طب در آینده
تصویر: فناوری های صوت به متن
 
نانوروبات ها در رگ های خونی شنا می کنند، آزمایشات بالینی در سیلیس به جای آزمایش دارو بر روی حیوانات و افراد، جراحی های مغزی از راه دور با کمک شبکه های 5G ، استفاده از tricorders پزشکی، روش ویرایش ژن CRISPR / Cas-9  و سایر فناوری های پزشکی آینده نگرانه از جمله قسمتی از لیستی کوتاه در مورد برخی ایده ها و نوآوری های حیرت انگیز است که می تواند نگاهی اجمالی به بررسی آینده طب داشته باشد.
 

صدا به عنوان ابزار پشتیبانی تشخیصی و پزشکی

محققان و متخصصان پزشکی در سال های گذشته متوجه شده اند که چگونه راه حل های مبتنی بر صدا می توانند در مراقبت های بهداشتی مفید باشند - هم در تشخیص و هم در حمایت از کارهای روزمره مانند تجویز.
 
دانشمندان دریافتند که ویژگی های صدای بیماران - یا آن طور که طب بر آنها برچسب می زند، نشانگرهای زیستی صوتی - چیزهای زیادی در مورد سلامتی آنها نشان می دهد، و در کشف بیماری های جدی و خطرات سلامتی کمک کند. به عنوان مثال، یک شرکت از فلسطین اشغالی ، به نام Beyond Verbal ، با تجزیه و تحلیل احساسات سر و کار دارد و نرم افزار تجزیه و تحلیل صدا را ارائه می دهد. متخصصان می گویند که توانایی نفوذ 5G در مقایسه با شبکه های بی سیم کنونی می تواند سرانجام عمل جراحی از راه دور را محقق سازد و برای افرادی که به آن نیاز دارند عملیات لازم را انجام دهد. این شرکت اعلام کرده است که الگوریتم های آن شرکت در کمک به تشخیص وجود بیماری عروق کرونر (CAD) در گروهی از بیماران موفق بوده اند. در یک اقدام دیگر، Sonde Health Inc. ، یک شرکت مستقر در بوستون، یک بستر فناوری مبتنی بر صدا برای نظارت و تشخیص شرایط پزشکی روانی و جسمی تولید می کند، اما ما انتظار داریم که راه حل های بیشتری در آینده ارائه شود.
 
همین امر در مورد استفاده از فناوری های مبتنی بر صدا برای حمایت از متخصصان پزشکی در مبارزه عظیم خود علیه نظام مدیریتی صادق است. فناوری های صدا به متن مبتنی بر هوش مصنوعی نوید می دهند که در مواقع لزومّ رعایت بوروکراسی در مطب پزشکان، می توانندتابلوها را دور بزنند: پزشک و بیمار می توانند صحبت کنند در حالی که یک دستیار صوتی به آنها گوش می دهد و متن تفسیر شده را در ستون های مربوطه درEHRها قرار می دهد. این همان چیزی است که انتظار داریم در آینده اتفاق بیفتد.
 

توانمند سازی بیمار به عنوان یک نتیجه از انقلاب فناوری

در دهه گذشته، پیشرفت سریع تکنولوژی منجر به تغییر جهت سلامت دیجیتال در پزشکی شده است. این تغییر به عنوان یک تحول فرهنگی نظریه پردازی می شود که چگونه فناوری های پزشکی در هم گسیخته‌ی فراهم آورنده‌ی داده های دیجیتالی و عینی قابل دسترسی برای مراقبان و بیماران منجر به مشارکت برابر بین پزشکان و بیماران در تصمیم گیری مشترک و دموکراتیک سازی مراقبت می شود.
 
از سمت بیماران، نتیجه، تکامل "بیمار e"  است - که "e" نماینده "الکترونیکی (electronic)"، "مجهز شده (equipped)" ، "توانا شده (enabled)" ، "قدرت گرفته (empowered)" ، "درگیر (engaged)" یا "متخصص (expert)" است. قرص ها یا ابزارهای کوچک، همراه با یک سنسور، می توانند هضم شده و جذب داروها را پس از بلعیدن رد یابی کنند. یعنی بیماری که مسئولیت سلامتی خود را به عهده می گیرد و در یک همکاری متقابل با مراقبان خود به طور فعال در شکل گیری آینده خود مشارکت می کند. اگر چه به نظر نمی رسد این یک پیشرفت تکنولوژیکی باشد، که واقعاً چنین نیست، اما توسط پوشیدنی ها، حسگرهای بهداشتی و هر گونه نوآوری دیگری که بیماران را تبدیل به نقطه مراقبت می کند، امکان پذیر و تسهیل می شود. و از این منظر، از این لیست قابل حذف نیست.
 

