آشنایی با خواص گیاه انجدان
منشاء انجدان رومی نواحی مدیترانه بوده و از زمان های قدیم کاشته می شده. امروزه در اروپا و آمریکای شمالی نیز بومی سازی شده و فرآورده های تجاری حاصل از این گیاه عمدتا از مواد خام گونه های زراعی تهیه می شود.

گیاه انجدان رومی دارای طبع سرد است و ترکیباتی نظیر اسانس های روغنی ، اکلیل فتالیدها ، بوتیل فتالید ، لاکتون ، لیگوستیکوم ، داننولید ، آنژئولید ، سسکوئی ترپنوئیدهای آلفا پینن ، بنا پینن ، نپتا سیکلوهگزا دی ان ، میرسن ، کومارین های برگاپتن ، پسورالین و آمبلیفرون ، پلی استیلن ها ، اسید فرولیک ، کافئیک ، آنجلیم و ایزووالریک را دارد.


خواص درمانی انجدان رومی

استفاده درمانی این گیاه مربوط به ریشه آن است که ادرارآور ، قاعده آور ، درمان کننده التهابات سیستم تنفسی و خلط آور ، مفید برای درمان التهاب مجاری ادراری و پیشگیری کننده از تشکیل سنگ کلیه است. به شکل سنتی از انجدان رومی برای درمان ناراحتی های گوارشی برای تقویت معده و دارویی ضد نفخ استفاده می شود.

لیگوستیلید و بوتیلید نتفتالیدها موجود در انجدان رومی دارای اثر ضد تشنجی بوده و فتالیدها در حالت کلی باعث تحریک ترشح بزاق و شیره ی معده می شود. ترکیبات فتالید و سرافنولیدها دارای اثر تسکین دهنده هستند.


توصیه ها و تجویزها درباره انجدان رومی:


دمکرده انجدان رومی 
2 الی 3 گرم از بخش های هوایی خشک شده انجدان رومی را در داخل یک لیوان آب جوش که به مدت 10 دقیقه دم کشیده برای درمان التهابات مجاری ادراری و ناراحتی های تنفسی روزانه 2 الی 3 فنجان مصرف کنید. به عنوان تقویت کننده ی معده یک فنجان قبل از غذا مصرف کنید.

تنتور انجدان رومی 
تنتور تهیه شده از ریشه ی انجدان رومی در ترکیب بسیاری از داروهای تهیه شده برای درمان اختلالات مجاری ادراری و تقویت قلب استفاده شده است. مقدار مصرف تنتور انجدان رومی 2 الی 3 میلی لیتر در روز است.1

برخی از مهمترین خواص درمانی این گیاه عبارتند از:


کمک به درمان صرع و میگرن

انجدان گیاهی آرامبخش است که در تسکین اعصاب موثر است. از خواص گیاه انجدان در طب سنتی برای کمک به درمان میگرن و درمان صرع استفاده میشود و در برخی از منابع از آن با نام گیاه ضد صرع یاد می‌شود. برای درمان میگرن باید روغن انجدان به شقیقه‌ها مالیده شود.


تنظیم قاعدگی و پیشگیری از بارداری

انجدان رومی گیاهی قاعده آور است و در ایجاد و نظم بخشیدن به قاعدگی موثر است. همچنین به دلیل قاعده آور بودن این گیاه، از آن برای پیشگیری از بارداری می‌توان استفاده کرد. به این منظور بعد از پاک شدن تا یک هفته هر روز ۲ گرم از دانه این گیاه مصرف شود.


کمک به درمان سینه پهلو، برونشیت و سرفه

انجدان برای تنگی نفس، درمان سرفه و برونشیت مفید است و خاصیت خلط آور دارد از این رو یک درمان خانگی عالی برای سینه پهلو است. این گیاه با ایجاد تعریق به هنگام تب، بدن را خنک می‌کند و برای خارج کردن خلط از سیستم ریوی مفید است.


تقویت حافظه

درمان فراموشی و کند ذهنی از خواص گیاه انجدان است. به این منظور مقدار ۲۰ گرم از میوه گیاه انجدان را آسیاب کنید و آن را با ۲۵۰ گرم عسل مخلوط کرده و روزی یک قاشق مرباخوری مصرف کنید.


