در جستجو برای یافتن متخصص اطفال چه مواردی را بایستی در نظر گرفت؟
بایستی پیش از تولد فرزند خود به دنبال یافتن متخصص اطفال باشید. بهتر است جستجوی خود را در سه ماهه دوم بارداری (در زمان تزئین اتاق بچه و آماده شدن برای مرخصی زایمان) شروع کنید. جستجوی خود را در مراجعات خود به پزشک زنان و زایمان و از دوستان یا همکارانی که صاحب فرزند هستند شروع کنید، احتمالاً مادران گزینه های زیادی در این باره به شما ارائه می کنند. موقعیت مکانی یا محل قرارگیری مطب پزشک فاکتور مهمی به حساب می آید. به خاطر داشته باشید که حداقل هر یک ماه درمیان جهت ویزیت دوره ای سلامت کودک خود به پزشک مراجعه خواهید کرد (همچنین اگر کودک بیمار شود این مراجعات را خواهید داشت)، بنابراین محل قرار گیری مطب پزشک بایستی با محل زندگی شما تناسب داشته باشد. پزشک متخصص اطفال نقش اصلی را در زندگی خانوادگی شما ایفاء می کند، بنابراین اهمیت دارد پزشکی را پیدا کنید که به لحاظ شخصیتی با شما هماهنگ باشد. از آنجا که قرار است برای اولین بار صاحب فرزند شوید، سؤالات زیادی برای شما پیش می آید، بنابراین بایستی با شخصی که احساس راحتی با او دارید، کار کنید تا بتوانید سؤالات خود را مطرح سازید. ساعات اداری و قابلیت دسترسی به پزشک عامل مهم دیگری است. آیا می توانید در طول 24 ساعت تماس اضطراری با پزشک برقرار کنید؟ در صورت لزوم حداقل بایستی یک پرستار همراه با یک پزشک پشتیبان تمام وقت در دسترس وجود داشته باشند. با چندین پزشک قرار ملاقات گذاشته و آنقدر سؤال بپرسید تا  خیالتان آسوده شده و بتوانید به راحتی تصمیم بگیرید. برخی از کلینیک ها یا مطب های بزرگ جلسات گروهی اطلاعاتی را به طور مرتب در برنامه کار خود قرار داده اند به طوری که می توانید در این جلسات تمام پزشکان را ملاقات کرده و در خصوص سیاستهای کاری و روشهای درمانی آنها اطلاع کسب کنید. در  برخی مطب ها نیز برای شما قرار ملاقات خصوصی با پزشک و مشاوره با او  را ترتیب می دهند (بعضی از آنها ممکن است بابت این مشاوره مبلغی از شما درخواست کنند). بهتر است لیستی از سؤالات خود را از قبل آماده کنید به این دلیل که ممکن است از موضوع اصلی دور شده و سؤال اصلی و مهم خود را فراموش کنید. این کار همچنین می تواند در آینده برای مقایسه پزشکان با یکدیگر به کار شما آید. در این بخش سؤالات مهمی که بسیاری از والدین مطرح می کنند آورده شده است (بعضی از انها را شاید بخواهید خود از پزشک بپرسید و بعضی دیگر را برای خود یادداشت برداری کنید):
 
* ساعات کاری مطب به چه صورت است؟ آیا تعیین وقت ملاقات برای صبح زود، بعد از ظهر یا آخر هفته امکان پذیر است؟ این سؤال به ویژه برای والدینی که هر دو شاغل هستند اهمیت دارد.
 
* در این مطب کدامیک از بیمه های درمانی پذیرفته می شوند؟ همانطور که پیش از این عنوان کردیم، قرار است به طور مرتب به این مطب مراجعه کنید، بنابراین انتخاب مطبی که بیمه نامه شما را بپذیرد از جمله موارد کلیدی است. اکثر مطب ها می توانند فهرستی از انواع بیمه های درمانی مورد قبول خود را در اختیار شما قرار دهند.
 
* چنانچه پزشک مورد نظر برای مطب یا کلینیک بزرگی کار می کند، آیا می توانید شخصاً او را ملاقات کنید یا احتمال دارد در هر ویزیت یکی از همکاران او را ملاقات نمایید؟
 
* متوسط زمان ویزیت های مربوط به بررسی  دوره ای سلامت کودک چقدر است؟ (این زمان بایستی چیزی حدود 15 دقیقه باشد).
 
* فضای کلی مطب چگونه است؟ آیا قدیمی و  کهنه است یا جدید و راحت؟
 
* آیا کارکنان آنجا با روی باز با مراجعه کنندگان برخورد کرده و به آنها کمک می کنند؟ به اتاق انتظار نگاهی بیندازید. اگر بیش از حد شلوغ است، ممکن است مطب همیشه این اندازه شلوغ باشد و مجبور باشید زمان زیادی را در هر مراجعه منتظر بمانید.
 
* اگر سؤالی برایتان پیش آید چه باید بکنید؟ آیا یک پرستار یا دستیار پزشک برای پاسخگویی سریع به تماس شما در ساعات کاری یا به هنگام شب در دسترس می باشد؟
 
* میانگین زمان پاسخ به تماس شما چه اندازه است؟ به این معنا که چه مدت طول می کشد تا پاسخ خود را دریافت کنید؟ حتماً در این باره مطمئن شوید چرا که قرار است تماس زیادی با آنها داشته باشید و این امر می تواند رابطه شما با پزشک را بهتر ساخته یا به طور کامل آن را از بین ببرد.
 
* اهداف پزشک در خصوص مسائلی مانند ختنه، واکسیناسیون دوره ای، شیردهی و استفاده از دارو چه می باشند؟ به این دلیل که اغلب در بسیاری از زمینه های سلامت کودکان اختلاف نظر وجود دارد، بهتر است با پزشکی کار کنید که تمایل داشته باشد هر دو جنبه یک مسئله را با شما درمیان گذاشته و برایتان توضیح دهد تا بتوانید برای فرزند خود بهترین تصمیم را بگیرید.
 
* آیا مطب اطلاعاتی در زمینه شیردهی یا استفاده از شیر مادر در اختیار شما قرار می دهد؟ اگر قصد ندارید از شیر خود کودکتان را تغذیه کنید (یا قصد دارید برای مدت زمان محدودی فرزند خود را شیر بدهید) اطمینان حاصل کنید که متخصص اطفال از تصمیم شما حمایت می کند.
 
* در صورتی که موقعیتی اضطراری پیش آمد چه باید بکنید؟ پزشک در کدام بیمارستان شما را می پذیرد؟ بررسی کنید ببینید آیا بیمارستان مورد نظر نیز بیمه درمانی شما را می پذیرد یا خیر.
 
* و آخر آنکه آیا پزشک دارای مجوز طبابت است؟
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی