آلو طلا و فواید آن برای سلامتی
آلو قطره طلا یا آلو زرد، میوه‌ای بسیار شبیه به زردآلو، به دلیل اندازه کوچک و رنگ زرد زیبایش، قابل تشخیص و گوشت آن بسیار خوشمزه و شیرین است. اگرچه این میوه یکی از نمادهای منطقه لورن فرانسه است، اما در بسیاری از مناطق دیگر دنیا نیز کشت می‌شود. اگر می‌خواهید درباره خواص آلو قطره طلا این میوه کوچک دوست داشتنی بیشتر بدانید با ما باشید.


مواد مغذی و ارزش غذایی آلو قطره طلا

این نوع آلو به دلیل داشتن قند زیاد (بالای ۱۷ کربوهیدرات برای ۱۰۰ گرم)، یکی از پرانرژی‌ترین میوه‌هاست (۶۰ کیلو کالری در هر ۱۰۰ گرم). قطره طلا خاصیت ملینی خود را مدیون الیاف و سوربیتولش است. از دیگر خواص آلو قطره طلا می‌توان به داشتن مواد معدنی و عناصر کمیابی همچون پتاسیم، کلسیم، آهن، فسفر، منیزیم، مس، ویتامین C و پرو ویتامین A (بتاکاروتن) اشاره کرد. توجه داشته باشید که حضور اسیدهای آلی، جذب کلسیم و آهن توسط آلو را بهتر می‌کند.1


اجزای میوه آلو قطره طلا

آلو قطره طلا میوه‌ای است کوچک، گرد یا تا حدودی بیضی شکل، و دارای پوستی قابل خوردن. گوشته‌ی این میوه هم‌رنگ پوست آن است. آلو قطره طلای نارس ترد و ترش است، و هنگام رسیدن آب‌دار، نرم، و شیرین می‌شود. این میوه در اطراف هسته‌ی محکمی رشد می‌کند که دارای مغزی تلخ مزه است. ظاهر این میوه، در واقع، بسیار به آلوچه شباهت دارد، زیرا این دو میوه بسیار به هم نزدیک هستند. آلو قطره طلای نارس سبز رنگ است؛ از سویی دیگر، آلو قطره طلای رسیده دارای رنگ‌هایی شامل زرد طلایی و ترکیبی از زرد و قرمز تیره است. چرا آلو قطره طلا به این اندازه میوه‌ی شگفت‌انگیزی است؟ زیرا وجود رنگ‌های مختلف در یک میوه حاکی از انواع گوناگونی از ترکیبات طبیعی با اثرات آنتی‌اکسیدانی و مفید است.

آلو قطره طلا نارس دارای طعمی به شدت ترش است. این مسئله نشان می‌دهد آلو قطره طلا منبعی غنی از ویتامین C، یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی و عامل ضد التهابی است. گوشته‌ی آلو قطره طلای رسیده نرم و آبدار، و به شدت شیرین می‌شود؛ در این وضعیت،‌ این میوه دارای رایحه‌ای شیرین و دلپذیر نیز می‌شود. مردم رومانی از آلوی قطره طلای نارس یا آلوچه‌ی سبز برای ترش شدن سوپ‌های‌شان استفاده می‌کنند. در سایر کشورهای اروپایی نیز از آلو قطره طلا (و هم‌چنین، هم خانواده‌ی نزدیک‌اش، آلوچه) برای تهیه‌ی سوپ‌ها و سس‌های ترش استفاده می‌شود. از آلو قطره طلای رسیده معمولا برای تهیه‌ی مربا استفاده می‌کنند، زیرا حاوی مقدار زیادی پکتین است که به ماندگاری آن کمک می‌کند؛ از طرفی دیگر، درصد کوچکی از تولید این میوه جهت تهیه‌ی نوعی نوشیدنی بی رنگ و غیر الکلی نیز استفاده می‌شود.

در ادامه برخی از خواص این میوه خوشمزه را بیان می کنیم:


محافظ بدن در برابر رادیکال های آزاد

گونه‌های زرد طلایی این میوه غنی از بتا کاروتن هستند؛ بتا کاروتن آنتی‌اکسیدان قدرتمند طبیعی است که از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های اکسیژن‌دار مضری هستند که به سلول‌های بدن آسیب می‌رسانند، و به طور بالقوه باعث ایجاد جهش‌های سرطان‌زا می‌شوند.


کاهش سطح فشارخون

هم‌چنین، آلو قطره طلا حاوی رنگدانه‌های آنتی‌اکسیدانی نظیر زآگزانتین و فلاونوئیدهای آنتی‌اکسیدانی است. این ترکیبات طبیعی فواید بسیاری برای سلامتی دارند؛ از جمله کاهش سطح کلسترول ال دی ال، و فشار خون.

آلو طلا و فواید آن برای سلامتی


محافظت از بدن در برابر سرطان

گونه‌های قرمز رنگ این میوه منبعی عالی برای نوعی از رنگدانه‌های آنتی‌اکسیدانی به نام آنتوسیانین هستند که می‌توانند از بدن در برابر سرطان و به طور کلی، بیماری‌های مزمن محافظت کنند. آنتوسیانین نیز از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت، و به کاهش سطح التهاب در بدن کمک می‌کند.


عامل سلامت قلب و عروق

مصرف آلو قطره طلا یا نوشیدن آب آن، می‌تواند فواید بسیاری برای سلامت قلب و عروق، متابولیسم (سوخت و ساز) و حتی حافظه داشته باشد.


