روش‌های به تاخیر انداختن سفید شدن موها
سفید شدن مو امری طبیعی است که با افزایش سن، شروع به خودنمایی در لابلای موهای خودتان می‌کند اما راه‌هایی برای به تعویق انداختن دارد.

سفید شدن مو به تدریج و با افزایش سن در افراد بروز پیدا کرده و موجب نگرانی افراد و کاهش اعتماد به نفس آنها شده و بعضا احساس افسردگی و پیری را به آنها القا می‌کند. هرچند ژنتیک در زمان بروز این مشکل نقش بسیار زیادی دارد اما یک سری راهکارهایی نیز وجود دارند که سبب به تعویق انداختن زمان این رویداد می‌شوند و فرد می‌تواند دیرتر، از رنگ‌های شیمیایی که آنها نیز عوارض خاص خودشان را دارند، استفاده کند.
 

علت اصلی سفید شدن مو چیست

علت اصلی، بالا رفتن سن است ولی عوامل دیگری همچون استرس، ژنتیک، تغذیه‌ی نادرست و سبک زندگی غلط نیز بر سرعت روند سفید شدن مو می‌افزایند.

علت سفید شدن مو این است که رنگدانه‌های مو که ملانوسیت نام دارند، به تدریج از بین می‌روند بنابراین موها رنگ خود را از دست داده و سفید می‌شوند.

در ادامه به ذکر نکاتی می‌پردازیم که با رعایت آنها می‌توانید از زودتر سفید شدن مو جلوگیری کرده و آن را به تعویق بیندازید.

روش‌های به تاخیر انداختن سفید شدن موها

برای تغذیه اهمیت بیشتری قائل شوید

برخی موادغذایی به عنوان ضدپیری شناخته می‌شوند چرا که روند سفید شدن مو را کند می‌کنند این مواد غذایی شامل این موارد می‌باشد:

ویتامین E (ویتامین ضد پیری): این ویتامین در روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون و کنجد همچنین در انواع آجیل‌ها موجود است.

سبزیجات و میوه‌هایی که حاوی مقادیر بالای بتاکاروتن هستند: این مواد شامل گیاهان زرد، نارنجی و سبز تیره می‌شود.

منیزیم و کلسیم: که در انواع سبزیجات و مغزها و آجیل‌ها یافت می‌شوند.

پتاسیم: که در گوجه فرنگی، هویج و لوبیا به مقدار فراوان یافت می‌شود.

آهن: که در انواع گوشت قرمز و جگر، جلبک دریایی، میوه‌ها و سبزیجات خشک یافت می‌شود.

ویتامین‌های گروه B: نان‌های غلات کامل، سیریال‌ها، موز، تخم‌مرغ، لبنیات، مرغ، گوشت و سبزیجات برگ سبز سرشار از ویتامین‌های این خانواده هستند.
از مصرف الکل، قهوه و غذاهای آماده و انواع فست فودها جدا بپرهیزید.

مصرف آرد سفید و قندهای تصفیه شده را تا جایی که می‌توانید محدود کنید زیرا این مواد فقط حجم زیادی از کالری را وارد بدن شما می‌کنند بدون این که ماده ی غذایی مفیدی را برای بدن شما به همراه داشته باشد.
 

ژل آلوئه ورا یک ترکیب استثنائی

این ژل یک ترکیب ضد پیری بسیار قوی است که نه تنها از سفید شدن زودرس موها جلوگیری می‌کند بلکه اجازه‌ی ایجاد چین و چروک شدن پوست را نیز نمی‌دهد. نحوه‌ی مصرف این ژل باید به این صورت باشد که مقداری از آن را در آب حل کرده و هر روز میل بفرمایید.

روش‌های به تاخیر انداختن سفید شدن موها

استرس و تنش را برای همیشه کنار بگذارید

استرس، فشار روانی و عصبی موجب سفید شدن ناگهانی موها می‌شوند بنابراین تا جای ممکن از اضطراب و تنش دوری کنید و در صورت قرار گرفتن در معرض آن از روش‌های آرامش اعصاب مانند یوگا‌، مدیتیشن‌، تنفس‌های عمیق و … برای تسلط بر اعصاب خود استفاده کنید.
 

آب فراوان بنوشید

مواد مغذی نقش اصلی را در سلامت، زیبایی و دیر سفید شدن مو بازی می‌کنند. اگر آب به اندازه‌ی کافی به فولیکول‌های مو نرسد مواد مغذی نیز برای رسیدن به فولیکول‌های مو دچار مشکل می‌شوند و نتیجه‌ی آن‌، موهای آسیب‌پذیر است.
 

