با خواص فراوان سیب زمینی آشنا شوید
از فواید سیب زمینی هرچه بگوییم کم است, سیب زمینی منبع ویتامین B6 و ویتامین C بوده و برای سلامتی بسیار مفید است. یک سیب زمینی کوچک حاوی 30 گرم کربوهیدرات است. و یک فنجان پوره سیب زمینی حاوی 214 کالری ، یک سیب زمینی پخته شده کوچک 129 کالری دارد اما این تنها بخش قابل توجه سیب زمینی در بحث خواص و فواید یا ارزش غذایی نیست و این اینگریدینت بسیاری از غذاها دنیایی از خواص را در خود دارد که در ادامه این مطلب خواهیم گفت.


فواید سیب زمینی چیست ؟

سیب زمینی غنی از فیبر و پتاسیم است که بیشترین فایده را دارد. آن ها به کاهش فشار خون کمک و از قلب محافظت می کنند و حتی به درمان التهاب و بیماری های ناشی از سرطان و روماتیسم کمک می کنند.


کاهش فشار خون

تحقیقات نشان داده است که پوست سیب زمینی سرشار از پتاسیم است - مواد معدنی که می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. یک سیب زمینی پخته شده متوسط حدود 535 میلی گرم پتاسیم ( و فقط 17.3 میلی گرم سدیم ) دارد، که حدود 15 درصد از مقدار توصیه شده روزانه است. میزان بالای پتاسیم در خون می تواند کلیه ها و آب بیشتری داشته باشد و این به کاهش فشار خون کمک می کند.در واقع، خوردن پتاسیم درست مانند خوردن یک ادرار آور است. پتاسیم همچنین به عملکرد قلب کمک و به صورت بهینه ارتباط اعصاب و ماهیچه ها کمک می کند.

مطالعه دیگر بیان می کند که خوردن بخشی از سیب زمینی دو بار در روز می تواند به کاهش فشار خون کمک کند . سیب زمینی های آب پز نیز قابل قبول هستند. تحقیقات همچنین نشان داده است که سیب زمینی حاوی مواد شیمیایی گیاهی ویژه ای مشابه آن هایی است که در داروهای فشار خون یافت می شوند.

اما مهم است توجه داشته باشید همه اینها به روشی که سیب زمینی ها آماده می شوند بستگی دارد. سالم ترین راه برای خوردن سیب زمینی این است که ابتدا آن ها را در مایکروویو بدون روغن، چربی و غیره طبخ کنید.

با این حال، می خواهید قبل از اینکه این سبزیجات را بخش منظمی از رژیم غذایی خود قرار دهید، با پزشک مشورت کنید ( در صورتی که مبتلا به فشار خون باشید ). از آنجا که مطالعه ای بیان می کند که تاثیر سیب زمینی در فشار خون بالا نامشخص است - می توانند در پتاسیم بالا باشند، اما همچنین کربوهیدرات بالایی دارند.


بهبود سلامت قلب

سیب زمینی حاوی کلسترول نیست و حاوی فیبر، پتاسیم، ویتامین ث وب6 هستند که همه آن ها برای سلامتی قلب عالی هستند. فیبر در سبزیجات به کاهش کلسترول اضافی در خون کمک می کند. و پتاسیم از قلب هم محافظت می کند - مصرف 4،069 میلی گرم پتاسیم روزانه می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا 49 درصد کاهش دهد.

طبق گفته دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، مصرف فیبر بیشتر ( سیب زمینی به خصوص ) می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.


جلوگیری از سرطان

مطالعات نشان داده اند که خوردن سیب زمینی باعث سرطان نمی شود، مگر اینکه آن ها را سرخ کرده بخورید بنابراین، اگر این تصور را داشتید که سیب زمینی می تواند باعث سرطان شود، آرام بگیرید. ، سیب زمینی آب پز و یا حتی پخته می تواند بیشتر مفید باشد. سیب زمینی سرخ شده می تواند منجر به تولید یک ماده شیمیایی به نام آکریلامید شود که باعث سرطان می شود .

