کار هایی که در اولین روز کاری شغل جدید خود باید انجام دهید
اولین روز کاری شغل جدیدتان احتمالا یکی از اضطراب آورترین و البته به یادماندنی ترین روزهای دوران کاری تان است. بعد از مدت ها جستجو برای کار و حضور در مصاحبه های شغلی متعدد، حالا بالاخره موفق شدید کاری را پیدا کنید. یک شروع خوب می تواند اثرات مثبتی در ادامه ی مسیر کاری تان داشته باشد. در ادامه به کارهایی می پردازیم که باید در نخستین روز کاری شغل جدید خود انجام دهید.


کمی زودتر در محل کارتان حاضر شوید

شاید این مسأله بدیهی به نظر برسد اما حقیقت آن است که بیشتر افراد این کار را انجام نمی دهند. اگر ۵ تا ۱۰ دقیقه زودتر در محل کارتان حاضر شوید، این فرصت را پیدا می کنید تا به تدریج در محیط احساس راحتی کنید و یا اینکه می توانید در صورتی که نیاز داشته باشید بدون نگرانی از دستشویی استفاده کنید، در عین حال این زمان آنقدری زود نیست که تصور کنند بیش از حد هول و مشتاق هستید. برای آنکه مطمئن شوید می توانید زودتر به محل کارتان برسید، زمانی که صرف آماده شدن تان و مسیر رسیدن تا محل کار می شود را در نظر بگیرید و کمی زودتر از خانه بیرون بیایید. در صورت امکان، از قبل مسیر محل کارتان را در ساعت های شلوغ امتحان کنید تا با مسیر آشنا شوید و برای اتفاقات پیش بینی نشده آمادگی پیدا کنید.


مشتاق باشید نه از خود راضی

در ابتدا کار دشواری است که بدون بر هم زدن تعادل محیط محل کارتان، بتوانید در شغل جدید خود تأثیرگذار باشید. نباید در بدو ورودتان روال عادی محل کارتان را برهم بزنید و در عین حال هم بی اثر نباشید. در حقیقت باید سعی کنید در روز اول کاری تان میان انرژی و اشتیاق و فروتنی تان تعادل برقرار کنید تا به جای آنکه تصور کنند از خود راضی هستید متوجه شوند که تنها مشتاق یادگیری وظایف شغلی تان هستید.


از صحبت درباره ی شغل قبلی تان پرهیز کنید

احتمالا کار دشواری است که شغل جدیدتان را با شغلی قبلی مقایسه نکنید، اما در برابر وسوسه ی انجام این کار مقاومت کنید. شاید زمانی که شروع به صحبت درباره ی شغل قبلی تان می کنید تصور کنید که ارزش های شغل جدیدتان و توانمندی های خود را نشان می دهید اما درحقیقت این خطر وجود دارد که برداشت معکوسی از صحبت هایتان شود و مثلا ممکن است تصور کنند در کار گروهی عملکرد خوبی ندارید یا هنوز در فکر شغل قبلی تان هستید. به جای مقایسه کردن، تنها در جهت تأیید شغل جدیدتان، به شباهت های آن با شغل قبلی تان اشاره کنید.


یادداشت بردارید

از یادداشت کردن اطلاعاتی که می دانید بعداً به کارتان می آید، مثل نام افراد، پسوردها و حتی محل اتاق های مدیران یا همکاران تان، خجالت نکشید. احتمالا در روز اول کاری تان با اطلاعات بسیار زیادی مواجه می شوید که به خاطر سپردن همه ی آن ها ممکن نیست، بنابراین یادداشت کردن آن ها کمک زیادی به شما می کند. به علاوه، محققان معتقدند یادداشت کردن اطلاعات کمک می کند تا آن ها را بهتر به خاطر بسپارید.1

کار هایی که در اولین روز کاری شغل جدید خود باید انجام دهید


سؤال بپرسید

هنگام شروع یک شغل جدید مهم‌ترین کاری که باید انجام بدهید سؤال پرسیدن است. هرقدر هم برای فرایند آشناسازی شما با شغل جدید وقت گذاشته باشند، با اتکا به همین فرایند نمی‌توانید از تمامی جزئیات لازم مطلع شوید. به‌جای عمل کردن بر پایه حدس‌وگمان، سؤال کنید. تازه‌کار هستید و کسی از شما انتظار ندارد همه جزئیات کار جدید را در ذهن داشته باشید، حتی اگر در همان دوره آموزشی قبل از شروع‌به‌کار همه‌چیز را فرا گرفته باشید. پس پرسیدن ایرادی ندارد.