 مصرف مرغ را از برنامه غذایی تان حذف نکنید

گوشت مرغ به این دلیل که سرشار از پروتئین و ویتامین‌های گروه B، از جمله B6، B2، B12 است، ماده‌ی غذایی مناسبی برای سلامت موها محسوب می‌شود.
 

خواب کافی داشته باشید

خواب کافی هم موجب آرامش اعصاب می‌شود و از این طریق سفید شدن مو را به تعویق می‌اندازد و هم این که اصولا خواب کافی موجب زیبایی پوست و موها می‌شود و از آسیب به آن‌ها جلوگیری می‌کند.

روش‌های به تاخیر انداختن سفید شدن موها

سیگار را برای همیشه کنار بگذارید

سیگار بدترین خطری است که در یک نوع سبک زندگی، می‌تواند موجب آسیب به همه‌ی بخش‌های بدن شود. سیگار روند پیری را با بیشترین سرعت در همه‌ی ارگان‌های بدن از جمله موها، تسریع می‌کند. بنابراین می‌توانید فقط با ترک کردن سیگار، روند سفید شدن مویتان را چند سال به عقب بیندازید.
 

ورزش روزانه را فراموش نکنید

اگر مواد مغذی را به اندازه‌ی کافی و مناسب مصرف کنید ولی این مواد نتوانند خود را به فولیکول‌های مو برسانند هیچ فایده‌ای برای سلامت و زیبایی موهای شما ندارند. ورزش موجب افزایش جریان خون در بدن و از جمله پوست کف سر و فولیکول‌های مو می‌شود بنابراین انجام ورزش روزانه در کنار رعایت دیگر نکات ذکر شده بهترین نتیجه را در پی خواهد داشت.
 

کمبود مس یکی از اصلی‌ترین علل سفید شدن مو است

کمبود مس به طور قابل توجهی موجب سفید شدن مو می‌شود. برخی از موادغذایی از جمله اسفناج، قارچ، جگر گاو، دانه‌ی آفتابگردان و … حاوی مقادیر زیادی مس هستند.
 

برخی درمان‌های خانگی برای جلوگیری از سفیدی موها

ترکیب لیمو و روغن نارگیل: این دو ماده را به نسبت مساوی ترکیب کنید و پوست سرتان را با آن ماساژ دهید.

آملا (Amla ): آملا نوعی انگور فرنگی هندی است که استفاده از خمیر آن تاثیر شگرفی در جلوگیری از سفید شدن مو می‌شود.

فوتی ( Fo-ti ): نوعی گیاه چینی است که به نام عصاری جوانی و ضد پیری شناخته می‌شود و از زمان‌های گذشته برای جلوگیری از سفید شدن مو استفاده می‌شود.
 

با راه کارهای زیر می توان روند سفید شدن مو را کاهش داد

۱-سیر
حتی الامکان سیر را در وعده های غذایی خود بگنجانید و از آن به عنوان چاشنی اصلی غذا استفاده کنید، سیر تاثیر مستقیمی بر کاهش روند سفید شدن موها دارد .

۲- چای سیاه
یکی از راه های کم هزینه و بی دردسر استفاده از لوسیون چای سیاه می باشد . این لوسیون را به راحتی میتوانید در منزل تهیه کنید . برای تهیه آن یک قاشق چای سیاه را با یک قاشق گیاه مریم گلی خشک و دو لیوان آب روی حرارت گذاشته تا آرام آرام بجوشد و به اندازه یک لیوان از این محلول باقی بماند.

اجازه دهید تا خنک شود و آن را صاف کنید . سپس موهایتان را با شامپو ملایم شستشو داده و با این لوسیون ماساژ دهید . برای نتیجه مطلوب تر این کار را ۵ بار در هفته تکرار کنید .

۳-مصرف گندم
برخی مطالعات نشان داده مصرف مداوم گندم میتواند در برگرداندن موهای سیاه بسیار موثر باشد . همچنین گنجاندن برنج سبوس دار ، هلیله سیاه ، پیاز ،سیر و شاهی نیز تاثیر زیادی در برطرف شدن سفیدی موها دارند.

در هر حال اصلاح رژیم غذایی و مصرف مواد غذایی طبیعی تاثیر بسزایی در کاهش روند سفید شدن موها دارد.

۴-عصاره بابونه
یکی از سریع ترین شیوه ها برای تیره شدن موهای سفید استفاده از عصاره بابونه می باشد . برای تهیه این عصاره ۳ قاشق از برگ های خشک شده بابونه را با ۳لیوان آب مخلوط و آن را روی حرارت گذاشته و اجازه دهید بجوشد .

به طوریکه نصف آب آن باقی بماند . سپس این محلول را صاف کرده و بعد از شستشوی موهای خود با شامپو ،از این عصاره روی موها بمالید و ماساژ دهید  و اجازه دهید که روی موهایتان خشک شود.

۵- آب پیاز و تاثیر آن روی موهای سفید
ماساژ آب پیاز بر روی موها علاوه بر تیره کردن موهای سفید، به رشد مجدد موهای از دست رفته نیز کمک می کند . بنابراین کافیست یک عدد پیاز را رنده کرده آب آن را گرفته و با آن موهای خود را ماساژ دهید.

روش‌های به تاخیر انداختن سفید شدن موها

۶- ماسک حنا
برای تهیه این ماسک کافیست ۲ قاشق پودر حنا ، ۱ قاشق ماست ،۱قاشق برگ ریحان خشک و۳ قاشق قهوه را ترکیب کرده و به موهای خود بمالید . این ماسک علاوه بر تیره کردن موهای سفید ،به تقویت تارهای مو و ریشه موها نیز کمک میکند .

۷- روغن حنا و نارگیل
برای تهیه این روغن، مقداری روغن نارگیل خریداری نمایید و کمی از آن را درون ظرفی ریخته و به روش غیر مستقیم روی کتری حرارت دهید تا جوش آید . سپس از روی حرارت برداشته، برگ های خشک حنا را به آن اضافه کنید .

بعداز مدتی رنگ آن به قهوه ای تغییر خواهد کرد. وقتی کاملا سرد شد چند قطره از آن را روی سر ریخته و به آرامی ماساژ دهید.در پایان باید خاطر نشان کرد تاثیر استرس و عصبانیت در سفید شدن موها، بیش از هر عامل دیگری است، پس آرام باشید تا گرد سپید روی موهایتان ننشیند.
 

عوامل مهم در سفید شدن زودهنگام موها

ژنتیک

ژنتیک نقش مهمی در سفید شدن زودهنگام موها دارد .در نژاد افراد می توان تاثیر ژنتیک را مشاهده کرد که پیری زودرس و سفید شدن موهها می تواند از نسل قبل به ارث رسیده است. در این صورت ژنتیک فرد مشخص می کند سفیدی موها و یا سفیدی زودرس مو ها در چه سنی اتفاق می افتد.
 

داروها

برخی از داروها در سفیدی زودهنگام موها در گیجگاه و ابروها می شود . مثلا چند ماه بعد از مصرف داروهای کلروکین و هیدروکسی کلروکین در بیماران روماتیسمی ، سنتز فئوملانین در افرادی که موهای بور دارند مختل می شود و موها رو به سفیدی می گرایند که با قطع مصرف این نوع داروها رنگ طبیعی موها باز می گردد.

داروهای دیگری مانند بلئومایسین ،اترتینات ،هالوپریدول ،تاموکسیفن، والپروات، وراپامیل ،مفنسین،فلوروبوتیروفنون ،تریپارانول نیز در سفید شدن زودرس موها تاثیر دارند.
 

تجمع ملانین

تجمع ملانین (گروهی از رنگدانه های طبیعی موجود در بسیاری از موجودات زنده ) در بسیاری موارد یکی از دلایل سفیدی زودرس موها بوده است. تجمع ملانین به دلیل کمبود عناصر غذایی و پروتئین ها اتفاق می افتد.
 

هورمون ها

هورمون ها بدن در بروز پدیده های فیزیولوژیک بدن بسیار موثر هستند و هرگونه تغییری در تعادل آنها موجب بروز پدیده های مختلف مانند سفیدی زودرس موها می شود. به همین دلیل اختلالات هیپوفیزی و تیروئیدی منجر به سفیدی زودرس موها می شوند.
 

استرس

استرس زیاد و کاهش قوای جسمانی یکی از دلایل سفید شدن موها در جوانی می باشد.

روش‌های به تاخیر انداختن سفید شدن موها

خشکی مو

افزایش خشکی ماده تشکیل دهنده موها از دلایل دیگر سفید شدن موها می باشد.
 

ابتلا به برخی بیماری ها

میزان سفیدی موها در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید بیشتر از افراد عادی است که در زنان بیشتر از مردان رواج دارد.

کمبود آهن موجب کم خونی می شود. این مسئله به همراه کمبود ویتامین B12 ، به سفید شدن سریعتر موها می انجامد.

بیماری عروق کرونر نیز یکی از عوامل موثر در سفیدی زودرس موها است. افراد مبتلا به این بیماری میزان موی سفید بیشتری نسبت به دیگران دارند.
 

شوینده های نامناسب

روش‌های به تاخیر انداختن سفید شدن موها

در برخی موارد استفاده از شامپو های نامناسب باعث سفیدی زودرس موها می شود.


منبع: سایت دکتردکتر
سایت سپیدپوش
سایت نمناک
نسخه چاپی