چگونه می توان کودک را به گونه ای تربیت کرد که لوس بار نیاید؟
این سؤال نشان از هوش سرشار شما دارد. یک نوزاد تازه متولد شده گرچه لوس نخواهد شد (محبت فراوان به نوزاد فضای قابل اعتمادی را بری او ایجاد می کند) اما والدین بایستی بدانند که می توانند مقدمات لوس بار آوردن فرزند خود را پیش از نخستین سال تولدش فراهم سازند. با در اختیار قرار دادن انبوهی از هدایا و برآورده ساختن تمام خواسته های کودک تازه به راه افتاده خود به منظور جلوگیری از گریه یا ناراحتی اش، در نهایت موجب خواهید شد فرزندتان در آینده به فردی نه چندان مستقل و بد اخلاق تبدیل شود.
 
در ادامه چند راهکار ارائه شده است که می توانید جهت جلوگیری از لوس شدن کودک نوپا یا تازه به راه افتاده خود امتحان کنید:
 

 نسبت به رعایت قوانین و مقررات توسط کودک جدی باشید

کودکان آستانه تحمل شما را محک می زنند. هر چقدر هم سخت باشد سعی کنید از خواهش ها و التماسهای آنها برای بیشتر بیدار ماندن از زمان مقرر شده خواب یا دو برابر دسر خوردن دوری کنید و آنها را نادیده بگیرید. به عقیده آکادمی پزشکان متخصص اطفال آمریکا (AAP) کودکان از سنین بسیار کم می آموزند که آیا نسبت به محدودیتها دارای ثبات هستید و یا با ناله، گریه زاری و بدخلقی آنچه می خواهند را بدست می آورند. ثابت قدم باشید تا به آنها نشان دهید آنچه می گویید باید انجام شود و آنها بالاتر از قوانین نیستند.
 

از او فردی کمک حال دیگران بسازید

به کودک نوپای خود متناسب با سنش چند وظیفه (به عنوان مثال بازگرداندن کتابها به قفسه، آوردن ظروف غذاخوری پلاستیکی به سینک ظرفشویی) محول کنید. این کار به کودک احساس مسئولیت بخشیده و به او نشان می دهد نباید انتظار داشته باشد همه چیز حاضر و آماده در اختیارش قرار بگیرد. توصیه AAP آن است که یکی از کارهای همیشگی که بایستی انجام دهد را کاری مانند چیدن میز قرار دهید که تمام خانواده از آن نفع می برند. هدف آن است که کودک نوپا (که ذاتاً خودمحور و خودپسند است) را تشویق کنیم تا به جای فکر کردن تنها به «خودم، خودم و خودم» به نیازهای دیگران  نیز  فکر کند.
 

بگذارید کمی احساس ناامیدی کند

همانطور که دلتان می خواهد دنیای کودک دلبندتان دنیایی عالی و بدون نقص باشد، محافظت از او در برابر تمام پستی و بلندی های زندگی و همیشه و در هر حالتی به یاری او شتافتن منجر به لوس شدن کودک نوپایتان می شود. کوچولوی شما به هنگام لغو یک تفریح از پیش تعیین شده یا برآورده نشدن انتظاراتش از پارک تفریحی غمگین و پریشان حال می شود، اما به مرور می آموزد که چگونه با متانت و خویشتن داری (بدون تبدیل شدن به یکی از آن کودکان به شدت لوس) با ناملایمات و ناامیدی ها مواجه شود.
 

مجال و فرصت های بیش از حد در اختیار کودک خود قرار ندهید

زمانی که فرزند خود را تربیت می کنید و نظم و انضباط را به او می آموزید، اجازه دهید کودکتان تاوان سرپیچی از دستورات شما را بپردازد. به عنوان مثال اگر به او می گویید «تا شماره 3 می شمارم و باید شروع به خوردن غذای خود کنی»، شماره ها را به صورت یک و نیم یا دو و هفتاد و پنج و غیره طولانی نکنید، به این معنی که به او فرصت های بیشتری برای پیروی از دستورات را ندهید. در غیر این صورت به فریب و کنترل شما و دیگران در دنیای خود ادامه می دهد.
 

با او معامله و مذاکره نکنید

مذاکره و معامله از بروز قشقرق و الم شنگه جلوگیری می کند، اما نباید رفتار نامناسب کودک خود را با جایزه همراه سازید. به عنوان مثال در صورتی که بعد از کلاس از قرار گرفتن در صندلی مخصوص خود در اتومبیل خودداری می کند، او را با خرید بستنی ترغیب به نشستن در صندلی نکنید، چرا که در آخر با کودک لوسی مواجه خواهید شد که پس از هر کلاس انتظار پاداش و جایزه از شما را دارد.
 

به تک تک خواسته های کودک خود «نه» نگویید

عجیب است که بگوییم اگر به کودک نوپای خود فرصت کافی ندهید، این کار گاهی اوقات باعث بد بار آمدن او می شود. کودکی که بیشتر اوقات «نه» می شنود ممکن است فکر کند «مامان به همه چیز نه می گه پس من هم هر کاری دلم خواست می کنم». یا ممکن است تمام آن نه گفتن های شما را این گونه تعبیر کند که به عنوان یک بچه بد دیده می شود، در نتیجه او هم ممکن است همینگونه رفتار کند. بنابراین زمانی که درخواست او منطقی است و رفتار بسیار خوبی داشته است می توانید به او پاداش داده و خواسته اش را اجابت کنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی