کوهوش سیاه و خواص درمانی آن

کوهوش سیاه چیست؟

به کوهوش سیاه، ریشه مارپیچ و یا bugbane هم می‌گویند و در واقع یک ریشه درمانی است که برای علائم و عوارض هورمونی خانم‌ها بکار می‌رود و علائمی را مثل سندروم پیش از قاعدگی (PMS)، انقباضات قاعدگی و یا علائم یائسگی را درمان می‌کند. کوهوش سیاه شامل مواد شیمیایی گیاهی است که بر سیستم درون ریز اثر دارند. اما اینکه چگونه بر سیستم درون ریز انسان اثر دارند مشخص نیست.

یکی از اجزای اصلی کوهوش سیاه، اسید فوکینولیک بوده که ترکیبی است که دارای خواص استروژن است. طرفداران این گیاه ادعا می‌کنند که مصرف این گیاه برای زنان مفید است زیرا آنها در پی کاهش سن با کاهش میزان استروژن روبه رو هستند که یک عامل کلیدی در ایجاد علائم یائسگی است.

Cohosh  سیاه گاهی اوقات به عنوان یک جایگزین طبیعی برای درمان هورمون است. این دارو به عنوان یک درمان طبیعی برای تعدادی از علائم مرتبط با یائسگی، از جمله گرگرفتگی، تعریق شبانه، اختلالات خلقی و خشکی واژن استفاده می‌شود.

علاوه بر این، کوهوش سیاه و سفید گاهی اوقات برای درمان بی نظمی قاعدگی و کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.1
 

نحوه مصرف کوهوش چگونه است ؟

شما می‌توانید کوهوش سیاه را در غالب قرص‌های ۲۰ میلی گرمی که دو بار در روز باید مصرف شوند، دریافت کنید.

کوهوش سیاه به صورت ریشه، عصاره و رنگ غذایی هم در دسترس است.

تنها اثر جانبی‌ای که هنگام مصرف منظم کوهوش سیاه دیده شده است، ناراحتی‌های معده است.

اما کوهوش سیاه ممکن است اثرات کبدی هم داشته باشد. بنابراین تحقیقات زیادی مورد نیاز است تا بتوان از کوهوش سیاه برای درمان‌های بلند مدت مطمئن شد.2

کوهوش سیاه و خواص درمانی آن

عملکرد بلک کوهوش چگونه است؟

ریشه کوهوش سیاه حاوی چندیدن ترکیب شیمیایی می باشد که می تواند تاثیرات درمانی داشته باشد.

برخی از این ترکیبات شیمیایی بر سیستم ایمنی تاثیر گذاشته و از بدن در برابر ابتلا به بیماری ها دفاع می کنند. همچنین ممکن است در کاهش التهاب موثر باشند. 

برخی دیگر از ترکیبات شیمیایی موجود در ریشه کوهوش سیاه می توانند در عملکرد مغز و اعصاب نقشی مشابه سروتونین داشته باشند. 

کوهوش سیاه همچنین اثری مشابه هورمون زنانه "استروژن" دارد. استروژن تاثیرات مختلفی در بخش های متفاوت بدن دارد و می تواند در هر مرحله از زندگی افراد، اثرات متفاوتی داشته باشد. کوهوش سیاه نباید به عنوان استروژن گیاهی یا جایگزین استروژن تصور شود بلکه این گیاه در بعضی از افراد عملکردی، مشابه استروژن دارد.3
 

فواید سلامتی

 
یائسگی
تحقیقات نشان می دهد که عصاره کوهوش سیاه به صورت خوراکی علائم ناشی از یائسگی را کاهش می دهد. بیشتر این تحقیقات بر محصولی به نام رمیفمین که در ساخت آن از کوهوش سیاه استفاده شده است، صورت گرفته.

برخی مطالعات نشان می دهد تاثیر کوهوش سیاه بر علائم یائسگی مانند درمان هورمونی است. 

نتایج یک مطالعه بر روی 80 زن که در دوران یائسگی خود، علائم گرگرفتگی را تجربه می کردند نشان داد، مصرف 20 میلی گرم کوهوش سیاه در 8 هفته باعث بهبود گرگرفتگی شد.

مطالعه 3 ماهه دیگری بر 224 زن یائسه نشان داد که مصرف روزانه 40 میلی گرم کوهوش سیاه می تواند فیبروم های رحمی را تا 30% کاهش دهد.

همچنین این گیاه می تواند در مدیریت وزن زنان یائسه نقش داشته باشد، زیرا یائسگی باعث کاهش استروژن شده و احتمال چاقی را بالا می برد.
 
باروری
تحقیقات اخیر نشان می دهد که دریافت 120 میلی گرم عصاره کوهوش سیاه به  همراه 150 میلی گرم کلومیفن سیترات می تواند احتمال باروری را در مقایسه با کلومیفن به تنهایی افزایش دهد.

مصرف کوهوش سیاه می تواند شانس باروری را افزایش دهد، در مطالعات انجام شده باعث افزایش احتمال بارداری و افزایش تخمک گذاری در زنان نابارور شده است.
 
سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
مکمل حاوی کوهوش سیاه در افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، می تواند در تنظیم چرخه های قاعدگی کمک کننده باشد.

به طور کلی کوهوش سیاه در تنظیم چرخه قاعدگی، بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی (PMDD) موثر است.

کوهوش سیاه و خواص درمانی آن
 
سردرد میگرنی 
تحقیقات اخیر نشان می دهد دریافت 25 میلی گرم از عصاره کوهوش سیاه به همراه 75 میلی گرم عصاره سویا 2 بار در روز برای 24 هفته احتمال وقوع سردرد های میگرنی را کاهش می دهد.    
 
آرتروز
تحقیقات نشان می دهد که دریافت محصولات خاص حاوی کوهوش سیاه در کنار سایر ترکیبات موثر در بهبود آرتروز، به صورت روزانه برای 2 ماه می تواند برای بهبود درد در افراد مبتلا به آرتروز و روماتیسم مفصلی موثر باشد.
 
ضعف و شکنندگی استخوان(پوکی استخوان)
با توجه به شواهد و مدارک کوهوش سیاه برای معالجه یا پیشگیری از پوکی استخوان می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

مطالعه دیگری نشان می دهد محصولات حاوی 40 میلی گرم عصاره کوهوش سیاه  برای 3ماه، تشکیل استخوان را در دوران یائسگی افزایش داده  و تجزیه استخوان را کاهش می دهد.3
 

عوارض جانبی مصرف کوهوش سیاه چیست؟

Cohosh سیاه همراه با عوارض جانبی به طور کلی خفیفی است، اما برخی از آنها جدی‌تر از دیگران است. یکی از عوارض جانبی مهم آسیب کبدی است.

اگر سابقه اختلالات کبدی دارید، از Cohosh سیاه استفاده نکنید. همچنین اگر علائمی دارید که می‌تواند مشکل کبد، مانند درد شکم، زردی یا ادرار تیره رنگ را نشان دهد، از آن اجتناب کنید.

سایر عوارض جانبی کوهوش سیاه شامل موارد زیر می‌شود

ناراحتی معده

سرگیجه

سردرد

حالت تهوع

استفراغ

فشار خون پایین

تغییر در ریتم قلب

گیاه کوهوش سیاه در خانواده‌ای مشابه گیاه Buttercup است، بنابراین افرادی که آلرژی به این گیاهان دارند نباید Cohosh سیاه را امتحان کنند.1
 

منع مصرف 

 
بیماری کبدی
به طور دقیق مشخص نیست که آیا کوهوش سیاه می تواند باعث آسیب به کبد شود یا خیر. تا زمان بیشتر مشخص شدن تاثیر کوهوش سیاه بر کبد، افرادی که دچار آسیب کبدی هستند و علائمی مانند زرد شدن پوست و چشم ها، خستگی غیر طبیعی و ادرار تیره دارند، نباید مکمل کوهوش سیاه را مصرف کنند. همچنین افرادی که مبتلا به بیماری های کبدی هستند باید از مصرف عصاره این گیاه اجتناب کنند.

کوهوش سیاه و خواص درمانی آن
 
بارداری و شیردهی
مصرف کوهوش سیاه در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود (در دوران بارداری ممکن است باعث سقط جنین شود).
 
سرطان سینه
این نگرانی وجود دارد که کوهوش سیاه می تواند سرطان سینه را وخیم تر کند.

زنانی که به سرطان سینه مبتلا هستند یا کسانی که در گذشته مبتلا بوده اند و زنانی که ریسک بالای ابتلا دارند باید از مصرف بلک کوهوش خودداری نمایند.

در شرایط حساس به هورمون ها مانند آندومتریوز، فیبروم ها، سرطان تخمدان، سرطان رحم: کوهوش سیاه تا حدودی مانند هورمون زنانه استروژن در بدن عمل می کند و با توجه به این موضوع در شرایط خاص می تواند اثر منفی داشته باشد و باید از مصرف آن خودداری شود.
 
پیوند کلیه
 دریافت محصولات حاوی کوهوش سیاه می تواند با پس زدن پیوند کلیه ارتباط داشته باشد. دلیل ارتباط این پس زدن با کوهوش سیاه ناشناخته است ولی تا زمان دریافت اطلاعات بیشتر، افرادی که پیوند کلیه انجام داده اند باید از مصرف کوهوش سیاه خودداری نمایند.
 
کمبود پروتئین S
در افرادی که دچار کمبود پروتئین S هستند، احتمال لخته شدن خون بالا است. مصرف کوهوش سیاه می تواند باعث افزایش احتمال لخته شدن خون شود. افرادی که دچار این نقص هستند باید از مصرف کوهوش سیاه خودداری نمایند.3

پینوشتها
1.www.mosbatesabz.com
2.www.sepandjam.ir
3.www.darukade.com
نسخه چاپی