معرفی میوه داربی و فواید آن
دارابی یا پوملو یک میوه بزرگ از خانواده مرکبات است که به عنوان یک جد باستانی گریپ فروت در نظر گرفته می شود. دارابی در بسیاری از کشورهای شرقی آسیا از جمله چین، ژاپن، تایلند، فیجی و مالزی پرورش می یابد. در فرهنگ چینی، دارابی نشانه سعادت و ثروت است. دارابی طعم شیرین تر و ملایم تر از گریپ فروت دارد. دارای پوستی ضخیم و سبز با گوشته ای صورتی، سفید یا زرد است. در ادامه بیشتر بخوانید تا با برخی از محبوب ترین کاربردهای میوه دارابی آشنا شوید.


تقویت کننده عالی ایمنی

ویتامین C اسید اسکوربیک است که بیشتر به عنوان تقویت کننده ایمنی قدرتمند و مؤثر شناخته شده است که به طور گسترده در جنوب شرقی آسیا مورد استفاده قرار می گیرد. اندازه بزرگ گل دارابی باعث می شود میزان مصرف ویتامین C روزانه تأمین شود. با این حال، از آنجا که حاوی ویتامین C بیشتری است از آنچه بدن در مصرف روزانه لازم دارد، بهتر است آن را در اندازه مناسب مصرف کنید، زیرا مصرف بیش از حد ویتامین C می تواند برای کلیه شما سمی و مضر باشد.


ویتامین C به عنوان آنتی اکسیدان

این یک دانستنی رایج است که ترکیب ویتامین C و تحت تأثیر ویتامین A، میزان کافی از آنتی اکسیدان را در بدن انسان تأمین می کند. مطمئناً شما می دانید که آنتی اکسیدان برای محافظت در برابر رادیکال های آزاد عملکردی اساسی و برجسته دارد. از آنجا که اجتناب از رادیکال های آزاد تقریبا غیرممکن است، اطمینان از اینکه بدن شما کاملاً محافظت می شو ، تنها راه حل موجود است.


تولید گلبول های سفید خون را تقویت می کند

گلبول های سفید به همان اندازه گلبول های قرمز مهم هستند، که بدون آن بدن شما در مبارزه با باکتری ها و ویروس دشواری خواهد داشت. گلبول های سفید حامیان اصلی سیستم ایمنی بدن شما هستند که از آن برای تقویت لخته خون مناسب نیز استفاده می شود. خوشبختانه، ویتامین C موجود در دارابی همان چیزی است که شما برای تقویت تولید گلبول های سفید در بدن نیاز دارید.


با رادیکال های آزاد می جنگد

با وجود همه آلودگی ها در تمام جنبه های زندگی شما مانند هوایی که تنفس می کنید و آب می نوشید، گاهی اوقات جلوگیری از رادیکال های آزاد که می توانند جان شما را به خطر اندازد، غیرممکن به نظر می رسد. تنها راه حل موجود اطمینان از داشتن مقدار کافی آنتی اکسیدان موجود در بدن است و مصرف دارابی به طور مرتب می تواند به شما اطمینان دهد که آنتی اکسیدان موجود در بدن شما تحت بررسی است.


راه حل طبیعی برای عفونت ویروسی

مشکل عفونت ویروسی عفونت نیست بلکه سرعت این بیماری با چه سرعتی ممکن است گسترش یابد. اگرچه مورد مهلک ناشی از عفونت ویروسی بسیار نادر است اما هنوز دست و پنجه نرم کردن با آن به هیچ وجه کار دلپذیری نیست. خوب، مصرف دارابی می تواند راه حل جایگزین برای مبارزه یا جلوگیری از عفونت ویروسی باشد.1


خواص دارابی برای لاغری

دارابی حاوی یک آنزیم چربی سوز کمیاب به نام کارنیتین پالمیتوئیل ترانسفراز است که در کمتر ماده غذایی یافت می شود، این آنزیم از چاقی جلوگیری کرده و تاثیر خوبی در کاهش وزن و لاغری دارد.

از سوی دیگر دارابی به دلیل فیبر فراوان به کاهش اشتها و سیری طولانی مدت در فرد کمک کرده و نشاسته و قند بدن را کاهش می دهد.

معرفی میوه داربی و فواید آن


خواص دارابی در بارداری

دارابی نیز مانند سایر مرکبات حاوی اسید فولیک است که از مواد ضروری برای دوران بارداری و سلامت جنین محسوب می شود و از نقایص بارداری پیشگیری می کند.

ویتامین C موجود در دارابی با تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار از بروز عفونت ها پیشگیری کرده و به درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا کمک می کند.

دارابی به دلیل محتوای فیبر برای سیستم گوارش مفید است و از یبوست و گرفتگی های عضلانی شایع بارداری پیشگیری می کند.

کلسیم موجود در دارابی به رشد خوب استخوان های نوزاد کمک کرده و پتاسیم مانع بروز فشار خون بالا در زنان باردار می شود.


تقویت سیستم ایمنی بدن

مصرف تنها یک قطعه کوچک دارابی ویتامین C مورد نیاز روزانه بدن را تامین می کند، ویتامین C فعالیت گلبول های سفید خون را افزایش داده و با حمله به رادیکال های آزاد خطر ابتلا به انواع عفونت های باکتریایی، ویروسی، میکروبی و بیماری هایی همچون سرماخوردگی، آنفلوآنزا و سرفه را کاهش می دهد.


تب بر

برای خنک کردن بدن و کاهش تب و علائم آن از جمله تهوع و سردرد کافیست مقداری دارابی مصرف کنید تا به سرعت دمای بدن را کاهش دهد.

مصرف مقادیر مناسب آب دارابی برای کاهش تب هم در کودکان و هم در بزرگسالان قابل استفاده است.


عفونت ادراری

ویتامین C موجود در دارابی و آب دارابی به افزایش سطح اسیدیته ادرار کمک کرده و با کشتن باکتری ها از بروز عفونت های دستگاه ادراری جلوگیری می کند.


هضم و گوارش

دارابی نیز مانند بسیاری میوه های دیگر منبع خوب فیبر محسوب می شود و مصرف بخش خوراکی آن حدود 25 درصد نیاز روزانه بدن به فیبر را برطرف کرده، باعث بهبود عمل هضم می شود و با تنظیم حرکات روده به درمان یبوست و اسهال کمک می کند.

دارابی همچنین باعث افزایش ترشح آب های گوارشی و معده شده و برای هضم بهتر پروتئین های پیچیده و دیرهضم مفید است.


سلامت قلب

دارابی حاوی مقادیر خوبی پتاسیم است، این ماده معدنی تنش در رگ های خونی را کاهش داده و باعث بهبود گردش خون و اکسیژن رسانی بهتر به اندام های مختلف بدن می شود و با کاهش فشار روی قلب و تنظیم فشار خون برای افراد مبتلا به پرفشاری خون مفید است.

آب دارابی خطر ابتلا به بیماری های قلبی، آترواسکلروز، حمله قلبی و سکته را کاهش می دهد و به دلیل دارا بودن پکتین، به پاکسازی عروق خونی و شریان ها کمک می کند.

معرفی میوه داربی و فواید آن


سلامت استخوان ها

پتاسیم برای سلامت استخوان ها و افزایش تراکم مواد معدنی استخوانی نیز ضروری است زیرا باعث بهبود جذب سایر مواد معدنی مورد نیاز برای تقویت استخوان ها شده و خطر پوکی استخوان را کاهش می دهد.


دهان و دندان

ویتامین C موجود در دارابی با افزایش تولید کلاژن در بدن به تقویت بافت ها، اندام ها و سلول های بدن از جمله لثه و بافت های دهانی کمک کرده و از بیماری های دهان و دندان و خونریزی لثه پیشگیری می کند.

لازم به ذکر است ضعیف شدن لثه ها از عوامل اصلی بروز بیماری های دندان می باشد.2


مزیت های این میوه برای کلیه ها

از خواص دارابی می توان به درمان سنگ کلیه اشاره کرد. این سنگ ها معمولاً از نوع اگزالات کلسیم می باشند. اسید سیتریک درون دارابی از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند و درمان موثری در دفع سنگ کلیه می باشد. برای چنین مواردی از آب میوه دارابی استفاده می شود.


تصفیه کبد چرب

میوه دارابی از خواص تصفیه کنندگی برخوردار است و منجر به برطرف شدن سموم و چربی مازاد کبد می گردد.


درمان دیابت با دارابی

دارابی به دلیل شاخص گلیسمی پایین برای بهبود بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و حساسیت های ناشی از انسولین به کار گرفته می شود. برای مشاهده تاثیر دارابی بر روی قند خون بهتر است بعد از مصرف یک ماهه این میوه، اقدام به تست میزان قند خون کنید. در این صورت از کاهش آن مطلع خواهید شد.


چربی سوز

یکی از مهم ترین خواص دارابی مربوط به چربی سوز بودن آن است. در چنین مواقعی فرد از این خاصیت برای لاغر شدن استفاده می کند. دارابی میزان اشتهاء فرد را کاهش می دهد. فیبر بالای این میوه حس گرسنگی را کم کرده و در نتیجه از پرخوری ممانعت می کند. این احساس گرسنگی کم از تنظیم هورمون گوارشی به نام کلسنی سکتوکینین ناشی می شود. اگر می خواهید این میوه را برای درمان چاقی استفاده کنید، باید نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی از آن بهره مند شوید.


پوست صورت

به دلیل سرشار بودن از ویتامین های A ،C، آنتی اکسیدان و مواد معدنی از نقش حفاظتی برای پوست صورت برخوردار است و مانع از بروز لکه های پوستی، چروک و … می شود. ماسک ضدچروک دارابی را با نصف دارابی و یک نصف لیوان ماست تهیه کنید. آن گاه مخلوط ماست و دارابی را بر روی پوست به مدت 10 دقیقه قرار دهید و سپس مخلوط روی صورت را با آب گرم بشویید.


تقویت مو با میوه دارابی

از خواص میوه دارابی برای تقویت مو می توان کمک گرفت. چون دارابی سرشار از ویتامین C است. زمانی که شما از مشکل شوره سر رنج می برید و یا به دنبال تقویت ریشه مو هستید، می توانید از دارابی برای موهای خود بهره مند گردید.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.persian-star.org
3.www.khasiat.org
نسخه چاپی