سیب زمینی علاوه بر جلوگیری از سرطان، حتی می تواند ریسک ابتلا به سرطان را کاهش دهد - مانند هر مطالعه. و این می تواند به مقدار ویتامین ث در سیب زمینی ها نسبت داده شود. 50 میلی گرم ویتامین ث ( معادل دو سیب زمینی ) می تواند خطر سرطان معده را تا 8 درصد کاهش دهد.

همچنین مشخص شد که سیب زمینی های ارغوانی خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش می دهند. محققان مشاهده کرده بودند عصاره سیب زمینی پخته شده مانع گسترش سلول های بنیادی سرطان روده بزرگ می شود و حتی آن ها را در برخی موارد کاملا نابود کرده است.1


حفظ سلامت استخوان‌ها

وجود آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم و روی در سیب زمینی در حفظ و تقویت ساختار استخوان بسیار مؤثر است. آهن و روی نقش مهمی در تولید و بازسازی کلاژن پوست دارند. فسفر و کلسیم نیز هر دو در حفظ ساختار استخوان بسیار مؤثرند، اما حفظ تعادل بین این مواد معدنی در تراکم و بافت استخوانی بسیار مهم و حیاتی است. نباید فراموش کرد که بالابودن میزان فسفر و پایین‌بودن کلسیم موجب کاهش تراکم بافت استخوان و در نهایت منجر به پوکی استخوان می‌شود.


تأمین ماده‌ی مغذی کولین

سیب زمینی حاوی ماده‌ی مغذی مفید و مهمی به‌نام کولین است. کولین به بهبود حرکت ماهیچه، تغییر خلق‌وخو، تقویت یادگیری و حافظه کمک می‌کند. مصرف سیب‌زمینی موجب حفظ ساختار غشاهای سلولی، تسهیل انتقال امواج عصبی، کمک به‌جذب چربی و رشد اولیه‌ی مغز نیز می‌شود. یک سیب زمینی بزرگ در حدود ۵۷ میلی‌گرم کولین دارد. این‌ درحالی است که کولین موردنیاز مردان به‌طور متوسط ۵۵۰ میلی‌گرم است که در زنان باید در حدود ۴۲۵ میلی‌گرم باشد.


تسهیل در هضم غذا

فیبر موجود در سیب زمینی از ابتلا به یبوست جلوگیری می‌کند و موجب تسهیل هضم غذا و سلامت دستگاه گوارش می‌شود.

با خواص فراوان سیب زمینی آشنا شوید


کنترل وزن

فیبر از فاکتورهای مهم در کنترل وزن است. فیبر در دستگاه گوارش فشرده می‌شود. با توجه به‌اینکه سیب زمینی حاوی فیبر است، مصرف آن موجب احساس سیری و کاهش اشتها می‌شود؛ به‌همین‌خاطر فرد مدت‌زمان بیشتری احساس سیری می‌کند و درنتیجه، کالری دریافتی نیز کمتر می‌شود.


تنظیم سوخت و ساز

سیب زمینی منبع غنی ویتامین B6 است. ویتامین B6 نقش مهمی در سوخت و ساز بدن دارد. بیشتر نیاز ما به انرژی از گلوکز تأمین می‌شود و کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها مولکول‌های ذخیره‌کننده‌ی انرژی در بدن هستند که در مواقع نیاز باید تبدیل به گلوکز شوند تا بدن بتواند انرژی مورد نیاز در فعالیت‌های روزانه‌ی خود را تأمین کند. ویتامین B6 موجود در سیب‌زمینی تسهیل کننده‌ی روند شکسته‌ شدن مولکول‌های کربوهیدارت و پروتئین و تبدیل آن به گلوکز هستند.


محافظت از پوست

کلاژن سیستم پشتیبان پوست است. ویتامین C خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد. آنتی‌اکسیدان از آسیب سلول‌های پوست در برابر آفتاب، آلودگی و سیگار کمک جلوگیری می‌کند. همچنین ویتامین C موجب کاهش چین‌وچروک و بهبود بافت پوست هم می‌شود.2


درمان آسم

سیب زمینی به دلیل خواصی که دارد می تواند برای درمان گرفتگی بینی ، نایژه و ریه موثر باشد و برای بهبود آسم کاربرد دارد.


