چگونه از بروز اضطراب جدایی در کودک جلوگیری کنیم؟
به یاد داشته باشید که اضطراب جدایی امری است طبیعی و ممکن است از 8 تا 14 ماهگی شروع شود. جسیکا مرسر یانگ (Jessica Mercer Young) دارای مدرک دکترا و دانشمند تحقیقاتی مرکز توسعه آموزش واقع در نیوتون ام ای (Newton,MA) عنوان می کند که: «زمان و شدت اضطراب جدایی ممکن است در کودکان مختلف متفاوت باشد». «کمی اضطراب ناشی از دور شدن از مادر کاملاً طبیعی است». در ادامه به چند راهکار برای آسان ساختن این جدایی اشاره شده است.
 

کوتاه ساختن مدت زمان دوری از کودک

در صورت امکان برای شروع، کودک را برای مدت زمان کوتاهی نزد مراقب گذاشته و او را ترک کنید. هنگامی که به دوری از شما عادت کرد و شروع به درک این موضوع نمود که همیشه پس از این جدایی مجدداً بازمی گردید، آنگاه می توانید زمان جدایی را بیشتر کنید.
 

ایجاد نوعی عادت به هنگام جدایی از کودک

 والدین می توانند به دلبند خود با ایجاد نوعی عادت خداحافظی به هنگام جدا شدن از او کمک کنند. قبل از جدایی برایش کمی آواز بخوانید، او را بغل کنید و ببوسید و درست قبل از آنکه محل را ترک کنید برایش دست تکان دهید. هرآنچه در این زمینه به شما کمک می کند را یافته و به طور مرتب از آنها کمک بگیرید و سعی نکنید زمان جدایی را طولانی سازید به این دلیل که می تواند اضطراب کودک را تشدید سازد.
 

یافتن شخصی قابل اعتماد

می توانید با درک این موضوع که کودک خود را نزد شخصی قابل اعتماد گذاشته و از او دور شده اید، نخستین جدایی از دلبندتان را برای خود آسان تر سازید. از قبل و پیش از فرا رسیدن موعد جدایی شروع کنید به دنبال شخصی مورد اعتماد مانند خواهر، مهد کودک یا پرستار کودک بگردید (بعضی از مادران از زمان بارداری این کار را شروع می کنند). شما به وقت کافی برای مصاحبه با افراد واجد شرایط، تماس با مراکز و بررسی هرگونه نگرانی نیاز دارید.
 

قرار دادن شئ یا اسباب بازی مورد علاقه کودک نزد او به هنگام جدایی

چنانچه کودک شما قرار است در مهد کودک یا خانه خواهرتان بماند، حتماً شئ مورد علاقه او مانند عروسک پارچه ای یا پتویی که با آن راحت است را نزد کودک گذاشته تا احساس کند در خانه حضور دارد.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی