اعتماد به نفس خود را با یادگیری این مهارت ها بالا ببرید
اعتماد به نفس و روحیه بالا از ویژگی های افراد موفق است. این افراد به خود و کاری که انجام می دهند، ایمان دارند.

توجه داشته باشید که موفقیت افراد موفق باعث اعتماد به نفس کودکان آنها نشده است. بلکه روحیه بالا و خودباوری و اعتماد به نفس افراد موفق،دلیل اصلی موفقیت آنها است. یک شخص با روحیه و اعتماد به نفس بالا می تواند احساس خوبی نسبت به خودش داشته باشد، ارزش خود را بداند و به دلیل قابلیت ها، مهارت ها و موفقیت های خود احساس غرور و رضایت کند. ولی فردی که اعتماد به نفس و روحیه ضعیفی دارد، احساس می کند مورد قبول و علاقه هیچ کس نمی باشد و نمی تواند هیچ کاری را صحیح انجام دهد.


مهارت های ضروری جهت حفظ روحیه و افزایش اعتماد به نفس

از آنجا که روحیه ضعیف و اعتماد به نفس پایین همیشه سبب ایجاد مشکلات در زندگی می شود، ما در اینجا مهارت های ضروری جهت حفظ روحیه و اعتماد به نفس خود در شرایط نامطلوب، که یکی از لوازم موفقیت و تحقق بخشیدن به رویاها می باشد، را آورده ایم. در ادامه با ما همراه باشید تا با یادگیری این مهارت ها با اعتماد به نفسی بالا با مشکلات و چالش های زندگی روبرو گردید و بر ناامیدی غلبه نمایید.


خودآگاهی

ما باید هدف ها، احساسات و محدودیت های خود را شناسایی و با آرامش با آنان برخورد نماییم. می توانیم از طریق مطالعه، اندیشیدن و تفکر برخی از راه هایی که سبب آگاهی ما از خودمان و چیزهایی که ما را خوشحال یا ناراحت می نماید، را بیابیم. در صورت شناخت کامل خود و تسلط بر مهارت خود آگاهی بهتر می توانیم زندگی و مشکلات آن را کنترل نماییم.


خودباوری

شاید این موضوع به نظرتان دشوار آید، ولی باید کوشش ما این باشد که با رفتارمان نشان دهیم که همواره مراقب خودمان هستیم و به خود ایمان داریم. حتی اگر در این مورد مطمئن هم نیستیم، باید چنین رفتار مثبتی را به اطرافیان خود نشان دهیم. نوع رفتار و برخورد مردم تحت تأثیر رفتارهای خود ماست. در نتیجه باید این خود اعتمادی، اعتماد به نفس و ارزشی را که برای خود قائل هستیم را به نمایش بگذاریم تا در مقابل احترام دریافت نماییم.


دوری از افراد منفی و سمی

ما باید از روابط مسمومی که در ما ایجاد احساس ناراحتی , عصبانیت یا ناامنی می نماید، خودداری نماییم. هر چقدر هم که سخت باشد، ولی باید ارتباط خود با افراد سمی که سبب افسردگی ما می گردند را به حداقل میزان ممکن برسانیم. هنگامی که از افراد سمی دوری نماییم، راحتتر می توانیم روحیه و اعتماد به نفس خود را حفظ نماییم.

افرادی که اغلب محبت های دریافتی ما را بدون پاسخ می‌ گذارند و یا افرادی که همیشه از ما انتقاد می‌ نمایند، نمونه هایی از افراد سمی هستند. باید صداقت سخنان چنین اشخاصی را ارزیابی نماییم، تا دریابیم که میزان حقایق موجود در حرف های آن ها تا چه حد طبق ارتباطی مثبت و خوش بینانه می باشد. اگر افرادی هستند که مدام ما را تحت فشار روانی قرار می‌ دهند، به طور جدی از آنان بخواهیم که ما را رها نمایند.1


در انتخاب پوشش خود دقت کنید!

