آشنایی با خیار شور و فواید آن
خیارشور منبعی از آنتی اکسیدان‌هاست و در بهبود سیستم گوارشی، کنترل دیابت، ارتقاء سلامت کبد، بهبود سلامت معده، کاهش وزن، کاهش تهوع صبحگاهی، کاهش خطر ابتلا به سرطان طحال، کاهش خطر ابتلا به عفونت مخمر، کاهش استرس، بهبود سلامت روان و کمک به جلوگیری از یبوست موثر است. اما این تمام ماجرا نیست...


خیارشور چیست؟

خیارشور از جمله خوراکی‌های حاوی مواد مغذی بوده و یک منبع عالی از باکتری‌های خوب است که در شکم ما زندگی می‌کنند که به باکتری‌های پروبیوتیک معروفند.

با این وجود، آنچه که بسیاری از مردم نمی‌دانند این است که می‌توانند از روش تهیه خیارشور برای نگهداری از میوه ها، ادویه جات و سبزیجات دیگر نیز استفاده کنند.

مثلا به جز خیارشور، سبزیجات دیگر را نیز مانند انبه می‌توان با استفاده از همین روش نگهداری کرد. بسیاری از شور‌ها با ترکیب نمک، فلفل و سرکه درست می‌شوند. با این حال، شور‌های تخمیر شده در فرهنگ‌های آسیایی بسیار محبوب هستند.


منبع آنتی اکسیدان

علاوه بر ویتامین ها، ترکیبات زیست فعال بسیاری نیز در میوه‌ها و سبزیجات وجود دارند که از مزایای آنتی اکسیدانی برخوردار هستند.

با این حال چنین ترکیباتی متاسفانه در طول روند طبخ از بین می‌روند، زیرا که بسیاری از این ترکیبات نسبت به دما حساس هستند و در برابر حرارت زیاد، شکسته یا غیرفعال می‌شوند.

روند تهیه خیارشور (یا به طور کلی شورها)، از این اتفاق جلوگیری می‌کند چرا که خیار و سبزیجات به صورت خام به محلول افزوده می‌شود و در نتیجه تمام خواص آنتی اکسیدانی آن حفظ می‌شود.

مصرف مقدار مناسب آنتی اکسیدان، می‌تواند بدن را از آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد مصون بدارد و به حفظ سلامتی کمک کند.


افزایش سلامت دستگاه گوارش

همه‌ ما می‌توانیم از این مزیت سود ببریم چرا که گاهی اوقات به دلیل عدم تعادل باکتری‌ها یا مصرف نکردن فیبر کافی، دچار اختلالات گوارشی می‌شویم. خوشبختانه، خیارشور اینجاست که به ما کمک کند تا هر دوی این مشکلات را حل کنیم.

از آنجا که سرکه سرعت رشد باکتری‌ها را کاهش می‌دهد، زمان کافی برای رشد باکتری‌های پروبیوتیک در ترکیب خیارشور مهیا می‌شود. همچنین ترکیبات خیار به خودی خود پروبیوتیک هستند، بنابراین می‌توانید حتی قبل از تبدیل شدن به شور آن را مصرف کنید و از خواص آن بهره‌مند شوید.

میوه‌ها و سبزیجات همچنین به عنوان منابعی از فیبر شناخته شده هستند. همانطور که می‌بینید با مصرف خیارشور، با یک تیر چندنشان می‌توانید بزنید و همین عامل می‌تواند شما را قانع کند تا خیارشور را به رژیم غذاییتان اضافه کنید.

آشنایی با خیار شور و فواید آن


کمک به کنترل دیابت

خیارشور به طور کلی کم کالری و کم کربوهیدرات است که باعث می‌شود یک خوراکی بی نقص برای افراد مبتلا به دیابت باشد. اما این همه‌ خواص خیارشور برای افراد دیابتی نیست.

HbA۱C یک هموگلوبین است که به کنترل قند خون در بلند مدت کمک می‌کند. اعتقاد بر این است که اسید استیک همراه با میوه‌ها و سبزیجات سطح HbA۱C را افزایش می‌دهد و این یعنی کنترل قند خون.1


جلوگیری از گرفتگی عضلات

بعد از یک تمرین ورزشی سنگین یا فعالیت بدنی زیاد، بدن آب زیادی با عرق کردن از دست می دهد که به کمبود آب بدن یا دهیدراته شدن منجر می شود و ممکن است باعث گرفتگی عضلات (بیشتر آقایان) شود. هر چند در بین فعالیت های سخت بدنی بهتر است هر چند دقیقه یک بار مقداری آب بنوشیم ولی تحقیقات نشان داده خوردن آب خیارشور بهتر از آب خالص (H2O) عمل می کند.

در تحقیقی روی دوچرخه سواران طی فعالیت ۳۰ دقیقه ای محققان متوجه شدند پس از ۵ دقیقه فعالیت ۳ درصد آب بدن آن ها دفع شده است که از نظر علمی دهیدراته خفیف محسوب می شود. در فاصله های استراحت به برخی آب خالی و به بعضی از آن ها آب خیارشور داده شد. پس از اتمام فعالیت محققان به صورت الکتریکی ماهیچه های پای دوچرخه سواران را تحریک کردند تا مثل گرفتگی عضلات عمل کند. در افرادی که از آب خیارشور استفاده کرده بودند ۳۷ درصد کمتر گرفتگی عضلانی مشاهده شد.


 هضم غذا

افراد بسیاری از بیماری های گوارشی رنج می برند. به همین دلیل در سال های اخیر توجه ویژه ای به مواد طبیعی درمان کننده مشکلات گوارشی از جمله پروبیوتیک ها شده است.

