چگونه انگیزه ورزش پیدا کنیم؟

اگر برای ورزش انگیزه نداشته باشیم چه کنیم؟

اگر شما از ورزش خسته شده‌اید یا بخاطر اینکه یک هفته در تعطیلات بوده و به باشگاه نرفته‌اید، احساس شکست می‌کنید، بیرون آمدن از وضعیت کنونی‌تان می‌تواند دشوار باشد. اما باید قبل از اینکه شروع به افزایش وزن و از دست دادن قدرتتان کنید یا کاملا دلسرد شوید به برنامه تمرینی‌تان برگردید. ما از مربیان درجه یک پرسیدیم که وقتی واقعا دوست نداریم ورزش کنیم، باید چه کار کنیم!


با یک تغییر ساده شروع کنید

یکی از راههای ایجاد انگیزه برای شروع دوباره ورزش ایجاد یک تغییر ساده است. راشل کاسگراو، مربی شخصی می‌گوید: شروع یک عادت جدید می‌تواند به سادگی تغییر یک رفتار باشد. این بدان معناست که می‌توانید انگیزه‌تان برای ورزش را فقط با یک جلسه یوگا در هفته، رفتن سرکار با دوچرخه یا پیاده برای چند روز در هفته افزایش دهید. وقتی که آن کارها به عادت تبدیل شوند، متوجه می‌شوید که چه احساس خوبی به شما می‌دهند و برای انجام یک برنامه ورزشی مداوم و پایبند بودن به آن، حتی در زمان‌هایی که دوست ندارید ورزش کنید انگیزه خواهید داشت.


از بقیه بخواهید شما را کنترل کنند

یکی دیگر از راههای ایجاد انگیزه برای شروع دوباره ورزش استفاده از یک همراه است. یکی از دلایلی که چرا مربیان اینقدر موثر هستند آن است که شما را نسبت به تمریناتتان، مسئولیت پذیر می‌کنند. حتی اگر یک مربی ندارید می‌توانید از یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا یک شخص مهم بخواهید که شما را به تمریناتتان پایبند کنند. او توصیه می‌کند از آنها بخواهید که در مشخص کردن تعداد جلساتی که تمرین نمی‌کنید به شما کمک کنند و اگر جلسات زیادی را تمرین نمی‌کنید، جریمه‌هایی برای شما در نظر بگیرند و اگر در تمام آن جلسات، شرکت کردید به شما پاداش دهند.


یک هدف بر اساس عملکردتان تعیین کنید

تونی جنتیل کور، مربی شخصی و دارای مدرک CSCS درباره ایجاد انگیزه برای شروع ورزش می‌گوید: اگر هدف تناسب اندامتان بر اساس یک چیز فیزیکی باشد که می‌خواهید انجام دهید مانند انجام بارفیکس یا دویدن یک مایل در ۸ دقیقه، به احتمال زیاد به آن می‌رسید و مسلما برای تعیین یک هدف بر اساس عملکردتان، هیچ زمانی بهتر از وقتی نیست که انگیزه ندارید. او می‌گوید: من متوجه شدم که اگر کسی به دلیل خاصی تمرین کند، در وهله اول برای آن تمرین، هیجان دارد و برای رسیدن به آن هدف، به تمرین ادامه می‌دهد.

چگونه انگیزه ورزش پیدا کنیم؟


از یک دوست، تاثیر مثبت بپذیرید

مایک بویل، مالک Conditioning Mike Boyle Strength and در ماساچوست می‌گوید: گاهی اوقات پیدا کردن اراده برای ورزش کردن فقط نیازمند آن است که به باشگاه بروید. در آن صورت، همراه بردن یک دوست که در حال حاضر عادت دارد بطور منظم به باشگاه برود، ایده زیرکانه‌ای است. فقط به یاد داشته باشید: در حالیکه استفاده از دوستتان برای انگیزه پیدا کردن، بسیار عالی است اما مهم است که او را اساس و مبنای تمریناتتان قرار ندهید زیرا این کار، شما را در معرض خطر آسیب دیدگی قرار می‌دهد.


به تمرینتان مانند یک تفریح نگاه کنید

دیوید جک، کارشناس تناسب اندام و دارای مدرک CSCS درباره بدست آوردن انگیزه برای ورزش کردن  می‌گوید: اگر از رفتن روی تردمیل و ۳۰ دقیقه دویدن روی آن، می‌ترسید خودتان را وادار به انجام فعالیتی کنید که بتوانید به جای خود فعالیت، به نتیجه‌اش توجه کنید. منظور آن است که با انجام فعالیت‌هایی که از آنها لذت می‌برید مانند تنیس، گردش رفتن یا پیاده روی سریع و طولانی از مزایای ورزش مانند افزایش گردش خون و ترشح اندروفین بهره می‌برید که می‌تواند به شما انگیزه دهد تا بعدها، فعالیت بیشتری انجام دهید. اگرچه فعالیت‌های فیزیکی مورد علاقه شما ممکن است به اندازه برنامه معمولتان در باشگاه برای قلبتان مفید نباشند، اما خیلی بهتر از آن است که هیچ کاری انجام ندهید.1


برای پاداش عجله نکنید

خرید یک جفت کفش کتانی برای قدردانی از خودتان که بالاخره تصمیم به ورزش کردن گرفته اید، راهکار آسانی است. اما یک تصمیم هر قدر هم که قابل ستایش باشد، تا عملی نشود ارزشمند نخواهد بود.

