اطریفل چیست و چه خواصی دارد؟
احتمالا شما هم تا به حال چیزی به اسم اطریفل نشنیده اید! اما این دارو یکی از مهم ترین جنبه های طب سنتی می باشد. در واقع اطریفل نوعی داروی هندی است که از ترکیب کردن سه گیاه مختلف به نام های هلیلهٔ سیاه، بلیله و آمله به دست می آید. خواص اطریفل باعث شده است تا حتی پیامبر اسلام نیز استفاده از آن را توصیه کند. از ابن عباس معجونی نقل است که پیامبر فرموده اند: هلیلهٔ سیاه، بلیله و آمله را با روغن گاو بجوشان که در آن فضایل زیادی نهفته است. البته تاریخچه استفاده از این دارو به سال ها قبل از اسلام و به هندی ها بر می گردد. اطریفل که به نام های طریفل یا طرافل هم شناخته می شود یک ترکیب گیاهی متشکل از سه گیاه بومی هند می باشد که بیش از 1000 سال در طب سنتی آیورودا به عنوان داروی درمانی استفاده شده است. مطالعات نشان می دهد که اطریفل می تواند به جلوگیری از التهاب کمک کند و مطالعات آزمایشگاهی اثر محافظتی احتمالی این ترکیب را در برابر برخی سرطان ها نشان داده اند.

اطریفل ترکیبی از میوه های خشک شده سه گیاه بومی هند است؛


آمله یا انگور فرنگی هندی

آمله که بیشتر به عنوان انگور فرنگی هندی شناخته می شود نقش مهمی در طب آیورودا دارد و یکی از قدیمی ترین میوه های خوراکی شناخته شده در هند است. انگور فرنگی هندی میوه خوراکی یک درخت کوچک و متوسط ​​است که در سراسر هند رشد می کند و مانند انواع توت ها طعم ترش و بافت فیبری دارد. انگور فرنگی هندی و عصاره آن برای درمان یبوست و همچنین در پیشگیری از سرطان مورد استفاده قرار می گیرد. انگور فرنگی هندی بسیار مغذی و سرشار از ویتامین C، اسید های آمینه و مواد معدنی است همچنین حاوی ترکیبات گیاهی قدرتمندی مانند فنل ها، تانن ها، فیلمبلیک اسید، روتین، کورکومینوئید ها و امبلیکول می باشد. در مطالعات آزمایشگاهی مشخص شده که عصاره انگور فرنگی هندی باعث مهار رشد سلول های سرطانی دهانه رحم و تخمدان می شود.


بیبهیتاکی

بیبهیتاکی یک درخت بزرگ است که معمولا در جنوب شرقی آسیا رشد می کند. در طب آیورودا از میوه ی این درخت به عنوان درمانی برای بیماری های شایع مانند عفونت های باکتریایی و ویروسی استفاده می شود. بیبهیتاکی حاوی تانن، اللاژیک اسید، گالیک اسید، لیگنین، فلاون ها و ترکیبات گیاهی قدرتمندی است که تصور می شود مسئول خواص دارویی آن می باشند. بیبهیتاکی به دلیل خاصیت ضد التهابی آن مورد تحقیق قرار گرفته است. در یک مطالعه مشخص شده که مصرف 500 میلی گرم از این داروی گیاهی به میزان قابل توجهی میزان اسید اوریک را در بیماران مبتلا به نقرس کاهش داده است، یک بیماری التهابی که با ایجاد اسید اوریک در بدن مشخص می شود. بیبهیتاکی به دلیل مقادیر بالای گالیک اسید و الاژیک اسیدی که دارد معمولا در طب سنتی آیورودا برای درمان دیابت و اختلال در تنظیم قند خون استفاده می شود. این مواد شیمیایی گیاهی به ترشح انسولین از لوزالمعده کمک می کنند و نشان داده شده است که قند خون بالا را کاهش داده و مقاومت به انسولین را در مطالعات حیوانی بهبود می بخشند.


هلیله سیاه

هلیله سیاه یک درخت دارویی است که در سراسر خاورمیانه، هند، چین و تایلند رشد می کند. از میوه کوچک و سبز این گیاه در طب آیورودا به عنوان دارو برای درمان تعدادی از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی، آسم، زخم ها و معده درد مورد استفاده قرار گرفته است. هلیله سیاه حاوی ترپن ها، پلی فنول ها، آنتوسیانین ها و فلاونوئید هاست که همگی فواید سلامتی قدرتمندی دارند. مطالعات نشان داده که هلیله سیاه خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قدرتمندی دارد و در طب آیورودا به طور گسترده ای برای درمان مشکلات گوارشی مانند یبوست مورد استفاده قرار می گیرد.1

اطریفل چیست و چه خواصی دارد؟

درادامه این مطلب به فواید دارویی و درمانی اطریفل برای بدن اشاره می شود با ما همراه باشید.