وقتی حس خوبی نسبت ظاهرتان داشته باشید اعتماد به نفستان تقویت می شود. در انتخاب لباس ‌ها و لوازمتان دقت کنید و سعی کنید سبکی را برای خود انتخاب کنید که در خور شخصیت شما باشد. اینکار به شما کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشید.

لازم نیست هزینه ی زیادی صرف کنید فقط کافیست فراموش نکنید که استایل شما نشان دهنده ی شخصیت شماست، پس سبکی را برای خود انتخاب کنید که نشانگر موفقیت و توانمندی های شما باشد.

اعتماد به نفس خود را با یادگیری این مهارت ها بالا ببرید


ادبیات منحصر به فرد خود را داشته باشید و جذاب صحبت کنید.

سعی کنید ریتم مناسب خود برای بیان کلمات را پیدا کنید و هنگام صحبت کردن با اعتماد به نفس باشید. این دقیقا همان اصلی است که تمام سخنرانان موفق رعایت می کنند. این همان تکنیکی است که به آنها کمک می کند تا هنگام صحبت کردن تاثیرگذار باشند.

سعی کنید شمرده شمرده صحبت کنید و بین صحبت هایتان مکث کنید. اینکار علاوه بر اینکه تاثیر کلام شما بر مخاطب را بالا میبرد، باعث می شود کمتر تپق بزنید یا گیر کنید.

با لحنی جسورانه و جذاب که در عین حال از ادب و احترام و نزاکت خارج نشود صحبت کنید تا اعتماد به نفس خود را نشان دهید. سعی کنید خیلی هیجان زده و یا خیلی عصبی شوید و همچنین زیاد نخندید. فراموش نکنید که اگر مردم در شما حس رهبری را ببینند بیشتر به صحبت هایتان گوش می کنند.2


از زبان بدن‌تان به درستی استفاده کنید

زبان بدن هر کس نشان می‌دهد که آن فرد چقدر به خودش اطمینان دارد. از چهره‌ی بعضی آدم‌ها می‌شود فهمید که حتی خودشان هم خودشان را قبول ندارند! طوری خودتان را نشان بدهید که همه بدانند می‌توانید هر موقعیتی را مدیریت کنید و بر اوضاع کاملا مسلط هستید. اگر اعتماد به نفس را در ظاهرتان نشان بدهید و از زبان بدن‌تان به درستی استفاده کنید، نه تنها حس می‌کنید که از پس هر چیزی برمی‌آیید، بلکه دیدگاه دیگران هم نسبت به شما تغییر می‌کند و به توانایی‌هایتان اعتماد می‌کنند.

سرتان را بالا بگیرید، صاف بنشینید، به آرامی شانه‌هایتان را عقب ببرید تا در راستای ستون فقرات‌تان قرار بگیرند، شل و ول دست ندهید و وقتی صحبت می‌کنید مستقیما به فرد مقابل‌تان نگاه کنید.


مرد عمل باشید

تقویت اعتماد به نفس فقط به ظاهر خوب نیست، باید خوب هم عمل کنید. در یک مهمانی یا رویداد اجتماعی، با آدم‌هایی که نمی‌شناسید سر صحبت را باز کنید یا کار یا پروژه‌ای را که در حالت عادی برای‌تان ترسناک است، قبول کنید. اعتماد به نفس داشتن را تمرین کنید و مطمئن باشید که خیلی زود عزت نفس جزئی از وجودتان می‌شود.

تنبلی و دست روی دست گذاشتن فقط ترس و تردید برای‌تان به همراه می‌آورد، در حالی که اگر عمل کنید، اعتماد به نفس و جرئت‌تان بیشتر می‌شود. به عنوان یک تمرین، ترس‌ها و توانایی‌هایتان را بنویسید. خیلی‌ها به شما می‌گویند روی ضعف‌هایتان کار کنید اما بهتر است روی نقاط قوت‌تان سرمایه‌گذاری کنید و آنها را پرورش بدهید. اگر وقت و انرژی‌تان را وقف نقاط مثبت‌تان بکنید، اعتماد به نفس در وجود‌تان جرقه می‌زند و روز به روز بیشتر می‌شود.