وقتی از فرط رکاب زدن، کفش های ساده بندیتان مستهلک شد، آن زمان است که شما واقعاً شایسته پاداش هستید. پس عجله نکنید و اجازه دهید تا تصمیمتان عملی شود.


در سرگرمی های خود تغییراتی ایجاد کنید

اینکه هر روز به باشگاه بروید، کار یکنواخت و کسل کننده ای است. پس زمان تفریح خود را با سرگرمی های مختلف تقسیم کنید: ورزش های گروهی یا انفرادی. ورزش های سالنی یا ورزش هایی که در هوای آزاد انجام می شوند.


حساب کالری ها را داشته باشید

به عنوان مثال 30دقیقه بیل یا پارو زدن، 173 کالری نیاز دارد. جارو کردن، 72 کاری. دقت کنید کالری دریافتی و مصرفی شما در حد تعادل باشد، بطوریکه اگر در طی روز فعالیت بدنی زیادی ندارید، کالری اضافه دریافت نکنید.


پیشرفت هایتان را جایی یادداشت کنید

وقتی ورزش می کنید، به مرور زمان متوجه می شوید که عملکردتان بهتر شده است، حس می کنید که استقامت بدنیتان بالا رفته، عضلاتتان قوی شده، بهتر نفس می کشید پس می توانید بهتر بدوید یا شنا کنید. شما می توانید پیشرفتها و مشاهداتتان را در دفترچه ای یادداشت کنید یا حتی یک وبلاگ بسازید و تجربه هایتان را با دیگران به اشتراک بگذارید.


به ابعاد درمانی ورزش فکر کنید

آیا تا بحال به این اندیشیده اید که یک جلسه ورزش چه خاصیت درمانی شگفت انگیزی دارد؟! ورزش به شما این امکان را می دهد تا ذهنتان را خالی و تمرکز کنید. ورزش برای روحیه شما مفید است، ضد استرس و اضطراب است.

خواب شما را تنظیم می کند. ورزش بر سلامتی و شکل زندگی شما تأثیرات چشمگیری خواهد داشت. وقتی ورزش می کنید، بیماری ها کمتر به سراغتان می آیند، در مقابل ویروس ها مقاوم می شوید و احساس بهتری از زندگی خود دارید.


برای خودتان یک مربی خوب انتخاب کنید

برای ایجاد انگیزه، لازم است که یک فرد متخصص شما را راهنمایی کند و بر حسب نیازهایتان، تمرینهای مناسبی را به شما تعلیم دهد. مربی همیشه در کنار شماست، بطوریکه اگر انگیزه خود را از دست بدهید، شما را تشویق خواهد کرد و مدام در گوشتان زمزمه خواهد کرد که دست از تلاش برندارید.

مربی نقش مشاور را هم دارد و در این شرایط دشوار به شما کمک روحی نیز خواهد داد.2


حس خوبِ بعد از ورزش

یک ورزش خوب احساس فوق العاده ای در ما ایجاد می کند. بعد از ورزش با تمام وجود از این حس لذت ببرید، آن را مزه کنید و هر دفعه قبل از شروع ورزش این حس عالی را بیاد بیاورید تا راهی باشد برای ایجاد انگیزه برای ورزش کردن شما.

چگونه انگیزه ورزش پیدا کنیم؟


جریان آدرنالین

با ورزش کردن حس شادابی در شما به وجود می آید که جریان آدرنالین را افزایش می دهد. از این جریان استفاده کنید و انرژی لازم برای به اتمام رساندن ورزشتان را بدست بیاورید.

دو واقع خودتان را ترغیب کنید که شروع کنید. در ادامه بدنتان به کمکتان می آید و انرژی لازم برای ادامه دادن را پیدا می کنید.


از خودتان عکس بگیرید

معمولاً چون تغییرات پیوسته و آرام در ما ایجاد می شود ما نمی توانیم تغییرات را حس کنیم. احساس اینکه که تغییری در خود نمی بینیم می تواند برای ما آزار دهنده باشد و انگیزه ما برای ادامه دادن را نابود کند. اما اگر هر چند وقت یکبار از اندام خودتان عکس بگیرید می توانید با کنار هم قرار دادن آن ها تغییرات را بهتر درک کنید.

دیدن تغییرات در خودتان باعث می شود شما دلسرد نشوید. و برای ورزش انگیزه داشته باشید.


به دیگران اعلام کنید

در جمع دوستان، وبلاگ، اینستاگرام و یا هر شبگه اجتماعی دیگر اعلام کنید که قصد دارید هر روز ورزش کنید و اینکه چقدر موفق شدید را به آن ها گزارش دهید. چون در جمع این موضوع  را مطرح کردید سعی می کنید تا حتماً به قولی که دادید پایبند باشید.


نظر و تمجید دیگران

طبیعی هست که هرکسی بخواهد در برابر دیگران خوب به نظر بیاید. بنابراین اگر مهمانی، عروسی یا عید در پیش است؛ از آن ها برای ایجاد انگیزه برای ورزش کردن استفاده کنید. چون دوست دارید بهتر و شاداب تر به نظر بیاید پس انگیزه پیدا می کنید.

همچنین اگر دیگران متوجه تغییراتی که در ظاهر شما ایجاد شده شوند و آن را به شما اعلام کنند احساس خوبی پیدا خواهید کرد و بیشتر تشویق می شوید که به ورزش کردن ادامه بدهید.3


پی نوشت:
1.www.beytoote.com
2.www.alamto.com
3.www.chaaredan.com
نسخه چاپی