آشنایی با میوه مژکی یا رامبوتان و فواید آن
رامبوتان یا مژکی از میوه های پرخاصیت به اندازه یک توپ گلف با ظاهر عجیب پوشیده از مژه های به رنگ نارنجی و قرمز و بومی مناطق اندونزی و مالزی می باشد. میوه داخلی رامبوتان به رنگ سفید، طعم ترش و شیرین شبیه انگور و تا حدودی آبدار است و دانه های سیاه و سفید محکمی در وسط آن قرار دارد.

رامبوتان از میوه های محبوب مردم کشورهای آسیایی است که معمولا به صورت خام مصرف می شود. پوست رامبوتان نارس مژه های سبز دارد که به مرور به رنگ نارنجی مایل به قرمز تغییر می کند.

از جمله خواص رامبوتان می توان به لاغری، سلامت سیستم گوارشی، پیشگیری از پوکی استخوان، افزایش انرژی، درمان تب، سلامت قلب، کلیه، پوست، مو و پیشگیری از سرطان و دیابت اشاره کرد. رامبوتان برای زنان باردار و ناباروری در مردان نیز مفید است.


جالب است بدانید

واژه رامبوتان از “رامبوت” در زبان مالایی اندونزیایی گرفته شده و به معنای “مو” می باشد. در زبان اسپانیایی این میوه را “چام چام” به معنای موهای شلوغ و آشفته نامیده اند.

درخت رامبوتان درختی با ارتفاع متوسط است که ارتفاع آن معمولا بین 12 تا 20 متر و گاهی تا 24 متر نیز می رسد. این درخت در طبیعت وحشی تا حدود 20 سال عمر می کند.

درخت رامبوتان معمولا 5 تا 6 سال بعد از کاشت و دو بار در سال میوه می دهد. هر درخت رامبوتان می تواند 5 تا 6 هزار میوه در فصل بدهد.

از روغن هسته رامبوتان در ساخت شمع و صابون استفاده می شود.

در قرون 13 و 14 میلادی، بازرگانان عرب که فعالیت زیادی در اقیانوس هند داشتند این میوه را به شرق آفریقا منتقل کردند.

امروزه بیش از 200 نوع رامبوتان مختلف وجود دارد اما تنها تعداد کمی از آن ها قابل مصرف هستند.

در ادامه با ما همراه شوید تا با بهترین خواص مژکی یا رامبوتان برای سلامتی، پوست و مو آشنا شده و درباره ارزش غذایی، نحوه استفاده و خوردن و مضرات رامبوتان بیشتر بدانیم.


خواص رامبوتان برای لاغری

رامبوتان از میوه های کم کالری است به طوری که در هر 100 گرم از این میوه تنها 75 کالری وجود دارد، به همین دلیل یکی از بهترین مواد غذایی برای افرادی که به دنبال لاغری هستند محسوب می شود و فیبر موجود در آن به کاهش اشتها و سیری طولانی مدت در فرد کمک می کند.

رامبوتان با بهبود عملکرد گوارشی و بهینه سازی عمل هضم مواد غذایی، از تبدیل بیش از حد کربوهیدرات به چربی و تجمع آن ها در بدن جلوگیری می کند.


 خواص رامبوتان در بارداری

مصرف رامبوتان تهوع و سرگیجه صبحگاهی در زنان باردار را برطرف کرده، به کاهش خارش پوستی در دوران بارداری کمک می کند و به دلیل محتوای آهن موجود در این میوه از کم خونی شایع در این دوران پیشگیری می کند.


دیابت و قند خون

هسته یا دانه های رامبوتان دارای خاصیت ضد دیابتی بوده و به کنترل قند خون در افراد بخصوص بیماران مبتلا به دیابت کمک می کند. مطالعات انجام شده روی موش های آزمایشگاهی نشان داده ترکیبات فنلی به دست آمده از پوست رامبوتان نیز برای کاهش قند خون ناشتا مفید می باشد.
5 عدد هسته رامبوتان را برشته کرده و بکوبید، پودر حاصل از آن را با 1 لیوان آب مخلوط کرده و هر روز 1 یا 2 بار بنوشید. این کار به حفظ کنترل قند خون کمک می کند.


