بزرگ‌ترین پیشرفت‌های فناوری در زمینه بهداشت و درمان در دهه گذشته
در مراقبت های بهداشتی، فناوری به طور فزاینده ای تقریباً در همه مراحل، از ثبت مشخصات بیمار گرفته تا نظارت بر داده ها، و از تست های آزمایشگاهی گرفته تا ابزارهای مراقبت از خود، نقش دارد.
 
دستگاه هایی مانند تلفن های هوشمند و تبلت ها جایگزین سیستم های متداول نظارت و ضبط شده اند و اکنون به افراد این امکان داده می شود که در خلوت خانه های خود مشاوره کاملی در زمینه های بهداشتی – سلامتی خود داشته باشند. پیشرفت های فنی در مراقبت های بهداشتی به خارج شدن خدمات پزشکی از محدوده دیوارهای بیمارستان و ادغام آنها با دستگاه های کاربرپسند و قابل دسترسی کمک کرده است.
 
موارد زیر چند پیشرفت فناوری در مراقبت های بهداشتی است که طی ده سال گذشته ظهور پیدا کرده اند.
 

پرونده الکترونیکی سلامت

در سال 2009، فقط 16 درصد از بیمارستان های ایالات متحده از EHR استفاده می کردند. تا سال 2013، حدود 80 درصد از بیمارستانهای واجد شرایطِ برنامه مشوق های معنی دارCMS ، EHR  را در سازمان های خود گنجانیده بودند. جف استورمن، شریک گروه مشاوره کامبرلند، واقع در تنکل، می گوید: "برای مدتی طولانی ما دارای چنین سیستم های متفاوتی بودیم، به این معنی که شما یک سیستم دارو سازی داشتید، دیگری سفارش می داد، و دیگری کارهای اسناد و مدارک را انجام می داد." وی می گوید: "ادغام این سیستم ها در یک پلتفرم واحد یا حداقل یک پلتفرم با ساختار بیشتر، مراقبت های بیشتری را برای بیماران فراهم کرده است."
 
در حالی که EHR در حال حاضر گام های بزرگی در تمرکز و کارایی اطلاعات بیمار برداشته است، همچنین می تواند به عنوان یک ابزار سلامت داده و جمعیت برای آینده مورد استفاده قرار گیرد. واکو هوور، مدیرعامل مؤسسه تحول فناوری سلامت در نیویورک می گوید: "طی چندین سال آینده، پزشکی مبتنی بر داده، یک تغییر بزرگ فرهنگی ایجاد خواهد شد." "از نظر تاریخی، این امر قسمت عمده ای از نحوه کارکرد پزشکی نبوده است. پزشکان به دانشکده های پزشکی و اقامتگاه ها برای گرفتن آموزش های مشخص کلاسیک می روند، اما هر سازمانی روش های خاص خود را برای انجام کارها دارد. این یکی از دلایلی است که شاهد مراقبت های مختلف در سراسر کشور هستیم. وقتی داده ها همان چیزی است که ما با  آن تصمیم می گیریم، این امر باعث تغییر و بهبود نتایج پایدار خدمات پزشکی می شود. "
 

سلامت موبایلی

سلامت موبایلی دستگاه های مراقبت های بهداشتی را از شر سیم و کابل آزاد می کند و پزشکان و بیماران را قادر می سازد تا روند مراقبت های بهداشتی را در حال انجام کار بررسی کنند. یک گزارش تحقیقات بازار R&R تخمین می زند که بازار جهانی بهداشت و سلامت به زودی به 20.7 میلیارد دلار می رسد، که نشان می دهد این بازار بزرگتر شده و شیوع بیشتری دارد. تلفن های هوشمند و تبلت ها به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی امکان دسترسی آزادانه و ارسال سریع اطلاعات را می دهند. آقای استورمن می گوید، پزشکان و ارائه دهندگان خدمات می توانند از ابزارهای سلامت موبایلی برای سفارشات، اسناد و مدارک و به راحتی برای دستیابی به اطلاعات بیشتر بیماران استفاده کنند.
 
