خواص شکر قهوه ای
شکر قهوه ای نوعی شکر بسیار محبوب است که به دلیل داشتن فواید سلامتی و خصوصیات متفاوتی نسبت به شکر کریستالیزه شده معمولی در سراسر جهان مورد توجه قرار می گیرد. از آنجا که شکر قهوه ای در فرایند شیمیایی متفاوت از قند سفید ساخته می شود، ساختار شیمیایی متفاوتی دارد و بدن ما نسبت به این موضوع کمی متفاوت واکنش نشان می دهد. این تفاوت ظریف باعث می شود شکر قهوه ای برای افرادی که می خواهند رژیم غذایی خود را دوباره برقرار کنند، سالم تر باشد و برخی از فواید بسیار آن را به دست آورند.


ارزش غذایی شکر قهوه ای

هنگام تغذیه، شکر قهوه ای مواد مغذی کمی بیشتر از شکر سفید را ارائه می دهد. این ماده حاوی کلسیم، پتاسیم، آهن و منیزیم و غلظت بالای کربوهیدرات ها بیش از 97٪ وزن است. یک قاشق چایخوری واحد از این قند 17 کالری را تحویل می دهد.


کاملاً عاری از مواد شیمیایی

برخلاف شکر سفید، شکر قهوه ای کاملاً عاری از مواد شیمیایی است زیرا به دلیل تولید آن نیازی به شیره نیست که در ساخت قند سفید ضروری است. شکر قهوه ای از آب نیشکر تهیه می شود و فقط مقدار کمی شیره دارد که قند قهوه ای رنگ و طعم آن را نیز دارد.


دارای مواد معدنی مهم برای بدن

مواد معدنی موجود در قند قهوه ای از ملاس هایی است که به قند اضافه شده است، شکر قهوه ای منبع خوبی از مواد معدنی مهم مانند کلسیم ، آهن ، منیزیم و پتاسیم است، هر روز یک قاشق چایخوری شکر قهوه ای به همراه چای، 20٪ از نیاز روزانه آهن را به شما می دهد و کلسیم، در واقع برای پیشگیری یا درمان کم خونی در دوران بارداری استفاده می شود.1


تسهیل گرفتگی قاعدگی

پتاسیم موجود در شیره که با شکر برای تهیه قند قهوه ای مخلوط شده است به آرامش عضلات از جمله عضله رحم کمک می کند و انقباضاتی را که در دوران قاعدگی ایجاد می شود را تسکین می دهد. با این وجود از کالری مصرفی خود آگاه باشید.


مراقبت از پوست

علاوه بر طعم غذاها، شکر قهوه ای برای مراقبت از پوست بسیار مفید است. این ماده مهم در تعدادی از محصولات مراقبت از پوست است. به نرم شدن پوست کمک می کند و همچنین به از بین بردن کثیفی و سلول های مرده پوست کمک می کند.


جلوگیری از چاقی

شکر قهوه ای برای سلامتی شما بسیار مفید است زیرا در جلوگیری از چاقی کمک می کند چرا که در مقایسه با شکر سفید کالری کمتری دارد.1


گوارش و هضم

شکر قهوه ای طبیعی برای دستگاه گوارش مفید است و به بهبود عملکرد هضم و گوارش کمک می کند. شکر قهوه ای باد بیش از حد معده و روده را دفع می کند.
برای بهبود هضم کافیست یک فنجان دمنوش زنجبیل به همراه شکر قهوه ای میل کنید.


ضد عفونی کننده

شکر قهوه ای طبیعی دارای خاصیت ضد عفونی کننده است و به درمان سریع تر زخم ها و جراحت ها کمک می کند. اعمال موضعی مقدار کمی شکر قهوه ای روی بریدگی و زخم به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی آن، خطر عفونت زخم را کاهش می دهد.


