همه چیز راجع به سکسکه نوزاد

آیا سکسکه کردن در نوزاد اتفاقی معمولی است؟

سکسکه های نوزاد تازه متولد شده توسط اسپاسم های انعکاسی عضله دیافراگم ایجاد می شود که پایه قفسه دنده را تشکیل می دهد و به تنفس او کمک خواهند کرد.

سکسکه آن ها معمولاً حدود یک دقیقه تا چند ساعت ادامه دارند اما کاملاً بی ضرر و همچنین بدون درد هستند. هنگامی که سیستم اندام کودک به بلوغ برسد، سکسکه های او نیز به طور طبیعی کاهش می یابد. دلایل مختلفی وجود دارد که کودکان سکسکه می کنند.1
 

دلایل وقوع سکسکۀ نوزادی

نوزادان و کودکان بیشتر مستعد سکسکه هستند، حتی در درون رحم مادر و گاهی حتی از شش هفته پس از لقاح. اما سکسکه معمولاً موضوع نگران‌کننده‌ای نیست و حتی می‌تواند نشانۀ سلامت ساقۀ مغز نوزاد باشد. سکسکه ممکن است از یک دقیقه تا بیش از یک ساعت طول بکشد، اما هیچ آسیبی به نوزاد نمی‌رساند. در واقع به نظر می‌رسد برخی نوزادان از آن شگفت‌زده و سرگرم می‌شوند.

سکسکهٔ نوزاد یکی رفلکس‌های طبیعی است که پدر و مادر باید در مورد آنها بدانند، اما نیازی به احساس خطر نیست. سکسکه به احتمال زیاد پس از یک وعده تغذیه یا زمانی که کودک هیجان‌زده می‌شود رخ می‌دهد. با رشد و بلوغ ارگان‌های داخلی بدن نوزاد، شدت و فراوانی سکسکه کاهش می‌یابد.

سکسکه هیچ ارتباطی با تنفس ندارد، بلکه ناشی از انقباضات ناگهانی دیافراگم به علت التهاب یا تحریک آن عضله است. برخی متخصصان طب اطفال بر این باورند که سکسکۀ نوزاد معمولاً با تغذیه شیر مادر، تغذیه با شیر خشک، غذاهای دیگر یا با افت درجه حرارت که باعث می‌شود کودک احساس سردی کند ایجاد می‌شود. سکسکه بی‌ضرر تلقی می‌شود، مگر اینکه به قدری ادامه یابد که در تغذیه و خواب منظم نوزاد تداخل ایجاد کند.

نوزادان مبتلا به بیماری ریفلاکس اسید معده به مری نیز ممکن است بیشتر مستعد سکسکهٔ توأم با استفراغ، سرفه و تحریک‌پذیری باشند. چنین رفتاری باید با پزشک در میان گذاشته شود. همچنین حملات بسیار مکرر سکسکهٔ غیرقابل کنترل، به ویژه پس از یک سالگی باید به پزشک اطلاع داده شود. اگرچه سکسکه به ندرت نشانه‌ای از یک بیماری جدی‌تر است، اما احتیاط در این مورد لازم است.2

همه چیز راجع به سکسکه نوزاد

چه موقع سکسکه نوزاد نگران‌کننده است؟

نوزادان زیر ۱۲ ماه، بارها سکسکه می‌کنند. این سکسکه‌ها حتی وقتی در رحم مادر هستند هم رخ می‌دهد. اما اگر کودک‌تان بارها دچار سکسکه می‌شود، به‌ویژه وقتی که ناراحت و آشفته است، بهتر است با پزشک‌ اطفال مشورت کنید. ممکن است سکسکه‌های او ناشی از نوعی بیماری باشد.

همچنین اگر سکسکه‌های نوزاد، آن‌قدر زیاد است که خواب او را مختل می‌کند و این وضعیت حتی پس از تولد یک‌سالگی‌اش ادامه دارد، حتما او را نزد پزشک ببرید.

باید به این مسئله توجه کنید که بیشتر پزشکان، بسیاری از درمان‌های سکسکه، مثل ترساندن کودک و بیرون کشیدن شدید و ناگهانی زبان او را توصیه نمی‌کنند. این روش‌ها نه‌تنها به نوزادان کمک نمی‌کند، بلکه ممکن است به آنها صدمه هم بزند.3
 

روش های پیشگیری از سکسکه نوزادان

از آن جایی که سکسکه کودک محرک های مختلفی دارد، اجتناب از آن ها بسیار مشکل است. با این حال، چند راهکار وجود دارد که می توانید انجام دهید تا احتمال سکسکه کردن را کاهش دهید :
 
1- کودک را در هنگام تغذیه به حالت صحیح قرار دهید
همیشه کودک را در حالت ایستاده قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که حداقل 20-30 دقیقه او را در یک وضعیت نگه دارید. این باعث می شود عضله دیافراگم در موقعیت طبیعی خود قرار گرفته و حساسیت به اسپاسم یا انقباضات کاهش یابد.

