علت شکستن ناخن ها و راه جلوگیری و تقویت آن ها با مواد طبیعی
ناخن ها نقش مهمی در زیبایی دست ها دارند و داشتن ناخن هایی سالم و زیبا باعث افزایش اعتماد به نفس افراد می شود.ناخن ها نقش مهمی در زیبایی و آراستگی دارند به همین دلیل امروزه توجه ویژه‌ای به سلامت ناخن ها می‌شود تا بتوان زیبایی آن‌ها را تضمین کرد. برخلاف تصور عمومی کلسیم تنها ۱ درصد از مواد تشکیل دهنده‌ی ناخن‌ها را شامل می‌شود بنابراین کمبود آن تاثیر چندانی بر شکننده شدن ناخن‌‌ها ندارد.
 

ناخن ها از چه چیزی ساخته شده اند؟

ناخن ها از لایه های کراتین و هم چنین پروتئینی ساخته شده اند که مو از آن ساخته شده است.ناخن از تخت ناخن محافظت می کند. رشد ناخن از پایین ناحیه پوست انجام می شود.ناخن های سالم ظاهری روشن و نرم دارند.اگر درباره هر گونه تغییر در ناخن هایتان نگران هستید، با پزشک مشورت کنید.

علت شکستن ناخن ها و راه جلوگیری و تقویت آن ها با مواد طبیعی

شکننده شدن ناخن ها علل مختلفی دارد که به چند مورد از این موارد اشاره می کنیم:

کمبود های تغذیه

کمبود برخی ریز مغذی‌ها از جمله آهن، روی (زینک)، ویتامین‌های A , B , C , D , E  می‌تواند باعث شکننده شدن ناخن‌ها و پوسته پوسته شدن کناره‌های ناخن شود.
 

برای جلوگیری از شکنندگی ناخن پروتئین فراموش نشود

کمبود پروتئین، خود را به صورت یک نوار سفیدرنگ در عرض ناخن نشان می دهد. ناخن ها بیشتر از پروتئین ساخته شده اند، بنابراین برای اینکه ناخن هایی بلند، قوی و جذاب داشته باشید باید روزانه به مقدار مناسب پروتئین مصرف کنید. کراتین، عنصر اصلی مو و ناخن، از آمینواسیدها به خصوص سیستئین ساخته شده است. با این وجود به این معنا نیست که شما به مکمل های سیستئین نیاز دارید.

خوردن منابع پروتئینی متنوع می تواند به شما این اطمینان را بدهد که برای داشتن ناخن هایی سالم به اندازه کافی آمینو اسید مصرف کرده اید. حال این پروتئین به میزان قابل توجهی در ماهی قزل آلا، ماست و گردو وجود دارد. منابع دیگر پروتئین شامل ماهی، میگو، بوقلمون، مرغ، گوشت، سویا، تخم مرغ، آجیل و لبنیات است.
 

کمبود آب باعث شکنندگی ناخن می شود

یک آزمایش ساده برای تشخیص کمبود آب بدنتان این است که سطح ناخن را محکم فشار دهید تا ناخن از صورتی به سفید تغییر رنگ دهد. سپس ناخن را رها کنید و ببینید در چه زمانی به رنگ اولیه خود برمی گردد. اگر ناخن کمتر از دو ثانیه به رنگ اصلی اش باز نگردد، یعنی بستر ناخن دچار کمبود آب است. در طولانی مدت این کمبود آب باعث شکنندگی ناخن می شود؛ بنابراین برای حفظ سلامتی ناخن هایتان به مقدار کافی آب بنوشید.

علت شکستن ناخن ها و راه جلوگیری و تقویت آن ها با مواد طبیعی

با مصرف آهن شکنندگی ناخن ها را کاهش دهید

اگر آهن کافی دریافت نکنید، ناخن هایتان آن را نشان می دهد. کمبود آهن که در خانم ها رایج است سبب شکنندگی ناخن ها می شود؛ بنابراین کسانی که این مشکل را دارند باید غذاهای پرآهن مصرف کنند. همچنین منابع حیوانی آهن عبارت است از گوشت گاو، بوقلمون، اردک، مرغ، میگو و تخم مرغ. منابع گیاهی آهن سویا، عدس، لوبیا و سبوس است.

با مصرف ویتامین C می توانید به جذب آهن حیوانی در بدن کمک کنید؛ البته سعی کنید مواد غذایی غنی از آهن، روی، ویتامین B و گوگرد مصرف کنید، چون مواد غذایی پروتئینی که غنی از اسیدهای آمینه، ویتامین B و گوگرد هستند، سبب سخت و زیبا شدن ناخن هایتان می شوند.
 

کم خونی

کم خونی ناشی از فقر آهن یکی از انواع کم خونی است که به دنبال آن شکنندگی ناخن‌ها رخ می‌دهد‌.
 

هایپوتیروئیدی (کم کاری غده تیروئید)

 

مانیکور

انجام کارهای مختلف بر روی ناخن مانند مانیکور، پدیکور، کاشت ناخن، استفاده از ناخن مصنوعی و … سبب شکننده  شدن ناخن‌ها می شوند.

علت شکستن ناخن ها و راه جلوگیری و تقویت آن ها با مواد طبیعی

ناخن ها را در وقت مناسب کوتاه کنید

برای پیشگیری از شکنندگی ناخن ها باید آنها را در زمان مناسب کوتاه کنید. همیشه بعد از حمام ناخن های خود را بگیرید، چون آسیب کمتری به آن می رسد. در بقیه مواقع ناخن شکنندگی دارد و به سطح آن آسیب می رساند، ولی بعد از حمام، ناخن نرم است و نمی شکند.

علت شکستن ناخن ها و راه جلوگیری و تقویت آن ها با مواد طبیعی

پاک کردن بیش از حد لاک ناخن با استون

دقت کنید لاک زدن موجب شکننده شدن ناخن‌ها نمی‌شود بلکه حتی بعضی منابع ذکر کردهاند که موجب تقویت ناخن‌ها نیز می شود. ( مخصوصا برخی لاک‌ها مثل لاک‌های گیاهی)؛ ولی پاک کردن مرتب ناخن‌ها با استفاده از استون به دلیل خاصیت حلالیت که در آن هست موجب شکننده شدن ناخن‌ها می‌شود.
 

کاهش احتمال شکنندگی ناخن با پرهیز از لاک زدن

استفاده بیش از حد از لاک سبب خشکی و شکننده شدن ناخن ها می شود. لاک موجب می شود که سوراخ های سطح ناخن بسته شوند و ناخن با مشکل کمبود اکسیژن مواجه شود. بنابراین نزدن لاک در طولانی مدت همراه با رعایت بقیه اصول گفته شده می تواند باعث بهتر شدن وضعیت ناخن شود.
 
علت شکستن ناخن ها و راه جلوگیری و تقویت آن ها با مواد طبیعی

افزایش سن

شکننده شدن ناخن‌ها با افزایش سن افزایش می‌یابد و در خانم‌ها به دلیل نازک‌تر بودن ناخن‌ها این تغییر مشهودتر و بارزتر است.
 

وارد شدن آسیب های مداوم به ناخن‌ها

افرادی که برخی کارهایی که به ناخن ها آسیب وارد می کنند را به طور مداوم انجام می‌دهند ناخن‌های خود را در معرض آسیب جدی قرار می‌دهند. مثلا افرادی که دائما و هر روز با مواد شوینده تماس پوستی دارند.
 

بلند بودن ناخن ها

افرادی که ناخن‌هایی بلند دارند مسلما ناخن‌هایشان بیش از سایرین در معرض شکنندگی و آسیب قرار دارد.
 

تماس های شغلی

در برخی شغل‌ها هم‌چون نجاری، کفاشی و غیره، ناخن‌های فرد شاعل به دلیل انجام کارهای دستی در اثر سایش قرار دارند و دچار شکنندگی می‌شوند‌. همچنین مشاغلی هم‌چون پزشکان، جراحان و … که از مواد شوینده‌ی قوی استفاده می‌کنند به علت خاصیت حلالیتی که این مواد دارند، موجب آسیب به ناخن‌ها می‌شوند.
 

مشکلات و بیماری‌های پوست

مشکلات پوستی مختلف از جمله خشکی پوست، بیماری های قارچی و… سبب آسیب رساندن به ناخن هم می شوند.
 

جلوگیری از شکستن ناخن

ناخن‌هایتان را همواره چرب و مرطوب نگه دارید. برای این منظور می‌توانید از انواع روغن‌های گیاهی همچون روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن آووکادو، روغن تخم کتان، روغن هسته انگور و … همچنین از وازلین استفاده کنید. سعی کنید بعد از هر بار شست و شوی دست‌ها از این موارد برای ماساژ ناخن ها استفاده کنید.
 

جلوگیری از شکنندگی ناخن‌ها با کرم‌های مرطوب کننده

 کِرِم‌های مرطوب و نرم‌کننده برای جلوگیری از شکنندگی ناخن‌ها موثر است. برای اینکه ناخن هایی سالم داشته باشید، نیاز به این است که ناخن و پوسته اطراف آن را به صورت مرتب چرب کنید. به طور کلی بهتر است با استفاده از کرم های مرطوب کننده هر روز به ویژه در هوای سرد و خشک، ناخن ها را مرطوب کرده تا از شکنندگی آنها پیشگیری کنید.

طولانی مدت در محیط‌های سرد نمانید. اگر در مناطق سردسیری زندگی می‌کنید، سعی کنید همواره دستان خود را گرم نگه دارید.

در هنگام کار با مواد شوینده از دستکش استفاده کنید و به هیچ وجه دست‌ها در تماس مستقیم با مواد شوینده نباشند.

در هنگام استفاده از دستکش پلاستیکی ابتدا دستکش نخی بپوشید سپس روی آن از دستکش پلاستیکی استفاده کنید  یا از دستکش های پلاستیکی دو لایه که لایه داخلی آن پارچه ای است استفاده کنید. زیرا در هنگام کار با دستکش پلاستیکی دست ها عرق کرده و موجب نرم شدن ناخن‌ها و شکنندگی آن‌ها می‌شود.

اگر ناخن‌ها را به صورت چهارگوش کوتاه کنید کمتر شکننده و آسیب پذیر می شود.

علت شکستن ناخن ها و راه جلوگیری و تقویت آن ها با مواد طبیعی

علل شکنندگی ناخن ها:

شکنندگی ناخن ها با تشکیل یک شکاف در ناخن مشخص می شود. شکافته شدن ناخن می تواند افقی باشد، از نوک ناخن، یا عمودی، و شکاف در دو شکل. 
دلایل معمول شکستگی ناخن ها عبارتند از:

رطوبت:
رطوبت می تواند موجب ضعیف و ترد شدن ناخن ها شود.خود ناخن ترد می شود و شکستن، خم شدن، یا جدایی آسان تر می شود. 

کندن و یا جویدن ناخن ها:
بسیاری از مردم عادت دارند ناخنهای خود را گاز بگیرند. کندن یا گاز گرفتن معمولاً نتیجه یک مساله اضطرابی است.جویدن ناخن هایتان می تواند باعث ایجاد فشار به ناخن شود و منجر به شکسته شدن یا شکنندگی می شود.
 

شکستن ناخن و دلایل آن

جراحت:
جراحت، ممکن است یک علت احتمالی برای کنده شدن ناخن باشد. جراحت و ضعف می تواند با ناخن های مصنوعی هم اتفاق بیفتد. 

عفونت:
عفونت های قارچی، باکتریایی، یا قارچی در بستر ناخن می تواند بافت ناخن ها را تغییر دهد، که منجر به ناخن های ضعیف و شکننده می شود. 

پسوریازیس:
پسوریازیس می تواند هم پوست و هم ناخن ها را تحت تاثیر قرار دهد. پسوریازیس می تواند باعث سفت شدن، خرد شدن، یا انشعاب ناخن شود. تخمین زده می شود که تا 78 درصد از افرادی که پسوریازیس دارند، از مشکلات ناخنی رنج می برند.
 

بیماری های مرتبط با شکستن ناخن

بیماری ها:
بیماری های خاصی ممکن است موجب کاهش سلامتی ناخن شوند که می تواند منجر به شکسته شدن ناخن ها شود.بیماری هایی که ممکن است به شکنندگی ناخن ها کمک کنند، عبارتند از:

_بیماری های تیروئیدی
_بیماری کبدی
_بیماری های کلیوی
_سرطان پوست
 

شکستن جدی ناخن:

اگر شکستگی ناخن به تخت ناخن نفوذ کرده باشد، لازم است که به یک پزشک مراجعه کنید.ممکن است ناخن کنده شود و ممکن است به بخیه نیاز داشته باشد و اگر ناخنتان بتواند دوباره وصل شود، پزشک آن را با چسب یا بخیه دوباره متصل می کند. 

اگر علائم زیر را تجربه می کنید، حتماً با پزشک خود تماس بگیرید:

_ناخن های به رنگ آبی یا ارغوانی
_ناخن های کج شده
_شیارهای افقی
_یک رنگ سفید زیر ناخن هایتان
_ناخن های دردناک و رشد نکرده 
 

رژیم غذایی موثر بر سلامت ناخن ها

پروتئین: ماده‌ی اصلی موجود در ناخن‌ها نوعی پروتئین به نام کراتین است. بنابراین کمبود پروتئین در رژیم غذایی تاثیر بارزی بر سلامت ناخن‌ها می گذارد.