خال کوبی دیجیتال برای یک مراقبت بهداشتی نامحسوس‌تر

با پیشرفت در چاپ سه بعدی و همچنین فناوری های چاپ مدار، الکترونیک و مواد انعطاف پذیر، استفاده از خال کوبی های دیجیتال یا خال کوبی های الکترونیکی روی پوست برای چند روز یا حتی هفته ها امکان پذیر شده است. برخی از محققان از نانومیله های طلا، برخی دیگر از گرافین یا پلیمرهای مختلف با پشت لاستیکی برای ایجاد خال کوبی بر روی پوست بدون ایجاد تحریک استفاده می کنند. برخی از متخصصان معتقدند که این وصله های پوستی یا خال کوبی ها تنها آغاز کار هستند و در آینده سایر روش های پوستی مانند حنا، برنزه شدن و آرایش نیز آزمایش می شود.
 
این مواد قابل انعطاف و ضد آب، غیر قابل نفوذ در اثر کشش و پیچ خوردگی، همراه با الکترودهای ریز، قادر به ضبط و انتقال اطلاعات مربوط به پوشنده به تلفن های هوشمند یا سایر دستگاه های متصل هستند. آنها می توانند به متخصصان مراقبت های سلامتی اجازه دهند تا شرایط حیاتی سلامتی مانند آریتمی قلب، فعالیت های قلب نوزادان نارس، اختلالات خواب و فعالیت های مغزی را به طور غیر تهاجمی کنترل و تشخیص دهند. علاوه بر این، با رد یابی علائم حیاتی در بیست و چهار  ساعت شبانه روز، بدون نیاز به شارژر، به ویژه برای دنبال کردن بیماران با خطر بالای سکته مغزی مناسب هستند. اگر چه ما هنوز در آن مرحله نیستیم، اما راه حل های امیدوار کننده خاصی در بازار وجود دارد - به عنوان مثال سنسور BioStampRC. از MC10  - و فقط باید بگوییم ما نمی توانیم منتظر شروع در آینده بمانیم.
 
طب در آینده

تصویر: فناوری پزشکی خال کوبی دیجیتال
منبع: www.mc10inc.com
 

کارآزمایی های بالینی در سیلیس علیه آزمایش داروها بر روی حیوانات

از آن جا که فناوری ها هر جنبه ای از مراقبت های بهداشتی، پزشکی و صنعت دارو سازی را متحول می نمایند، هیولای خطیر کارآزمایی بالینی را نیز نمی توان از این قاعده کنار گذاشت. یکی از راه های نوسازی فرآیند آزمایش دارو استفاده از فناوریها در چارچوب سنتی است، به عنوان مثال از طریق سیستم عاملهای آنلاین برای جستجوی داوطلبان. در حالی که یک روش دیگر، جایگزین ساختن یک محیط کاملاً جدید است. اندام های انسانی روی تراشه و در آزمایشات در سیلیس بیانگر رویکرد دوم است. محققان مؤسسه ویس سال هاست که روی نخستین رشته، اندامهای انسانی روی تراشه، کار می کنند. این ریز دستگاه ها که توسط سلول های زنده انسانی پوشانده شده اند می توانند از معماری و عملکرد اندام های انسانی تقلید کنند و این آنها را برای جایگزینی آزمایش بالینی ایده آل می کند.
 
با یک جهش بزرگتر رو به جلو، ما به آزمایشات در سیلیس می رسیم: به وجود هیچ انسانی، هیچ حیوانی، و حتی یک سلول هم نیازی نیست و با این حال تأثیر هر روش درمانی، گزینه درمانی یا دارو کاملاً می تواند روی نقشه نشان داده شود. این به معنای یک شبیه سازی رایانه ای شخصی است که در تولید یا ارزیابی نظارتی یک محصول، دستگاه یا مداخله دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. نانو ذرات و دستگاه های نانو به زودی به عنوان سیستم های دقیق ارسال دارو، ابزارهای درمان سرطان یا جراحان کوچک فعالیت خواهند کرد. در حالی که آزمایش های بالینی کاملاً شبیه سازی شده با استفاده از فناوری روز و درک زیست شناسی امکان پذیر نیست - با این وجود انتظار می رود که پیشرفت در آنها مزایای عمده ای نسبت به آزمایشات موجود در داخل بدن داشته باشد. به علاوه، FDA  در حال برنامه ریزی برای آینده ای است که در آن بیش از نیمی از کل داده های آزمایش بالینی از طریق شبیه سازی های رایانه ای به دست خواهد آمد.
 
