روغن سداب و خواص آن
سداب با نام علمی Ruta graveolens گیاهی است علفی و دائمی به ارتفاع تا حدود یک متر، برگ ها ضخیم و گوشت دار و بدون دندانه هستند که در قسمت های بالای ساقه به صورت ساده و در قسمت های پایین چند قطعه ای می باشند. رنگ برگ و ساقه ها سبز مایل به آبی و کدر و رنگ گل ها زرد است، میوه سداب به صورت کروی و متشکل از پنج برگچه است که درون دانه هایی به رنگ قهوه ای وجود دارد. کلیه قسمت های هوایی گیاه بوی نا مطبوعی دارد. سداب بومی نواحی جنوب اروپا است، ولی در حال حاضر در مناطقی از مدیترانه، اروپا و آسیا به وفور پراکنده است و در نواحی شمالی ایران نیز رویش دارد.


روغن سداب

روغن سداب یکی از رایج ترین داروهای گیاهی است که در فرهنگ های مختلفی مورد استفاده قرار می گرفته است. دانشمندان بر روی سداب و این روغن تحقیقات و مطالعات زیادی انجام داده اند که نتایج نشان می دهد در این روغن می توان با ترکیبات فوق العاده بی نظیری مانند برگاپتن، بوتانون، نانون، نونیل استات، پسورالن، آندکانون و گزانتوتوکسین مواجه شد. هر کدام از این ترکیبات شیمیایی بر روی بخش های مختلف بدن تاثیرات مفید و شگفت انگیزی می گذارند.1

در ادامه این مطلب شما را با برخی از مزایای سلامتی ارائه شده توسط روغن سداب آشنا می کند.


درمان کننده بیماری های گوش

کافیست هر شب قبل از خواب ۲ الی ۳ قطره از روغن سداب را داخل سوراخ های گوش بچکانید و به مدت ۱ ساعت به همان حالت استراحت نمایید .این عمل را ۳ الی ۷ شب متوالی انجام دهید .


درمان التهاب گوش

کافیست هر شب قبل از خواب ۲ الی ۳ قطره از روغن سداب را داخل سوراخ های گوش بچکانید و به مدت ۱ ساعت به همان حالت استراحت نمایید .این عمل را ۳ الی ۷ شب متوالی انجام دهید .


درمان کننده عفونت گوش

کافیست هر شب قبل از خواب ۲ الی ۳ قطره از روغن گیاهی سداب را داخل سوراخ های گوش بچکانید و به مدت ۱ ساعت به همان حالت استراحت نمایید .این عمل را ۳ الی ۷ شب متوالی انجام دهید .



از بین برنده جای گزش حشرات

کافیست چند قطره از روغن سداب را روی محل گزیدگی بچکانید و سپس ماساژ دهید تا جذب گردد.


درمان کننده بیماری های ریوی

کافیست چند قطره از روغن سداب را به همراه چند قطره روغن شوید مخلوط کرده و سپس این ترکیب را بر روی قفسه سینه خود بچکانید و ماشاژ دهید . با این عمل عطر این ترکیب را نیز استنشاق خواهید کرد .که بسیار مفید می باشد .


درمان کننده نفخ معده و روده

کافیست چند قطره از روغن سداب را روی شکم بچکانید وسپس در جهت عقربه های ساعت شکم خود را ماساژ دهید .


تسکین دهنده درد دل پیچه

کافیست چند قطره از روغن سداب را  به همراه چند قطره روغن شوید مخلوط نموده و سپس این ترکیب را روی شکم بچکانید وسپس در جهت عقربه های ساعت شکم خود را ماساژ دهید .


اشتها آور

کافیست چند قطره از روغن سداب را روی یک دستمال بچکانید و سپس ۱ ساعت قبل از غذا عطر آن را استنشاق نمایید .


از بین برنده سردرد های ناشی از یائسگی

کافیست ۱ الی ۲ قطره از روغن سداب را روی پیشانی خود بچکانید و به آرامی ماساژ دهید تا جذب گردد.