ضد التهاب قوی

اطریفل حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هاست که عملکرد های محافظتی در بدن دارند.

این گیاه حاوی ویتامین C، فلاونوئید ها، پلی فنول ها، تانن ها و ساپونین ها به همراه سایر ترکیبات گیاهی قوی است.

این ترکیبات در مبارزه با استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد که می توانند به سلول ها آسیب وارد کرده و در ایجاد بیماری های مزمن نقش داشته باشند، موثر می باشند.

رژیم های غذایی حاوی آنتی اکسیدان ها خطر ابتلا به التهاب و بیماری های قلبی، برخی سرطان ها، دیابت و پیری زودرس را کاهش می دهد.

مطالعات حیوانی نشان داده که اطریفل التهاب و آسیب های ناشی از آرتروز را کاهش می دهد.

مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل های آنتی اکسیدان ممکن است فواید دیگری نیز داشته باشد، از جمله محافظت در برابر بیماری های قلبی، بهبود عملکرد ورزشی و کاهش التهاب بدن.


سرطان

مطالعات بر روی حیوانات نشان داده که اطریفل خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش می دهد.

به عنوان مثال، نشان داده شده که مانع از رشد لنفوم و همچنین سرطان معده و لوزالمعده در موش ها می شود.

این داروی گیاهی همچنین منجر به مرگ سلول های سرطانی پروستات در مطالعات لوله آزمایش می شود.

محققان اظهار داشته اند که مقادیر بالای آنتی اکسیدان های قدرتمند موجود در اطریفل مانند گالیک اسید و پلی فنول ها ممکن است مسئول خاصیت های ضد سرطان آن باشند.

اگرچه این نتایج امیدوار کننده است اما مطالعات انسانی در این زمینه مورد نیاز است.


سلامت دهان و دندان

اطریفل دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است که می تواند به جلوگیری از تشکیل پلاک، که یک علت شایع سوراخ شدن دندان ها و التهاب لثه است کمک کند.

یک مطالعه روی 143 کودک نشان داده که شستشو با دهانشویه حاوی عصاره اطریفل باعث کاهش پلاک، التهاب لثه و رشد باکتری در دهان می شود.

یک مطالعه دیگر نشان داده که درمان با دهانشویه های حاوی اطریفل منجر به کاهش قابل توجهی در پلاک دندان و التهاب لثه در بیماران مبتلا به پریودنتال شده است.

اطریفل چیست و چه خواصی دارد؟


لاغری و کاهش وزن

برخی مطالعات نشان داده اند که اطریفل ممکن است در کاهش چربی بدن به ویژه در ناحیه شکم موثر باشد.

در یک مطالعه بر روی موش های صحرایی که دارای رژیم غذایی پرچرب بودند مشخص شد که مصرف مکمل اطریفل باعث کاهش وزن و چربی بدن آن ها می شود.

یک مطالعه دیگر روی 62 بزرگسال چاق نشان داده افرادی که روزانه 10 گرم پودر اطریفل مصرف می کردند، نسبت به افرادی که دارونما دریافت کرده بودند، کاهش بیشتری در وزن، دور کمر و دور باسن را تجربه کردند.2


کاهش کلسترول

کلسترول یک ماده طبیعی است که توسط کبد تولید می شود و به بدن برای عملکرد مناسب سلول ها، اعصاب و هورمون ها کمک می کند. در نتیجه، کلسترول در مقادیر سالم بسیار مهم است، اما وقتی که خیلی زیاد باشد، می تواند مشکل ساز باشد. این ماده می تواند با چربی، کلسیم و سایر مواد موجود در خون ترکیب شود و پلاک ایجاد کند. این ساخت پلاک، یک بیماری به نام آترواسکلروز را بوجود می آورد که باعث سکته قلبی و مغزی می شود. اطریفل می تواند سطح کلسترول و پلاک شریانی را کاهش دهد. یک مطالعه منتشر شده در مجله انجمن دارویی ژاپن نشان داد که کلسترول کل و همچنین LDL (“کلسترول بد”) بوسیله مصرف روزانه اطریفل کاهش چشمگیری پیدا می کند.


