ماموگرافی و فواید انجام آن

ماموگرافی

ماموگرافی یا تصویر برداری سینه یک تصویر با اشعه X از پستان ها است که برای غربالگری سرطان پستان استفاده می شود. ماموگرام نقش اساسی در تشخیص زودرس سرطان پستان دارد و به کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان پستان کمک می کند. در طول ماموگرافی، پستان های شما بین دو سطح محکم فشرده می شوند تا بافت پستان انتشار یابد.

سپس یک اشعه ایکس تصاویر سیاه و سفید از پستان های شما را که روی صفحه رایانه نمایش داده می شود گرفته و توسط پزشک معالج که به دنبال علائم سرطان است، بررسی می شود.  تصویر برداری سینه می تواند برای غربالگری یا اهداف تشخیصی استفاده شود. تعداد دفعاتی که باید تصویر برداری سینه داشته باشید بستگی به سن و خطر ابتلا به سرطان پستان دارد.
 
ماموگرافی غربالگری
ماموگرافی غربالگری برای تشخیص تغییرات پستان در زنانی که علائم و یا ناهنجاری های جدید پستان دارند استفاده می شود.

هدف از انجام ماموگرافی غربالگری این است که قبل از توجه به علائم بالینی، سرطان را تشخیص داده شود.
 
ماموگرافی تشخیصی
از ماموگرافی تشخیصی برای بررسی تغییرات مشکوک مانند یک توده جدید پستان، درد پستان، ظاهر غیرمعمول پوستی، ضخیم شدن نوک پستان یا ترشح نوک پستان استفاده می شود. همچنین برای ارزیابی یافته های غیر طبیعی در ماموگرافی غربالگری استفاده می شود. ماموگرام تشخیصی شامل تصاویر اضافی ماموگرافی است.

سن ایده آل برای شروع غربالگری سرطان پستان وجود ندارد. علاوه بر این، متخصصان و سازمان های پزشکی در مورد اینکه چه زمانی زنان باید به طور منظم ماموگرافی را شروع کنند یا اینکه چه مدت آزمایشات باید تکرار شود نظر یکسانی ندارند. در مورد عوامل خطر، ترجیحات و مزایا و خطرات غربالگری با پزشک خود مشورت کنید. با هم، می توانید تصمیم بگیرید که برنامه غربالگری ماموگرافی برای شما بهترین برنامه است.1

ماموگرافی و فواید انجام آن

فواید انجام ماموگرافی

-توانایی پزشک را در تشخیص توده های کوچک افزایش می دهد. وقتی بیماری سرطان در مراحل ابتدایی می باشد امکانات و شرایط درمانی متعدد و بیشتری وجود دارد و احنمال درمان کامل بیماری بسیار بالاست.

-استفاده ازماموگرافی تشخیص رشد غیر طبیعی بافت درون مجاری شیری ( به نام سرطان داخل مجرایی ) را امکان پذیر می کند. این تومورهای سرطانی در صورتیکه در مراحل اولیه جراحی و خارج شوند آسیب چندانی به فرد نمی رسانند . ماموگرافی تنها روش ثابت شده تشخیص دقیق این تومورهاست و برای تشخیص انواع سرطان های پستانی شاملcarcinoma invasive lobular و invasive ductal carcinoma استفاده می شود .

- پس از انجام آن در بدن فرد اشعه باقی نمی ماند .

- معمولا در محدوده تشخیصی هیچ گونه اثر سویی در بدن فرد ندارد.2
 

چه اتفاقی در طول ماموگرافی رخ می دهد؟

پس از اینکه از کمر به بالا لباس ها و گردنبند خود را درآوردید، تکنسین به شما یک لباس مخصوص می دهد که از جلو گره می خورد. بسته به امکانات آزمایشی، ممکن است در طول ماموگرافی ایستاده یا نشسته باشید.

هر سینه بر روی صفحه اشعه ایکس صاف قرار می گیرد. سپس کمپرسور بر سینه فشار وارد می کند تا بافت را صاف کند. این یک تصویر واضح تری از پستان را فراهم می کند. ممکن است لازم باشد نفس خود را برای هر عکس حبس کنید. ممکن است مقدار کمی فشار یا ناراحتی احساس کنید اما معمولا کوتاه است.

در طول فرایند، پزشک شما تصاویر را همانطور که ساخته شده است، بررسی خواهد کرد. اگر چیزی مشخص نباشد یا نیاز بیشتری به توجه داشته باشد ممکن است عکس های اضافی که زوایای مختلف را نشان می دهند، تجویز کند. اگر این عمل به طور مداوم اتفاق بیوفتد نباید باعث ناراحتی و یا وحشت شما شود.