همان‌طور که می‌دانید گوشت قرمز و به مقدار کمتر از آن سایر انواع گوشت همچنین انواع حبوبات سرشار از پروتئین هستند.

مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین E و C: کمبود ویتامین C باعث کاهش سرعت رشد ناخن‌ها می‌شود همچنین سبب شکننده شدن ناخن‌ها و آسیب‌پذیری آن‌ها می‌شود زیرا ویتامین C  برای ساخت کلاژن که یکی از ارکان اصلی ناخن است لازم و ضروری است.

ویتامین E به جذب بهتر ویتامین C کمک می‌کند، همچنین چون باعث افزایش گردش خون به سمت ناخن‌ها و به دنبال آن اکسیژن‌رسانی بیشتر می‌شود، به رشد بهتر ناخن‌ها و سلامت آن‌ها کمک می‌کند.

ویتامین B: به طور کلی مصرف بیوتین و نیز سایر انواع ویتامین B برای سلامت پوست‌، مو و ناخن توصیه می‌شود و مانع شکنندگی و سست شدن ناخن‌ها می‌شود. متاسفانه با افزایش سن جذب این ویتامین از مواد غذایی کاهش می‌یابد بنابراین افراد باید از مکمل‌های ویتامین B استفاده کنند.

قارچ، غلات، زرده تخم مرغ، آرد سویا از جمله موادغذایی هستند که افراد برای دریافت ویتامین B می‌توانند از آن ها استفاده کنند.
 

طرز تهیه یک سالاد بسیار مفید برای حفظ سلامت ناخن ها

قارچ و گوجه و کلم بروکلی و اسفناج را خرد کنید و با مقداری عدس پخته شده مخلوط کنید. به آن چند قاشق روغن زیتون یا روغن کتان اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید مقداری آجیل نیز به آن اضافه کنید. سالاد تهیه شده را روزی چند بار مصرف کنید تا متوجه تاثیر شگرف این مواد شوید.

دقت کنید که نباید افراد انتظار داشته باشند که با مصرف یک بار از این سالاد یا رعایت رژیم غذایی ذکر شده فقط برای مثلا یک هفته سلامت ناخن هایشان را باز یابند. این موضوع امری است زمان‌بر که با رعایت طولانی مدت این نکات می توان به مقصود مورد نظر رسید.
 

سه راهکار طب سنتی برای استحکام ناخن

1- درمانگران طب سنتی هند، از شیره دانه های ذرت شیرین مرهمی می سازند که در مدت زمانی حدود 20 روز سستی و شکنندگی ناخن ها را درمان می کند.

برای تهیه این مرهم یا کرم گیاهی نیاز به یک فنجان دانه ذرت تازه و نصف فنجان شیر دارید. پیش از هر چیز دانه های ذرت را با کمک گوشت کوب بکوبید و کاملا له کنید. سپس آن را با شیر آغشته کرده و اجازه دهید به مدت یک ساعت در همین حال بماند تا به خوبی شیره دانه های ذرت با شیر مخلوط شود. سپس این مخلوط را از یک صافی رد کنید تا آماده استفاده شود.
 
ماساژ ناخن ها با این مخلوط و نگه داشتن سرانگشتان درون این مخلوط به مدت 20 دقیقه می تواند علاوه بر تامین ویتامین B مورد نیاز ناخن ها، آهن، گوگرد و کلسیم مورد نیاز آنها را تامین کرده و احتمال شکنندگی ناخن ها را به صفر برساند.
 
2- می توان به مقدار مساوی عسل، روغن بادام ، زرده تخم مرغ و نمک دریا را مخلوط کنید و ناخن ها را به مدت نیم ساعت در آن قرار دهید این کار احتمال شکنندگی ناخن ها را کاهش می دهد.
 
3- دو قاشق سوپخوری آب آناناس تازه را با دو قاشق غذاخوری زرده تخم مرغ و نصف قاشق چایخوری سرکه انگور مخلوط کنید و به مدت نیم ساعت ناخن ها را در آن قرار دهید، با این استحکام ناخن ها را افزایش داده و از شکستن آنها جلوگیری می کنید.


منبع: سایت دکتردکتر
سایت نمناک
سایت بیتوته
نسخه چاپی