تواند به سیستم ایمنی بدن شما نیز تقویت شود.

آشنایی با میوه چشالو و فواید آن


از بیماری های مزمن جلوگیری می کند

با وجود داشتن مقدار حداقل آنتی اکسیدان، این میوه ها هنوز هم می توانند به از بین بردن رادیکال های آزاد و خنثی کردن تأثیر آنها در بدن کمک کنند. این می تواند به جلوگیری از جهش سلول های سالم کمک کند و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش دهد.


کمک به گوارش از خواص میوه ی چشالو

چشالوی خشک و تازه هر دو از محتوای فیبر بالایی برخوردار هستند که به افزایش حجم مدفوع و تقویت حرکات دودی کمک می کنند. به عبور حرکات روده و جلوگیری از علائم یبوست، سوء هاضمه، اسهال، نفخ، گرفتگی و ناراحتی معده کمک می کند و در عین حال باعث بهبود راندمان جذب مواد مغذی نیز می شود.


سلامتی بینایی از خواص میوه ی چشالو

ویتامین های گروه B، به ویژه B6 ، B12 و اسید فولیک موجود در این میوه گرمسیری، احتمال ضعف چشم وابسته به سن را کاهش می دهد و به حفظ سلامت بینایی کمک می کند.


مراقبت از دندان با میوه ی چشالو

ویتامین های B به وفور در چشالو نیز وجود دارد که دندان ها و لثه ها را در شرایط خوبی قرار می دهد.


ممکن است نقرس را بهبود بخشد

برگ های چشالو تا حدودی می توانند آنزیم (XOD) را که باعث ایجاد اسید اوریک در نقرس می شود، را مسدود کنند. بسیاری از داروهای مورد استفاده در درمان نقرس نیز به همین ترتیب عمل می کنند.

برگ های چشالو نسبت به داروهای نقرس معمولی (آلوپورینول) تأثیر خاصی داشتند، در حالی که خود میوه چشالو نتیجه ای نداشت. اما این تأثیرات در مقایسه با پاپایا بسیار ضعیف تر بود، که حتی از داروهای معمولی نیز فراتر بود.


حافظه را بهبود می بخشد

بسیاری از مطالعات تحقیقاتی، مصرف چشالو را با توانایی های شناختی بهبود یافته، به ویژه موارد مرتبط با شکل گیری و حفظ حافظه مرتبط کرده است.3


مضرات چشالو 


بالا بودن مقدار کربوهیدرات و قند چشالو
افراد مبتلا به دیابت نباید به مدت طولانی آن را مصرف کنند. اگرچه به دلیل سطح بالایی از ویتامین های C و B باعث تقویت ایمنی بدن می شود، اما مقدار شکر آن هشدار دهنده است.

هر اونس چشالوی خام حدوداً دارای 20.7 گرم کربوهیدرات می باشد. این مقدار کربوهیدرات ممکن است سطح قند خون در افراد حساس را افزایش دهد.

افراد حساس به قند و کربوهیدرات بالا می توانند، میزان ویتامین ها و مواد معدنی موجود در چشالو را در انواع توت ها و خربزه ها که قند و کربوهیدرات کم تری دارند به دست آورند.2


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.delgarm.com
3.www.sepandjam.ir
نسخه چاپی