گاهی اوقات ماموگرافی دیجیتال در صورت وجود موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرد. اینها مخصوصا برای زنان کمتر از 50 ساله که معمولا سینه های متراکم تر نسبت به زنان مسن تر دارند، مفید است.

یک ماموگرام دیجیتال اشعه ایکس را به یک تصویر الکترونیکی از سینه تبدیل می کند که بر روی کامپیوتر ذخیره می شود. تصاویر بلافاصله قابل مشاهده هستند، بنابراین رادیولوژیست شما مجبور نیست که منتظر تصاویر باشد. این رایانه هم چنین می تواند به پزشک شما کمک کند تا تصاویری را که ممکن است در یک ماموگرام ساده دیده نشود مشاهده کند.3
 

خطرات ماموگرافی

خطرات و محدودیت های ماموگرافی شامل موارد زیر است:

ماموگرافی ها شما را در معرض تابش با دوز کم قرار می دهند. مقدار دوز بسیار کم است، اما برای اکثر خانم ها فواید ماموگرام منظم از خطرات ناشی از میزان پرتودرمانی بیشتر است.
 
دقت ماموگرافی
صحت روش تا حدودی به تکنیک مورد استفاده و تجربه و مهارت رادیولوژیست بستگی دارد. عوامل دیگر مانند سن و تراکم پستان ممکن است منجر به ماموگرام منفی کاذب یا مثبت کاذب شود.
 
تفسیر ماموگرافی
پستان زنان جوانتر از غدد و رباط های بیشتری نسبت به زنان مسن برخوردار است، در نتیجه بافت سستی متراکم ایجاد می شود که می تواند علائم سرطان را مبهم کند. با افزایش سن، بافت پستان چاق تر می شود و غدد کمتری دارند، و تفسیر و تشخیص تغییرات در ماموگرافی ها را آسان تر می کند.
 
 آزمایشات جانبی با مامو گرافی
در بین زنان در هر سنی، حدود 10 درصد ماموگرافی ها به آزمایش های جانبی نیاز دارند، از جمله آزمایش های تصویربرداری جانبی مانند سونوگرافی، و یک روش (بیوپسی) برای برداشتن نمونه ای از بافت پستان برای آزمایش های آزمایشگاهی امکان دارد نیاز باشد. با این حال، بیشتر یافته های غیر طبیعی که در ماموگرافی ها تشخیص داده می شوند، سرطان نیست. ا

گر به شما گفته شود که ماموگرافی شما غیر طبیعی است، رادیولوژیست شما می خواهد آن را با ماموگرافی های قبلی مقایسه کند. اگر ماموگرافی داشته اید در جاهای دیگر انجام شود، رادیولوژیست از شما درخواست می کند که آنها را به مرکز رادیولوژی ارسال کنید تا آنها با ماموگرافی فعلی مقایسه شود.
 
غربالگری ماموگرافی نمی تواند همه سرطان ها را تشخیص دهد
برخی از سرطان های تشخیص داده شده با معاینه فیزیکی ممکن است درتصویر دیده نشوند. سرطان ممکن است بسیار ناچیز باشد یا در ناحیه ای باشد که مشاهده آن با تست فوق مانند زیر بغل دشوار است.
 
همه تومورهای یافت شده توسط ماموگرافی قابل درمان نیستند
انواع خاصی از سرطان ها آسیب زننه هستند، به سرعت رشد می کنند و در قسمت های دیگر بدن انتشار می یابند.1

ماموگرافی و فواید انجام آن

چگونه می توانم خود را برای ماموگرافی آماده کنم؟

شما باید در روز انجام ماموگرافی خود دستورات خاصی را دنبال کنید. شما نمی توانید از دئودورانت ها، پودرهای بدن یا عطرها استفاده کنید. همچنین، نباید هیچ پماد یا کرم را به سینه یا زیر بغل خود بمالید. این مواد می توانند تصاویر را منحرف کنند یا مشابه کلسیفیکاسیون ها یا رسوبات کلسیم دیده شوند ، بنابراین مهم است که از آنها اجتناب کنید.

اگر باردار یا شیرده هستید، قبل از آزمایش، رادیولوژیست خود را مطلع سازید.

به طور کلی، شما نمی توانید در این زمان ماموگرافی غربالگری انجام دهید، اما در صورت لزوم، پزشک شما می تواند سایر روش های غربالگری مانند اولتراسوند را توصیه کند.3

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.drvahabaghai.com
3.www.drdr.ir
نسخه چاپی