 طب در آینده

تصویر: آزمایشاتِ در سیلیس
 

فناوری نانو درمان های فوق العاده هدفمندی را به ارمغان می آورد

ما در طلوع عصر پزشکی نانو زندگی می کنیم. نانو ذرات و دستگاه های نانو به زودی به عنوان سیستم های دقیق ارسال دارو، ابزارهای درمان سرطان یا جراحان کوچک فعالیت خواهند کرد. با پیشرفت در چاپ سه بعدی و همچنین فناوری های چاپ مدار، الکترونیک و مواد انعطاف پذیر، استفاده از خال کوبی های دیجیتال یا خال کوبی های الکترونیکی روی پوست برای چند روز یا حتی هفته ها امکان پذیر شده است. به عنوان مثال، محققان مؤسسه ماکس پلانک در حال آزمایش روبات هایی با ابعاد فوق العاده کوچک - کوچکتر از یک میلی متر - هستند که به معنای واقعی کلمه از میان مایعات بدن شنا می کنند، و می توانند برای رساندن داروها یا سایر کمک های پزشکی به صورت کاملاً هدفمند مورد استفاده قرار گیرند. این میکروبوت های گوش ماهی مانند برای شنا در مایعات غیر نیوتنی، مانند جریان خون، در اطراف سیستم لنفاوی یا در لبه لغزنده سطح کره چشم شما طراحی شده اند.
 
اگر چه ما هنوز در آن مرحله نیستیم، اما بلیط ورودی به دنیای دستگاه های نانو می تواند مرحله توسعه‌ای "فناوری های قابل بلع" باشد. این قرص ها یا ابزارهای کوچک، همراه با یک سنسور، می توانند هضم شده و جذب داروها را پس از بلعیدن رد یابی کنند. FDA در سال 2015 اولین داروی همراه با حسگر قابل هضم را تأیید کرد. دارو سازی های ژاپنی Otsuka و Proteus Digital Health  یک سنسور قابل هضم را با نوعی داروی ضد بیماری های روانی تولید کردند. با تأیید بیمار، در صورت مصرف دارو، سنسور قابل خوردن با یک پچ حسگر پوشیدنی ارتباط برقرار می کند، سپس اطلاعات به تلفن هوشمند یا رایانه لوحی سرایدار یا خود بیمار منتقل می شود. اما آیا این که داروهای شما در واقع با شما ارتباط برقرار می کنند باعث ایجاد مزاحمت برای شما نمی شود؟
 
طب در آینده

تصویر: فناوری پزشکی آینده نگر
منبع: www.scind.org
 

عمل جراحی از طریق شبکه های 5G

چرا این قدر علمی- تخیلی به نظر می رسد که از راه دور مغز کسی را عمل کنیم؟ خوب، زیرا ما می دانیم که حتی در صورت برداشتن آپاندیسیت به روش استاندارد هم، چه مشکل هایی می تواند رخ دهد. در مورد جراحی مغز که پزشک و بیمار مایل ها از یک دیگر فاصله دارند، نه تنها تخصص حرفه ای یا شرایط خاص، بلکه توانایی های فنی مانند تأخیر شبکه یا وضوح صفحه نیز مهم است.
 
این جاست که شبکه های5G  برای کمک در صحنه ظاهر می شوند. متخصصان می گویند که توانایی نفوذ 5G در مقایسه با شبکه های بی سیم کنونی می تواند سرانجام عمل جراحی از راه دور را محقق سازد و برای افرادی که به آن نیاز دارند عملیات لازم را انجام دهد. در ژانویه، اخبار مطبوعات چین حاکی از آن بود که یک جراح در آن جا با استفاده از روبات های جراحی داوینچی و اینترنت بی سیم 5G کبد یک حیوان آزمایشگاهی را در فاصله 30 مایلی با موفقیت از بدنش خارج کرده است. سپس، در ماه مارس، از دکتر لینگ ژی پِی، از بیمارستان عمومی PLA پکن، گزارش شد که یک جراحی مغز را بر روی یک بیمار انسانی در فاصله بیش از 1800 مایلی انجام داد - این اولین جراحی انسان از طریق بی سیم است. اگر چه پیشرفت های چینی همیشه باید با کمی تردید در نظر گرفته شوند (زیرا توسط منابع مستقل قابل تأیید نیستند)، این مثال ها نشان می دهند که این رشته برای پیشرفت چگونه هدفمند است.
 
طب در آینده

تصویر: فناوری های پزشکی آینده نگر
منبع: www.brecorder.com
 
منبع: medicalfuturist
نسخه چاپی