گوارش

فیبر موجود در مژکی برای سلامت دستگاه گوارش مفید است و با تنظیم حرکات روده به درمان یبوست کمک می کند.1


بهبود سلامت استخوان‌ها

با مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی مانند روی، سدیم، پتاسیم، فسفر، کلسیم، آهن، منگنز و منیزیم، این میوه می‌تواند به تقویت استخوان‌ها کمک کند؛ زیرا بسیاری از این مواد معدنی برای تولید و نگهداری استخوان شما ضروری هستند. این موضوع می‌تواند در پیشگیری به یکی از رایج‌ترین بیماری‌های استخوانی به اسم پوکی استخوان کمک کند. جالب است بدانید در کشورهایی که سرانه مصرف این میوه بالا است، آمار مبتلایان به این بیماری، تقریبا نصف مناطق دیگر می‌باشد.

آشنایی با میوه مژکی یا رامبوتان و فواید آن


تقویت سلامت پوست

پوست همیشه در معرض بیشترین آلودگی‌ها قرار دارد و از آن به عنوان اولین سد دفاعی بدن نیز یاد می‌شود. به همین دلیل است که حفظ سلامت آن از اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردار می‌باشد. یکی از بهترین موادی که می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند، مژکی می‌باشد. مقادیر قابل توجه‌ای آنتی اکسیدان‌، ترکیبات پلیفنولی و ویتامین‌های کلیدی در این میوه، می‌توانند باعث خنثی سازی رادیکال‌های آزاد در سیستم کلی بدن، از جمله آنهایی که مسئول خرابی پوست هستند، شوند. خوردن این میوه به طور منظم می‌تواند به بهبود شرایط التهابی کمک کند، در عین حال باعث کاهش ظاهر چین و چروک و جلوگیری از استرس اکسیداتیو در مسیر آن می‌شود.2


غنی از مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها

میوه رامبوتان غنی از بسیاری از ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی مفید است گوشت آن در حدود ۲گرم فیبر داشته دقیقا همان چیزی که شما در پرتقال و گلابی یافت می کنید


کمک کننده به آهن

برای جذب آسان آن همچنین غنی از ویتامین c که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و در برابر آسیب های مضرر سلول های بدن شما کمک محافظت می کند . جالب است بدانید خوردن ۵-۶ میوه ۵۰ درصد نیازهای روزانه ویتامین های شما را تامین کند.

همچنین دارای مقدار مناسبی از مس می باشد که در رشد مناسب و نگهداری سلول های مختلف از جمله استخوانها ، مغز و قلب شما دارد.

خوردن ۳.۵ اونس (۱۰۰گرم) می تواند مقادیری از منگنز، پتاسیم آهن و روی را در شما ارائه دهد.

بنظر می رسد پوست و بذر رامبوتان منابع غنی از مواد مغذی، آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات مفید می باشد اگر چه خیلی ها آن را نمی خورند و خوراکی نیست همچنین خوردن دانه در بعضی جاها اشاره شده سمی می باشد و بعضی ها با شستن و پختن آن آن را می خوردند اما بهرحال در این زمینه اطلاعات کافی نداریم و بهتر است شما نیز استفاده از دانه ها و پوست آن را بعنوان خوراکی انجام ندهید.


یک میوه با خاصیت بالای عفونت درمانی (مبارزه با عفونت)

میوه رمبوتان ممکن است به چندین روش به سیستم ایمنی شما در بدن کمک کند.

ویتامین c درون میوه ممکن است تولید سلول های سفید خون را به بدن شما نیار به مبارزه با عفونت را تشویق کند.

پوست رمبوتان برای قرن ها برای مبارزه با عفونت استفاده شده مطالعات آزمایشی نشان می دهد که این پوست دارای ترکیباتی است که می تواند بدن شما را در برابر ویروس ها و عفونت های باکتریایی محافظت کند.3


افزایش رشد

رامبوتان حاوی مقادیری پروتئین می باشد که برای تولید سلول ها، بافت ها، عضلات و خون در بدن ضروری بوده و به رشد هرچه بهتر اندام های بدن کمک می کند.