ضد التهاب و ضد آرتریت

محتوای آنتی اکسیدان بالا و پلی فنول اطریفل، آن را به ضد التهابی عالی تبدیل کرده است. تقریبا هر بیماری به نوعی با التهاب مربوط می شود. آرتریت قطعا بیماری التهابی است؛ این یک التهاب از یک یا چند مفصل است که سبب درد و سفتی می شود که با سن می تواند بدتر شود. به منظور مبارزه با آرتریت، یک رویکرد طبیعی هوشمند باید شامل مصرف غذاهای ضد التهابی و مکمل ها باشد. نتایج تحقیقات نشان می دهد که اطریفل ممکن است یک درمان طبیعی مفید برای مبتلایان به آرتریت باشد. 


درمان کولیت

دارو های سنتی هندی، مانند اطریفل معمولا ملین هستند و به همین سبب است که می توانند به دستگاه گوارش کمک کرده و حرکات روده را منظم کنند. این دارو  می تواند به طور طبیعی به پاک کردن روده بزرگ کمک کند. داشتن حرکات روده ای منظم برای حذف باکتری، سم زدایی فلزات سنگین و حذف اسیدهای چرب اضافی از بدن مهم است. این امر بر روی دستگاه عصبی نیز تاثیر دارد و به همین دلیل بعد از مصرف این دارو، استرس و اضطراب از شما دور می شود. یک مطالعه سال 2011 نشان داد که فرمولاسیون اطریفل می تواند به درمان کولیت کمک کند. کولیت در واقع  فرمی از بیماری التهابی روده است که روده‌ها به خصوص روده بزرگ شامل پس‌ روده (کولون) و راست‌ روده (رکتوم) را درگیر می‌ کند. مواد موجود در این دارو می توانند تسکین خوبی برای مشکلات کولیت باشند.3


قند خون و دیابت

دیابت نوع 2 یک بیماری مزمن شایع است که باعث می شود قند خون فرد بالا رفته و بالا بماند. هنگامی که قند خون بطور مداوم زیاد باشد، این مانع از جذب موثر و استفاده قند برای تولید انرژی توسط سلول ها می شود. برخی تحقیقات حاکی از آن است که اطریفل باعث کاهش قند خون و کلسترول خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می شود. انگور فرنگی هندی موجود در اطریفل به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد می تواند باعث کاهش قند خون و رفع آسیب های عصبی ناشی از دیابت شود. بیبهیتاکی موجود در اطریفل ممکن است دارای پتانسیل ضد دیابتی باشد. این گیاه سرشار از گالیک اسید است، یک ترکیب فیتوشیمیایی که ممکن است مقاومت به انسولین را بهبود بخشیده و به سلول ها در جذب قند خون کمک کند.

اطریفل چیست و چه خواصی دارد؟


استرس و اضطراب

برخی از شواهد نشان می دهد که اطریفل می تواند بدن را در برابر استرس و اضطراب محافظت کند. یک مطالعه دیگر نشان داده که اطریفل باعث سازگاری بدن در واکنش به استرس می شود.


خواص اطریفل برای پوست

تحقیقات نشان می دهد که اطریفل به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که دارد ممکن است به بازسازی پروتئین پوست و حفظ رطوبت پوست کمک کند. محققان همچنین متوجه شدند که اطریفل به افزایش تشکیل کلاژن و کاهش باکتری های روی پوست کمک کرده و به این ترتیب باعث بهبود سریع تر زخم های پوستی می شود.


مضرات گیاه اطریفل


اسهال
زیاده روی در مصرف اطریفل به دلیل اثرات ملین طبیعی آن، ممکن است باعث اسهال و ناراحتی شکم شود.

بارداری و شیردهی
هنوز اطلاعاتی از اثرات اطریفل بر روی زنان باردار و شیرده منتشر نشده به همین دلیل توصیه می شود که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن اجتناب کنند.

نوزادان و کودکان
هنوز اطلاعاتی از اثرات اطریفل بر روی نوزادان و کودکان منتشر نشده به همین دلیل توصیه می شود که از مصرف آن در این گروه سنی خودداری کنید.

تداخل دارویی
اطریفل ممکن است با برخی از دارو های خاص از جمله رقیق کننده های خون مانند وارفارین تداخل دارویی داشته باشد.1


پی نوشت:
1.www.saednews.com
2.www.coca.ir
3.www.asanteb.com
نسخه چاپی