میوه لیچی و فواید آن
لیچی یکی از اعضای گونه لیتچی در خانواده فندق ها است و نام علمی آن لیتچی چیننسیس می باشد. این گیاه یک درخت بلند قامت با میوه های کوچک گوشتی است. ظاهر میوه صورتی - قرمز بوده و بافت خشن و غیر قابل خوراکی دارد. لایه داخلی با گوشته ی شیرینی پوشیده شده است که در بسیاری از دسرها خورده می شود.


ارزش غذایی لیچی

لیچی سرشار از فواید است. ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی در این میوه حضور دارند. این مواد مغذی شامل ویتامین ، B6, B3، ریبوفلاوین، فولات، مس، پتاسیم، فسفر، منیزیم و منگنز می شود. علاوه بر آن، لیچی منبع مهمی از فیبر، پروتئین و منبع خوبی از ترکیبات پروآنتوسیانیدین و پلی فنول است.


لیچی برای کمک به هضم غذا

مقدار قابل توجه فیبر در لیچی به حرکات روده و افزایش سلامتی گوارش ما کمک می کند. این گیاه حرکات گوارشی و نرم روده را در دستگاه گوارش تسهیل می کند. چنانچه بخش سلامت نمناک بارها اشاره کرده است فیبر همچنین حرکات دودی را در ماهیچه های روده کوچک بر می انگیزد و سرعت جذب غذا را افزایش می دهد. همچنین این گیاه شیره های معده و گوارشی را تحریک کرده و این موضوع باعث جذب مواد مغذی سالم می شود. لیچی می تواند یبوست و دیگر اختلالات گوارشی را کاهش دهد.


میوه لیچی برای ارتقای ایمنی

وجود ویتامین ث در سرخالو، این گیاه را در استحکام ایمنی بدن بسیار برجسته کرده است. این ویتامین محلول در آب معدن آنتی اکسیدان هایی است که از بدن ما در مقابل میکروب ها و دیگر مشکلات مرتبط با آن محافظت می کند. لیچی ایمنی بدن را برای محافظت در مقابل بیماری های رایجی مانند سرفه، سرما خوردگی و آنفولانزا، ارتقا می دهد.


میوه لیچی موثر در مقابل سرطان

ترکیبات پلی فنولیک و پروآنتوسیانیدین موجود در لیچی حتی بیش از ویتامین ث در خنثی سازی رادیکال های آزاد و محافظت از بدن موثر تر هستند. آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید ها اثرات ضد سرطان دارند، به خصوص تاثیر ویژه ای بر سرطان سینه دارند.


خاصیت ضد ویروسی لیچی

پروآنتوسیانیدین در لیچی خواص ضد ویروسی دارد. وجود اولیگونول و لیچیتانین؛ ترکیب خاص موجود در این گیاه، به جلوگیری از گسترش ویروس ها مانند ویروس هرپس کمک می کند.


میوه لیچی برای بهبود گردش خون

سرخالو به گردش خون مناسب در بدن ما کمک می کند و بدینوسیله از خون رسانی به اندام ها و عملکرد آنها اطمینان حاصل می شود. مس ماده معدنی ضروری دیگری است که به مقدار زیادی در سرخالو وجود دارد و این عنصر قسمت مهمی از گلبول های قرمز خون را شکل می دهد. بنابراین محتوای مس در سرخالو می تواند گردش خون را بهبود داده و سطح اکسیژن را در اندام ها و سلول ها افزایش دهد.


میوه لیچی برای جلوگیری از کشیدگی رگ های خونی

لیچی سرشار از پلی فنول بیوفلاونوییدی به نام روتین است. این ماده به استحکام رگ ها و کنترل کشیدگی غیر عادی رگ های خونی کمک می کند. این خاصیت همچنین در درمان بیماری هایی همچون واریکوسل و بواسیر نیز مفید واقع می شود.


لیچی برای بهبود شناخت (قدرت تشخیص)

گروهی از محققان اخیرا تاثیر محافظ اعصاب دانه های لیچی را عنوان داشته اند. مطالعات آنها بهبود قابل توجه عملکرد شناختی مغز و جلوگیری از ضایعات عصبی در موش ها ناشی از آلزایمر را بیان می دارد.


لیچی برای داشتن مغز سالم

لیچی به بهبود سلامتی مغز کمک می کند. این گیاه حاوی ویتامین ب است که عملکرد مغز را بهبود می دهد. به سالم نگه داشتن سیستم عصبی کمک می کند و در عین حال از اختلالات مغزی جلوگیری می کند.


لیچی برای کنترل فشار خون

سرخالو سطح پتاسیم - سدیم را متعادل می کند و این موضوع برای تثبیت فشار خون مناسب بدن ضروری است. در کنار این خاصیت، خواص گشاد کنندگی عروق در پتاسیم موجود در سرخالو قادر به مهار فشار خون در رگ ها است. سرخالو نشان داده است که کلسترول بد را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می دهد.1


از علائم پیری جلوگیری‌ می‌کند

سن‌تان که بالا می‌رود، نخستین علائم پیری در پوست‌تان ظاهر می‌شوند. این میوه اگر به صورت موضعی به‌کاررود، می‌تواند بروز این علائم را به‌تعویق بیندازد.


به رفع لکه‌ها کمک‌ می‌کند

لکه‌ برای کسی که به‌دنبال داشتن پوستی بی‌عیب‌ونقص است، سم است. استفاده از آب لیچی‌ می‌تواند به محو لکه‌ها کمک‌کرده و پوست را تمیزکند.


آفتاب‌سوختگی‌ها را کاهش‌می‌دهد

قرارگرفتن طولانی‌مدت در آفتاب می‌تواند باعث قرمزی و تاول شود. آفتاب‌سوختگی می‌تواند باعث درد و خارش شود و گذاشتن لیچی‌ و ویتامین E می‌تواند پوست ملتهب شما را تسکین‌دهد.

میوه لیچی و فواید آن


رشد مو را افزایش‌می‌دهد

استرس یا آلودگی! عوامل بسیاری می‌توانند باعث آسیب موی‌تان شوند. لیچی‌، اگر به‌صورت موضعی به‌کاررود، می‌تواند به افزایش رشد مو کمک‌کند.


سلامت قلبی‌عروقی را افزایش‌می‌دهد

تحقیقات نشان‌می‌دهند که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در لیچی‌ می‌توانند به افزایش سلامت قلبی‌عروقی کمک‌کنند.


گوارش را بهبودمی‌بخشد

اگر اغلب دچار یبوست یا دیگر اختلالات مربوط به دستگاه گوارش هستید، برای بهبود گوارش خود، لیچی‌ را امتحان‌کنید.


از آب‌مروارید جلوگیری‌می‌کند

آب‌مروارید، یک اختلال بینایی است که به دلیل سایه‌افتادن بر عدسی چشم به‌وجودمی‌آید. چون آب‌مروارید، میلیون‌ها نفر را دچار کرده است، مطالعات زیادی بر روی آن انجام‌شده است. یکی از مطالعات، چنین دریافت که لیچی می‌تواند به مهار آب‌مروارید کمک کند.


با آنفولانزا مبارزه‌ می‌کند

آنفولانزا توسط ویروس‌ها به‌وجودمی‌آید و یک بیماری مسری است. به‌دلیل برخی ویژگی‌ها، این ویروس‌ها دربرابر داروهای ضدویروسی، مقاوم می‌شوند و بنابراین نیاز به ساخت داروهای جدید است. عصاره میوه لیچی برای مقابله با این ویروس‌ها موثر است.2


خاصیت لیچی برای یبوست

چینی ها دریافتند که لیچی برای کمک به هضم و تسکین معضلات معده موثر است. Litchis دارای مقدار زیادی از آب است که دارای اثر آرام بخش روی معده است. آنها همچنین دارای مقدار قابل توجه فیبر هستند که به هضم کمک می کند


خاصیت لیچی برای کم خونی

Litchis نقش مهمی در پیشگیری از کم خونی دارد.این میوه حاوی مقادیر ضروری مس است که شمارش RBC در خون را افزایش می دهد. همه ما می دانیم کم خونی ناشی از کاهش سطح هموگلوبین است .


مضرات لیچی

Litchis دارای محتوای قند بالا است، به همین دلیل کسانی که مبتلا به دیابت هستند باید آنها را کمتر استفاده نمایند.

در بعضی افراد ممکن است واکنش های حساسیتی ایجاد کنند.

Litchi همچنین مانع تعادل هورمونی در بدن است. بنابراین، مصرف بیش از حد آن می تواند باعث خونریزی داخلی، تب یا بسیاری از مشکلات دیگر گردد.

خانم های باردار نباید از لیچی استفاده نمایند زیرا ممکن است خونریزی و عفونت ایجاد کنند و به نوزادتان آسیب برسانند.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.bazdeh.org
3.www.saat24.news
نسخه چاپی