با هوموس و فواید آن آشنا شوید
هوموس را می توان از جمله سالم ترین غذا ها و خوراکی ها به شمار آورد که خواص بسیاری را در خود جای داده است. این غذا از جمله غذا های مدیترانه ای به شمار می آید؛ هوموس طرفداران ویژه ای دارد و البته پزشکان و متخصصان تغذیه نیز همواره مصرف اینگونه غذا ها را توصیه می کنند. در ادامه به بررسی چند خاصیت شگفت انگیز هوموس خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

هوموس (Hummus) یکی از بهترین خوراکی های سالم و خوشمزه این روزها ست. مطمئن باشید که دلایل بسیار زیادی برای این که عاشق این غذای خوشمزه شوید وجود دارد! در این جا شما را با چند دلیل برای لذت بردن از این غذای خاورمیانه ای آشنا می کنیم.


هوموس می تواند به مدیریت وزن تان کمک کند

مطالعات مرکز ملی سلامت و تغذیه نشان داده است که، هوموس به عنوان بخشی از رژیم غذایی معروف مدیترانه ای، یکی از خوراکی های سالم به حساب می آید. داده ها نشان داده است، افرادی که هوموس مصرف می کنند نسبت به سایرین فیبر بیشتر، چربی های ناسالم کمتر، چربی های سالم بیشتر، میوه و سبزیجات بیشتر، غلات کامل بیشتر و قند کمتری مصرف می کنند. همچنین مطالعات نشان داده اند، افرادی که هوموس می خورند 53 درصد کمتر از دیگران به چاقی مبتلا می شوند.
در حالی که این اعداد ممکن است بیشتر به تغذیه سالم مرتبط باشد تا به مصرف هوموس (افرادی که تغذیه سالمی دارند، معمولا هوموس مصرف می کنند، نه این که لزوما هوموس نشان دهنده تغذیه سالم باشد) در عین حال مواد مغذی بسیاری در هوموس وجود دارد که مستقیما به کاهش وزن شما کمک خواهد کرد.


هوموس غنی از فیبر است

رژیم های غذایی با فیبر بالا با کاهش سطح کلسترول، افزایش سلامت قلب، بهبود سلامت گوارش، سطح قند خون سالم و افزایش توانایی کاهش وزن، مرتبط هستند.فیبر فقط یکی از سایر دلایلی است که عاشق هوموش شوید، 1 فنجان از آن حاوی 15 گرم فیبر است ( 59 درصد نیاز روزانه ).
با این که احتمالا تمایل نداشته باشید تمام فیبر مورد نیاز روزانه تان را با خوردن هوموس تامین کنید (مگر این که بخواهید روزی 1 فنجان هوموس مصرف کنید)، مقدار فیبر موجود در آن خیلی بشتر از سایر غذاهای مشابهی است که می توانید انتخاب کنید. نیازی به گفتن ندارد که هوموس رتبه ی بسیار پایینی در شاخص غذایی شاخص گلوکز دارد. پایین بودن رتبه در این شاخص یعنی تغییر کمتر در سطح قند خون که با مصرف خوراکی ها ایجاد می شود.


هوموس پروتئینی عالی برای گیاه خواران است

فیبر کار خود را برای این که احساس سیری کنید به خوبی انجام می دهد، در نتیجه باعث می شود کمتر غذا بخورید. ولی یک نگاه به مواد مغذی هوموس نشان می دهد که، فیبر تنها ماده موجود در آن نیست که اثر سیر کنندگی دارد. یک فنجان هوموس حاوی 19 گرم پروتئین است که علاوه بر کمک به حفظ و ساخت عضلات، باعث ایجاد حس سیری و پری می شود و این مساله به خصوص برای گیاه خواران از اهیمت بسیار بالایی برخوردار است.1

با هوموس و فواید آن آشنا شوید


هوموس می تواند به مقابله با سرطان کمک می کند

خوراکی های حاوی اسید فولیک (folate) خطر سرطان روده بزرگ را کاهش می دهند. علاوه بر این، دانشمندان معتقدند که فیبر موجود در رژیم غذایی به بهبود رشد باکتری های سالم در روده بزرگ کمک می کند که این امر هم از شما در مقابل سرطان محافظت می نماید.


هوموس غنی از ویتامین ها و مواد معدنی است

نصف فنجان هوموس 33 درصد آهن مورد نیاز روزانه شما را تامین می کند، در نتیجه برای افرادی که ( به خصوص گیاه خواران ) سعی می کنند از کم خونی اجتناب کنند، بسیار مفید است. این مقدار حاوی 51 درصد اسید فولیک مورد نیاز روزانه است و همان طور که قبلا ذکر شد، خطر سرطان پانکراس و سایر سرطان ها را کاهش می دهد. ولی همه ی فواید هوموس به همین جا ختم نمی شود : هوموس منبع خوبی از ویتامین B1، ویتامین B6، منگنز، مس، روی، منیزیم و فسفر است.


