روغن جوانه گندم و فواید آن
گیاه گندم برای مدت ها در ایالات متحده کشت می شده است اما اکنون در چین، آفریقای شمالی، جنوب غربی آسیا، ترکیه، ایران، شبه جزیره عربستان و اروپای جنوبی نیز کشت می شود. گندم یکی از گیاهان دانه ای باستانی است که به دست انسان ها معروف شده است. در مرحله اول از 4000 سال پیش که کشت گندم در دره نیل صورت می گرفت، برای ساختن پارچه مورد استفاده قرار می گرفت. تا 4500 سال پیش که در سراسر آسیا پخش شد و سپس به چین رسید. در 2000 سال قبل از میلاد، پس از تبدیل شدن به رژیم غذایی قابل توجهی برای تمدن های چینی و مصری، کشت گندم توسط انگلیسی ها شروع شد.


ارزش غذایی 

یک فنجان 218 گرم روغن جوانه گندم 1927 کالری، 6/325 میلی گرم ویتامین E ، 218 گرم چربی کل چربی، 53.8 میکروگرم ویتامین K و 43.6 میلی گرم کولین را فراهم می کند. 

همان اندازه وعده غذایی همچنین شامل 40.984 گرم کل چربی های اشباع ، 0.218 گرم اسید میریستیک، 36.188 گرم اسید پالمیتیت، 1.09 گرم اسید استئاریک، 32.918 گرم کل چربی های اشباع نشده، 1.09 گرم اسید پالمیتولئیک، 31.828 گرم اسید اولئیک، 134.506 گرم از کل چربیهای اشباع نشده، 119.464 گرم اسید لینولئیک، 15.042 گرم اسید لینولنیک و 1206 میلی گرم فیتواسترول ها هم می شود.


مزایای سلامتی روغن جوانه گندم 

روغن جوانه گندم منبع خوبی از ویتامین B، ویتامین B6، پتاسیم، منیزیم، فسفر و سایر مواد مغذی است. این ماده غذایی از نظر ارزش غذایی در مقایسه با سایر غلات و سبزیجات بسیار غنی تر است. این ترکیب از حدود 25? از کل مواد مغذی تشکیل شده است که دارای فواید سلامتی زیادی می باشد. این روغن دارای اسیدهای امگا 6، اسید پالمیتیک، اسید اولئیک، لسیتین، اسکالن و اسیدهای چرب استئاریک و همچنین دارای لسیتین، پروتئین، مواد معدنی و اسیدهای چرب ضروری است. روغن گندم به دلیل غنی بودن مواد معدنی و ویتامین ها، بدن را از درون سالم نگه می دارد. 


جلوگیری از بروز بیماری ها 

منبع عالی ویتامین E موجود در روغن جوانه گندم، به جلوگیری از ریزش مو، عملکرد نامناسب سوخت و ساز و سرطان کمک می کند. دریافت ویتامین E یا روغن جوانه گندم به جلوگیری از بروز این مشکلات کمک می کند. 


سلامت قلب 

این روغن برای حفظ سلامت قلب بسیار مفید است و مقدار ویتامین B خوبی دارد که به عادی سازی جریان خون در بدن کمک می کند. این ماده دارای اسیدهای چرب امگا 3 است که با کاهش دادن مشکلات کلسترول و عادی سازی فشار خون برای حفظ سلامت قلب مفید است. 

روغن جوانه گندم و فواید آن


ترمیم آسیب ها 

حدود 28% پروتئین در روغن جوانه گندم موجود است. این روغن ، مواد مغذی مورد نیاز سلول ها را تأمین کرده و آسیب سلول را ترمیم می نماید. همچنین در انتقال ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی به سلول ها نیز کمک می کند. 


جلوگیری از تسریع روند پیری 

این روغن ترکیبی متشکل از اسید لینولئیک، فسفولیپیدها و ویتامین E است که به حفظ سلامت پوست کمک می کند. چنانچه در بخش سلامت نمناک اشاره کرده ایم استفاده از روغن جوانه گندم به جلوگیری از بروز چین و چروک و سایر علائم پیری کمک می کند. این روغن منبع عالی آنتی اکسیدان ها است که از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری می کند. 


تامین انرژی 

روغن جوانه گندم دارای اکتاکوزانول است که یک الکل زنجیره ای طولانی می باشد و به تقویت انرژی ماهیچه ای کمک می کند. این ماده اکسیژن و همچنین انرژی لازم در حین انجام ورزشی را فراهم می کند بنابراین برای ورزشکار ها مفید است. 


کمک به خلق و خو 

این روغن به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا 3 با تنظیم سیستم عصبی به بهبود خلق و خو کمک می کند. همچنین این روغن دارای ویتامین B است که به کاهش استرس کمک می کند.


جلوگیری از سقط جنین 

روغن جوانه گندم به جلوگیری از نقص هنگام تولد، سقط جنین و ناتوانی جنسی کمک می کند. بنابراین توصیه می شود در دوران بارداری روغن جوانه گندم مصرف کنید. همچنین گلبول های قرمز سالم را در اختیار بدن شما قرار می دهد. 


تقویت سطح قند خون 

این روغن مقدار منیزیم کافی دارد که به تقویت سطح سالم قند خون کمک می کند ، بنابراین برای بیماران دیابتی مفید است.1


کاهش چین و چروک پوستی

اگر قصد دارید از روغن جوانه گندم برای کاهش چین و چروک پوست استفاده کنید بهتره یک قاشق از این روغن طبیعی رو به پاک کننده آرایش یا پاک کننده یا کلینزر صورتتون که همیشه استفاده می کنید، اضافه کنید. شما با این کار میتونید خیلی راحت از ویتامین E موجود در روغن جوانه گندم در هنگام تمیز کردن و پاک کردن صورتتون بهره مند بشید و به تدریج پوستی صاف، بدون چین و چروک و نرم داشته باشید.

علاوه بر این میتونید 5 قطره از روغن جوانه گندم رو به کرم ضد چین و چروک اضافه کنید و اثربخشی این کرم رو تا حد زیادی افزایش بدید. همچنین میتونید روغن جوانه گندم رو به کرم مرطوب کننده ای که روزانه استفاده میکنید هم اضافه کنید و از این طریق از فواید این روغن بهره مند بشید.

روغن جوانه گندم و فواید آن


برطرف کردن خشکی پوست

اگر پاشنه پاهاتون به شدت خشک و ترک خورده هست میتونید با استفاده از روغن جوانه گندم این مشکل رو برطرف کنید. برای این منظور باید مقداری روغن جوانه گندم رو به تمام قسمت های پا بمالید و بعد یک جوراب نخی و تمیز بپوشید. تکرار این روش به مدت یک هفته کمک میکنه تا پوست پاهاتون نرم و لطیف بشه. علاوه بر این میتونید از روغن جوانه گندم برای برطرف کردن خشکی آرنج، زانو و مرطوب کردن دست هاتون هم استفاده کنید.


روشن شدن رنگ پوست

اگر پوستتون دچار لکه های تیره شده و یا اینکه تمایل دارید رنگ پوستتون رو کمی روشن تر کنید میتونید با استفاده از روش های خانگی این کار رو انجام بدید. روغن جوانه گندم یکی از بهترین انتخاب ها برای این مورد هست. این روغن میتونه خیلی راحت تولید ملانین در پوست رو مهار کنه و باعث تحریک کلاژن سازی در پوست میشه و محتوای ویتامین B1 موجود در روغن جوانه گندم میتونه از پوست در برابر اشعه های مضر نور خورشید محافظت کنه. 

برای روشن شدن پوست توصیه میشه که از این ماسک خانگی که شامل نصف آووکادو، 3 قاشق روغن جوانه گندم و نصف فنجان ماست طبیعی هست، استفاده کنید.

آووکادو رو له کنید و با روغن جوانه گندم و ماست به خوبی ترکیب کنید. این ماسک رو بهتره بر روی پوست کاملا تمیز بمالید و اجازه بدید 15 تا 20 دقیقه روی پوست بمونه و بعد با آب پوست رو شست و شو بدید.2


تقویت مو

روغن جوانه گندم منبع خوبی از اسید های چرب، آنتی اکسیدان و پروتئین است. و همین باعث شده تا از روغن جوانه گندم در بسیاری از محصولات پوست و مو استفاده شود. به صورت کلی روغن جوانه گندم از موی سر در برابر ریزش، خشکی زیاد، موخوره و برق گرفتگی موها جلوگیری می کند. وجود چربی مفید و پروتئین های سودمند در این روغن موجب تنطیم pH طبیعی پوست شده و سلول های مرده سر را از بین میبرد.


مقابله با خشکی مو

چربی های طبیعی و مغذی این روغن که شامل اسید لینولئیک و اسید پالمیک می شود به راحتی جذب موی سر می شود. این روغن بدون چرب شدن موی سر به مرطوب نگه داشتن موها کمک میکند. همچنین مواد آنتی اکسیدانی که داخل این روغن وجود دارد به راحتی با رادیکال های آزاد مقابله کرده و از خشکی موها جلوگیری می کند.


رفع موخوره مو

عاملی که موجب ایجاد موخوره در موها می شود، خشکی و کم آبی بیش از حد موهاست. شما با مصرف روغن جوانه گندم که سرشار از اسیدلینولئیک، ویتامین های ب کمپلکس و ویتامین E است، پس از مدتی شاهد تغییر چشمگیری در موهای آسیب دیده خود خواهید شد. همچنین وجود خاصیت ضد باکتریایی و قارچی این روغن از بروز بیشتر شوره سر جلوگیری میکند.


رشد و سلامت مو

وجود طیف وسیعی از مواد و عناصر مغذی در این روغن به شما در رشد سالم و تقویت موهایتان کمک می کند. ویتامین های A،D و E و پروتئین های روغن جوانه گندم به رشد پیاز موها کمک میکند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که روغن جوانه گندم از شکستن و خشکی موهای سر که به ریزش مو منجر می شود جلوگیری می کند.

خاصیت نرم کنندگی و درخشندگی موها با مصرف روغن جوانه گندم یکی دیگر از دلایل محبویت این روغن در بسیاری از محصولات بهداشتی مو است. استفاده از روغن جوانه گندم بعد از حمام به عنوان نرم کننده طبیعی از شکستن و گره خوردن موها جلوگیری کرده و زیبایی موهای شما را دوچندان میکند.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.zibamoon.com
3.www.oiltti.com
نسخه چاپی