مفید برای بیماران دیابتی

سایر آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آلو قطره طلا عبارت هستند از، کوئرستین (نوعی فلاونوئید با خواص ضد ویروسی و ضد التهابی)، اسید الاجیک (نوعی ماده‌ی شیمیایی گیاهی با خاصیت تصفیه کنندگی خون)، اسید کلروژنیک (که به آن آنتی‌اکسیدان قهوه‌ی سبز نیز گفته می‌شود، و برای بیماران دیابتی و متابولیسم (سوخت و ساز) لیپید مفید است)، اسید نئو کلروژنیک، اسید کافئیک، و فلاوانول.

آلو طلا و فواید آن برای سلامتی


ضد پیری

گونه‌های ارغوانی رنگ یا قرمز تیره‌ی این میوه نیز به عنوان منبعی برای رسوراترول به شمار می‌رود. رسوراترول در انگور نیز یافت می‌شود، و به خاطر فواید ضد پیری، کند کردن فرایند پیری، و تقویت قلب و عروق مشهور است.

آلو قطره طلا، اساسا، ترکیب قدرتمندی از خواص طبیعی آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی، و سایر مواد شیمیایی گیاهی مهم است. طیف رنگی غنی این میوه نشان‌دهنده‌ی خواص بی شمار آن برای سلامتی است که همگی از وجود آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند در آن سرچشمه می‌گیرند. از نظر ارزش غذایی آلو قطره طلا باید گفت، این میوه حاوی مقادیر اندکی از انواع گوناگون ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است، که مهم‌ترین آن‌ها ویتامین A، ویتامین C، و مس هستند.2


جلوگیری از کم خونی

 آلوی قطره طلا برای مبتلایان به کم خونی بسیار مفید می باشد. این میوه سرشار از آهن می باشد و  برای جلوگیری از کم خونی بسیار مفید است. افرادی که مقدار کمی گوشت قرمز استفاده می کنند و گیاهخوار هستند در معرض خطر دریافت ناکافی آهن هستند. نبود آهن در نهایت به کم خونی منجر می شود که خستگی مفرط و عدم تمرکز از عوارض آن است. مصرف این میوه می تواند تا حدی این مشکل را برطرف کند.


احساس سیری با آلوی قطره طلا

آلوی قطره طلا دارای فیبر می باشد. فیبر‌ها سبب می‌شوند که زودتر احساس سیری کنید و از آنجا که دیرهضم هستند و مدت زمان طولانی در معده می‌مانند احساس گرسنگی را به تأخیر می‌اندازند. از این گذشته فیبر‌ها به ویژه به دلیل دفع چربی غذا‌های مصرف شده از طریق مدفوع، ذخیره سازی کالری‌ها را محدودتر می‌کنند. توصیه می‌شود مصرف آلو خشک را در وعده‌های غذایی تان بگنجانید. البته می‌توانید در مواقعی که میل شدیدی به خوردن دارید، آلو خشک میل کنید.


دیگر خواص این میوه

آب و فیبر بسیار زیاد این میوه نیز از مهمترین خصوصیات آن است. در تابستان به علت تعریق فراوان و از دست دادن آب؛ بدن بیشتر از قبل به مایعات نیاز دارد که این میوه نیز مانند دیگر میوه‌های تابستانی گزینه مناسبی است.

افرادی که کارهای فکری میکنند و بیشتر ازدیگران در معرض نورشدید آفتاب قرار دارند حتما از این میوه استفاده کنند،مواد معدنی فراوان موجود در آلو تعادل یونی خون را از بین برده و مواد غذایی لازم را در اختیار سلول‌های بدن به ویژه سلول‌های عصبی قرار می‌دهد و عامل مهمی در کاهش بیماری های اعصاب است.

افراد سیگاری بیشتر از دیگران به این دست میوه ها نیاز دارند؛ آنتی اکسیدان این دست میوه ها بهترین گزینه برای بیماران و به ویژه افراد سیگاری است در نتیجه مصرف این میوه ها افراد شادابی و نشاط خود را بازمی‌یابند.

آلو ملین ، صفرابر، مسکن عطش ، دافع بلغم و تب بر  و درمان کننده بیماری کبدی، دفع کننده اوره، اسیداوریک و چربی خون است.مصرف این میوه برای اشخاصی که مبتلا به انگل معده، جوش های تازه و مترشح، گلودرد، ورم کلیه، سنگ کلیه، کم خونی، یبوست، خشکی معده، نقرس، اسید اوریک، چربی خون، تصلب شرائین، سرطان، جوش سیاه، اوره ، خارش پوست، سردرد، ترک لب و دهان و بدبوئی آن، آرتروز، تلخی دهان، ناراحتی های عصبی و کبدی، چسبندگی پلاکتهای خون ، استسقاء و مسمومیت می باشند مفید است.


مضرات آلو قطره طلا

زیاده روی در مصرف آلو زرد سبب ایجاد اسید اوریک، سنگ اگزالیک و تولید نفخ می شود و توصیه می شود افراد سرد مزاج و مبتلایان به سکته مغزی، زخم معده و اثنی عشر و آرتروز در مصرف آن زیاده روی نکنند.3


پی نوشت:
1.www.deltapayam.com
2.www.bazdeh.org
3.www.article.tebyan.net
نسخه چاپی