ویتامینها و مواد معدنی انرژی زا را بشناسید
ویتامین ها، مواد آلی، مورد نیاز برای متابولیسم طبیعی، و بوجود آوردن انرژی در بدن می باشد. انرژی زیاد داشتن لازمه اش ویتامین خوردن است. بدن بطور طبیعی، به هر نوع ویتامینی در اندازه متعادل برای بکارگیری وظایفش دارد، ولی بعضی از ویتامین ها هستند که در بدن زودتر انرژی تولید می کنند. در اینجا برخی از ویتامین ها را معرفی می کنیم که ضروری هستند.


ویتامین B1

این ویتامین انرژی زا است در مواد غذایی مانند برنج قهوه ای، شیر سویا، تخم مرغ، غلات سبوس دار، گوشت، ماهی و آجیل وجود دارد غنی از کربوهیدرات ها هستند و برای انرژی سلول ها لازمست. برای درمان ضعف، خستگی و از دست دادن تعادل خوبست


ویتامین B2

ویتامین تقویت کننده ایمنی بدن برای رشد و ترمیم سلول است. همچنین برای تولید انرژی و تبدیل چربی و نشاسته به انرژی و حفظ جریان خون و اکسیژن در بدن لازم است. سرگیجه و بی خوابی را می توان با مصرف منظم ویتامین B2 از طریق دانه غنی شده، پنیر، مرغ، غلات و سبزیجات با برگ سبز یا مکمل جلوگیری کرد.


ویتامین B3

یک ویتامین محلول در آب است که انرژی تولید میکند سموم را از بین برده و به هضم غذا کمک میکند از دیگر ویژگی های متمایز ویتامین B3 تامین انرژی برای بدن ضروری است. غلات، حبوبات، غلات سبوس دار، لوبیا، آجیل، ماهی، تخم مرغ و سبزیجات بخار پز برخی از منابع از ویتامین B3 هستند.


ویتامین B5

ویتامین ضد استرس است که در بالا بردن استقامت بدن مفید است و انرژی تولید میکند. این نیز خواب آور است و در طول روز انرژی مورد نیاز بسیار فراهم می کند . کلم بروکلی، آووکادو، ماهی، حبوبات، سیب زمینی شیرین و مخمر پر از پانتوتنیک اسید و یا ویتامین B5 می باشد.1


ویتامین B6

این ویتامین به سلامت عروق بدن و سیستم گردش خون کمک می‌‌کند و همه می‌‌دانیم که بدون گردش صحیح خون در بدن ما داشتن انرژی و فعالیت غیر ممکن است و سلول‌ها نمی‌توانند اکسیژن لازم را جذب کنند.


ویتامین B7

این ویتامین چربی و پروتئین را به انرژی تبدیل می‌کند و نقش موثری در تبدیل مواد غذایی به انرژی بازی می‌‌کند.2


اسید فولیک یا ویتامین B9

برای تولید سلول های قرمز خون، اکسیژن بسیار حیاتی است. آب میوه، عدس، لوبیا، برنج و نان دارای ویتامین B9 هستند.


 ویتامین B12

ویتامین ضروری برای تولید انرژی برای تشکیل پروتئین و سلول های خون مورد نیاز است. تخم مرغ، گوشت و ماهی غنی ترین منابع ویتامین B12 هستند، مکمل مورد نیاز برای گیاه خواران برای جلوگیری از خستگی و ضعف است.

ویتامینها و مواد معدنی انرژی زا را بشناسید


ویتامین C

ویتامین C آنتی اکسیدانی است که با میکروب مبارزه می کند و بلافاصله پس از بیماری توصیه می شود. این به جذب آهن و کلسیم بدن کمک می کند. همه میوه های خانواده مرکبات، و سبزیجات سبز در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود چون به مقدار زیاد از این ویتامین دارند . 1

ویتامین هایی را که از خانواده B اشاره کردیم تنها نیاز بدن شما نیستند و شما برای داشتن انرژی بیشتر به مکمل‌‌های غذایی بیشتری نیاز دارید.


روی

مقدار کمی روی در رژیم‌‌های روزانه ما مورد نیاز است، زیرا به بدن برای تولید پروتئین کمک می‌کند و این موضوع به رشد موها، سلامت پوست، ناخن‌‌ها و تقویت عضلات بدن کمک می‌کند.


منیزیم

منیزیم در واقع به تقویت استخوان‌‌ها و توانمندی استخوان‌‌های ضعیف با انرژی بخشی بیشتر به آنها کمک می‌‌کند.2


آهن

آهن علاوه بر سرپا نگه داشتن پل‌ها و آسمان خراش‌ها در بدن شما نیز یک عنصر اساسی است. بدن بدون وجود آهن نمی‌تواند پروتئینی به نام هموگلوبین که مسئول حمل اکسیژن از ریه‌ها به سایر قسمت‌های بدن است را تولید کند – این نقش آهن، بسیار مهم است!

اگر اندام‌ها و بافت‌های شما (از جمله مغز) اکسیژن کافی دریافت نکنند، شما  احساس خستگی، سستی، خواب‌آلودگی و احتمالا کج‌خلقی خواهید کرد.

اکثر افراد در صورت داشتن یک رژیم غذایی صحیح می‌توانند آهن مورد نیازشان را دریافت کنند اما از آنجا که آهن عمدتا در گوشت و غذاهای دریایی وجود دارد، ممکن است لازم باشد گیاهخواران و افراد وگان برای اطمینان از تأمین نیازهای روزانه‌شان از یک مکمل آهن استفاده نمایند. برای آنکه مطمئن شوید مواد مغذی دریافتی شما برای بدن‌تان مناسب و کافی است، با یک پزشک مشورت کنید.


