خواص میوه پر طرفدار گوجه سبز
گوجه سبز یک میوه کوچک و آبدار، و از پوست نازک به رنگ سبز یا سرخ و دارای هسته سخت است که در کشور فرانسه به عمل آمد. سرشار از ویتامین سی، اسید مالیک و اسید سیتریک است، اما باید توجه کنید مصرف بیش از اندازه گوجه سبز باعث نفخ معده خواهد شد.

گوجه سبز دارای خواص بسیاری برای بدن است. باعث بهبود گوارش، تقویت دستگاه ایمنی بدن، لاغری، سلامت دهان و دندان است.


ارزش غذایی گوجه سبز

گوجه سبز دارای خواص بسیار و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. دارای کالری بسیار و در هر 100 گرم آن 5 درصد ویتامین آ ، 5 درصد کلسیم، سرشار از ویتامین ب و 5 درصد آهن و دارای نیاسین و 13 درصد ویتامین ث ، 2 درصد فسفر و 3.6 درصد پتاسیم برای هر فرد تامین می شود.


فرق بین گوجه سبز و آلوچه

گوجه سبز در میان مردم به آلو سبز معروف است. گوجه سبز و آلو سبز از نظر ظاهری با هم فرق دارند. گوجه سبز، کال و نارس اما آلو سبز بصورت تک دانه و آلوی نارس و خام هست.

در شهر های شمالی ایران گوجه سبز را به نام گوجه کال می‌نامند. عده ای از هموطنان ما گاها آن را گوجه باغی می‌نامند.

گوجه سبز و آلوچه: گوجه سبز به گوجه سبز نرسیده گفته شده ، ولی آلوچه از خاندان آلوهاست و شباهت ظاهری آن به آلوچه یعنی آلوی کوچک نزدیک است.

در این مطلب با خواص شگفت انگیز این میوه خوشمزه بهاری آشنا می شوید.1


دستگاه گوارش

 وجود مقادیر بالای فیبر در گوجه سبز باعث بهبود در روند کار دستگاه گوارش انسان می شود. خوردن گوجه سبز در تابستان به حرکات دودی روده کمک می کند.از آنجا که گوجه سبز منبع غنی از ویتامین C و فیبر قابل هضم است، از یبوست و نفخ شکم جلوگیری می کند.


سیستم ایمنی بدن

مصرف مداوم گوجه سبز در فصل تابستان سیستم ایمنی بدن را به طور طبیعی تقویت می کند. خاصیت آنتی اکسیدانی گوجه سبز، بدن را در مقابل عوامل عفونی مقاوم کرده و با التهاب و رادیکال های آزاد مخرب مقابله می کند، از این رو موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد.


دهان و دندان

مصرف مداوم گوجه سبز به دلیل بالا بودن مقدار ویتامین C به سلامت لثه ها و تقویت دندان ها کمک می کند. همچنین خوردن گوجه سبز به صورت خام باعث کاهش درد دندان٬ برطرف کردن خونریزی لثه ها و رفع بوی بد دهان می شود.


جلوگیری از کم خونی

خوردن گوجه سبز جذب آهن در بدن را بهبود می بخشد. همچنین به دلیل بالا بودن مقادیر بالای ویتامین C به ساخت گلبول های قرمز خون کمک می کند.


تناسب اندام

فیبر و ویتامین C بالای گوجه سبز برای رسیدن به تناسب اندام شما ننیز مفید است. نقش ویتامین C در سلامت عضلات و جلوگیری از پیر شدن سلولهای آن اثبات شده است. همچنین ویتامین C این میوه باعث دفع چربی های اضافه بدن شده و مصرف روزانه آن به صورت خام در سالاد به عنوان یک وعده غذایی می تواند تاثیر به سزایی در کم کردن چربی های دور شکم و کم کردن وزن داشته باشد.


جلوگیری از آسیب های داخل 

خاصیت آنتی اکسیدانی گوجه سبز از آسیب های داخلی سلولهای چربی مغز و جریان خون جلوگیری می کند و سلولهای بدن را در مقابل رادیکالهای آزاد محافظت می کند.2


لاغری و کاهش وزن

مقادیر بالای ویتامین C موجود در گوجه سبز باعث بهبود متابولیسم بدن و افزایش چربی سوزی شده و برای کاهش وزن و لاغری شکم مفید می باشد.

خواص میوه پر طرفدار گوجه سبز


دیابت و قند خون

فیبر موجود در گوجه سبز باعث کاهش کلسترول بالای خون در افراد مبتلا به دیابت می شود.


کبد چرب

بنزوئیک اسید موجود در گوجه سبز خاصیت ضد میکروبی قوی دارد که به پاکسازی و سم زدایی کبد و درمان بیماری های کبد مانند کبد چرب کمک می کند.


سرماخوردگی

مقادیر بالای ویتامین C موجود در گوجه سبز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به پیشگیری و درمان سرماخوردگی کمک می کند.