به آرامی پشت کودک را ماساژ دهید تا باعث آروغ زدن شود زیرا این امر می تواند هوای بلعیده شده در طول تغذیه را کاهش دهد. این امر علاوه بر کمک به دیافراگم آن را به حالت آرامش قرار می دهد و در نتیجه از بروز سکسکه جلوگیری خواهد شد.
 
2- تغذیه با شیر مادر
ورود هوای اضافی به معده از طریق شیر مادر نسبت به تغذیه از طریق شیشه شیر کمتر است. با این حال، نوزادان شیرخوار باید بطور صحیح و ایمن نوک سینه را بمکند تا از ورود هوا جلوگیری شود که این کار و وظیفه بر عهده شما است.
 
3- ماساژ پشت
ماساژ دادن پشت کودک به طور مرتب در حالت ایستاده باعث می شود تنش روی عضلات دیافراگم کاهش یابد و آرام شود. پشت کودک را با حرکت دایره ای به آرامی ماساژ دهید تا به گردن آن ها برسید.
 
4- آروغ کودک را بگیرید
این یکی از بهترین روش های جلوگیری از سکسکه نوزاد است. در بین تغذیه، حتما آروغ او را بگیرید تا از هوای جمع شده در شکم خلاص شود. توصیه می شود بعد از شیردهی، کودک را در حالت عمودی قرار داده و فقط پشت او را مالش دهید.
 
5- تغذیه کودک هنگامی که آرام است
کودک را هنگامی که شروع به گریه کردن کرده است تغذیه نکنید، زیرا این امر می تواند منجر به بلع بیش از حد هوا در هنگام گریه شود.
 
6- فعالیت های سرگرم کننده انجام دهید
به فعالیت هایی که نیاز به تحرک جسمی با کودک دارد بپردازید.
 
7- سعی کنید به یکباره کودک خود را زیاد تغذیه دهی نکنید
در صورت لزوم، وعده های غذایی کوچکتر را در فواصل زمانی مکرر به کودک خود بدهید. حداقل در طول هر وعده غذایی 2-3 ساعت فاصله دهید و آروغ کودک را بگیرید تا از تجمع هوا در شکم آنها جلوگیری کنید.1
 

راه‌های درمان سکسکه نوزاد

 
۱. کاری کنید تا نوزادتان آروغ بزند
وقتی به نوزاد شیر می‌دهید و او شروع به سکسکه می‌کند، دیگر به او شیر ندهید و کمک کنید تا آروغ بزند. آروغ زدن باعث می‌شود گازهای اضافی که موجب سکسکه می‌شوند، برطرف شوند. وقتی نوزاد را در حالت ایستاده قرار دهید، آروغ به درمان سکسکه کمک می‌کند. بنابه توصیه متخصصان آکادمی پزشکی اطفال آمریکا، بگذارید پس از این‌که نوزادتان ۶۰ تا ۹۰ میلی‌لیتر شیر (با شیشه) خورد، آروغ بزند. اما اگر نوزادتان، شیر خودتان را می‌خورد، پس از خوردن شیر از هر سینه، او را وادار به آروغ زدن کنید.

وقتی نوزاد شروع به سکسکه می‌کند، کمر او را بمالید. هرگز به کمر او ضربه نزنید یا نیروی زیاد وارد نکنید.

همه چیز راجع به سکسکه نوزاد
 
۲. از پستانک استفاده کنید
سکسکهٔ نوزاد همیشه هنگام شیر خوردن شروع نمی‌شود. وقتی نوزادتان بی‌دلیل شروع به سکسکه می‌کند، پستانک او را در دهانش بگذارید تا دیافراگم او در حالت آرامش قرار بگیرد و جلوی سکسکه‌های متعدد را بگیرد.
 
۳. بگذارید سکسکه‌ها خودبه‌خود برطرف شوند
بیشتر مواقع سکسکهٔ نوزاد خودبه‌خود رفع می‌شود. اگر این سکسکه‌ها برای نوزادتان زحمتی به وجود نمی‌آورند، اجازه دهید تا دوره‌اش بگذرد.

اگر هم سکسکهٔ نوزادتان رفع نشد، با پزشک مشورت کنید. گاهی اوقات در موارد نادر، سکسکه می‌تواند علامت نوعی بیماری باشد.
 
۴. به نوزاد شربت گرایپ واتر (gripe water) بدهید
اگر سکسکه، نوزادتان را آزار می‌دهد، شاید بهتر باشد که به او کمی گرایپ واتر بدهید. شربت گرایپ واتر ترکیبی از گیاهان دارویی و آب است. این شربت بیشتر برای درمان کولیک و ناراحتی‌های روده‌ای دیگر استفاده می‌شود.

از برخی گیاهان موجود در این شربت می‌توان به زنجبیل، رازیانه و دارچین اشاره کرد. اگرچه این شربت برای درمان سکسکه توصیه نشده است، محصول کم‌خطری است. آن را می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید.3

پینوشتها
1.www.namnak.com
2.www.madarsho.com
3.www.chetor.com
نسخه چاپی