نوشیدنی های طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن
سیستم ایمنی شما به طور مداوم فعال است و تشخیص می ‌دهد که کدام یک از این سلول‌ ها به بدن شما تعلق دارند و کدام یک متعلق به بدن شما نیستند. این به این معنی است که سیستم ایمنی بدن نیاز به دوز سالم ویتامین و مواد معدنی برای حفظ انرژی خود دارد.

دستور العمل‌ های زیر سرشار از مواد غذایی ضروری برای سلامت روزمره و یا مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزا هستند.


سیب، هویج و پرتقال

هویج، سیب و پرتقال یک ترکیب برنده برای کمک به بدن شما برای محافظت از خود و مبارزه با عفونت ‌ها هستند. این نوشیدنی نشاط را در دقایق ابتدای صبح برای شما به ارمغان می آورد. ترد و ترش بودن سیب سبز توسط شیرینی هویج و پرتقال گرفته می شود پس نیازی نیست نگران آن باشید.

مواد مغذی قابل توجه
ویتامین‌ های آ، B-6 و C
پتاسیم
اسید فولیک


پرتقال و گریپ فروت

ویتامین C دارای آنتی ‌اکسیدان و خواص دیگر است که سلول‌ های شما را از موادی که به بدن آسیب می ‌رساند محافظت می ‌کند. کمبود ویتامین C می ‌تواند منجر به تاخیر در ترمیم زخم، ناتوانی در مقابله با عفونت‌ ها، و اختلال در پاسخ ایمنی شود. خوشبختانه این معجون مرکبات حاوی بیش از اندازه نیاز مصرف روزانه ویتامین C شما است.

مواد مغذی قابل توجه
ویتامین‌ های آ، B-6 و C
اسید فولیک
روی


آب گوجه ‌فرنگی خانگی

بهترین راه برای اطمینان از اینکه آب گوجه ‌فرنگی شما تازه و بدون ترکیبات اضافه است، آن است که آن را خودتان درست کنید.

برای گرفتن آب گوجه فرنگی نیازی به مخلوط کن و آب میوه گیری ندارید و می توانید فقط با الک و یا رنده آب آن را بگیرید.

گوجه فرنگی غنی از فولات است که به کاهش خطر ابتلا به عفونت کمک می کند.

مواد مغذی قابل توجه
ویتامین های A و C
اهن
فولات


چغندر، هویج، زنجبیل و زردچوبه

این نوشیدنی تقویت کننده به سیستم ایمنی شما کمک خواهد کرد و علائم التهاب را کاهش خواهد داد. التهاب اغلب پاسخ ایمنی به عفونت‌ ها است که می تواند علایم آنفلوانزا یا سرماخوردگی مانند آبریزش بینی، سرفه و درد های بدن را ایجاد کند.

خصوصا افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید از نوشیدن این نوشیدنی سود می برند، چون زردچوبه و زنجبیل اثر ضد التهابی دارند.

مواد مغذی قابل توجه
ویتامین A، C و E
اهن
کلسیم 1


سیب سبز، هویج و پرتقال

هویج، سیب، و پرتقال ترکیب برنده ای برای کمک به بدن در راستای محافظت از خود و مبارزه با عفونت ها است.

سیب و پرتقال ویتامین C را در اختیار بدن قرار می دهند.

ویتامین A که برای حفظ سلامت سیستم ایمنی نیاز است در هویج و به شکل آنتی اکسیدانی به نام بتاکاروتن وجود دارد.

همچنین، هویج حاوی ویتامین B6 است که نقش مهمی در تکثیر سلول های ایمنی و تولید پادتن ایفا می کند.

مواد تشکیل دهنده
2 هویج بزرگ
2 تا 3 سیب
2 پرتقال
اندکی زنجبیل (اختیاری)
آب تمام مواد تشکیل دهنده را گرفته و با هم ترکیب کنید.

مواد مغذی قابل توجه
پتاسیم از هویج
ویتامین A از هویج
ویتامین B6 از هویج
ویتامین B9 (فولات) از پرتقال
ویتامین C از پرتقال و سیب

نوشیدنی های طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن


چغندر، هویج، زنجبیل و سیب

التهاب اغلب یک واکنش ایمنی به عفونت های ناشی از ویروس ها یا باکتری ها است. علائم سرماخوردگی یا آنفلوآنزا شامل آبریزش بینی، سرفه و بدن درد می شوند.

این نوشیدنی ممکن است برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید نیز بسیار مفید باشد زیرا زنجبیل از خواص ضد التهاب برخوردار است.

مواد تشکیل دهنده
1 چغندر متوسط
1 سیب متوسط
1 قاشق غذاخوری زنجبیل تازه
3 هویج
آب سیب تصفیه نشده (اختیاری)

تمام مواد تشکیل دهنده را در یک دستگاه مخلوط کن ریخته و تا زمانی که بافتی یکدست شکل بگیرد به هم زدن ادامه دهید. سپس این ترکیب را از یک صافی عبور داده و نوشیدنی را بلافاصله نوشیده یا اندکی در یخچال قرار دهید تا خنک شود.

مواد مغذی قابل توجه
پتاسیم از هویج، چغندر و سیب
ویتامین A از هویج و چغندر
ویتامین B6 از هویج
ویتامین B9 (فولات) از چغندر
ویتامین C از سیب


کیل، گوجه فرنگی و کرفس

کیل یکی از سبزیجات ثابت در نوشیدنی های سبز است. به جای ترکیب کیل با میوه های شیرین، شما می توانید آن را در ترکیب با گوجه فرنگی و کرفس مصرف کنید.

