بارداری در سنین بالا خوب یا بد؟

بارداری در سن بالا 40 سال

بارداری برای زنان در سن بالای 40 سال خطراتی برای مادر و کودک به همراه دارد. سقط جنین، اختلالات مادر زادی مثل سندروم داون، مرده زایی، حاملگی خارج رحم و... از جمله مشکلاتی هستند که مادر و کودک را تهدید می‌کند. اما شاهد بارداری و زایمان‌های بی نقصی هم در زنان بالای 40 سال بوده ایم. با این حال اگر قصد بارداری در سن بالا را دارید، حتما با پزشک خود در این باره مشورت کنید. مشاوره خانواده نیز می‌تواند به شما برای انتخاب زمان مناسب بچه دار شدن به شما کمک کند.

اختلاف سنی با فرزندان نیز یکی دیگر از مسائل مرتبط با بارداری در سن بالا است. در هر صورت کودکانی که والدین مسن تری دارند از مزایایی برخورداند. این والدین معمولا زمان بیشتری را با فرزندانشان سپری می‌کنند. منابع و امکانات بهتری برای برآورده کردن نیازها و خواسته‌های فرزندشان در اختیار دارند و همچنین صبر و حوصله بیشتری برای حل معضلات فرزندانشان از خود نشان می‌دهند.1
 

آیا بچه‌دارشدن در سنین بالا مزایایی دارد؟

به‌رغم موارد گفته شده، بچه‌دارشدن در سنین بالا علاوه بر اینکه به شما زمان بیشتری می‌دهد تا در شغل و رابطه‌تان پیشرفت کنید، هم برای خودتان و هم برای کودک‌تان مزایای دیگری دارد.

۱. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که مادران در سنین بالا صبورترند و تمایل کمتری دارند که سر بچه‌ها دادوبیداد یا آنها را تنبیه کنند. بنابراین، بچه‌های آنها مشکلات اجتماعی، عاطفی و رفتاری کمتری در مدارس ابتدایی دارند.

۲. این مطالعه همچنین نشان داد کودکانی که از مادران مسن‌تر متولد می‌شوند، نسبت به آن دسته از هم‌سالان‌شان که از مادرانی جوان متولد شده‌اند، معمولا سالم‌ترند و بهتر آموزش می‌بینند.

۳. انتظار برای بچه‌دارشدن به طولانی‌تر شدن عمرتان کمک می‌کند. مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۶ دریافت که در زنانی که دیرتر بچه‌دار شده‌اند احتمال ادامه زندگی تا ۹۰سالگی بیشتر است.

۴. یک مطالعه در دانشگاه اقتصاد لندن نشان داد کودکانی که مادران‌شان در ۳۵ تا ۳۹سالگی آنها را به دنیا آورده‌اند، در سنین ۱۰ تا ۱۱ سال، نمره‌های بهتری در آزمون‌های شناختی می‌گیرند. چرا؟ زیرا احتمالا مادران در سنین بالاتر تحصیلات بالاتری دارند، باتجربه‌ترند و از رفاه مالی بیشتری برخوردارند و ممکن است این عوامل در داشتن کودکان باهوش‌تر نقش داشته باشد.

البته هنوز شواهد قطعی وجود ندارد که نشان دهد تأخیر در بچه‌دارشدن مستقیما چنین نتایجی را در بر دارد. ممکن است عوامل دیگری هم دراین‌میان سهیم باشند، اما این یافته‌ها نشان می‌دهند که بارداری در سنین بالا می‌تواند مزایایی داشته باشد.2

بارداری در سنین بالا خوب یا بد؟

خطرات و عوارض حاملگی در سنین بالا

 
1. اختلالات کروموزومی
هر چه سن مادر باردار بیشتر باشد احتمال ابتلای جنین او به انواع مشکلات کروموزومی و ژنتیکی بیشتر است و در نتیجه آن احتمال بروز سقط هایی که ناشی از اختلالات کروموزومی هستند نیز بالا می رود.

بالا بودن سن پدر معمولا تاثیر چندانی بر بروز اختلالات ژنتیکی ندارد.
 
2. فشار خون بالا
احتمال ابتلا به فشار خون بالا به علت سن بالای مادر و نیز فشار خون ناشی از بارداری (مسمومیت حاملگی) در زنان باردار 35 ساله و بالاتر بیشتر است.
 
3. دیابت
مانند مورد قبل، احتمال بروز دیابت و همین طور دیابت بارداری در سنین بالاتر بیشتر است.
 