درمان بیماری های مزمن

رامبوتان دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی است و به دلیل دارا بودن ترکیبات پلی فنولی، تانن ها و اسید الاژیک با رادیکال های آزاد – قبل از ایجاد جهش های سلولی و استرس اکسیداتیو – مقابله کرده و برای پیشگیری و درمان بیماری های مزمن همچون بیماری های قلبی و سرطان مفید است.


تب بر

رامبوتان بخصوص در طب سنتی چینی برای درمان تب و مقابله با سایر بیماری های التهابی همچون نقرس، سردرد، ناراحتی های معده و آرتریت تجویز می شود.


سلامت قلب

ویتامین C موجود در رامبوتان از سلامت قلب محافظت کرده و به تقویت و ترمیم دیواره های عروق خونی آسیب دیده کمک می کند که باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می شود.


سلامت کلیه

محتوای فسفر موجود در میوه رامبوتان به دفع ضایعات اضافی بدن بخصوص کلیه ها کمک کرده و برای بهبود عملکرد کلیه ها مفید است.


سرطان

رامبوتان به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی با التهاب مقابله کرده و از سلول های بدن در برابر عوامل سرطان زا محافظت می کند.

ویتامین C موجود در این میوه اثر رادیکال های آزاد را خنثی و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

مطالعه ای نشان داده پوست رامبوتان نیز مانع رشد سلول های سرطانی شده و به درمان سرطان کبد کمک می کند و طبق نتایج به دست آمده از برخی تحقیقات مصرف روزانه 5 عدد رامبوتان خطر ابتلا به سرطان را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد.

آشنایی با میوه مژکی یا رامبوتان و فواید آن


نحوه خوردن رامبوتان

برخلاف ظاهر عجیب رامبوتان، نحوه خوردن این میوه بسیار راحت است.

برای این کار ابتدا میوه رامبوتان رسیده را خوب بشویید، سپس برش کوچکی در وسط پوست خارجی رامبوتان ایجاد کرده و پوست رامبوتان را از دو سمت کمی فشار دهید تا از دو طرف باز شده و میوه سفید رامبوتان ظاهر شود.

می توانید میوه سفید را دو نیم کرده و پس از جدا کردن هسته ها آن را میل کنید یا کل میوه را میل کرده و سپس هسته ها را بیرون بریزید.


طریقه مصرف رامبوتان

میوه رامبوتان را می توان به صورت خام، پخته و کنسرو شده استفاده کرد.

از رامبوتان برای تهیه سالاد میوه، آب میوه، اسموتی و ژله استفاده می شود.

دانه های رامبوتان به صورت سرخ شده و بوداده به عنوان میان وعده مصرف می شوند.

از روغن هسته رامبوتان نیز در پخت و پز می توان استفاده کرد.


ارزش غذایی رامبوتان

مواد مغذی موجود در 1 عدد رامبوتان (حدود 9 گرم) به صورت زیر است:

کالری: 7

چربی: 0

کربوهیدرات: 1.9 گرم

فیبر: 0.1 گرم

پروتئین: 0.1 گرم


عوارض جانبی و مضرات رامبوتان

در رامبوتان های بیش از حد رسیده قند موجود در میوه خاصیت الکلی پیدا می کند و برای افرادی که از کلسترول و فشار خون بالا رنج می برند مضر می باشد.

مصرف رامبوتان بیش از حد رسیده باعث برهم خوردن سطح قند خون شده و برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 یا کسانی که در معرض ابتلا به دیابت هستند مضر است.

دانه میوه رامبوتان سمی است و نباید به صورت خام مصرف شود، پختن این دانه ها باعث از بین رفتن ترکیبات سمی موجود در آن ها می شود.1


پی نوشت:
1.www.persian-star.org
2.www.asanteb.com
3.www.bazrco.ir
نسخه چاپی