سیترولین

سیترولین عروق خونی را شل و گشاد کرده و بنابراین باعث افزایش جریان خون به بدن می‌شود.

جریان خون بیشتر به بافت‌های شما به معنای افزایش اکسیژن و ویتامین‌های موجود برای عضلات و مغزتان است. و یک مغز شاد و عضلات سرحال یعنی شما برای کل روز، انرژی کافی خواهید داشت.

همانند پودر ریشه چغندر، مطالعات انجام‌شده پیرامون سیترولین نیز نشان داده‌اند که آن باعث افزایش عملکرد ورزشی می‌شود و به ریکاوری بدن پس از یک تمرین درست و حسابی کمک می‌کند.


ملاتونین

یکی از ساده‌ترین دلایل کمبود انرژی، کمبود خواب است. بدن ما بدون خواب نمی‌تواند خود را بازسازی کند یا ما را برای روز بعدی آماده سازد.

اما با وجود شغل، خانواده و سایر تعهداتی که داریم، اکثر بزرگسالان از مقدار خواب توصیه‌شده بمنظور حفظ سلامتی‌شان محرومند. مصرف مکمل ملاتونین می‌تواند به ما کمک کند که خواب باکیفیت‌تری داشته باشیم.

ملاتونین، یک هورمون طبیعی است که توسط بدن تولید می‌شود و یکی از سیگنال‌هایی است که به بدن ما می‌گوید که بخوابد. گاهی اوقات زمانی که بدن ملاتونین کافی تولید نمی‌کند، ما دچار بی‌خوابی یا ناتوانی در به خواب رفتن می‌شویم.

با اینحال ممکن است برخی افراد به بی‌خوابی مزمن دچار شوند که باعث می شود با مه ذهنی، کندی، نوسانات خلقی و بسیاری از اثرات نامطلوب دیگر زندگی کنند.

خوشبختانه افرادی که دچار بی‌خوابی دوره‌ای یا مزمن هستند، می‌توانند از ملاتونین استفاده کنند. ملاتونین برخلاف بسیاری از داروهای خواب باعث وابستگی یا بروز علائم ترک – در صورت قطع مصرف – نخواهد شد.


تیروزین

تیروزین، ماده‌ای است که در غذاهای سرشار از پروتئین مانند ماهی، تخم مرغ، گوشت و … وجود دارد. این ماده، بدن را قادر به تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی می‌کند؛ آنها، سیگنال‌های کوچکی هستند که مغز شما برای فرستادن پیام به بخش‌های مختلف خود استفاده می‌کند.

بدون وجود تعداد کافی از این انتقال‌دهنده‌های عصبی، تکمیل کارها برای مغز طولانی‌تر می‌شود و می‌تواند منجر به احساس کندی و خستگی شده و حتی یک تأثیر منفی روی حافظه‌تان بگذارد. همچنین این انتقال‌دهنده‌های عصبی در مواقع اضطراب یا استرس بالا – یعنی زمان‌هایی که بیشتر از همیشه به آنها نیاز داریم – کاهش می‌یابند.

مصرف مکمل تیروزین می‌تواند ما را هوشیار و با نشاط نگه دارد و برای مقابله با چالش‌های زندگی آماده سازد.


کراتین

برخی از شما احتمالا از قبل با کراتین آشنا هستید، چون این ماده در بسیاری از مکمل‌های پروتئین وجود دارد و بطور طبیعی در گوشت قرمز، ماهی و ماکیان نیز یافت می‌شود.

کراتین، سوخت مورد نیاز عضلات را تأمین می‌کند و از این نظر، هماهنگ با فرآیند ایجاد انرژی توسط بدن (از مواد غذایی) عمل می‌نماید. در واقع کراتین، یک منبع انرژی سریع در بدن است.

کراتین جزء موادی است که بیشتر از بقیه مورد مطالعه قرار گرفته و ثابت شده که به لطف انرژی اضافه‌ای که در اختیار ما قرار می‌دهد، عملکرد ورزشی و ذهنی را بهبود می‌بخشد.

ویتامینها و مواد معدنی انرژی زا را بشناسید


کوکیوتن

از اسم عجیب آن نترسید! کوکیوتن مخفف کوآنزیم کیوتن (Q10) است که توسط بدن تولید می‌شود و در تمام انواع سلول‌ها وجود دارد.

بدن شما می‌تواند از کوکیوتن  برای ایجاد انرژی و محافظت از خود در برابر برخی آسیب‌های خاص استفاده نماید. بدون آن، سلول‌های شما چندان سالم نخواهند بود و ممکن است قادر نباشند بخوبی رشد کنند؛ قطعا همه ما می‌خواهیم از این مسئله جلوگیری کنیم.

برخی از جمعیت‌ها در معرض خطر داشتن سطوح پایین‌تر کوکیوتن هستند مانند سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‌های خاص مانند دیابت نوع ۲، برخی سرطان‌ها و بیماری قلبی. این گروه‌ها باید مطمئن شوند سطوح سالمی از کوکیوتن دارند و در صورت نیاز از مکمل کوکیوتن استفاده نمایند.3


پی نوشت:
1.www.hidoctor.ir
2.www.sobhe-emrooz.ir
3.www.betadarou.com
نسخه چاپی