4. خونریزی
شیوع انواع خونریزی ها به خصوص در سه ماهه سوم بارداری که به دلیل کنده شدن جفت و یا جفت سر راهی است، در سنین بالای 35 سال بیشتر می باشد.
 
5. زایمان زودرس
اغلب در زنان باردار بالای 35 سال سه تا چهار برابر زنان 20 تا 25 ساله زایمان زودرس اتفاق می افتد.
 
6. بزرگی بیش از حد جنین
منظور وزن هنگام تولد بالای 4 کیلوگرم است که باعث می شود انواع مشکلات بر سر راه زایمان به وجود آید و مادر و نوزاد هر دو صدمه ببینند و یا حتی منجر به زایمان از طریق جراحی (سزارین) شود.3
 

اقدامات مؤثر برای کاهش خطرهای بارداری در سن بالا

بسیاری از بانوان بعد از 35 سالگی و حتی بعد از 40 سالگی باردار می‌شوند و با این حال حاملگی رضایت بخش و عاری از مشکلی را تجربه می‌کنند. این امر می‌تواند بازتابی از انجام اقدامات مراقبتی مناسب پیش از بارداری و در حین آن باشد. توصیه‌های زیر از جمله مواردی است که در این باره به شما کمک می‌کند:
 
1. مراقبت در زمینه افزایش وزن
بالا بودن وزن از جمله عوامل بسیار مهمی است که در سنین بالا می‌تواند سلامت مادر و جنین را تحت تأثیر قرار دهد. در نتیجه تلاش کنید تا قبل از اقدام برای بارداری تا حد ممکن وزن خود را به محدوده سالم نزدیک کرده و در طول حاملگی نیز زیر نظر پزشک اقدامات لازم برای کنترل وزن را انجام دهید.
 
2.فعال بودن در حین بارداری
بسیار اهمیت دارد که در طول بارداری سطح متناسبی از فعالیت بدنی را حفظ کنید. انجام ورزش‌های ملایم و مناسب با دوران حاملگی به شما کمک می‌کند تا سطح انرژی خود را بالا ببرید، شاخص‌های کلی سلامت را ارتقا ببخشید و برای زایمان به موقع و سالم آماده‌تر باشید.
 
3. خودداری از مصرف مواد مضر
در دوران بارداری از مصرف الکل، سیگار، قلیان و مواد مخدر بپرهیزید. همچنین استفاده از بسیاری از داروها در دوران حاملگی ممنوعیت دارند و می‌توانند احتمال بروز نقایص مادرزادی را افزایش دهند. در نتیجه پیش از مصرف هرگونه دارو و مکمل نیز ابتلا با پزشک خود مشورت نمایید.
 
4. انجام تست‌های ژنتیکی
انجام تست‌هایی نظیر آزمایش DNA به شما کمک می‌کند تا بتوانید در مورد بروز مشکلات مادرزادی و کروموزومی اطلاعات بیشتری به دست بیاورید. برای اینکه در مورد  لزوم انجام این تست‌ها اطلاعات بیشتری به دست بیاورید با پزشک متخصص مشورت نمایید.
 
5. داشتن وعده‌های غذایی سالم
در حین بارداری شما به مقادیر بیشتری فولیک اسید، ویتامین دی، کلسیم و سایر مواد معدنی نیاز دارید. مطالعات نشان می‌دهد مصرف مقادیر مناسبی از فولیک اسید در دوران بارداری با کاهش خطر ابتلای جنین به نقایص مادرزادی همبستگی دارد. پس در این دوران غذاهای مغذی تری مصرف کنید و از دریافت مواد معدنی کافی اطینان حاصل نمایید.1

بارداری در سنین بالا خوب یا بد؟

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر تلاش می‌کنید باردار شوید و موفق نمی‌شوید، زمان آن است که به متخصص باروری مراجعه کنید، مخصوصا اگر در یکی از وضعیت‌های زیر قرار داشته باشید:

اگر زیر ۳۵ سال دارید و ۱ سال است تلاش می‌کنید باردار شوید؛

اگر بیشتر از ۳۵ سال دارید و حدود ۶ ماه است تلاش می‌کنید باردار شوید.

زوج‌هایی که بیماری‌های ژنتیکی مشخص دارند یا افرادی که بیش از یکی دو بار سقط جنین داشته‌اند نیز باید با پزشک یا متخصص باروری مشورت کنند.2

پینوشتها
1.www.honarehzendegi.com
2.www.chetor.com
3.www.namnak.com
نسخه چاپی