استفاده کمی از خیارشور یا آب آن به خصوص اگر بیشتر با روش تخمیری درست شده باشد باعث تقویت باکتری های مفید دستگاه گوارش و مشکلات ناشی از باکتری های مضر می شود.


کلسترول کمتر

خوردن خیارشور باعث کاهش چربی های مضر خون می شود.


 رفع سکسکه

این را بیشتر باید مدیون قدیمی ها باشیم تا طب جدید. هنگام سکسکه خوردن یک نصف استکان آب خیارشور سکسکه را برطرف می کند.2

آشنایی با خیار شور و فواید آن


بهبود وضعیت سلامت کبد

با این‌که بسیاری از انواع شورها می‌توانند با بهبود عملکرد کبد به دفع سموم از خون کمک کنند، استفاده از انگور فرنگی در شور تاثیر ویژه‌ای در کمک به کارکرد کبد دارد و می‌تواند مسمومیت کبدی را خنثی کند. طبق شواهد تجربی، این مسئله به افراد الکلی کمک می‌کند، هم‌زمان با پیروی از برنامه‌های ترک الکل، از تحمل آسیب‌های کبدی پیشگیری کنند.


بهبود وضعیت سلامت معده

با این که گفته می‌شود خیار شور می‌تواند باعث افزایش اسید معده و ایجاد سوزش سر معده شود، این مسئله کاملا از واقعیت به دور است. سرکه، همان طور که می‌دانید، فواید بسیاری برای سلامتی به همراه دارد؛ زیرا سرکه داخل بدن به عنوان یک ماده‌ی باز یا قلیا عمل می‌کند (علی‌رغم آن‌که در خارج از بدن، از لحاظ فنی، یک اسید به شمار می‌رود). این ویژگی‌ها باعث می‌شوند سرکه به جلوگیری از تولید بیش از حد اسید، و حفظ دیواره‌های معده در برابر آسیب‌های ناشی از اسید کمک کند. به این ترتیب، مصرف خیار شور می‌تواند به پیشگیری از زخم معده‌ی دردناک‌، و کاهش احتمال ابتلا به سرطان معده کمک کند.


مفید برای کاهش وزن

چنان‌چه از روش‌های همیشگی و قدیمی پخت و پز سبزی‌ها خسته شده‌اید، یا عاشق خوردن خوراکی‌های هیجان‌انگیز هستید، خیار شور روش جذابی را برای افزایش مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها در رژیم غذایی ایجاد می‌کند. برای مثال، خیار شور حاوی کالری اندک و غنی از آب است و می‌تواند باعث رفع گرسنگی شود؛ به همین خاطر این ماده‌ی غذایی به یکی از بهترین تنقلات یا گزینه‌های غذایی در هنگام احساس گرسنگی شدید تبدیل شده است. با وجود این، مراقب باشید خیار شور را مملو از سدیم نکنید؛ در این صورت، تمایل‌تان به نوشیدن آب ممکن است باعث ایجاد احتباس آب در برخی اندام‌ها در اطراف بدن‌تان شود.


کمک به کاهش خطر ابتلا به سرطان طحال

برخی فکر می‌کنند، طحال اندام بی فایده‌ای است که هیچ کارکرد خاصی در بدن ندارد. فارغ از تایید یا رد این مسئله، باید گفت طحال نقش مهمی در ایمنی بدن ایفا می‌کند. در واقع، طحال مخزنی از سلول‌های ایمنی و حتی کلنی باکتری‌های مفید است که به بهبود وضعیت سلامت روده‌ها و کاهش خطر ابتلا به عفونت‌ها کمک می‌کنند. خیار شور منبع خوبی برای فیبر پریبیوتیک و باکتری‌های پروبیوتیک است که به حفظ سلامت طحال کمک می‌کنند. طبق شواهد علمی، رشد ضعیف باکتری‌های پروبیوتیک با افزایش خطر ابتلا به سرطان طحال در ارتباط است.


کمک به پیشگیری از یبوست

خیار شور سرشار از فیبر، آب، و باکتری‌های پروبیوتیک است که همگی به حفظ کارکرد و سلامت روده‌ها و مجاری گوارشی کمک می‌کنند. این مسئله به حرکت بدون وقفه‌ی مواد غذایی در روده‌ها، و متعاقبا دفع مواد زائد از بدن، به موثرترین شکل ممکن، و هم‌چنین، کاهش احتمال ابتلا به یبوست و قرار گرفتن سلول‌های سالم بدن در معرض سموم کمک می‌کند.


رفع بوی بد دهان

باکتری‌های موجود در دهان باعث ایجاد بوی بد می‌شوند. خواص ضد باکتری قدرتمند آب خیار شور می‌توانند این باکتری‌های نامطبوع را از بین ببرند و باعث رفع بوی بد دهان شوند، و هم‌زمان سایر اثرات مثبت خود را بر سلامتی‌تان حفظ کنند.


نتیجه

با این‌که بسیاری از آدم‌ها در مصرف خیار شور زیاده‌روی می‌کنند و عده‌ای آن را فقط یک خوراکی جانبی و اضافه می‌دانند، در واقع این ماده‌ی غذایی بسیار مفید و سالم است. تنها مسئله‌ای که در خصوص مصرف این ماده‌ی غذایی باید به آن توجه کنید، استفاده‌ی بیش از اندازه از سدیم در تهیه‌ی خیار شور است. این میزان از سدیم می‌تواند برای سلامتی مضر باشد؛ بنابراین، اگر عاشق خیار شور هستید و به مصرف آن عادت دارید، باید میزان نمک و سدیم موجود در آن را اصلاح کنید و مراقب باشید در مصرف این ماده‌ی غذایی زیاده‌روی نکنید.3


پی نوشت:
1.www.jamejamonline.ir
2.www.yjc.ir
3.www.bazdeh.org
نسخه چاپی