خوب است بدانید که با سؤال‌کردن نه‌تنها وجههٔ شما نزد دیگران بد نمی‌شود و از ارزش‌تان کاسته نخواهد شد، بلکه می‌تواند باعث شود که دیگران بیشتر به شما احترام بگذارند. سؤال‌کردن گواه فروتنی و رفتار فروتنانه شماست. با این کار به دیگران نشان می‌دهید که دوست ندارید ادای آدم‌های همه‌چیزدان را دربیاورید و می‌خواهید در کنار دیگر کارکنان و در قالب یک گروهِ کاری به تحقق اهداف مجموعه کمک کنید.

کارفرمای شما هم قدردان کنجکاوی شما برای یادگیری خواهد بود. او از اینکه از سؤال‌کردن و درخواست کمک به‌هنگام نیاز واهمه‌ای ندارید، خوشحال خواهد شد.


با یکی از همکاران‌تان دوستی صمیمی برقرار کنید

یکی از اولویت‌های شما هنگام شروع یک شغل جدید باید پیدا کردن دوست صمیمی از میان همکاران باشد. او می‌تواند راهنمای شما باشد و کمک کند تا به شغل جدید عادت کنید. دوستی که پیدا می‌کنید، هر چیزی را که در دوره آموزشی یاد نگرفته باشید به شما خواهد آموخت و درباره مسائل مختلف مجموعه به شما اطلاعات ارزشمندی خواهد داد: مثلا اینکه روال کار اعضای مجموعه به چه صورت است، رئیس‌تان چه خصوصیاتی دارد، چطور باید با او رفتار کرد و بسیاری اطلاعات دیگر.کسی که در محیط کار نزدیک شماست، بهترین گزینه برای دوستی است. در این صورت، هر وقت سؤالی برای‌تان پیش بیاید، می‌توانید با او صحبت کنید.


با سیاست‌های کاری مجموعه جدید آشنا شوید

پیش از شروع یک شغل جدید اطلاعات لازم درباره سیاست‌های مجموعه مثل ساعات کاری و تعطیلات در اختیارتان گذاشته می‌شود؛ اما بد نیست که هنگام ورود به مجموعه، درباره سیاست‌های کاری محیط جدید هم پرس‌وجو کنید؛ همچنین کسب آگاهی راجع‌به مسائل جزئی‌تر هم ضروری است مانند قوانین مجموعه درباره وقفه‌های استراحت بین ساعات کار، در نظر گرفتن یا نگرفتن غذا برای کارکنان، و سیاست‌های مربوط به استفاده از لپ‌تاپ و تلفن‌همراه در محیط کار.

معمولا این اطلاعات در جلسه معارفه در اختیار شما گذاشته می‌شود، اما حجم زیاد اطلاعات اولیه ممکن است باعث از قلم افتادن بعضی از جزئیات شود؛ به همین خاطر است که تحقیق و پرس‌وجوی دوباره اهمیت پیدا می‌کند.


هرچه سریع‌تر دست‌به‌کار شوید

بیشتر ما هنگام شروع یک شغل جدید ترجیح می‌دهیم پیش از دست‌به‌کار شدن، از روند کار به‌طور جامع و کامل آگاه شویم و بعد به کارمان برسیم. نباید اجازه بدهیم این وسوسه مانع کار کردن‌مان بشود. بهترین راه برای یادگیری، «اقدام کردن» است. با زیرنظر گرفتن کار دیگران هیچ‌وقت تجربه‌های لازم را کسب نمی‌کنیم. بهتر است که هرچه سریع‌تر دست‌به‌کار شوید و پروژه اول‌تان را به عهده بگیرید.