با این حال، سلامت موبایلی  فقط در مورد اتصال بی سیم نیست. گوپال کوپرا، دکتر و مدیر عامل شرکت PINGMD و دانشیار دانشکده تجارت دانشگاه Fuqua و دانشگاه دوک در دورهام  NC می گوید: این ابزار همچنین به ابزاری تبدیل شده است که به بیماران امکان می دهد تا از طریق برقراری ارتباط با بیومتریک در درمان خود به بازیگران فعالی تبدیل شوند. او می گوید: "اکنون می توانم درجه حمام خود را بی سیم کنم. من می توانم فشار خون خود را به صورت بی سیم کنترل کنم. می توانم EKG بگیرم و آن را روی تلفن هوشمند خود بگذارم و آن را به صورت بی سیم منتقل کنم. سلامت موبایلی این فرصت را دارد که نظارت بر مراقبت های بهداشتی را خارج از مطب، خارج از آزمایشگاه و اساساً به عنوان بخشی از زندگی شما انجام دهد. "
 

پزشکی از راه دور / سلامتی از راه دور

مطالعات به طور مداوم مزایای سلامتی از راه دور را نشان می دهند، به ویژه در مناطق روستایی که به منابع مشابهی که کلان شهرها دارند دسترسی ندارند. یک مطالعه در مقیاس بزرگ که در CHEST Journal منتشر شده نشان می دهد بیماران در یک بخش مراقبت ویژه مجهز به خدمات  سلامتی از راه دور 20 درصد سریعتر از ICU مرخص شده و 26 درصد مرگ و میر کمتری نسبت به بیماران در ICU معمولی دارند. آدام هیگمن، نایب رئیس Soyring Consulting  در سن پترزبورگ، ایالت فلوریدا، می گوید در حالی که پزشکی از راه دور لزوماً پیشرفت جدیدی نیست، اما یک زمینه در حال رشد است و دامنه امکان کار آن در حال گسترش است.
 
آقای هوور می گوید، مزایای اقتصادی سلامتی از راه دور را نیز نمی توان نادیده گرفت. به عنوان مثال، بیمه سلامت مستقر در ایندیاناپولیس،WellPoint ، یک برنامه مشاوره ویدیویی را در فوریه 2013 ارائه داد که در آن بیماران می توانستند ارزیابی کاملی را از طریق یک گفتگوی ویدیویی با یک پزشک دریافت کنند. مطالبه ها به صورت اتوماتیک تولید می شوند، اما هزینه ها کاهش می یابد تا هزینه های اداری سنتی فاکتور گرفته شوند. آقای هوور با کنار گذاشتن هزینه های مراقبت های بهداشتی واقعی، می گوید این کلینیک های پزشکی از راه دور با از بین بردن نیاز به ترک کار برای رفتن به مطب برای گرفتن مراقبت های اولیه، باعث کاهش زمان خارج از کار بودن برای کارمندان و کارفرمایان می شود.
 
بزرگ‌ترین پیشرفت‌های فناوری در زمینه بهداشت و درمان در دهه گذشته
 

فناوری پورتال

بیماران به طور فزاینده ای در مراقبت های بهداشتی خود به بازیگران فعالی تبدیل می شوند و فناوری پورتال ابزاری است که به آنها در انجام این کار کمک می کند. فناوری پورتال به پزشکان و بیماران امکان دسترسی به سوابق پزشکی و تعامل آنلاین را می دهد. آقای استورمن می گوید این نوع فناوری به بیماران این امکان را می دهد تا بیشتر درگیر مواظبت و مراقبت از خود شوند. آقای هوور علاوه بر افزایش دسترسی و در دسترس بودن اطلاعات پزشکی، می افزاید که فناوری پورتال می تواند منبع توانمند سازی و مسئولیت بیماران باشد. وی می گوید: "این ابزاری قدرتمند است زیرا بیمار می تواند متحد فوق العاده ای برای پزشکان در مراقبت از او باشد. آنها خطاها را می گیرند." "این به بیمار قدرت می بخشد و درجه ی مراقبت را تا آن حد افزایش می دهد که در آن بیماران می توانند یک شرکت کننده فعال باشند. "
 

کیوسک های سلف سرویس

مشابه فناوری پورتال، کیوسک های سلف سرویس می توانند به تسریع در فرآیندهایی مانند ثبت نام در بیمارستان کمک کنند. آقای هیگمن می گوید: "بیماران می توانند به طور فزاینده ای هرگونه کار مربوط به ثبت نام را به سرعت انجام دهند بدون این که مجبور باشند با کسی صحبت کنند." "این می تواند به صرفه جویی در استخدام کارکنان کمک کند و به علاوه، بعضی از بیماران با این کار راحت ترند." کیوسک های خودکار می توانند به بیماران در پرداخت هزینه های معمول، بررسی مشخصات، امضای مدارک و سایر شرایط ثبت نام کمک کنند. پیشرفت های فنی در مراقبت های بهداشتی به خارج شدن خدمات پزشکی از محدوده دیوارهای بیمارستان و ادغام آنها با دستگاه های کاربرپسند و قابل دسترسی کمک کرده است. آقای هیگمن می گوید همچنین تبلت های مختلفی وجود دارد که اجازه می دهد از همان فناوری در تنظیمات سرپایی و تختخواب استفاده شود. با این حال، بیمارستان ها باید هنگام احراز هویت احتیاط کنند تا اطمینان حاصل شود که ارتباطات بین انسان و انسان کاملاً از بین نرفته باشد. وی می گوید: "اگر شخصی بخواهد با شخصی صحبت کند، باید بتواند با نفر انسانی صحبت کند. "
 

ابزارهای نظارت از راه دور

بر اساس گزارشResearch and Markets ، در پایان سال 2012، 2.8 میلیون بیمار در سراسر جهان از سیستم نظارت خانگی استفاده می کردند. نظارت بر سلامت بیماران در خانه می تواند هزینه ها و مراجعه غیر ضروری به مطب پزشک را کاهش دهد. آقای هیگمن مثال قالب های قلبی را ارائه می دهد که با تنظیم کننده ضربان قلب به طور خودکار اطلاعات را به یک مرکز از راه دور منتقل می کنند. وی می گوید: "اگر مشکلی برای بیمار پیش آمده باشد، می توان با آنها تماس گرفت." "این اساساً به دیگران امکان می دهد که سلامتیتان را برای شما کنترل کنند. ممکن است تهاجمی به نظر برسد اما برای بیماران با بیماری های جدی و مزمن روشی عالی است. "
 
مقاله ای ارائه شده توسطKaiser Health News ، رادیو عمومی ملی و رادیو عمومی مینه سوتا، در مورد تأثیرات سیستم نظارت خانگی بر میزان بستری مجدد بیماران مبتلا به بیماری های قلبی درDuluth ، Essentia Health ، صحبت می کرد که متوسط ​​نرخ بستری مجدد در بیماران مبتلا به بیماری قلبی 25 درصد است، اما پس از آن که Essentia Health  سیستم نظارت خانگی را اجرا کرد، میزان بستری مجدد در بیماران قلبی آنها فقط به 2 درصد کاهش یافت. و اکنون که بیمارستان ها به دلیل اعاده بستری مجدد جریمه مالی می شوند، سیستم های نظارت خانگی ممکن است راه حلی برای پیشگیری از این مجازات ها ارائه دهند.
 

حسگرها و فناوری پوشیدنی

بر اساس گزارش تحقیقات بازار شفافیت، بازار تجهیزات پزشکی پوشیدنی با نرخ رشد سالانه ترکیبی 16.4 درصد در سال در حال رشد است. دستگاه های پزشکی و حسگرهای پوشیدنی به سادگی روش دیگری برای جمع آوری داده ها هستند، که در این مورد دکتر چوپرا می گوید یکی از اهداف آن مراقبت های بهداشتی است. وی می گوید حسگرها و فناوری های پوشیدنی می توانند به سادگی هشدار ارسال شده به یک مراقب هنگام افتادن بیمار باشند یا باندی باشند که می تواند سطح pH پوست را تشخیص دهد تا تشخیص دهد که آیا بریدگی زیر باند آلوده شده است یا خیر. دکتر چوپرا می گوید: "هر چیزی که ما در حال حاضر می توانیم در آن از یک سنسور هوشمند استفاده کنیم بخشی از این راه حل است." "ما می توانیم مقدار زیادی از این نقاط داده را بگیریم تا ببینیم آیا اتفاقی غیرطبیعی در حال رخ دادن است یا نه. "
 

ارتباط بی سیم

در حالی که پیام رسانی فوری و مخابره ترجیحی به خودی خود فناوری های جدیدی نیستند، اما اخیراً در بیمارستان ها نصب شده اند و جایگزین دستگاه هایی مانند صدای بوق و پِیج کننده های بالاسری می شوند. آقای هیگمن می گوید: "بیمارستان ها با ارتباط کارکنان با یکدیگر قرن بیست و یکم را پشت سر می گذارند."
 
