با فواید لیمو عمانی برای سلامتی آشنا شوید

لیمو عمانی چیست؟

لیمو عمانی (لیمو امانی) که به نام های لیمو سیاه یا لومی عمانی (در زبان بومی مردم عمان) هم شناخته می شود، در واقع نوعی لیمو ترش خشک شده است که به عنوان ادویه و چاشنی در آشپزی عمانی، ایرانی و کشور های خلیج فارس استفاده می شود.1


ترکیبات شیمیایی

از نظر ترکیبات شیمیایی د‌ر آب لیمو عمانی، سیتریک اسید‌ وجود‌ د‌ارد‌. اسانس روغنی آن شامل سیترال، لیمونن، لینالول، لینالیل استات، ترپینه‌ئول و سیمن است. د‌ر هر یک صد‌ گرم لیمو عمانی خام بد‌ون پوست، مواد‌ زیر وجود‌ د‌ارد‌:2

با فواید لیمو عمانی برای سلامتی آشنا شوید


فواید دارویی و درمانی لیمو عمانی برای بدن


1. سلامت قلب
لیمو عمانی به دلیل مقادیر بالای پتاسیم موجود در آن به کاهش فشار خون بالا کمک کرده و با تقویت عضلات قلب خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

2. معده و دستگاه گوارش
گفته می شود که لیمو سیاه باعث افزایش اشتها می شود، ناراحتی معده را درمان می کند و با بهبود حرکات روده برای پیشگیری و درمان یبوست و اسهال مفید می باشد.

3. سم زدایی روده ها
لیمو عمانی به دلیل مقادیر بالای ویتامین C که دارد و همچنین به دلیل خواص ضد میکروبی طبیعی به سم زدایی و پاک سازی روده ها کمک می کند.

4. سرطان
گفته می شود که برخی ترکیبات لیمو امانی تقسیم سلولی در بسیاری از سلول های سلولی سرطانی را کاهش داده و خطر ابتلا به سرطان را از بین می برد.

5. تقویت سیستم ایمنی بدن
لیمو عمانی به دلیل مقادیر بالای ویتامین C که دارد به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به عفونت های ویروسی را کاهش می دهد.

6. منبع عالی ویتامین D
گفته می شود که مقادیر بالای ویتامین D موجود در لیمو سیاه با تقویت استخوان ها خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان را کاهش می دهد و به تقویت عضلات و دندان ها کمک می کند.

با فواید لیمو عمانی برای سلامتی آشنا شوید

7. زنان در دوران پس از زایمان
لیمو سیاه یکی از بهترین منابع ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز برای جبران عناصر از دست رفته در دوران بارداری است؛ ویتامین C موجود در لیمو عمانی به تقویت سیستم ایمنی بدن زنان پس از زایمان کمک کرده و خستگی و کمبود انرژی در آن ها را کاهش می دهد.1


خواص لیمو عمانی به عنوان چای

چای با لیموعمانی محشر است. لیموعمانی در مقایسه با لیمو ترش خواص یکسانی دارد و پس از خشک شدن ۷۰ تا ۸۰ درصد خواص آن باقی می ماند بجز ویتامین C که مقدار آن در لیموی تازه بیشتر است. لیموعمانی از نظر کلسیم و پتاسیم غنی است و به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی ضدسرطان شناخته شده است.

دم کرده لیموعمانی همراه چای و گل گاوزبان در کاهش فشار، چربی و کلسترول خون موثر است و می تواند از تصلب شرایین جلوگیری کرده و گرفتگی عروق را بهبود بخشد. افراد سالم می توانند آن را با عسل یا نبات مصرف کنند و توصیه می شود بیماران قلبی از لیموعمانی یا پودر آن در انواع سالادها استفاده کنند.

این لیموهای تلخ با توجه به این که لیموعمانی حاوی ترکیبات تلخ است و غلظت این تلخی در خشک شدن و تخمیر بیشتر می شود بهتر است در زمان مصرف تخم های آن جدا و دور ریخته شود؛ اما از آن جایی که برخی لیموها با وجود جدا کردن تخم، باز هم تلخ مزه هستند، بهتر است لیمو را برای مدت کوتاهی در آب خیسانده و آب آن را دور بریزید البته با این کار بخشی از ویتامین های محلول در آب لیمو خارج می شود، اما در عوض خورش یا خوراک تان تلخ نمی شود در ضمن از خوردن لیموعمانی درسته موجود در انواع خورشت ها بپرهیزید چون محل تجمع روغن غذاست.3


طبع لیمو عمانی چیست؟

طبیعت و مزاج لیمو عمانی سرد و خشک می باشد. لیمو عمانی سرشار از ریبوفلاوین، فولیک اسید، ویتامین C، ویتامین D، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر و پتاسیم است.
لیمو عمانی بومی کشور عمان است و به عنوان یک چاشنی پایه در تهیه غذاهای عربی، ایرانی و هندی استفاده می شود.


طرز تهیه لیمو عمانی

لیمو عمانی را به دو روش مختلف می توان خشک کرد:

روش اول : اگر لیمو ترش های شیرازی بر روی درخت خشک شوند، لیمو عمانی به دست آمده به رنگ زرد یا قهوه ای روشن دیده می شود که گوشت درون آن سیاه رنگ و براق است.

این نوع لیمو عمانی طعم شیرین تر و اسیدیته کمتری دارد.

روش دوم : اگر لیمو ترش شیرازی را به مدت مدت پنج دقیقه در آب نمک بجوشانند و سپس به مدت چندین هفته زیر نور خورشید خشک کنند، لیمو عمانی به دست آمده دارای پوست و گوشت سیاه رنگ می شود.

این نوع لیمو عمانی مزه ای تلخ تر دارد و اسیدی تر است.2


توصیه‌هایی برای مصرف لیمو عمانی

۱- لیمو عمانی هنگام خشک شدن به دلیل عمل تخمیر، کمی تلخ شده که این تلخی در مزه‌ی آن نیز احساس می‌شود؛ بنابراین بهتر است برای جلوگیری از تلخ شدن غذا پیش از افزودن، تخم‌های آن را درآورید.

۲- لیمو عمانی درسته در خورش‌ها و خوراک‌ها محل تجمع روغن غذا خواهد بود؛ بنابراین خوردن آن توصیه نمی‌شود.

۳- بهترین نوع لیمو عمانی در مناطق مختلف جنوب و جنوب شرقی ایران نظیر بندرعباس، میناب، جهرم و شیراز و صادراتی آن در اردن پرورش می‌یابد.

۴- لیمو عمانی به دلیل دارا بودن مواد فراری که عامل ایجاد عطر و بوی آن است، حتما باید در محل خشک، خنک و در ظروف سربسته و به دور از نور نگهداری شود.

۵- بهتر است هنگام تهیه‌ی انواع خورش‌ها و خوراک‌ها به مقدار لازم از لیمو عمانی استفاده کنید تا استفاده از نمک در غذا به حداقل برسد.

۶- در برخی مناطق گرمسیر به دلیل این که نگهداری لیموترش مشکل و حمل و نقل آن مقرون به صرفه نیست، آن را با تغییرات ویژه‌ای تبدیل به لیمو عمانی می‌کنند تا قابلیت نگهداری اش برای چندین سال افزایش یابد.

۷- معمولا رنگ لیمو عمانی آفتاب خشک، زرد قهوه‌ای و داخل آن سیاه رنگ است.3


پی نوشت:
1.www.coca.ir
2.www.beytoote.com
3.www.niksalehi.com
نسخه چاپی