خیلی راحت در خانه درست می شود

سالم غذا خوردن گاهی خیلی سخت می شود، پس راحت درست شدن هوموس یک مزیت عالی برای سلامتی آن محسوب می شود. تنها چیزی که برای درست کردن هوموس خانگی نیاز دارید یک غذاساز، یک قوطی کنسرو نخود، یک حبه سیر، روغن زیتون فوق بکر، ارده، آب لیمو و نمک است و در نهایت یک غذای خوشمزه خواهید داشت!


هوموس به هیچ عنوان آلرژی زا نیست

اگر آلرژی غذایی دارید (یا به چند خوراکی آلرژی دارید) یا نیازمند رژیم غذایی خاصی هستید، گاهی پیدا کردن خوراکی های سالم کار دشواری خواهد بود. خوشبختانه، هوموس یکی از نادر خوراکی هایی است که تقریبا همه می توانند از خوردن آن لذت ببرند. از آن جا که فاقد لبنیات است، فاقد مغز هاست، بدون گلوتن است و کاملا گیاهی محسوب می شود. علاوه بر آن به راحتی در خانه آماده می شود و یک خوراکی سالم و ساده محسوب می شود.


می توانید با هوموس طعم های مختلفی ایجاد کنید

طعم های بسیار متنوعی را می توانید با هوموس بسازید پس می توانید بدون زده شدن از این غذا تا می توانید از آن بخورید. به علاوه، برای طعم اصلی شما می توانید از دستورالعمل هایی که آووکادو، هالاپینو، لیموی شیراز، فلفل قرم، سیر کبابی شده، لبو یا حتی کاری به آن اضافه کرده اند، استفاده کنید. می توانید هر هفته یک طعم جدید از هوموس درست کنید و هیچ وقت هم برایتان تکراری نشود.2


تنظیم دستگاه گوارش

یکی از خواص هوموس– به دلیل داشتن فیبر بالا – کمک به عملکرد درست دستگاه گوارش است. هوموس، راهی موثر و خوش‌طعم برای گنجاندن فیبر در رژیم غذایی است و خود فیبر نیز خواصی مانند جلوگیری از بیماری‌های قلبی دارد.

با هوموس و فواید آن آشنا شوید


بهبود سلامت استخوان، عضلات، پوست و خون

هوموس، مقدار بالایی پروتئین دارد. پروتئین، ماده اصلی در سلامت استخوان، عضلات، پوست و خون است. می‌توانید پروتئین را از گوشت دریافت کنید اما معمولا گیاه‌خواران به دنبال راه‌های دیگری برای دریافت پروتئین هستند. هوموس، راه خوبی است.


کاهش کلسترول

هوموس از نخود تهیه می‌شود که به لوبیای گاربانزو نیز شهرت دارد. لوبیا دارای مواد مغذی است که می‌توانند کلسترول خون را پایین بیاورند. البته، اگر قصد شما از مصرف هوموس ، جلوگیری از بیماری قلبی است، بهتر است آن را در خانه تهیه کنید زیرا هوموس موجود در فروشگاه‌ها سدیم بالایی دارد.


کمک به تقویت استخوان‌ها

هم نخود و هم ارده حاوی کلسیم هستند که در سلامت استخوان‌ها نقش دارد. این ماده، اهمیت ویژه‌ای برای زنانی که به دوره میان سالی خود نزدیک می‌شوند دارد زیرا استخوان‌های آن‌ها به کلسیم نیاز دارند تا به پوکی استخوان مبتلا نشوند.


کمک به کاهش کم‌خونی

نخود و ارده، منابع خوبی از آهن نیز هستند که به رساندن اکسیژن به سلول‌های قرمز خون کمک می‌کند. زمانی که به کمبود آهن دچار هستید، ممکن است به کم‌خونی نیز مبتلا شوید. بنابراین مصرف خوراکی‌های حاوی آهن به رفع این مشکل کمک خواهد کرد.


کمک به تنظیم قند خون

می‌توانید از هوموس– به دلیل داشتن مواد مغذی – برای کنترل قند خون استفاده کنید. البته واضح است که نوشدارو نیست اما به هر حال، کمک کوچک نیز خوب است، نه؟ هوموس می‌تواند به تنظیم قند خون کمک کند چرا که به دلیل داشتن پروتئین بالا کمک می‌کند تا مدت بیشتری سیر بمانید. می‌توانید از این تاثیر برای مبارزه با میل شدید به غذا نیز استفاده کرده و بیشتر وزن کم کنید.3


پی نوشت:
1.www.hidoctor.ir
2.www.seemorgh.com
3.www.bazdeh.org
نسخه چاپی