تسکین درد مفاصل

از گیاه انجدان در طب سنتی برای درمان خانگی سیاتیک، فلج و تسکین درد مفاصل به صورت کمپرس و ضماد استفاده میشود.


کمک به درمان عفونت و التهاب دستگاه ادراری

گیاه انجدان برای تقویت کلیه‌ها مفید است. عصاره ریشه این گیاه به درمان عفونت و التهاب دستگاه ادراری (کلیه و مثانه)، دفع سنگ کلیه و به طور کلی تقویت کلیه‌ها کمک میکند.

آشنایی با خواص گیاه انجدان


بهبود ناراحتی‌های کبد

عصاره این گیاه دارویی باعث دفع سنگ صفرا، بهبود نارسایی‌های کبد، کاهش التهاب‌های کولون و روده کوچک می‌شود.


بهبود روماتیسم

درمان بیماری روماتیسم مفصلی از خواص گیاه انجدان رومی است. این گیاه با فعال کردن عملکرد کلیه‌ها و دفع آب اضافی و سموم بدن در رفع آب آوردن بافت‌های بدن، آب آوردن قوزک پا، ورم کلیه‌ها، ورم مثانه و دفع ادرار موثر است.


تقویت معده

ریشه گیاه انجدان رومی، معده را تقویت می‌کند و هضم کننده غذا است.


برطرف کردن ناراحت‌های پوستی

در طب سنتی از خواص گیاه انجدان برای برطرف کردن ناراحتی‌های پوستی استفاده می‌شود.


رفع بوی بد بدن

این گیاه به رفع بوی بدن نیز کمک می‌کند. به این منظور دم کرده گیاه انجدان را روزی سه فنجان میل کنید.


گیاه شناسی انجدان رومی

گیاه انجدان رومی که با نام‌های انگدان، سالوس، کاشن، کاشم ، زیره کوهی، گل شوری و کرفس جبلی نیز در منابع علمی شناخته می‌شود، گیاهی از تیره چتریان، علفی و پایا است و از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی و ادویه‌ای به شمار می‌رود. اندام رویشی، مزه و بوی این گیاه شباهت زیادی به کرفس دارد و کاربرد غذایی آن در اروپا به دلیل عطر و مزه آن علاوه بر مصارف درمانی، در تهیه انواع سوپ و سالاد است.
 
ریشه، میوه و برگ‌های انجدان خاصیت دارویی دارند لیکن مقدار اسانس در اندام‌های مختلف گیاه متفاوت است و بیشترین اسانس در ریشه گیاه قرار دارد. ریشه انجدان بویی معطر، طعمی تلخ، گزنده و کمی شیرین دارد. این گیاه دارای ویتامین ث و ب کمپلکس است. این گیاه همچنین Quercetin دارد که هیستامین را مهار می‌کند و در کاهش علائم آلرژی موثر است.2


موارد منع مصرف

این گیاه مضر مثانه و امعاء است، مصلح آن در مورد مثانه تخم خربزه و در مورد امعاء صمغ عربی است.

اشخاص گرم مزاج نیز باید از مصرف آن خودداری کنند.

در دوران بارداری با مشورت پزشک متخصص مصرف شود.


شیوه استفاده

آن را با نبات به مقدار مساوی بکوبید و بخورید.

معمولاً ریشه و تخم انجدان را به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می‌کنند.3


سخن پایانی

به یاد داشته باشید برای بهره‌گیری بهتر از خواص گیاه انجدان رومی لازم است گیاه در ظروف در بسته نگهداری شود. همچنین این گیاه به صورت کامل بیشتر از ۱۸ ماه و پودر آن بیشتر از ۲۴ ساعت قابل نگهداری نیست. از اسانس ریشه این گیاه در صنایع غذایی مختلف مانند صنعت نوشابه سازی و کنسرو سازی استفاده میشود.2


پی نوشت:
1.www.poponik.com
2.www.shomanews.com
3.www.tabaye.ir
نسخه چاپی