این کار علاوه بر اینکه سبب می‌شود خودتان را محک بزنید، باعث می‌شود تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به روال کار مجموعه جدید واقف شوید و به آن عادت کنید. وقتی کارتان را به‌طور جدی شروع می‌کنید، احساس خواهید کرد که یکی از اعضای گروه کاری‌تان هستید و احساس «عضو جدید مجموعه بودن» برای‌تان کم‌رنگ‌تر می‌شود.

به‌علاوه، وقتی کار می‌کنید، سرتان گرم می‌شود و جایی برای افکار منفی و احساسات نگران‌کننده و مضطرب‌کننده، و تردید درباره خودتان باقی نمی‌ماند.2

کار هایی که در اولین روز کاری شغل جدید خود باید انجام دهید


سوالاتی که باید از مدیریت منابع انسانی پرسید

اولین و مهمترین چیزی که در شروع کار باید بدانید این است که دانستن سیاست کاری شرکت شما باعث می‌شود راحت‌تر بتوانید خود را با محیط جدید سازگار کنید. به هیچ عنوان رفتارهایی را که در محیط کاری قبل انجام می‌دادید را در محیط جدید پیاده نکنید، در پاره‌ای از مواقع سیاست‌ شرکت‌ها با هم ضدیت دارند از این روی تا از شرایط محیط جدید باخبر نشده‌اید، سعی کنید احتیاط کار را لحاظ کنید. بهترین کار برای شخصی که تازه وارد محیط جدید شده، این است که درباه کاری که قرار است، انجام دهد با مدیر منابع انسانی مشورت کند. او می‌تواند درباره باید و نبایدهای محل کار جدی سوال کند تا در انجام اختیاراتی که به وی سپرده می‌شود، دچار مشکل نشود. سعی کنید هر سوال کاری‌ای که از ذهنتان می‌گذرد را با مدیر منابع انسانی در میان بگذارید تا در انجام وظایفی که بر عهده شما گذاشته می‌شود، دچار مشکل نشوید. همچنین در مورد راه‌های پیشرفت و موفقیت‌هایی که ممکن است، قابل دسترسی باشد، مشورت کنید تا بتوانید در یک برنامه دراز مدت به اهداف کلی که از شغل جدید انتظار دارید برسید.

مدیر منابع انسانی می‌تواند توضیحات جامعی درباره افرادی که در شرکت صاحب قدرت و نفوذ هستند به شما ارائه دهد. حتی شما می‌توانید از شیوه گزارش دادن به رئیس مجموعه خود از مدیر منابع انسانی کمک بگیرید. وی می‌تواند درباره محدود‌هٔ اختیارات افراد مختلف در شرکت به شما مشاوره خوبی دهد. سعی کنید درباره سرپرست کاری خود که به طور مستقیم بر عملکرد شما نظارت دارد، سوالاتی را ایراد کنید تا بهتر بتوانید با شخص مورد نظر در تعامل باشید. این کار می‌تواند برای پیشرفت کاری شما موثر واقع شود.

مدیر منابع انسانی می‌تواند به شما بگوید که چه کسی برای حل مشکل به شما کمک خواهد کرد و یا برای رفع مشکلات کاری باید از چه شخصی کمک بخواهید. به طور مثال اگر با مافوق خود دچار مشکل شدید، باید برای رفع مشکل پیش چه شخصی بروید. مشکلات و موارد این چنینی در هر محیط کاری ممکن است به وجود بیاید. بهتر است خود را برای روبه‌رو کردن با چنین موارد خاصی از قبل آماده کنید. توجه داشته باشید، شروع کار جدید می‌تواند یک تجربه هیجان انگیز و همچنین چالش برانگیز باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد بهترین شیوه‌های انطباق و سازگاری با محیط کار جدید مشورت بیشتری با افراد و کسانی که در آن مجموعه کار می‌کنند، داشته باشید.3


پی نوشت:
1.www.rooziato.com
2.www.chetor.com
3.www.fardanews.com
نسخه چاپی