درمان کننده سر درد ناشی از سرما خوردگی

کافیست ۱ الی ۲ قطره از روغن سداب را به همراه ۱ قطره سرکه مخلوط نموده و سپس این ترکیب را داخل سوراخ بینی بچکانید.2

روغن سداب و خواص آن


جلوگیری از رشد قارچ

این روغن دارای خواص ضد قارچی است که از رشد قارچ در بیرون و داخل بدن جلوگیری می کند. این خاصیت از احتمال بروز درماتیت، قارچ پای ورزشکار، تجزیه پوست و مسمومیت های غذایی جلوگیری می کند.


عمل به عنوان پادزهر

نوروتوکسین های مؤثر موجود در روغن سداب بعنوان پادزهر برای سموم عمل می کنند. این امر باعث ایجاد استفراغ و مقابله با مسمومیت می شود. برای نیش مارهای سمی، مسمومیت با مواد مخدر، نیش و گزش حشرات مفید است.


از بین بردن باکتری ها

روغن سداب قادر به از بین بردن باکتری ها و عفونت های آن است. اما باید در مقادیر متوسط استفاده شود. برای مبتلایان به مسمومیت غذایی ناشی از عفونت های باکتریایی در روده باریک، روده بزرگ و مجاری ادراری مفید است.


کاهش درد

این روغن درد مفاصل را کاهش می دهد که به دلیل ایجاد اثرات بی حسی و حساسیت به رماتیسم و آرتروز به وجود می آید.


آرام بخش اعصاب

این روغن دارای خواص آرام بخش و خواب آور است که باعث تسکین اعصاب می شود ، تسکین اعصاب منجر به کاهش تشنج، گرفتگی ها و بیش فعالی عصبی می شود، این حالت ها به خودی خود منجر به اعمال غیرقانونی کنترل نشده و لرز اندام می شوند.


کاربردهای سنتی روغن سداب

این روغن درد آرتروز را تسکین می دهد و ورم ها و همچنین کبودی ها را درمان می کند.

روغن سداب برای سوزش، زخم ها، واریس، فشار بیش از حد جسمی، مشکلات دندانی، درد پا و مچ پا و سفتی دردناک در دست و مچ دست مفید است.

این روغن یک درمان موثر برای خارش پوست، بهبود خونریزی، بواسیر خارجی و داخلی است.


اقدامات احتیاطی درباره روغن سداب

کودکان، زنان شیرده و زنان باردار نباید از آن استفاده کنند.

با احتیاط از آن استفاده کنید زیرا ممکن است باعث تحریک غشاهای مخاطی و پوست شود.

از قرار دادن روغن در معرض نور خورشید پس از استفاده خودداری کنید زیرا این روغن به نور خورشید حساس است.

از آن در آروماتراپی استفاده نکنید زیرا باعث تحریک یا سوزاندن پوست می شود.


حقایق دیگر روغن سداب

این روغن با بنزوئین، روغن سرخ، رازیانه، بابونه، میر، فرانکنسنس، ورم وود و پنیرویال ترکیب می شود.

در مراقبت از صورت، ماساژ، آرامبخشی و عطر استفاده می شود.

سداب همچنین به علف هرز یا باغ سداب نیز گفته می شود که در ساخت عطر و لوازم آرایشی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در تهیه سرکه های گیاهی و طعم دهنده ها کاربرد دارد. به عنوان درمانی برای نقرس، گلوکوم، روماتیسم، خارش پوست، واریس، بواسیر، زگیل و زخم ها استفاده می شود. همچنین باعث احتقان، سردرد، خشکی، زخم های کوچک، فشار خون بالا، اضطراب صرع، اضطراب و اسپاسم استفاده می شود.3


پی نوشت:
1.www.attarak.com
2.www.oiltti.com
3.www.namnak.com
نسخه چاپی