بارداری

مصرف شکر قهوه ای طبیعی در طول دوران بارداری به کاهش برخی ناراحتی ها و گرفتگی های مخصوص این دوران کمک می کند و برای بهبود سریع تر زخم و تامین انرژی مورد نیاز پس از زایمان نیز مفید است.

خواص شکر قهوه ای


سرماخوردگی

شکر قهوه ای طبیعی درمان خانگی موثر برای سرماخوردگی محسوب می شود، اگر دچار سرماخوردگی شده اید کافیست مقداری شکر قهوه ای و زنجبیل را به یک لیوان آب داغ افزوده و میل کنید.


آسم و بیماری های تنفسی

برای درمان آسم و سایر مشکلات تنفسی توصیه می شود شکر قهوه ای طبیعی را جایگزین شکر سفید کنید زیرا این ماده غذایی از آسم پیشگیری کرده و علائم آلرژیک تنفسی را کاهش می دهد.


دیابت

در افراد دیابتی که قطع مصرف شکر برای آن ها سخت است شکر قهوه ای طبیعی به دلیل کالری و شاخص گلیسمی پایین تر، جایگزین مناسبی برای مصرف شکر سفید محسوب می شود.


درمان جوش و آکنه

شکر قهوه ای طبیعی برای پیشگیری و درمان جوش و آکنه مفید است و پوست را سالم و شاداب می کند.


مرطوب کننده پوست

شکر قهوه ای حاوی اسید گلیکولیک است که سموم پوست را دفع کرده و به عنوان مرطوب کننده عالی عمل می کند.


پاکسازی پوست سر

اسکراب شکر قهوه ای و بلغور جو دوسر از پوست سر لایه برداری کرده و آلودگی و گرد و غبار را از موها پاکسازی و فولیکول های مو را تقویت می کند.


درمان شوره

اسکراب شکر قهوه ای و روغن جوجوبا شوره سر را برطرف کرده و به درمان ریزش مو کمک می کند.2


مضرات شکر قهوه ای

اپیدمی دیابت به بزرگترین نگرانی در حوزه سلامتی بدل شده است. سم شیرینی به نام شکر، اولین نامی است که به محض شنیدن دیابت به ذهن خطور می کند.تحقیقات جدید از هفت واقعیت در مورد شکر پرده برداری کرده است که همگان را شگفت زده می کند.


عملکرد شکر در مغز مشابه موادمخدر است

پژوهش های محققان مرکز پیشگیری و درمان چاقی بیمارستان کودکان بوستون نشان می دهد که شکر در مغز عملکردی همانند مواد مخدر دارد.اسکن مغزی نشان می دهد که پس از صرف غذای پر شیرینی، همان مناطقی در مغز تحریک می شوند که پس از مصرف کوکایین و هرویین فعال می شوند. آزمایشی در سال ۲۰۰۷ بر روی موش های معتاد به کوکایین نشان داد که آنان به آب قند تمایل بیشتری دارند و بیشتر تحریک می شوند.نتایج این آزمایش در PLOS۱ منتشر شده است.


شکر مهمترین عامل کند ذهنی است

مقاله ای به عنوان ‘شکر احمقتان می کند’ در نشریه Physiology در سال ۲۰۱۲ توجه همگان را بر انگیخت. این مقاله که حاصل سال ها مطالعه دانشمندان است نشان می دهد که رژیم غذایی حاوی فروکتوز بالا در طول زمان باعث کاهش یادگیری و اختلال حافظه می شود.در این مقاله آمده است که استفاده از اسیدهای چرب امگا ۳ اثر عکس دارند و بر خلاف شکرو غذاهای شیرین، باعث افزایش یادگیری و هوش می شوند.


شیرینی باعث افزایش انرژی کودکان نمی شود

اکثر والدین بر این باورند که شیرینی و شکلات باعث افزایش انرژی و کارایی فرزندان می شود که باور اشتباهی است.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.persian-star.org
3.www.rayandarman.com
نسخه چاپی