مواد تشکیل دهنده
2 ساقه کرفس خرد شده
25 گرم برگ کیل
500 میلی لیتر آب گوجه فرنگی
آب یک لیمو ترش ( اختیاری)
سس تند تاباسکو برای بهبود طعم

آب کرفس و کیل را گرفته و آنها را با مواد دیگر ترکیب کنید.

برای آماده کردن اسموتی نیز می توانید تمام مواد تشکیل دهنده را در یک دستگاه مخلوط کن با هم ترکیب کنید تا زمانی که بافتی یکدست شکل بگیرد.

مواد مغذی قابل توجه
منیزیم از آب گوجه فرنگی
منگنز از کیل
پتاسیم از آب گوجه فرنگی
ویتامین A از کیل و آب گوجه فرنگی
ویتامین B6 از آب گوجه فرنگی
ویتامین B9 (فولات) از آب گوجه فرنگی
ویتامین C از کیل و آب گوجه فرنگی
ویتامین K از آب گوجه فرنگی2


آب پرتقال و زنجبیل

میوه‌های خانواده مرکبات سرشار از ویتامین‌های تقویت کننده سیستم ایمنی هستند. در این میان، پرتقال یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های محسوب می‌شود. برای افزایش فواید آب پرتقال می‌توانید یک قاشق پودر زنجبیل به آن اضافه کنید. زنجبیل از خواص ضد التهاب برخوردار است.

البته عطر و طعم قوی زنجبیل ممکن است برای برخی خوشایند نباشد. در این شرایط برای بهبود مزه آبمیوه خود می‌توانید یک قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کنید. عسل نیز خود از خواص تقویت کننده سیستم ایمنی برخوردار است.

نوشیدنی های طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن


پرتقال و هویج

بار دیگر پرتقال به واسطه محتوای مواد مغذی و عطر و طعم فوق العاده خود در این دستورالعمل قرار دارد. دلیل افزودن هویج محتوای ویتامین‌های A و B آن است. زمانی که موضوع تقویت سیستم ایمنی مطرح می‌شود، ویتامین C تمام توجهات را به سوی خود جلب کرده و ویتامین B کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. اما در صورت عدم مصرف ویتامین B و همچنین ویتامین‌های دیگر نباید انتظار کاهش زمان مورد نیاز برای بهبودی بیماری را داشته باشید.


اسموتی آووکادو

آووکادو بی دلیل به عنوان یک ابرماده غذایی شناخته نمی‌شود. این میوه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف مورد نیاز بدن انسان است. همچنین، آووکادو سرشار از چربی‌های سالم است.

در شرایطی که آووکادو گزینه چندان ایده آلی برای نوشیدنی‌های شیرین نیست، اما ترکیب آن با موز، کاکائو، و مقداری پودر وی (Whey) وانیلی می‌تواند به شکل گیری یک اسموتی مقوی و خوشمزه منتج شود.


آب آناناس و نعناع

اگر با گرفتگی بینی مواجه هستید، نعناع می‌تواند به بهبود شرایط تنفس شما کمک کند. برای تهیه یک نوشیدنی خوشمزه و مقوی از این گیاه مفید، شما می‌توانید آن را با آب آناناس ترکیب کنید. این ترکیب نه تنها مواد مغذی مختلف را در اختیار بدن قرار می‌دهد، بلکه بسیار خوشمزه است.

توت فرنگی و انبه برای تهیه این نوشیدنی می‌توانید از میوه‌های منجمد استفاده کنید که دارای محتوای مواد مغذی مشابه با میوه‌های تازه هستند. ویتامین E موجود در انبه فواید آنتی اکسیدانی برای تقویت سیستم ایمنی را ارائه می‌کند. از دیگر مواد مغذی قابل توجه در این نوشیدنی می‌توان به ویتامین‌های A، C و E، آهن و فولات اشاره کرد.


هندوانه

هندوانه نه تنها به تقویت سیستم ایمنی بدن انسان کمک می‌کند، بلکه در تسکین درد‌های عضلانی نیز نقش دارد. درد‌های عضلانی یکی از علائم شایع آنفلوآنزا، به ویژه در افراد پیر هستند.

محتوای آب زیاد هندوانه آن را به گزینه‌ای ایده آل برای آبگیری تبدیل می‌کند. همچنین آب هندوانه را می‌توانید با آبمیوه‌های دیگر مانند سیب یا پرتقال ترکیب کنید. از جمله مواد مغذی قابل توجه در این نوشیدنی می‌توان به ویتامین‌های A و C، منیزیم، و روی اشاره کرد.


توت فرنگی، کیوی و نعناع

توت فرنگی و کیوی از گزینه‌های خوب برای تهیه یک نوشیدنی سرشار از ویتامین C هستند. البته، به جای گرفتن آب بهتر است از توت فرنگی در تهیه اسموتی استفاده کنید.

ماست یونانی یکی از موادی است که می‌توانید به این اسموتی اضافه کنید. ماست یونانی منبع خوبی برای منیزیم و پروبیوتیک‌ها است. پروبیوتیک‌ها ممکن است به سلول‌ها در حفظ یک سد ضد میکروبی کمک کنند. از دیگر مواد مغذی قابل توجه در این نوشیدنی می‌توان به ویتامین‌های A، C و B۶، منیزیم و روی اشاره کرد.3


پی نوشت:
1.www.majalesalamat.com
2.www.entekhab.ir
3.www.bartarinha.ir
نسخه چاپی