استرس و افسردگی

مقادیر بالای ویتامین های گروه B موجود در گوجه سبز برای درمان استرس، افسردگی و سلامتی پوست و اعصاب مفید است.


سنگ کلیه

گوجه سبز یکی از میوه های آبدار بوده که با افزایش میزان ادرار به سلامت کلیه ها کمک کرده و باعث درمان سنگ کلیه می شود.


مراقبت از ریه ها

کسانی که بیش تر گوجه سبز مصرف می کنند از مشکلات ریوی مانند آسم، سرطان ریه، سرماخوردگی، سرفه و مشکلات مزمن ریه در امان می مانند.


درمان شب کوری

یکی دیگر از فواید مصرف گوجه سبز برای سلامتی، کمک به درمان شب کوری است. این بیماری غالبا به دلیل کمبود شدید ویتامین A در بدن ایجاد می شود. از آنجا که گوجه سبز غنی از ویتامین A است، مصرف مرتب آن می تواند به درمان شب کوری کمک کند. ویتامین A به حفظ سلول های چشم کمک می کند و باعث بهبود سلامت چشم می شود.


دارای خاصیت ضد پیری

گوجه سبز میوه ای غنی از مواد مغذی و حاوی اسیدهای ارگانیک، ویتامین ها، فلاونوئیدها، مواد معدنی و سایر موادی است که برای سلامتی بدن موثر هستند. این خوراکی پرطرفدار دارای تاثیرات ضد التهابی، آرام بخش و ضد پیری است.


کمک به پیشگیری از سرطان

هسته گوجه سبز و برخی دیگر از میوه ها حاوی ویتامین B 17 هستند. به همین دلیل نیز می توان پیشگیری از سرطان را نیز یکی دیگری از فواید بی نظیر گوجه سبز برای سلامتی دانست.

خواص میوه پر طرفدار گوجه سبز


خاصیت ضد میکروبی

طبق شواهد علمی، اسید بنزوئیک ماده ای است با خاصیت ضد میکروبی. این ماده به طور طبیعی در کرنبری، آلو، گوجه سبز، دارچین، و سیب یافت می شود و به همین دلیل می توان ادعا کرد که گوجه سبز دارای خاصیت ضد میکروبی است.3


فواید خوردن گوجه سبز در دوران بارداری

به گفته ی متخصصان تغذیه خوردن این میوه در حد استاندارد و شرایط نداشتن حساسیت به آن در دوران بارداری مانعی ندارد و البته خواصی هم خواهد داشت که شامل:

افزایش اشتهای مادر و دریافت ویتامین های مورد نیاز رشد جنین
ویتامین های A ،C و K موجود در گوجه سبز هرکدام خواصی دارند و می توان به افزایش سلامت چشم و جلوگیری از بروز نقص فیزیکی جنین اشاره کرد.

ویتامین C موجود در گوجه سبز برای افزایش سیستم ایمنی بدن زنان باردار
ویتامین K گوجه سبز هم برای جلوگیری از لخته شدن خون که می تواند باعث خونریزی و سقط جنین شود مفید است که البته بازهم خاطرنشان می کنیم که مصرف این میوه حتما باید با توجه به شرایط بدنی مادر و جنین توسط پزشک متخصص تایید شود.


عوارض و آسیب های گوجه سبز :

زمانی که گوجه سبز به طور سالم مصرف شود، مشخص نمی شود چه مشکلی برای سلامتی ایجاد می کند. البته، مانند همه میوه ها، اگر گوجه سبز بیش از حد مصرف شود، ممکن است با برخی آسیب ها روبرو شوید علاوه بر این، برخی از افراد که دارو استفاده می کنند می تواند موجب ناراحتی شود.

چون مقدار زیادی اسید در گوجه سبز وجود دارد، اگر بیش از حد مصرف شود، میزان اسید معده می تواند به طور منفی تغییر کند و ناتعادلی دراسید معده رخ دهد که منجربه نفخ و مشکلات دیگر گوارشی از قبیل سوزش معده و ریفلاکس آن خواهد شد.

عفونت های دستگاه ادراری، اختلالات کلیوی، مانند بیماری های مزمن کلیوی، و اختلالات متابولیک خاص مانند پرکاری تیروئید نیز مربوط به تشکیل سنگ هستند. عفونت های مجاری ادراری، اختلالات کلیوی،مثل اختلالات متابولیک.

به خصوص آلو خشک برای افراد مبتلا به دیابت مفید هستند. کسانی که مشکل اسهال دارند باید مصرف را به تعویق بیاندازد، مصرف آلو در طی اسهال، مشکل را افزایش داده و باعث از دست رفتن آب بیشتر می شود.4


پی نوشت:
1.www.borna.news
2.www.mojnews.com
3.www.mashreghnews.ir
4.www.namnak.com
نسخه چاپی