سلامت سیستم گوارش

سیب زمینی به دلیل اینکه کربوهیدرات فراوان دارد و چربی و پروتئین آن بسیار ناچیز است دلیل خوبی برای مصرف می باشد. چرا که باعث می شود هضم غذا به درستی انجام شود. سعی کنید سیب زمینی را به مقدار زیاد در طول هفته مصرف نکنید.


رفع تیرگی دور چشم

سیب زمینی دارای خواصی می باشد که باعث رفع تیرگی دور چشم می شود. شما می توانید به کمک سیب زمینی به طور مستقیم ناحیه تیره دور چشم را رفع کنید. برای این کار یک سیب زمینی را پوست بکنید و آن را خرد کنید.

قطعات سیب زمینی را در یک پارچه قرار دهید و به مدت ۱۵ دقیقه بر روی قسمت های تیره دور چشم قرار دهید. بعد از گذشت مدتی این قسمت را با آب گرم شستشو دهید. می توانید این کار را به صورت منظم انجام دهید.


مفید برای التهاب مفاصل

سیب زمینی سرشار از بتاکاروتن ، منیزیم ، زینک و ویتامین ب کمپلکس می باشد که باعث می شود تا برای التهاب مفاصل بسیار مفید باشد. آب سیب زمینی را می توانید به صورت موضعی بر روی مفاصل خود قرار دهید تا درد آن تسکین پیدا کند.


مفید برای بهبود برونشیت

سیب زمینی به دلیل داشتن شیرینی و مواد مغذی می تواند بر روی دمان بدن تاثیر گذار باشد و قادر به گرم کردن بدن می باشد. این امر باعث می شود تا بتواند برای افرادی که از برونشیت رنج می برد موثر باشد.


تقویت سیستم ایمنی بدن

سیب زمینی به دلیل داشتن بتاکاروتن دارای یک آنتی اکسیدان قوی می باشد که برای تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است. سیب زمینی سرشار از ویتامین ث ، ب کمپلکس و آهن و فسفر می باشد.

با خواص فراوان سیب زمینی آشنا شوید


درمان ریزش مو

اگر می خواهید با ریزش مو مبارزه کنید بهتر است از ترکیب سیب زمینی و عسل یک ماسک عالی تهیه کنید.


رفع لک های روی پوست

شما می توانید برای از بین بردن لکه های روی صورت خود از سیب زمینی استفاده کنید. سیب زمینی یک راه عالی برای خلاص شدن از لکه های صورت می باشد. شما می توانید از آب سیب زمینی به عنوان یک مایع شستشوی صورت استفاده کنید. این روش باعث می شود تا لکه های تیره از روی صورت شما برداشته شود. اگر می خواهید پوست روشن داشته باشید این روش را امتحان کنید.


سلامت روده ها

در سیب زمینی فیبر به مقدار کافی وجود دارد که باعث حفظ عملکرد روده می شود. فیبر باعث می شود تا حرکات روده به درستی انجام شود و از سرطان روده پیشگیری می شود. پوست سیب زمینی دارای فیبر فراوانی می باشد.


درمان زگیل

شما می توانید پوست سیب زمینی خام را گرفته و بر روی زگیل قرار دهید ، این کار را هر روز به مدت یک یا دو هفته تکرار کنید تا نتیجه ی آن را مشاهده کنید.


بهبود خلق و خو

سیب زمینی به دلیل داشتن ویتامین ب۶ باعث ترمیم سلول ها می شود. شما می توانید سیب زمینی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید که این امر باعث بازسازی سلول ها می شود و خلق و خو را بهبود می بخشد. ویتامین ب ۶ باعث تولید سروتونین و دوپامین در بدن می شود و این امر استرس را از شما دور نگه می دارد.


مضرات سیب زمینی

شما در مصرف جوانه های بر روی سیب زمینی باید دقت کنید چرا که یک هشدار برای شما می باشد که دربرگیرنده واکنش شیمیایی می باشد و نشان می دهد که سیب زمینی سالم نیست و مصرف آن ممکن است باعث مسمومیت شود.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.chetor.com
3.www.parsiday.com
نسخه چاپی