سیستم هایی مانند Vocera Messaging بسترهایی را برای کاربران فراهم می کنند تا پیام های ایمن مانند تست های آزمایشگاهی و هشدارها را با استفاده از تلفن های هوشمند، کنسول های تحت وب یا سیستم های بالینی شخص ثالث به یکدیگر ارسال کنند. این سیستم های پیام رسان می توانند روند ارتباطی را تسریع کنند در حالی که همچنان اطلاعات ارسالی و دریافتی را به روشی ایمن ردیابی و ثبت می کنید.
 

خدمات مکان یابی به صورت بلادرنگ

یکی دیگر از ابزارهای در حال رشد اطلاعات پایش، یعنی خدمات مکان یابی به صورت بلادرنگ، به بیمارستان ها کمک می کند تا روی کارایی بیشتر متمرکز شوند و بلافاصله مناطق مشکل دار را شناسایی کنند. بیمارستان ها می توانند سیستم های ردیابی را برای ابزارها، دستگاه ها و حتی کارکنان بالینی پیاده سازی کنند. آقای هیگمن می گوید این خدمات، داده ها را در مورد مناطق و بخشهایی جمع می کند که پیگیری آنها پیش از این دشوار بود. وی می گوید: "تجزیه و تحلیل گذشته نگر تنها می تواند تا یک حد محدودی پیش رود، به ویژه در مکان هایی مانند بخش های اورژانس که مدام تغییر می کنند،" اما ردیابی حرکت با سرویس مکان یابی به صورت بلادرنگ می تواند موارد بالقوه را در بهره وری و استفاده برجسته کند.
 
این ابزارها همچنین امکان انعطاف پذیری برای تغییرات لحظه آخری را فراهم می کنند. او می پرسد "اگر [یک پزشک] امروز یک مورد اضافی داشته باشد، آیا آنها ابزاری در دست دارند، و [این ابزارها] کجا هستند؟" او می گوید "در ابتدایی ترین سطح، این خدمات می توانند اطمینان خاطر دهند که تجهیزات و ملزومات از ساختمان خارج نمی شوند، و برای تجهیزات و ملزوماتی که بیمارستان ها ممکن است فقط یک یا چند مورد از آنها را داشته باشند امکان ردیابی مکان آنها می تواند به تبلیغ ضرورت استفاده از آنها کمک کند."
بزرگ‌ترین پیشرفت‌های فناوری در زمینه بهداشت و درمان در دهه گذشته
 

فارماکوژنومیکس / تعیین توالی ژنوم

 پزشکی شخصی همچنان نزدیک به خط مقدم صنعت بهداشت و درمان است. برنامه های درمانی متناسب با افراد و پیش بینی شروع بیماری های خاص مزایای امیدوار کننده ای برای بهره وری مراقبت های بهداشتی و دقت تشخیصی دارد. به طور خاص فارماکوژنومیک می تواند در هزینه حوادث ناخواسته پزشکی، تشخیص نادرست ، بستری مجدد و سایر هزینه های غیر ضروری، صرفه جویی کرده و میلیاردها دلار هزینه مازاد مراقبت های بهداشتی را کاهش دهد.
 
آقای هوور می گوید قبل از تحقق یک سیستم کامل فارماکوژنومیک، صنعت مراقبت های بهداشتی به ابزاری نیاز دارد که بتواند تمام داده های بزرگ و اطلاعات دیجیتال بهداشتی را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کند. او می گوید: "وقتی واقعاً توانایی مطالعه بسیاری از داده ها را داشته باشیم، این امر می تواند نحوه مطابقت دادن آن اطلاعات را به سطح جمعیت، سطح فردی و کلان انتقال دهد." وی افزود: "توانایی مقایسه واقعی این اطلاعات در حالی که ما به جلو می رویم بسیار ارزشمند خواهد بود تا اطمینان دهد که تجویزهایی که دریافت می کنیم برای ما مفید خواهد بود. "
 
ابزارهای لازم برای تجزیه و تحلیل داده های بزرگ برای فارماکوژنومیک هنوز در حال توسعه است، اما تجزیه و تحلیل داده ها و تجمیع داده ها با هدف سلامت جمعیت ممکن است پیشرفت بزرگ بعدی در افق آینده باشد. آقای هوور می گوید: "درک و اتصال همه این متغیرها عمیق خواهد بود، زیرا این امر مربوط به پیشرفت در بهداشت و درمان و طراحی مداخلات و تجزیه و تحلیل جمعیت بیماران و در نهایت بهبود زندگی و سلامتی جمعیت جهان است."
 
منبع: beckershospitalreview
نسخه چاپی