آماده باشید

یادتان باشد: برنامه‌ریزی جلوی عملکرد ضعیف را می‌گیرد. هر چقدر آماده‌تر باشید، احساس شایستگی و مهارت بیشتری خواهید داشت و اعتماد به نفس‌تان هم بیشتر می‌شود. آمادگی باعث می‌شود که اتفاق‌های بد و ناگهانی زندگی، نتوانند شما را شکست بدهند.

همه چیز را در مورد کار، رشته‌ی تحصیلی، هدف‌ها و خلاصه هر چیزی که مسیر زندگی‌تان را به سمت موفقیت هدایت می‌کند یاد بگیرید. قبل از اینکه یک کار را شروع کنید به انتظارها و هدف‌هایتان در انتهای مسیر فکر کنید، اما خیلی بلندپرواز نباشید. هدف‌ها و کارهای بزرگ را به قسمت‌های کوچک و قابل مدیریت تقسیم کنید.3

اعتماد به نفس خود را با یادگیری این مهارت ها بالا ببرید


در حال زندگی کنید

اگر در حال زندگی کنید و تمام انرژی خود را متوجه زندگی در لحظه نمایید، فردای شما هم تضمین خواهد شد. چرا که فردای شما محصول عملکرد صحیح امروز شما است. اگر عمر خود را در حسرت دیروز با نگرانی فردا سپری کنید، لحظه‌ها را از دست خواهید داد و این به معنی از دست دادن فردا نیز می‌باشد.


به موفقیت‌های خود نگاهی بیندازید

از موفقیت‌هایی که تاکنون داشته‌اید، برای خود لیست تهیه کرده و همراه خود داشته باشید و هرگاه احساس عدم اعتماد به نفس کردید، نگاهی به آن بیندازید.


به خودتان تبریک بگویید

حتی از گفتن جمله‌هایی مانند شب بخیر و دوستت دارم به خود امتناع نورزید. حتی برای خود جشن تولد بگیرید و در کل به خودتان برسید.


مهارت‌های ارتباطی خود را گسترش دهید

در واقع خود باوری و اعتماد به نفس ریشه در ارتباط با دیگران دارد. داشتن ارتباط اجتماعی به افراد کمک می‌کند تا واقعیت‌هایی را در مورد خود بدانند. این افراد می‌آموزند که در درون اجتماع برخی از افراد توانایی‌های بیشتر از آن‌ها و برخی دیگر توانایی‌های کمتر از آن‌ها دارندو در واقع آن‌ها می‌آموزند که کم توان‌ترین افراد جامعه در همه ویژگی‌ها نیستند.


در اجتماع بودن را تمرین کنید

به فعالیت‌هایی ملحق گردید که همواره در ارتباط با دیگران باشید، مانند: باشگاه، کلاس‌های ورزشی، انجمن‌های دانشجویی و کلوپ‌های تفریحی، در این محیط‌ها همواره باید اجتماعی بوده و با مردم معاشرت کنید. پس از مدتی خواهید دید ارتباط با دیگران برایتان عادی و راحت می‌شود.


مهم‌تر از همه نه گفتن را یاد بگیرید

بسیاری از افراد، قدرت نه گفتن را ندارند و این موارد برای آنان مشکل‌هایی ایجاد نموده است. اگر پیشنهاد یا درخواستی به شما می‌شود که میل ندارید آنرا بپذیرید، با قاطعیت اما با احترام بگویید نه.4



پی نوشت:
1.www.bazaracademy.ir
2.www.razemovafaghiat.com
3.www.chetor.com
4.www.asriran.com
نسخه چاپی